Životnost Li Ion baterií vs cena

Baterie a bateriová úložiště založená na článcích Li-ion 18650, zkušenosti, praxe, dobíjení, batery management, výroba bateriových úložišť, bezpečnost.
Ronn
Příspěvky: 342
Registrován: pon úno 08, 2016 2:09 pm
Bydliště: Ondřejov

Re: Životnost Li Ion baterií vs cena

Příspěvek od Ronn »

NOPARasito píše:Tusim relevantnejsi clanek:
Ano.. průměrně 27k Km za měsíc mezi LA, Palm Springs, a San Diego (čti v horku).
Tesla řízená stovkami řidičů přepravila tisíce cestujících. (čti: každý nezapomněl přepnout na "insane" a pořádně to oroštovat.. a několikrát.
Jistě dodrželi: Také bylo doporučeno běžně nedobíjet na superchargeru a nikoliv běžně do 100%SOC, po přijezdu do cíle měli zákazníci nechat auto 3hodiny odpočinout a pak dobíjet...
3xMultiplus 5000VA<=>48V 550Ah LiFePO4
FVE1 - 3,9kWp (JJZ) => Fronius 5kW => AC-OUT / FVE2 - 15,2kWp (JJV, JZ, SZS) => RS 450/200 => DC Busbar
FVE3 - 9,36kWp (JJZ) => SE10k => AC-OUT / FVE4 - 9,36kWp (SVV) => SE17k => AC-IN
Uživatelský avatar
NOPARasito
Příspěvky: 2623
Registrován: čtv črc 19, 2018 12:14 am
Bydliště: Vidiek, Trhanova Lhota

Re: Životnost Li Ion baterií vs cena

Příspěvek od NOPARasito »

A tudiz si myslim ze 18650 jsou holt odzkousena technologie, o Teslu jde jen, ze na to prisli a pouzivaji ji i na tezsi aplikace. Co myslite, ze budou davat do svych tahacu.
A pokud se dostanou k cene nekde 80$ za 1kw/h tak i cenou to bude bezkonkurencni ;-(.
Uživatelský avatar
abrams
Příspěvky: 2774
Registrován: ned črc 17, 2011 12:19 pm
Lokalita: Brno
Bydliště: Brno

Re: Životnost Li Ion baterií vs cena

Příspěvek od abrams »

Zdravím ,

výroba 18650-tek je zajednak vypilovaná na vysokou úroveň a zadruhak plně automatizovaná chrlící buřtíky vysokou kadencí . Další výhodu oproti velkým článkům spatřuji v případě zjištění chyby při výrobním procesu :arrow: množství vadných kusů je definované , oproti závadné části velkého/kých článků . Jak bylo dříve zmíněno , udržování optimální teploty je mnohem snadnější u bloku sestaveného z 18650 než u kapacitně stejného velkého článku .
Nový formát 21700 (ještě jsem jej v rukou neměl) se jeví býti dobrým pokrokem :yes: .

Životnost Lithiových baterií nebyla dodnes řádně exaktně ověřena , teorie je pěkná , ale bez ověření praxí jen cosi imaginárního .
Cenu jak jistě tušíme neurčujeme my , což by bylo supr , nýbrž celý řetězec od zdroje až k nám .

Elektronům zdar *cloud*
3,96kWp monokrystalů + 2x regl PCM60X + 24kWh LiFePO4 + 6kW HF sínus měnič , celé na 52V systému .
Chibi v textu vyhrazeny :D
Uživatelský avatar
NOPARasito
Příspěvky: 2623
Registrován: čtv črc 19, 2018 12:14 am
Bydliště: Vidiek, Trhanova Lhota

Re: Životnost Li Ion baterií vs cena

Příspěvek od NOPARasito »

Abrams: tot vycerpavajici, vystizne atd. Momentalne VIVAT burtiky
:cheers:
Uživatelský avatar
vata
Příspěvky: 1403
Registrován: pon zář 12, 2011 11:32 am

Re: Životnost Li Ion baterií vs cena

Příspěvek od vata »

Pro mě osobně je velmi uspokojivý z hlediska cena / životnost fakt, že i po (tuším) 3, možná 4 letech provozu na LiFe nevidím nějaké stárnutí - resp. jediné co pozoruju je určité měknutí v zimě, kdy je jim asi... zima. Narozdíl od olova, které jsem měla před tím. Ne že bych to měla spočtené, ale tipla bych si, že už teď po třech letech to lithium překonalo v ceně za kWh na první pohled levnější olovo.

Pravda ovšem je, že lithium v mé elektrárně se užívá velmi opatrně, posuďte sami:

Počet cyklů: 1297 Průměrná hloubka cyklu: 19% Průměrná délka cyklu: 21.9 hodin Průměrné napětí: 13.35 V Průměrné SOC: 64% Průměrná teplota: 13.6°C Poslední známá kapacita: 450.0 Ah Průměrný vybíjecí proud: 0.01 C Maximální vybíjecí proud 0.25 C Průměrný nabíjecí proud: 0.03 C Maximální nabíjecí proud: 0.19 C

Ze statistiky výše plyne samozřejmě i počet baterií prohnaných MWh, něco kolem 1,5MWh (mimochodem něco kolem 25% z výroby). Kapacita skutečně víceméně sedí, stále jsem nad papírovou kapacitou 400Ah. Možná je to k nevíře, ale pokud mi moje měření nějak významněji nelže, je to tak.

Cena uložené kWh je tedy u mě zatím kolem 35Kč, možná se tedy do konce životnosti baterií dočkám přiblížení k paritě. Nebo taky ne, ale řeknu si - stálo to za to :)
Inteligentní ostrov - www.vati.cz
Uživatelský avatar
rottenkiwi
Příspěvky: 5451
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Lokalita: SO, SK
Bydliště: SO, SK

Re: Životnost Li Ion baterií vs cena

Příspěvek od rottenkiwi »

Tá teplota, 13.6 *C je výborná, tie baterky určite vydržia dlhšie, ako keď má niekto
okolo 25 *C ambient a v článkoch ešte o pár *C viac.
Niekto, kto tie baterky používa v eute, 1 C ale aj 2 C out, 1 C in, teplota vysoká,
niekedy majú baterky aj 85 *C na povrchu a slúžia mu roky.
DC-AC inverter REC Lion DC-AC ESP32 DIY inv. 15 GB za sekundu DIY MPPT Holder
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
Uživatelský avatar
volente
Příspěvky: 2417
Registrován: stř srp 20, 2014 1:01 am
Bydliště: Brno - venkov

Re: Životnost Li Ion baterií vs cena

Příspěvek od volente »

Celkově mám baterie poskládané z 1918 ks různých článků, při maximálním odběru 110A je to asi 57mA na článek. Když vezmu že nejslabší článek má 1600mAh skutečných, ne štítkových, tak je to neskutečných 0,03C vybíjecí proud. Tento stav je si myslím ideální pro dobrou životnost baterie.
5,5kWp - 4x Solartec mono 180Wp +¨6x IBC 155Wp poly + 10x Solea 170Wp mono + 6x Husinage HSG 190Wp + 6x Calyxo 70Wp amorf vertikálně (JV), 2x ZN ShineSolar poly 250Wp + 2x 260Wp poly (JZ), Epever LS 3024B, Epever LS 2024B, MakeSkyBlue 20A, eSmart 3 - 60A, 19 kWh Li-Ion, Axpert MSXE PF1, 24V/3,0kW, Axpert MSXE 24V/2,4kW.
Uživatelský avatar
volente
Příspěvky: 2417
Registrován: stř srp 20, 2014 1:01 am
Bydliště: Brno - venkov

Re: Životnost Li Ion baterií vs cena

Příspěvek od volente »

Oprava výpočtu mých baterií, dělá to 364mA na jeden článek, což je přibližně 0,2C při maximálním odběru. Normální dlouhodobý odběr mám 20 - 60A.
bertovi děkuji za upozornění.
5,5kWp - 4x Solartec mono 180Wp +¨6x IBC 155Wp poly + 10x Solea 170Wp mono + 6x Husinage HSG 190Wp + 6x Calyxo 70Wp amorf vertikálně (JV), 2x ZN ShineSolar poly 250Wp + 2x 260Wp poly (JZ), Epever LS 3024B, Epever LS 2024B, MakeSkyBlue 20A, eSmart 3 - 60A, 19 kWh Li-Ion, Axpert MSXE PF1, 24V/3,0kW, Axpert MSXE 24V/2,4kW.
fukuši
Příspěvky: 356
Registrován: úte úno 19, 2013 10:27 pm

Re: Životnost Li Ion baterií vs cena

Příspěvek od fukuši »

Dostal se mi do pracek li on akumulátor 10Ah 260V z aku motorky.Zatím jsem nekuchal ale vypadá to na 72S5P
18650 (360ks).Kapacita po 6 ti letech provozu cca 2,4kWh.Na to že majitel ji měl stále nabitou na plno (otázka kolik pustí nabíječka) tak kapacita je cca 93%.A ted otázka do pléna jakej vliv má nabíjení na plno těsně před používáním páč při spotřebě motoru až cca 16,5kW není energie na zbyt.Baterie budou nespíš Panasonic 2Ah.
Nová baterie stojí 81 tyček a to je fakt masakr.Všude se píše nenabíjet na plno ale nikde jsem nezjistil co se deje kdyz nabiti na plno je třeba jen 2 hod před vybíjením
brin
Příspěvky: 930
Registrován: sob úno 18, 2012 3:59 pm

Re: Životnost Li Ion baterií vs cena

Příspěvek od brin »

Bateriím škodí doba setrvání na maximálním napětí a to zvláště při vysoké teplotě. Takže pokud opravdu bude možné vyrážet hned po dobití, nebude to zásadní problém.
fukuši
Příspěvky: 356
Registrován: úte úno 19, 2013 10:27 pm

Re: Životnost Li Ion baterií vs cena

Příspěvek od fukuši »

Taky to tak vidím nabít na plno nechat cca 1-2 hod vychladnout po vyjetí na cca 20% nechat cca hod vychladnout a nabít na cca 40% spotřeba nabíječky je 2250W tak to nabíjí cca 8A.Při jízdě bude spotřeba v maximech 60-80A a to je taky mazec.Jen mě udivuje že to má 2,4kw/h po 6 ti letech při tom odběru 6-7C.Myslím že LIFEPO by na tom byla hůř.
brin
Příspěvky: 930
Registrován: sob úno 18, 2012 3:59 pm

Re: Životnost Li Ion baterií vs cena

Příspěvek od brin »

Podle mě to někdo nevybíjel hluboko. Li-ionky zase tak strašně nestárnou věkem.
fukuši
Příspěvky: 356
Registrován: úte úno 19, 2013 10:27 pm

Re: Životnost Li Ion baterií vs cena

Příspěvek od fukuši »

To je možné že tam vždy těch cca 20-30 % zůstalo ale ta spotřeba je mazec a nabíjení cca 0,8 C taky není zrovna šetrné.
Prostě mě překvapila kvalita Li On.Na skutru mam lifepo 40Ah Winston spotřeba do 60A(1,5 C) a po 4 letech už maj 29Ah.
U LIFEPO mi připadá že vetšina klesne po cca 3 letech na 80%.Moc těm LIFEPO neveřím.
brin
Příspěvky: 930
Registrován: sob úno 18, 2012 3:59 pm

Re: Životnost Li Ion baterií vs cena

Příspěvek od brin »

LiFePo nemají rádi prudké vybíjení. 1,5C mi přijde na lifepo dost.
Uživatelský avatar
youda
Příspěvky: 3074
Registrován: stř dub 27, 2016 12:12 am

Re: Životnost Li Ion baterií vs cena

Příspěvek od youda »

brin píše:LiFePo nemají rádi prudké vybíjení. 1,5C mi přijde na lifepo dost.
Rozhodně. 1,5C je pro lifepo overkill.

Datasheet snese všechno, hlavně aby zákazník nakoupil. Takže jsem vyjel obsah tování BMS u 600Ah lifepo, a tam byl zadrátován maximální doporučený vybíjecí proud 300A. Tedy C/2.
Youdova ostrovní laboratoř 20kWp: https://youda.mypower.cz
Uživatelský avatar
rottenkiwi
Příspěvky: 5451
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Lokalita: SO, SK
Bydliště: SO, SK

Re: Životnost Li Ion baterií vs cena

Příspěvek od rottenkiwi »

Pre LiFePo sa odporúča:

10000 cyklov, 80 % DOD, max. 3.5 V per cell, 28 V - 8S ~~ 56 V - 16S, 0 až 43 *C
5000 cyklov, 90 % DOD, max. 3.6 V per cell, 28.8 V - 8S ~~ 57.6 V - 16S, 0 až 49 *C
3500 cyklov, 100 % DOD, max. 3.6 V per cell, 28.8 V - 8S ~~ 57.6 V - 16S,

10000 cyklov, 80 % DOD, min. 3.1375 V per cell, 25.1 V - 8S ~~ 50.2 V - 16S, 0 až 43 *C
5000 cyklov, 90 % DOD, min. 3.1 V per cell, 24.8 V - 8S ~~ 49.6 V - 16S, 0 až 49 *C
3500 cyklov, 100 % DOD, min. 3 V per cell, 24 V - 8S ~~ 48 V - 16S, 0 až 49 *C

Prúdy max. C2. Pri týchto podmienkach je záruka 10 r. pri poklese na 70 až 80 %, v závis. od výrobcu.

Pri cykloch 1.33C charge/discharge nechať baterky odpočinúť.
DC-AC inverter REC Lion DC-AC ESP32 DIY inv. 15 GB za sekundu DIY MPPT Holder
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
brin
Příspěvky: 930
Registrován: sob úno 18, 2012 3:59 pm

Re: Životnost Li Ion baterií vs cena

Příspěvek od brin »

Mě by zajímalo, jak člověk zbalancuje lifepo, když ho nenabíjí na plné napětí? Pokud má články i s velmi mírně odlišným vnitřním odporem, musí to být prakticky brzká smrt pro každé lifepo, ne? Opravdu by mě zajímalo, jak to teď dělá třeba Tesla s lifepo články v Modelu 3, když má v autech možnost nabíjet na třeba 70 %. Zřejmě pečlivě vybírá články, aby byly úplně stejné a stačilo balancování jednou za uherský rok?
Uživatelský avatar
kybos
Příspěvky: 2771
Registrován: sob zář 08, 2012 10:40 pm
Lokalita: Šternberk
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 15000
Kapacita baterie [kWh]: 40
Bydliště: v údolí mezi kopci

Re: Životnost Li Ion baterií vs cena

Příspěvek od kybos »

Mezi krajními úrovněmi napětí na článku 3,15V a 3,45V je přece jen ještě 300mV, ve kterých lze balancovat průběžně. Myslím si, že je to jen o přesnosti balancérů. U těch typů balancérů, které přelévají náboj na základě komparace napětí dvou sousedních článků odpadají vysoké nároky na stabilitu referenčního napětí a stačí udržet offset komparačnního zesilovače o dva řády lepší než je rozsah krajních hodnot napětí článku. Na rozdíl od horního nebo spodního balancování je dost času na přelití potřebného náboje a není tedy nutno balancovat velkými proudy.
15 kWp JJZ + 3x Tristar MPPT60 + Victron 150/100 + 48V LiFePO 850 Ah + UPS 8kW (MPP-Solar 8048 LC) + 4 x nabíječka 1,2 kW (DELTA) Start: 2012
brin
Příspěvky: 930
Registrován: sob úno 18, 2012 3:59 pm

Re: Životnost Li Ion baterií vs cena

Příspěvek od brin »

Možná tě úplně nechápu, ale když nabiješ lifepo, tak nabíjíš tedy řekněme do 3,5 V a pak to utneš a napětí se ustálí řekněme někde na 3,3–3,4 V. Jak tohle chceš zbalancovat, aniž bys přesně věděl, kolik kam nateklo? Ten článek bude mít prakticky stejné napětí při nabití 80 % nebo 60 %.
kodl69
Příspěvky: 7627
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Životnost Li Ion baterií vs cena

Příspěvek od kodl69 »

Vidím to po letech podobně, lifepo4 jde balancovat jenom nahoře nebo dole, protože jinak má pořád 3.33V (3.35, 3.30, nebudeme detailisti) a nic to neříká o SOC článku. Průběžný balancování funguje dobře u li-ion, kde je to rozmezí napětí větší a navíc odpovídá SOC. Takže lifepo balancuju nahoře a když napětí ujede k 3.5V omezuju nabíjecí proud, protože tohle na plným slunku nedá ani 20A balancer... rozdíly při nabíjení do dosažení 3.4V jsou v řádu setin voltu, takže kybosův systém má teoreticky šanci fungovat, ale v reálným světě běhá po baterce lecjaký impulsní rušení, který tu detekci napětí jistě těžce rozhodí...
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek