Vodič, motor, Vaše rada.
Výroba elektrické energie pomocí větrných turbín, malých větrných elektráren, diskuze na téma účinnosti, dostupných řešení, zkušenosti, nápady, praktické rady.
-
- Příspěvky: 7726
- Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
- Lokalita: severně od Brna
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 8kWp
- Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Vodič, motor, Vaše rada.
stačí 25m prodlužka ze supermarketu a je to i s plynulým rozběhem a omezením točivého momentu...
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
Re: Vodič, motor, Vaše rada.
Co se týče rozbehu naprázdno, tak dejmetomu. Dovedete ale asi domyslet, co stejná prodlužka udelá s momentem zvratu pri záteži motoru.kodl69 píše:stačí 25m prodlužka ze supermarketu a je to i s plynulým rozběhem a omezením točivého momentu...
Kolikže máme odpor opravdu macaté prodlužky 1.5mm2? Necelých 0.5ohm. Úbytek necelých 8V pri 17A. Zkratový proud pres 400A, tedy moc nepomuže.
Dejme 0.75mm2, odpor asi 1ohm, úbytek 16V na nominálu, zkratový proud kolem 200A. Také nic moc, když motor udelá klidne pri rozbehu 100A.
Jističe to vypeče. Takže ješte delší prodlužku, a potrebu nepoužívat motor na nominálu, nebo ji po rozbehu vyradit stykačem.
-
- Příspěvky: 951
- Registrován: čtv bře 20, 2014 9:17 pm
- Bydliště: Skoro u SK
Re: Vodič, motor, Vaše rada.
Nebo koupit benzíňák..
Okolo 11kWp, soustava několika měničů krmící soustavu několik bojlerů.
-
- Příspěvky: 2774
- Registrován: ned črc 17, 2011 12:19 pm
- Lokalita: Brno
- Bydliště: Brno
Re: Vodič, motor, Vaše rada.
Zdravím ,
a to vadí , že 1f motor je horší než-li 3f když zmíněný 1f bude fungovat ke spokojenosti uživatele ?
Je-li snahou používat maximum spotřebičů na FVE skrze 1f měnič a vyhnout se 3f DS , velice tomu fandím .
Xxtt : co se mé aku pily týče , ano používám ji sporadicky - když je jí třeba . A k 3f modelářskýmu apgrejdu - 100krát lepší než-li origo Ni-Cd + DC komutátor .
K zmíněnému použití BLDC motoru s patřičným reglem co by náhrada klasického 3f AC 400V motoru - po menším rozboru kladů a nevýhod jsem dospěl ke kladnému názoru sice je tento celek (regl + motor) dražší , ale související výhody v napájení přímo DC z FVE systému mimo DC/AC měnič a i možnost plynule regulovat otáčky jsou dost nezanedbatelnými .
Elektronům zdar /
a to vadí , že 1f motor je horší než-li 3f když zmíněný 1f bude fungovat ke spokojenosti uživatele ?
Je-li snahou používat maximum spotřebičů na FVE skrze 1f měnič a vyhnout se 3f DS , velice tomu fandím .
Xxtt : co se mé aku pily týče , ano používám ji sporadicky - když je jí třeba . A k 3f modelářskýmu apgrejdu - 100krát lepší než-li origo Ni-Cd + DC komutátor .
K zmíněnému použití BLDC motoru s patřičným reglem co by náhrada klasického 3f AC 400V motoru - po menším rozboru kladů a nevýhod jsem dospěl ke kladnému názoru sice je tento celek (regl + motor) dražší , ale související výhody v napájení přímo DC z FVE systému mimo DC/AC měnič a i možnost plynule regulovat otáčky jsou dost nezanedbatelnými .
Elektronům zdar /
3,96kWp monokrystalů + 2x regl PCM60X + 24kWh LiFePO4 + 6kW HF sínus měnič , celé na 52V systému .
Chibi v textu vyhrazeny
Chibi v textu vyhrazeny
-
- Příspěvky: 3422
- Registrován: ned led 12, 2014 7:41 pm
- Lokalita: Hlučín
- Bydliště: Hlučín
Re: Vodič, motor, Vaše rada.
No tak já tady nastíním trable s 1-f motorem Simens,zapojení OK a vyzkoušeno i levotočivé,ale stále stejný výsledek 25A DS letí dolů a ani se nehne.Napojení na 32A přímo za měničem na FVE se malinko pootočí a následně padne jistič.Psal jsem dodavateli a ten tvrdí že mám vše OK a že tedy:
" Dobré odpoledne,motor máte zřejmě správně zapojen podle schéma. Ještě vyzkoušejte otáčky vlevo a pokud se ani to nezdaří, pošlete nám motor zpět jako reklamaci.Může se stát, že je motor špatně zapojen ve vinutí, i když je to veliká výjimka..."
Dotaz na nedostatečnou velikost jističe a charakteristiku,mě vyvrátil s 20A -B a musí fungovat rozběh ,bez zátěže.A prodlužka samozřejmě nepomohla(25m zrovna mám).
Kdo tady z Vás provozuje 1-f frekvenční měnič na 3-f 3kW motoru a tahá s tím něco "macatějšího"?Co to vše obnáší okolo? Vypadá to ,že se budu muset vzdát svého megaštípače a pořídit jedno ze šidítek z obchodu,ale moc radost z toho tedy nebudu mít .
" Dobré odpoledne,motor máte zřejmě správně zapojen podle schéma. Ještě vyzkoušejte otáčky vlevo a pokud se ani to nezdaří, pošlete nám motor zpět jako reklamaci.Může se stát, že je motor špatně zapojen ve vinutí, i když je to veliká výjimka..."
Dotaz na nedostatečnou velikost jističe a charakteristiku,mě vyvrátil s 20A -B a musí fungovat rozběh ,bez zátěže.A prodlužka samozřejmě nepomohla(25m zrovna mám).
Kdo tady z Vás provozuje 1-f frekvenční měnič na 3-f 3kW motoru a tahá s tím něco "macatějšího"?Co to vše obnáší okolo? Vypadá to ,že se budu muset vzdát svého megaštípače a pořídit jedno ze šidítek z obchodu,ale moc radost z toho tedy nebudu mít .
16kWp/JZ-50°/20xChaori 230 ,JV-90°/8xLeapton 650 + <JZ-90° /15xJAsolar / Mono 385, regl Midnite Classic 150<89A> , 1x EASUN <80A> a 1x EASUN <100A>,baterka 17s 54.4VDC LFP4/784Ah<uloží 42kWh>,měnič XTH 8000-48V špičkově 21kW
-
- Příspěvky: 7726
- Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
- Lokalita: severně od Brna
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 8kWp
- Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Vodič, motor, Vaše rada.
to xxt: Co jsem tyhle prodlužky měřil, tak PE má obvykle cca 0,6 Ohm, takže L+N má 1,2 Ohmu celkem, a to už může být ten rozdíl, jestli jistič vypadne nebo ne... to taky odpovídá cca 0,75mm2 mědi (prodlužka by měla bý min 1mm2 To, že poklesne jmen. výkon a točivý moment je jasný, o tom nediskutuju.
to Marko: doporučuju provést test se spirálou boileru v sérii s motorem - jistě nebude proud větší než 10A a to by na roztočení bez zátěže mělo stačit. Viděl jsem takhle rozběh cirgule s 3f motorem 6,5kW co nešel na y/D (380/220V) na /3 B20A jistič a rozbíhal se přes 3f 4kW boilerový těleso - na sucho, ale ani se nestačilo moc nahřát než sepl stykač.
to Marko: doporučuju provést test se spirálou boileru v sérii s motorem - jistě nebude proud větší než 10A a to by na roztočení bez zátěže mělo stačit. Viděl jsem takhle rozběh cirgule s 3f motorem 6,5kW co nešel na y/D (380/220V) na /3 B20A jistič a rozbíhal se přes 3f 4kW boilerový těleso - na sucho, ale ani se nestačilo moc nahřát než sepl stykač.
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
Re: Vodič, motor, Vaše rada.
Nemáte poruce nejaké trafo na sekundáru kolem 50V a aspoň 10A? Zapojit do serie se sítí sekundár tak, aby se napetí odečetly. Nebo nejaké regulační autotrafo?marko250 píše:No tak já tady nastíním trable s 1-f motorem Simens,zapojení OK a vyzkoušeno i levotočivé,ale stále stejný výsledek 25A DS letí dolů a ani se nehne.Napojení na 32A přímo za měničem na FVE se malinko pootočí a následně padne jistič.Psal jsem dodavateli a ten tvrdí že mám vše OK a že tedy:
" Dobré odpoledne,motor máte zřejmě správně zapojen podle schéma. Ještě vyzkoušejte otáčky vlevo a pokud se ani to nezdaří, pošlete nám motor zpět jako reklamaci.Může se stát, že je motor špatně zapojen ve vinutí, i když je to veliká výjimka..."
Dotaz na nedostatečnou velikost jističe a charakteristiku,mě vyvrátil s 20A -B a musí fungovat rozběh ,bez zátěže.A prodlužka samozřejmě nepomohla(25m zrovna mám).
Kdo tady z Vás provozuje 1-f frekvenční měnič na 3-f 3kW motoru a tahá s tím něco "macatějšího"?Co to vše obnáší okolo? Vypadá to ,že se budu muset vzdát svého megaštípače a pořídit jedno ze šidítek z obchodu,ale moc radost z toho tedy nebudu mít .
Je úplná blbost, když kdokoliv z "inženýru o stola" tvrdí, že se tenhle motor musí rozbehnout na 20A-B jistič. Nemusí, vím o motorech toho celkem dost. Stejne tak jsem kdysi chvíli delal revizního technika, tak bych neco vedel i o instalacích. Tím nevylučuju špatne zapojení vinutí, ale spíše bych rekl, že práve pánové, co odepisovali poštu nemají dost zkušeností a lavírují.
Jak jsem psal, takovýhle motor v pohode pri rozbehu vezme pár period i pres 100A. Kdo zná charakteristiky jističu, tak mu dojde. Jistič musí být alespoň 25A, a typu C. Nebo 25A, lépe 35A tavná pojistka. Pokud je vedení alespoň 2.5mm2, tak ten proud krátkodobe vydrží.
Vícekrát jsem napájel 3F motory s výkonem nekolik kW z 1F síte z frekvenčního meniče. Je to výrazne efektivnejší zpusob, než se spoléhat na špatne vytížené vinutí v 1fmotoru, co otáčí fázi o 90. Tím stále neríkám, že ten motor na vaši síť nepujde rozbehnout (pokud by rozbeh naprímo delal problém, tak je nutno použít autotrafo kolem 1kW/70V), ale jeho provoz bude méne efektivní, než provoz pres menič.
Je lépe použít silnejší menič, protože část energie vykrývají kondy. Nebo lze použít predrazený usmerňovač, vlastní kondy a menič napájet s DC. Stejne ale tu baterii kondu je nutno nabít pres odpor a pomocný premosťující stykač. Velké meniče to delají stejne. Nevím jak jste na tom s podobnou improvizací. Doma mám i teď menič 1F 2.2kW /230V. Lze také použít menič napájený z 3f, ale potrebuje predrazené zvyšovací trafo.
3F motor na menič musí být takový, který nejde zapojit v normální 3F síti do D, tedy takový, který není možné prepínat Y/D.
...Mohl by jste mít ješte relativne seriozní duvod 1F motor vrátit.
V pípade zmiňovaného motoru by zrejme šla použít i ta spirála, jak píše kodl69, pomocné vinutí asi bude s menším momentem, ale naprázdno by to nemuselo vadit.
...zároveň žádám abramse, aby mi sem neházel ty jeho velikonoční kraslice pod nohy, a odkazuju mu zde, že když on zjevne porádne nerozumí, v čem presneji tkví principiální rozdíly mezi 1f a 3f motorama, tak to neznamená že tomu nerozumí i ostatní. Dostudovat, a až pak komentovat. Viz teorie elektrických stroju.
-
- Příspěvky: 3342
- Registrován: ned led 29, 2012 3:59 pm
- Lokalita: Žabčice
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 29139
- Kapacita baterie [kWh]: 12
- Chci prodávat energii: ANO
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Vodič, motor, Vaše rada.
delsi dobu jsem resil rozbeh 7,5kw kalovky - tedy lehky start. tedy 3f. spolehlive to razelo 32A B jistic. hvezda/trojuhelnik nelze. po ruznych bastlech abych zjistil zda to vubec jde rozbehnout tam kde potrebuju se zakoupil softstart na 11kw.
Sice stal pres 6k ale je to pecka na 16B jistic se pomalu rozbehne a drzi. Uplne super.
Na 1f se taky delaji.
sice motor ztraci kroutak ale pokud to v konkretnim pouziti nevadi je to levnejsi nez menic
Sice stal pres 6k ale je to pecka na 16B jistic se pomalu rozbehne a drzi. Uplne super.
Na 1f se taky delaji.
sice motor ztraci kroutak ale pokud to v konkretnim pouziti nevadi je to levnejsi nez menic
-
- Příspěvky: 2774
- Registrován: ned črc 17, 2011 12:19 pm
- Lokalita: Brno
- Bydliště: Brno
Re: Vodič, motor, Vaše rada.
Zdravím ,
... nebo se na AC vykvaznout a pořešit to přímo DC . Schrastit DC elektromotor s čerpadlem z elektrický ještěrky na 48V , nebo pořídit jen adekvátní DC motor , třeba zde : http://www.iskra-agv.cz/hledej.php?klic=%2826%29 .
Cest je mnoho .
Elektronům zdar
... nebo se na AC vykvaznout a pořešit to přímo DC . Schrastit DC elektromotor s čerpadlem z elektrický ještěrky na 48V , nebo pořídit jen adekvátní DC motor , třeba zde : http://www.iskra-agv.cz/hledej.php?klic=%2826%29 .
Cest je mnoho .
Elektronům zdar
3,96kWp monokrystalů + 2x regl PCM60X + 24kWh LiFePO4 + 6kW HF sínus měnič , celé na 52V systému .
Chibi v textu vyhrazeny
Chibi v textu vyhrazeny
Re: Vodič, motor, Vaše rada.
Souhlas. Ale dneska se dá FM 2-3kW 1F/230V koupit za prakticky stejnou sumu. Prípadne ješte výrazne levnejší bazar, ale na výkon 3kW pro 1F je toho ménePavelR píše:delsi dobu jsem resil rozbeh 7,5kw kalovky - tedy lehky start. tedy 3f. spolehlive to razelo 32A B jistic. hvezda/trojuhelnik nelze. po ruznych bastlech abych zjistil zda to vubec jde rozbehnout tam kde potrebuju se zakoupil softstart na 11kw.
Sice stal pres 6k ale je to pecka na 16B jistic se pomalu rozbehne a drzi. Uplne super.
Na 1f se taky delaji. sice motor ztraci kroutak ale pokud to v konkretnim pouziti nevadi je to levnejsi nez menic
Klasický (triakový) softstart není vhodný pro težký rozbeh, protože nezachovává moment. FM je na tom výrazne lépe, a záberový moment zustává vysoký i bez narustu proudu do extrému. Softstart neumí omezit proud, a často kolabuje pri zkratech apod, FM vetšinou bez problému.
-
- Příspěvky: 3422
- Registrován: ned led 12, 2014 7:41 pm
- Lokalita: Hlučín
- Bydliště: Hlučín
Re: Vodič, motor, Vaše rada.
Tak ještě tady doplním konkrétní info o proudech jednofázového motoru Siemens s jedním kondem 3kW(pracovní).Při rozběhu naměřeno 140A a pak na prázdno 9A/230VDC. Neustane to ani 32A C -jistič,takže tímto směrem se ubírat nelze.Firma je solidní a veme si motor zpět a vrátí celou částku,za což jsem tedy rád.
16kWp/JZ-50°/20xChaori 230 ,JV-90°/8xLeapton 650 + <JZ-90° /15xJAsolar / Mono 385, regl Midnite Classic 150<89A> , 1x EASUN <80A> a 1x EASUN <100A>,baterka 17s 54.4VDC LFP4/784Ah<uloží 42kWh>,měnič XTH 8000-48V špičkově 21kW
-
- Podobná témata
- Odpovědi
- Zobrazení
- Poslední příspěvek
-
- 7 Odpovědi
- 876 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od rasto1
-
- 3 Odpovědi
- 491 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od ViktorEX
-
- 1 Odpovědi
- 1210 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Kamil l
-
-
Vaše konfigurace FVE - co máte a jak to funguje?
od VKohoutek » » v Fotovoltaické panely
Vaše konfigurace FVE - co máte a jak to funguje?
- 8 Odpovědi
- 2240 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od vlkazajac
-
-
- 34 Odpovědi
- 6482 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od mopadzi