Možný ukazatel pro výběr Pb baterie. (kromě počtu cyklů)

Olověné baterie, údržba, servis, dobíjení, rady, tipy, návody ...
Jozef51
Příspěvky: 493
Registrován: stř bře 01, 2017 8:06 am
Bydliště: Rosovice

Re: Možný ukazatel pro výběr Pb baterie. (kromě počtu cyklů)

Příspěvek od Jozef51 »

ota píše:S hliníkem je problem ze je měkký ma jemně elektrody a hlavně je pokryty vrstvou uhlíku takže produkt z tavící pece je obvykle uhličitanu hlinitý
Mozno tavenie v ochrannej atmosfere. Asi by bolo treba vediet ako na hlinik nanasaju a fixuju uhlik.
chatař
Příspěvky: 861
Registrován: stř bře 20, 2019 4:05 pm

Re: Možný ukazatel pro výběr Pb baterie. (kromě počtu cyklů)

Příspěvek od chatař »

Tak do Baterie lead-carbon JPC 12V 100Ah asi přece jen nepůjdu. Od prodejce jsem se dozvěděl, že výrobce je dodává nabité zhruba na 40%. Nechci vypadat jako lama, ale byl jsem zvyklý kupovat vždy plně nabitou autobaterii, tak bych myslel, že se solární to bude stejné. Pokud ta olověnka nabitá na 40% nenajde co nejdřív zákazníka který ji dobije doplna, tak může začít sulfátovat, říká mi můj stařecký mozek. :D
11S (8 REC 295Wp POLY + 3 Canadian Solar 300Wp) Axpert VM II 24V/3000W, 2P Canadian Solar + MPPT Victron Smart Solar 100/20 + Carspa 24/230, 600W Pure sine + 4x Varta 6V/232Ah.
vla
Příspěvky: 1201
Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
Lokalita: Praha 6
Bydliště: Praha 6

Re: Možný ukazatel pro výběr Pb baterie. (kromě počtu cyklů)

Příspěvek od vla »

Právě proti tomu by měla být tahle nová technologie odolná.
Nemám rád tenhle stát.
chatař
Příspěvky: 861
Registrován: stř bře 20, 2019 4:05 pm

Re: Možný ukazatel pro výběr Pb baterie. (kromě počtu cyklů)

Příspěvek od chatař »

vla píše:Právě proti tomu by měla být tahle nová technologie odolná.
Já vím. Měla by být. Jenže jak dlouho může být tahle baterie bez následků na 40%? Doma by ji žádný fotovoltaik takhle nenechal dýl než týden. Dokonce by jí ani takhle nízko radši necykloval. Jak dlouho trvá, než se baterie dostane k zákazníkovi? Odkud se vozí? Z Číny přes půl zeměkoule? No nevím...
11S (8 REC 295Wp POLY + 3 Canadian Solar 300Wp) Axpert VM II 24V/3000W, 2P Canadian Solar + MPPT Victron Smart Solar 100/20 + Carspa 24/230, 600W Pure sine + 4x Varta 6V/232Ah.
vla
Příspěvky: 1201
Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
Lokalita: Praha 6
Bydliště: Praha 6

Re: Možný ukazatel pro výběr Pb baterie. (kromě počtu cyklů)

Příspěvek od vla »

Třeba se k tomu vyádří nějaký znalec, ale pokud výrobce dodává takto částečně nabité, je to stejné jako dodávky li-fe, ty se musí dokonce inicializovat, li-on taky spíše vybité než nabité atd. Zkusil bych si to ověřit u výrobce.
Nemám rád tenhle stát.
josse
Příspěvky: 1184
Registrován: úte úno 14, 2017 9:35 pm

Re: Možný ukazatel pro výběr Pb baterie. (kromě počtu cyklů)

Příspěvek od josse »

LiIon mají být nabité asi na přesnou půlku. Je to technologické. Cca polovinu jontů nanesou na hliník a druhou polovinu na měď. Pak se to prvním nabitím něco jako přerovná, inicializuje, a tak podobně.

Dá se podle toho poznat nový vadný kus, když má napětí menší nebo větší, jedna z elektrod byla špatně vyrobená. Tohle už jsem viděl u dost kusů z Aliexpress. Nějakou kompenzaci vrátili po dodání důkazu z měření kapacity. Poměrově i docela odpovídalo napětí odchýlené od středu vs poškozená kapacita (plocha). napětí převézt na SOC a tolik měl článek % kapacity oproti štítku.

U LiFePO4 to z napětí nejde zjistit...
U LiIon to jde takhle jen u nových, před prvním nabitím.

Viděl jsem to jen u těch co napodobují Panasonic, prodávají se jako liitokala... Zelená, NCR..., 3xxxmAh. U jiných jsem to ještě neviděl.
15x GWL Poly 300Wp 72 cells, 1-2x Axpert MKS 48V 4000W, 3x80P14S 18650 (~640Ah/34kWh), https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3, https://solarforum.cz/
chatař
Příspěvky: 861
Registrován: stř bře 20, 2019 4:05 pm

Re: Možný ukazatel pro výběr Pb baterie. (kromě počtu cyklů)

Příspěvek od chatař »

vla píše:Třeba se k tomu vyádří nějaký znalec, ale pokud výrobce dodává takto částečně nabité, je to stejné jako dodávky li-fe, ty se musí dokonce inicializovat, li-on taky spíše vybité než nabité atd. Zkusil bych si to ověřit u výrobce.
Ono to bohužel stejné není, li-fe je úplně jiná technologie. Já bohužel zkušenosti se solárními baterie zatím nemám, jsem odkázán na to, co mi kdo napíše. A teď jsem trochu zmaten. Všude na fóru se píše o sulfataci jako největším strašákovi Pb akumulátorů. A že se jí dá předejít jen tím, že bude akumuátor stále nabit na 100%. A teď mi prodejce sdělí, že baterie je od výroby nabita na "kolem 40%", proto je třeba jí před použitím nabít. Nejlépe opakovaně. Když vyjádřím údiv nad tím, proč to takto je, a že to nemusí být pro akumulátor výhodné, odmlčí se. Jako zákazník chci mít jasno, mám na to právo, takhle si můžu o tom myslet co chci. Chtěl bych tu baterii koupit, dle datasheetu vypadá velice slibně za tu cenu, ale takhle se asi raději ohlédnu po jiné.
11S (8 REC 295Wp POLY + 3 Canadian Solar 300Wp) Axpert VM II 24V/3000W, 2P Canadian Solar + MPPT Victron Smart Solar 100/20 + Carspa 24/230, 600W Pure sine + 4x Varta 6V/232Ah.
vla
Příspěvky: 1201
Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
Lokalita: Praha 6
Bydliště: Praha 6

Re: Možný ukazatel pro výběr Pb baterie. (kromě počtu cyklů)

Příspěvek od vla »

To je ono, olovo-carbon je jiná technologie než klasické olovo. Bohužel zkušeností mnoho není, ale i tady na foru už odkazy na nějaké reference někde jsou. přidám třeba tenhle: https://oze.tzb-info.cz/akumulace-elekt ... kumulatoru
Nemám rád tenhle stát.
chatař
Příspěvky: 861
Registrován: stř bře 20, 2019 4:05 pm

Re: Možný ukazatel pro výběr Pb baterie. (kromě počtu cyklů)

Příspěvek od chatař »

vla píše:To je ono, olovo-carbon je jiná technologie než klasické olovo. Bohužel zkušeností mnoho není, ale i tady na foru už odkazy na nějaké reference někde jsou. přidám třeba tenhle: https://oze.tzb-info.cz/akumulace-elekt ... kumulatoru
Děkuji za odkaz.
11S (8 REC 295Wp POLY + 3 Canadian Solar 300Wp) Axpert VM II 24V/3000W, 2P Canadian Solar + MPPT Victron Smart Solar 100/20 + Carspa 24/230, 600W Pure sine + 4x Varta 6V/232Ah.
kixel
Příspěvky: 21
Registrován: pon led 13, 2020 3:24 am

Re: Možný ukazatel pro výběr Pb baterie. (kromě počtu cyklů)

Příspěvek od kixel »

chatař píše: Všude na fóru se píše o sulfataci jako největším strašákovi Pb akumulátorů. A že se jí dá předejít jen tím, že bude akumuátor stále nabit na 100%.
sulfatizace bych se v systemech trvale pripojenych na dobijeni nebal. pri ponechani auta venku v zime je to opravdu neco jineho (rychle samovybijeni olova + nizke teploty). Pri prubeznem dobijeni je ale beznou pricinou smrti vyschnuti (u otevrenych baterek se da resit, u uzavrenych bezne pouzivanych v zabezpecovackach, dvernich otevirackach a vselijakych moznych pipackach a dalsich kravinach je to ale jisty konec). U zminenych systemu se to resi tak, ze je udrzovaci napeti zpravidla kolem 13.1V a tim se natahuje zivotnost klidne na 10 let i vic (sam osobne mam nejtarsi olovo ze srpna 2012, takze nemohu tento svuj vyrok o >10 nicim fyzicky dolozit. nahly propad kapacity ze 100% oproti nominalni ale behem dalsich dvou a pul let nepredpokladam).

PS: jak se resila odvolavka na litiovky u tesly, tak ti rozhodne neresi zivotnost nebo cokoliv takoveho. zajima je hustota ulozeni energie, aby meli co predvest investorum. co by jim jinak rekli na reinkarnaci 100 let zahozeneho napadu se stejnymi vstupy? (dobre, motory uz jsou tez o neco ucinnejsi, ale pouze o neco a to by nedalo dojezd vetsi nez treba o 30-40% oproti 100 let starym karam se stejnou nulovou vybavou, kterou dnes opravdu nikdo v aute neceka a nikdo nebude chladit okynkem, natoz aby u toho jeste machal svihadlem, tedy s realnym dojezdem by si jeste pohorsili - jedou na cisty vykon, nikoliv na pomer vykonu k cemukoliv).

PPS: noviny nesleduju, tak treba mi reknete jestli uz musk konecne dokazal postavet tu slibovanou recyklovatelnu na baterie, kde sice dle jeho nekdejsich slov nedokazou material znovupouzit na baterie a musi vymyslet jine vyuziti a i nadale pouze tezit, ale alespon se nebude hromadit odpad z elektromobilu na hromadach? (doted jedina mne znama recyklace litiovych baterii spociva ve znovupouziti zelezneho obalu z nich)
chatař
Příspěvky: 861
Registrován: stř bře 20, 2019 4:05 pm

Re: Možný ukazatel pro výběr Pb baterie. (kromě počtu cyklů)

Příspěvek od chatař »

kixel píše:
chatař píše: Všude na fóru se píše o sulfataci jako největším strašákovi Pb akumulátorů. A že se jí dá předejít jen tím, že bude akumuátor stále nabit na 100%.
sulfatizace bych se v systemech trvale pripojenych na dobijeni nebal. pri ponechani auta venku v zime je to opravdu neco jineho (rychle samovybijeni olova + nizke teploty). Pri prubeznem dobijeni je ale beznou pricinou smrti vyschnuti (u otevrenych baterek se da resit, u uzavrenych bezne pouzivanych v zabezpecovackach, dvernich otevirackach a vselijakych moznych pipackach a dalsich kravinach je to ale jisty konec). U zminenych systemu se to resi tak, ze je udrzovaci napeti zpravidla kolem 13.1V a tim se natahuje zivotnost klidne na 10 let i vic (sam osobne mam nejtarsi olovo ze srpna 2012, takze nemohu tento svuj vyrok o >10 nicim fyzicky dolozit. nahly propad kapacity ze 100% oproti nominalni ale behem dalsich dvou a pul let nepredpokladam).

PS: jak se resila odvolavka na litiovky u tesly, tak ti rozhodne neresi zivotnost nebo cokoliv takoveho. zajima je hustota ulozeni energie, aby meli co predvest investorum. co by jim jinak rekli na reinkarnaci 100 let zahozeneho napadu se stejnymi vstupy? (dobre, motory uz jsou tez o neco ucinnejsi, ale pouze o neco a to by nedalo dojezd vetsi nez treba o 30-40% oproti 100 let starym karam se stejnou nulovou vybavou, kterou dnes opravdu nikdo v aute neceka a nikdo nebude chladit okynkem, natoz aby u toho jeste machal svihadlem, tedy s realnym dojezdem by si jeste pohorsili - jedou na cisty vykon, nikoliv na pomer vykonu k cemukoliv).

PPS: noviny nesleduju, tak treba mi reknete jestli uz musk konecne dokazal postavet tu slibovanou recyklovatelnu na baterie, kde sice dle jeho nekdejsich slov nedokazou material znovupouzit na baterie a musi vymyslet jine vyuziti a i nadale pouze tezit, ale alespon se nebude hromadit odpad z elektromobilu na hromadach? (doted jedina mne znama recyklace litiovych baterii spociva ve znovupouziti zelezneho obalu z nich)

Díky za povzbudivý názor ohledně sulfatizace. Problémem diskusních fór (všech) je ten, že se člověk setká se záplavou často protichůdných názorů, takže vlastně nakonec stejně neví, na čem je.
11S (8 REC 295Wp POLY + 3 Canadian Solar 300Wp) Axpert VM II 24V/3000W, 2P Canadian Solar + MPPT Victron Smart Solar 100/20 + Carspa 24/230, 600W Pure sine + 4x Varta 6V/232Ah.
Vitek
Příspěvky: 1964
Registrován: pát bře 15, 2019 7:44 am

Re: Možný ukazatel pro výběr Pb baterie. (kromě počtu cyklů)

Příspěvek od Vitek »

kixel píše:
chatař píše: Všude na fóru se píše o sulfataci jako největším strašákovi Pb akumulátorů. A že se jí dá předejít jen tím, že bude akumuátor stále nabit na 100%.
sulfatizace bych se v systemech trvale pripojenych na dobijeni nebal. pri ponechani auta venku v zime je to opravdu neco jineho (rychle samovybijeni olova + nizke teploty). Pri prubeznem dobijeni je ale beznou pricinou smrti vyschnuti (u otevrenych baterek se da resit, u uzavrenych bezne pouzivanych v zabezpecovackach, dvernich otevirackach a vselijakych moznych pipackach a dalsich kravinach je to ale jisty konec). U zminenych systemu se to resi tak, ze je udrzovaci napeti zpravidla kolem 13.1V a tim se natahuje zivotnost klidne na 10 let i vic (sam osobne mam nejtarsi olovo ze srpna 2012, takze nemohu tento svuj vyrok o >10 nicim fyzicky dolozit. nahly propad kapacity ze 100% oproti nominalni ale behem dalsich dvou a pul let nepredpokladam).

PS: jak se resila odvolavka na litiovky u tesly, tak ti rozhodne neresi zivotnost nebo cokoliv takoveho. zajima je hustota ulozeni energie, aby meli co predvest investorum. co by jim jinak rekli na reinkarnaci 100 let zahozeneho napadu se stejnymi vstupy? (dobre, motory uz jsou tez o neco ucinnejsi, ale pouze o neco a to by nedalo dojezd vetsi nez treba o 30-40% oproti 100 let starym karam se stejnou nulovou vybavou, kterou dnes opravdu nikdo v aute neceka a nikdo nebude chladit okynkem, natoz aby u toho jeste machal svihadlem, tedy s realnym dojezdem by si jeste pohorsili - jedou na cisty vykon, nikoliv na pomer vykonu k cemukoliv).

PPS: noviny nesleduju, tak treba mi reknete jestli uz musk konecne dokazal postavet tu slibovanou recyklovatelnu na baterie, kde sice dle jeho nekdejsich slov nedokazou material znovupouzit na baterie a musi vymyslet jine vyuziti a i nadale pouze tezit, ale alespon se nebude hromadit odpad z elektromobilu na hromadach? (doted jedina mne znama recyklace litiovych baterii spociva ve znovupouziti zelezneho obalu z nich)
Ahoj maličký omyl - v mrazu se PB baterie samovybíjením vybíjí pomaleji... ale nemá díky vyšší hustotě elektrolytu startovacích proudů jako teplá baterie
Uživatelský avatar
kybos
Příspěvky: 2771
Registrován: sob zář 08, 2012 10:40 pm
Lokalita: Šternberk
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 15000
Kapacita baterie [kWh]: 40
Bydliště: v údolí mezi kopci

Re: Možný ukazatel pro výběr Pb baterie. (kromě počtu cyklů)

Příspěvek od kybos »

chatař píše: Díky za povzbudivý názor ohledně sulfatizace. Problémem diskusních fór (všech) je ten, že se člověk setká se záplavou často protichůdných názorů, takže vlastně nakonec stejně neví, na čem je.
Problémem je to, že zkušenost je zřejmě nepřenositelná a každý má touhu si tu svou slepou cestu poctivě vyšlapat. Je potřeba v té záplavě informací ale rozlišovat. Něco jiného je názor a něco jiného zkušenost podložená měřením a jinými nezvratitelnými fakty. Také mám ve svém úložišti ještě zbytky olova. Je tam ale jen jako pojistka pro případ nouzového odpojení LiFePO, aby mi napětí na akumulátorech nestouplo nad přípustnou mez a nedošlo tím k poškození střídače. Olovo jsem kupoval ojeté v době, kdy už mělo za sebou pět let staničního provozu v UPS. Jelikož se cyklovalo jen velmi málo (při testech výdrže UPS), bylo ještě celkem v kondici. Po instalaci jsem jej dva roky denně cykloval, čímž se v podstatě vyčerpala jeho životnost. Po připojení LiFePO do paralelního provozu se proudy rozdělily v poměru cca 25:1 pro LiFePO. Nyní už je poměr proudů skoro 100:1 a mám jisté pochybnosti, zda by olověná část úložiště zachránila při výpadku LiFePO střídač. Problémem také začíná být spotřeba desulfátorů a zvyšující se samovybíjení olova, které je potřeba permanentně živit, což zejména v zimním období (prosinec, leden) způsobuje stav, že celá FVE s olověným úložištěm víc spotřebuje než dodá.
Co z toho vyplývá pro Chataře? Pokud máš prognózu dožití větší než dva roky, vyber si jiné než olověné úložiště.
15 kWp JJZ + 3x Tristar MPPT60 + Victron 150/100 + 48V LiFePO 850 Ah + UPS 8kW (MPP-Solar 8048 LC) + 4 x nabíječka 1,2 kW (DELTA) Start: 2012
chatař
Příspěvky: 861
Registrován: stř bře 20, 2019 4:05 pm

Re: Možný ukazatel pro výběr Pb baterie. (kromě počtu cyklů)

Příspěvek od chatař »

Děkuji za názor, kybosi.
"každý má touhu si tu svou slepou cestu poctivě vyšlapat". To není tak úplně pravda, protože cesty se různí. Někomu k uspokojení stačí lesní pěšina, jiný si to musí šinout po dálnici. Rady jednoho, druhému moc nepomůžou, protože prostředky k dosažení cíle jsou u každého z nich jiné. Jednomu stačí dobré pohorky, druhý potřebuje silné auto.
A ještě jedna věc. Potvrdil jsi platnost mého předešlého příspěvku o protichůdnosti názorů na diskusních fórech. Olovo považuješ za slepou cestu, prostě něco, co je fuj. Mypower mi krásně popsal, jak prasil s Trojanama, a oni přesto po pěti letech stále uspokojivě fungují. Co si z toho mám vybrat? Něčí praktická zkušenost má pro mě rozhodně větší cenu, než jen nějaké konstatování "to neber, to je na hov., to je slepá cesta".
Naposledy upravil(a) chatař dne čtv led 23, 2020 10:03 am, celkem upraveno 1 x.
11S (8 REC 295Wp POLY + 3 Canadian Solar 300Wp) Axpert VM II 24V/3000W, 2P Canadian Solar + MPPT Victron Smart Solar 100/20 + Carspa 24/230, 600W Pure sine + 4x Varta 6V/232Ah.
Durgroda
Příspěvky: 93
Registrován: stř říj 30, 2019 7:13 pm
Bydliště: České Budějovice

Re: Možný ukazatel pro výběr Pb baterie. (kromě počtu cyklů)

Příspěvek od Durgroda »

Zdravím.
Z vlastní zkušenosti s olovem:
Varta 12V 180Ah deapcycle cca rok pak odešel jeden článek nadobro
Baner 12V 180Ah se zatkami cca 6tis Kč drží už dva roky, ale už je pouze jako záloha.
Gelovky 230Ah cca dva roky a něco jedna vydržela o 3 měsíce dele. Výrobce se můžu podívat někdy ještě leží v garáži loni měla 7V čekám na dobrou výkupní cenu.

Baterie z UPS staniční, dají se sehnat za levno, cca 100Ah, 92Ah,i zde na bazaru občas. Zatím drží jak skála. Drží napětí i měsíc bez používání.

Případně bych šel cestou renovovane baterie z VZV
Ideální baterie je tady z bazaru Samsung 60Ah Li-ion za 45euro kus to je cca 20tis za 24V 120Ah bez bižuterie, a to se vyplatí.

Jak bylo již milionkrát řečeno nové olovo je luxus. A papír snese hodně.
Takže ukazatel jedinej v nákupu olova je pročíst fora a zjistit k čemu se dopracovali jiní.

edit: oprava, diky masin
Naposledy upravil(a) Durgroda dne čtv led 23, 2020 10:10 am, celkem upraveno 1 x.
xmasin
Příspěvky: 1767
Registrován: čtv čer 28, 2012 9:45 pm

Re: Možný ukazatel pro výběr Pb baterie. (kromě počtu cyklů)

Příspěvek od xmasin »

Durgroda píše: Ideální baterie je tady z bazaru Samsung 60Ah LiFePO za 45euro kus to je cca 20tis za 24V 120Ah bez bižuterie, a to se vyplatí.
Baterie Samsung ze zdejšího bazaru nejsou LiFePO, ale Li-ion. Mají trochu jiné charakteristiky.
Uživatelský avatar
kybos
Příspěvky: 2771
Registrován: sob zář 08, 2012 10:40 pm
Lokalita: Šternberk
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 15000
Kapacita baterie [kWh]: 40
Bydliště: v údolí mezi kopci

Re: Možný ukazatel pro výběr Pb baterie. (kromě počtu cyklů)

Příspěvek od kybos »

chatař píše: Olovo považuješ za slepou cestu, prostě něco, co je fuj. Mypower mi krásně popsal, jak prasil s Trojanama, a oni přesto po pěti letech stále uspokojivě fungují. Co si z toho mám vybrat? Něčí praktická zkušenost má pro mě rozhodně větší cenu, než jen nějaké konstatování "to neber, to je na hov., to je slepá cesta".
Nenapsal jsem, že olovo je fuj. I slepá cesta může být dobrá. Máš-li před sebou výhled na dožití dva roky a nebo ještě kratší, pak mohu olovo doporučit jako tu nejlepší variantu. Dědicové potom mají ještě šanci zhodnotit olovo ve výkupu, což by se jim s jinými typy baterií asi nevyplatilo.
15 kWp JJZ + 3x Tristar MPPT60 + Victron 150/100 + 48V LiFePO 850 Ah + UPS 8kW (MPP-Solar 8048 LC) + 4 x nabíječka 1,2 kW (DELTA) Start: 2012
Uživatelský avatar
marko250
Příspěvky: 3409
Registrován: ned led 12, 2014 7:41 pm
Lokalita: Hlučín
Bydliště: Hlučín

Re: Možný ukazatel pro výběr Pb baterie. (kromě počtu cyklů)

Příspěvek od marko250 »

Jo ale od samého začátku tu je řečeno,že pokud si nekoupíš OpzS ,či jiné "silné auto" patřičné kapacity , tak ty pohorky co chceš, kleknou po dvou letech.A žádný marketingový popis prodejce to nevyvrátí a to je vlastně vše,jak s tím naložit je na každém z nás.Tu 1.5MWh za rok co máš, bych v důchodu vykryl minimálně z 97% ,pole 2x větší než máš,měnič 3kW jmenovitých jen u výkonových věcí zbytek přímo z baterky DC ,regl,baterka.Lednice se dá v zimě přírodní,mražák bych vypustil úplně.
A počítat s brzkou smrtí může jen ten co to už ví.Mé babičce je 104let,sice už polehává,ale funguje stále :-) .
16kWp/JZ-50°/20xChaori 230 ,JV-90°/8xLeapton 650 + <JZ-90° /15xJAsolar / Mono 385, regl Midnite Classic 150<89A> , 1x EASUN <80A> a 1x EASUN <100A>,baterka 17s 54.4VDC LFP4/784Ah<uloží 42kWh>,měnič XTH 8000-48V špičkově 21kW
chatař
Příspěvky: 861
Registrován: stř bře 20, 2019 4:05 pm

Re: Možný ukazatel pro výběr Pb baterie. (kromě počtu cyklů)

Příspěvek od chatař »

[quote="marko250"]Jo ale od samého začátku tu je řečeno,že pokud si nekoupíš OpzS ,či jiné "silné auto" patřičné kapacity , tak ty pohorky co chceš, kleknou po dvou letech.A žádný marketingový popis prodejce to nevyvrátí a to je vlastně vše,jak s tím naložit je na každém z nás.Tu 1.5MWh za rok co máš, bych v důchodu vykryl minimálně z 97% ,pole 2x větší než máš,měnič 3kW jmenovitých jen u výkonových věcí zbytek přímo z baterky DC ,regl,baterka.Lednice se dá v zimě přírodní,mražák bych vypustil úplně.
A počítat s brzkou smrtí může jen ten co to už ví.Mé babičce je 104let,sice už polehává,ale funguje stále :-) .[/qu

A kolik by mě to vykrytí z 97% stálo? :D O tom napiš, ať se konečně dobře zasměju. Já si spíš myslím, že při mé malé spotřebě se FV ani nevyplatí. Akorát ten ohřev vody, to ano, protože náklady jsou malé díky nepotřebě baterií, měniče, drahého regulátoru.
11S (8 REC 295Wp POLY + 3 Canadian Solar 300Wp) Axpert VM II 24V/3000W, 2P Canadian Solar + MPPT Victron Smart Solar 100/20 + Carspa 24/230, 600W Pure sine + 4x Varta 6V/232Ah.
chatař
Příspěvky: 861
Registrován: stř bře 20, 2019 4:05 pm

Re: Možný ukazatel pro výběr Pb baterie. (kromě počtu cyklů)

Příspěvek od chatař »

kybos píše:
chatař píše: Olovo považuješ za slepou cestu, prostě něco, co je fuj. Mypower mi krásně popsal, jak prasil s Trojanama, a oni přesto po pěti letech stále uspokojivě fungují. Co si z toho mám vybrat? Něčí praktická zkušenost má pro mě rozhodně větší cenu, než jen nějaké konstatování "to neber, to je na hov., to je slepá cesta".
Nenapsal jsem, že olovo je fuj. I slepá cesta může být dobrá. Máš-li před sebou výhled na dožití dva roky a nebo ještě kratší, pak mohu olovo doporučit jako tu nejlepší variantu. Dědicové potom mají ještě šanci zhodnotit olovo ve výkupu, což by se jim s jinými typy baterií asi nevyplatilo.
Co mají pořád všichni s životností olova dva roky? Nebo dokoce méně? Mypowerovi šlapou Trojany pět let. Určitě není sám. Mám takový dojem, že mluvit na tomto fóru o fungujícím olovu je tabu.
11S (8 REC 295Wp POLY + 3 Canadian Solar 300Wp) Axpert VM II 24V/3000W, 2P Canadian Solar + MPPT Victron Smart Solar 100/20 + Carspa 24/230, 600W Pure sine + 4x Varta 6V/232Ah.

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek