Počasí

Obecná diskuze na téma "soběstačnost" s využitím alternativních zdrojů energie, jejich využití v běžném životě, potravinová soběstačnost atd.
Uživatelský avatar
JonasPP
Příspěvky: 1204
Registrován: pon srp 31, 2015 11:36 am
Bydliště: Okolie Popradu SR

Re: Počasí

Příspěvek od JonasPP »

Tak Ja včera rano som počul piskanie meniča,to znamenalo,že v baterkach niet ani prd,ale aspoň nepršalo,lebo ten miniaturny potôčik,čo kusok od nas tečie bol zrazu jak pereje.
A tak od včera rana idem celkovo na DS. Ale dneska sa to mračno dajak preriedilo,tak uvidim čo v baterkach po prichode domov najdem. Možno ešte na paru dni pôjdem čisto na solar. Spotreba kus stupla,lebo kurenie si cuca zopar kWh denne,ale hadam sa počasie umudri,aj keď dlhodoba predpoveď ukazuje iba dažď.
Mix panelov podľa potreby zapojene -9,2kWp papierovo +-5,6kW skutočnych;
48v-PCM-80A+Axpert 2,4KW+PJ 6kW;Li-ion -11kWh
24v-PJ 5kW;NiCd -10kWh
12v-10A MPPT;sin~300W;PB 4kWh
Uživatelský avatar
antoni_sk
Příspěvky: 677
Registrován: pát lis 17, 2017 3:14 pm
Bydliště: Liptov

Re: Počasí

Příspěvek od antoni_sk »

Mňa zobudil menič v utorok v noci... takže som všetko vypol a zapol som až dnes ráno minimálne spotrebiče... Jeden deň mi do bateriek pritieklo len 0,2kWh, včera aspoň 1,2kWh, dnes by to už malo byť zas trochu viac (od včera večera už neprší)
FV-1, 60°, 2019 3x Suntech STP280-20/Wfw (840Wp), EPSOLAR LS3024B (30A)
FV-2, 35°, 2020 3x CSUN 280-60P (840Wp), EPEVER LS3024B (30A),
FV-3, 35°, 7/2020 4x Trinasolar TSM-235 (940Wp), SRNE ML 40A MPPT
FV-4, 35°, 10/2021 2x Moser 220Wp (440Wp), EPEVER LS3024B (30A),
FV-5, 45°, 9/2022 6x Trinasolar 235Wp (1400Wp), Easun ISolar SPS 3kW
Meniče: Carspa 3000W (špičk.9000W), Easun ISolar SPS 3kW
batérie: 16x 200Ah LiFePo4 (24V) + 8x 280Ah LiFePo4 (24V)
Uživatelský avatar
diablo007
Příspěvky: 3204
Registrován: stř lis 28, 2018 7:57 pm
Bydliště: Vyškov

Re: Počasí

Příspěvek od diablo007 »

mě se zatím horko těžko daří držet barák při živote. ale topím dřevem a tuv ohřev bud z fve nebo kombi z kotle, záleží co je k sipozici . taky mám 200 l bojler oplácanej 20 cm poystyrenu, ten už tolik nechladne.

Topím večer trochu polínek v baráku 22 až 23 stupnů...

domácnost omezena zatím není, žena dělá vše co obvykle. zbývá 60 % SOC připravuju se pomalu na to že když dnes bude hnusně budu muset asi dobít baterii, ale uvidíme.

slunko by pomohlo každému. jinak u mě jsem naposledy dobíjel ze sítě baterky 7.2.

mám ale pár nutných spotřebičů na 3F - cirkulárka a sračkočerpadlo do tlakový kanaldy a domácí vodárnu ostatní valí z FVE....[/quote]
Cirgularku sem vyměnil za motorovou pilu na 230v pokud jsi sám tak ta cirgule není o tolik rychlejší pokud máš podavače je to už větší rozdíl
Jinka domácí vodárna byla kdysy 380v dnes mám čerpadlo na 230 taktéž. Sak jak to bude věkem odcházet už to nahradíš taky na 230 ne?[/quote]

Domácí vodárna je na 230V, 3F spotřebiče pouze míchačka cirkule sračkočerpadlo. a případně barák po přepnutí na DS je rovnoměrně rozházen.

tech 10 kwh co uděláš na cirkuli za rok je houby proti fixním přímotopným tarifům.[/quote]
Je to houby ale já 3f z fve neudělám tedy si nemůžu dovolit být zavilsej na benzínové pile a ds jelikož když nebude ds nikde už moc ani nenacerpam. Já když bude potřeba teplo zajistím i jen z toho co mám doma. Hádám že to pro jiné není priorita ale u mne je vše děláno aby tomu tak bylo
Uživatelský avatar
diablo007
Příspěvky: 3204
Registrován: stř lis 28, 2018 7:57 pm
Bydliště: Vyškov

Re: Počasí

Příspěvek od diablo007 »

josse píše:
diablo007 píše: Cirgularku sem vyměnil za motorovou pilu na 230v pokud jsi sám tak ta cirgule není o tolik rychlejší pokud máš podavače je to už větší rozdíl
Jinka domácí vodárna byla kdysy 380v dnes mám čerpadlo na 230 taktéž. Sak jak to bude věkem odcházet už to nahradíš taky na 230 ne?
Jak je to možné, že jsem s elektrárnou přešel úplně obráceně? Stator čerpadla jsem měnil z 1x230 na 3x230/400... Před cirkulárku a míchačku předřazuju VFD a jsem rád že obojí není na 230V :-)
Pokud o točité stroje ano 3f je lepší ale pokud jde o jednoduchost bytí a opravitelnosti (nahraditelnosti) já co jde mám.na 1f
Uživatelský avatar
shuty
Příspěvky: 717
Registrován: ned úno 05, 2017 7:21 pm

Re: Počasí

Příspěvek od shuty »

unas v Turci vcera sneh a dazd, panely pod vrstvickou snehovej kase, z 2,5kwp liezlo cez siton tak 100w.
Dnes ale vykuklo slnko tak sa na to uz lepsie pozera :)
Přílohy
IMG_20201015_122511_copy_800x600.jpg
**********
•MPP Solar PIP-5048MK•3.69kWp•18kWh LiFePo4•
Uživatelský avatar
marko250
Příspěvky: 3409
Registrován: ned led 12, 2014 7:41 pm
Lokalita: Hlučín
Bydliště: Hlučín

Re: Počasí

Příspěvek od marko250 »

Druhé podzimní vypnutí dnes ráno, ale už to zase jede, na chvilku dnes konečně vylezlo slunce.4.10.2020 jsem to nechal projít floutem ,ať se zresetuje měření SOC.
WhatsApp Image 2020-10-15 at 14.14.04.jpeg
16kWp/JZ-50°/20xChaori 230 ,JV-90°/8xLeapton 650 + <JZ-90° /15xJAsolar / Mono 385, regl Midnite Classic 150<89A> , 1x EASUN <80A> a 1x EASUN <100A>,baterka 17s 54.4VDC LFP4/784Ah<uloží 42kWh>,měnič XTH 8000-48V špičkově 21kW
josse
Příspěvky: 1185
Registrován: úte úno 14, 2017 9:35 pm

Re: Počasí

Příspěvek od josse »

diablo007 píše:Pokud o točité stroje ano 3f je lepší ale pokud jde o jednoduchost bytí a opravitelnosti (nahraditelnosti) já co jde mám.na 1f
Start 1f motorů by u mě znamenal vždy nepříjemné bliknutí všech světel. Mám dva měniče v paralelu a 8kW na jediné fázi... Je třeba řešit rozběh přes VFD...
15x GWL Poly 300Wp 72 cells, 1-2x Axpert MKS 48V 4000W, 3x80P14S 18650 (~640Ah/34kWh), https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3, https://solarforum.cz/
Uživatelský avatar
marsal64
Příspěvky: 1203
Registrován: sob čer 16, 2018 1:45 pm
Lokalita: Velké Popovice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 9,3
Kapacita baterie [kWh]: 30
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Velké Popovice

Re: Počasí

Příspěvek od marsal64 »

To budu startovat generátor? V říjnu???
Přílohy
Počasí.jpg
Vitek
Příspěvky: 1971
Registrován: pát bře 15, 2019 7:44 am

Re: Počasí

Příspěvek od Vitek »

marsal64 píše:To budu startovat generátor? V říjnu???
vydrž taky držím........ ale jde to ztuha. generátor nemám ale za předpokladu že umíš třeba z 12V udělat 24 tak mužeš nechat nastartované auto a přes altík to njakou dobu dobíjet.... je uplně jedno jestli autem stojíš před krámem a nebo na zahradě.....
dumi
Příspěvky: 2037
Registrován: stř zář 05, 2018 8:38 pm

Re: Počasí

Příspěvek od dumi »

to te to auto bude milovat :-D Chudak prevodovka a o motoru nemluve :D
Dumiho ostruvek: 4,7kWp, 13,3kWh, 2400W inverter
Uživatelský avatar
NOPARasito
Příspěvky: 2623
Registrován: čtv črc 19, 2018 12:14 am
Bydliště: Vidiek, Trhanova Lhota

Neni NULA jako 0

Příspěvek od NOPARasito »

Tak co "nulari" jak Vas tento tyden proveril????
U me to bylo prezivani, ale NULA to nebyla.
Hrnte nazory na ME :yes:
Uživatelský avatar
marsal64
Příspěvky: 1203
Registrován: sob čer 16, 2018 1:45 pm
Lokalita: Velké Popovice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 9,3
Kapacita baterie [kWh]: 30
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Velké Popovice

Re: Neni NULA jako 0

Příspěvek od marsal64 »

NOPARasito píše:Tak co "nulari" jak Vas tento tyden proveril????
U me to bylo prezivani, ale NULA to nebyla.
Hrnte nazory na ME :yes:
Také přežil (https://forum.mypower.cz/viewtopic.php? ... 93#p134960).
Aby boj o přežití byl příště radostnější, tak MakeSky objednáno... a dívám se ještě po "zimním měniči". Hmm, že by rovnou https://www.aliexpress.com/item/32914668898.html, ale proč by nestačilo i https://www.aliexpress.com/item/4000512876645.html, když to prý žere naprázdno tak málo?! Nabíječku mám v druhém Axpertovi.
Vitek
Příspěvky: 1971
Registrován: pát bře 15, 2019 7:44 am

Re: Počasí

Příspěvek od Vitek »

dumi píše:to te to auto bude milovat :-D Chudak prevodovka a o motoru nemluve :D
????

vezme palubní napětí 12V a před DCDC konvertor změní na 24V.. nemusí dobíjet velkým proudem stačí takým jaký dodá auto na volnoběh klidně 500W co je špatně? jaká převodovka nerozumim
Uživatelský avatar
abrams
Příspěvky: 2774
Registrován: ned črc 17, 2011 12:19 pm
Lokalita: Brno
Bydliště: Brno

Re: Počasí

Příspěvek od abrams »

Zdravím ,

konečně něco k reakci ... .
Dumi , co má dotyčného převodovka s pohonem altíku ? Klechtačka na volnoběhu je úplně v klidu . A ještě zvopakuju že altík má násobně vyšší točky než-li polámaná hřídel .

Co se týče "nuly" , ja su ještě v pohodě ;) bo mám napytlováno z léta :mrgreen: .

Elektronům zdar *cloud*
3,96kWp monokrystalů + 2x regl PCM60X + 24kWh LiFePO4 + 6kW HF sínus měnič , celé na 52V systému .
Chibi v textu vyhrazeny :D
josse
Příspěvky: 1185
Registrován: úte úno 14, 2017 9:35 pm

Re: Počasí

Příspěvek od josse »

Tohle není správná úvaha...
Když motor v autě, tak co nejkratší dobu a před i pro se projet po silnici. Moderní motory už asi 20 let nedobře mažou na volnoběh. Benzínové se zase v malé zátěži na volnoběh pokrývají vrstvou karbonu... Je spousta důvodu proč klasické auto nepoužít jako nabíječku.

Když už musím:
Udělat to tak abych zkrátil maximálně potřebný počet minut na dobíjení. Vypnout vše v autě, připojit diagnostiku, kouknout na zatížení alternátoru a nastavit proud do baterií na 100% zatížení alternátoru. Po dobití odpojit dům a jet projet pár bloků kolem...

Jak přesně bych to dělal já, momentálně nevím. Asi tu nemám nic z 12V, ale když už bych získal 220V nějakým trapéz měničem, tak bych si už poradil. V autě to dnes bývá kolem cca 100A k dispozici na takovéto věci. Na 14-15V, takže když to dobře dopadne 1kWh za každý 0.7 litrů, což teda moc efektivní není.
15x GWL Poly 300Wp 72 cells, 1-2x Axpert MKS 48V 4000W, 3x80P14S 18650 (~640Ah/34kWh), https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3, https://solarforum.cz/
mobilik
Příspěvky: 2679
Registrován: úte úno 04, 2014 9:06 am
Bydliště: Neďaleko Košic (SR)

Re: Počasí

Příspěvek od mobilik »

U nás tiež bieda. Z 4.6kWp...
Batérie držím už v zimnom režime na 30%SOC ako zálohu.

Co by sme chceli keď je vonku taky osvit aký je...

Obrázek


Obrázek
Najprv sa učíme chodiť a hovoriť, neskôr sa učíme sedieť a držať hubu... :stupidme:
Hybridná FVE dom: 6,3kWp, Victron Energy, 12kWh Pylontech+GB-Aku
On-Grid FVE dom: 3,6kWp, FRONIUS AC Coupling+VB
OFF-Grid FVE chata: 1,5kWp, Axpert, PCM, 200Ah/24V 18650
dumi
Příspěvky: 2037
Registrován: stř zář 05, 2018 8:38 pm

Re: Počasí

Příspěvek od dumi »

Samozrejmne ze altiku je to jedno :-)

PrevoDovka. Zkus se podivat na konstrukci. na volnobeh se jaksi ne zrovna.dobre maze. On je rozdil 2 minuty na semaforu a 30-45 minut na prazdno kdyz se ani nenamazala jizdou.

Za dalsi motor. Vetsina.motoru nejsou delany na dlouhodovej volnobeh. Duvodu mnoho od olejoveho hospodarstvi, odvetrani klikovy skrine, zanaseni karbonem, atd atd. stirani oleje ze spalovaciho prostoru nasledne mozne.poskozeni katalyzatoru.

Ne nadarmo je ve vetsine manualu k autum napsano ze nemajo bezet na volnobeh dele nez 10 minut.

Auta si opravuju zasadne sam, neco.o nich vim a ver nebo ne, dlouhodobej volnobeh jim fakt dobre nedela.

Jasny kdyz to udela jednou stane se prd. Neni to tak, ze se motor nebo almara zadrou. Ale.proste je to radove vetsi opotrebeni nez v provozu. Pokud se z toho stane pravidelna vec chudak auto.
Dumiho ostruvek: 4,7kWp, 13,3kWh, 2400W inverter
Vitek
Příspěvky: 1971
Registrován: pát bře 15, 2019 7:44 am

Re: Počasí

Příspěvek od Vitek »

dumi píše:Samozrejmne ze altiku je to jedno :-)

PrevoDovka. Zkus se podivat na konstrukci. na volnobeh se jaksi ne zrovna.dobre maze. On je rozdil 2 minuty na semaforu a 30-45 minut na prazdno kdyz se ani nenamazala jizdou.

Za dalsi motor. Vetsina.motoru nejsou delany na dlouhodovej volnobeh. Duvodu mnoho od olejoveho hospodarstvi, odvetrani klikovy skrine, zanaseni karbonem, atd atd. stirani oleje ze spalovaciho prostoru nasledne mozne.poskozeni katalyzatoru.

Ne nadarmo je ve vetsine manualu k autum napsano ze nemajo bezet na volnobeh dele nez 10 minut.

Auta si opravuju zasadne sam, neco.o nich vim a ver nebo ne, dlouhodobej volnobeh jim fakt dobre nedela.

Jasny kdyz to udela jednou stane se prd. Neni to tak, ze se motor nebo almara zadrou. Ale.proste je to radove vetsi opotrebeni nez v provozu. Pokud se z toho stane pravidelna vec chudak auto.
Nejsem strojar ani jsem nenastudoval automobilismus. Mozna by nam hurvajz k tomu neco rekl.... ale pokud to tak je vyser se na to a nech baterky chcipnout na vybiti :) levnejsi nez oprava motoru a prevodovky...
Uživatelský avatar
vlkazajac
R.I.P.
Příspěvky: 3481
Registrován: úte čer 11, 2013 10:40 pm

Re: Počasí

Příspěvek od vlkazajac »

Stručne - motor trpí najviac opotrebením, kým sa nedostane na prevádzkovú teplotu, kde je všetko optimalizované. Motor nie je zohriaty na prevádzkovú teplotu, ani keď teplomer chladiacej kvapaliny ukazuje 90 °C. Mechanické časti sú totiž mazané a chladené olejom, ktorého sú vo vani povedzme 4 litre. Kým sa tento objem zohreje na skutočne prevádzkovú teplotu, trvá to dlhšie ako vode v chladiacom systéme.
Voda v hlave motora a hlavne v okolí vodítok ventilov na voľnobehu prúdi pomaly, odvedené teplo závisí dosť priamo na prietoku. Dosť vecí je iných, ako pri ustálenej jazde s 3000 otáčkami...
V prevodovke záleží na konštrukcii, ale minimálne vstupný hriadeľ sa točí ( v studenom oleji ) spolu s kľukou motora. Našťastie bez väčších zaťažení od kolies, nie sú v zábere.

Aj v čase koronou úmyselne potlačovanej mobility by som si radšej vozil hoci denne nejakých 5 kWh niekde z práce alebo od svokry v baterke v kufri. Akýkoľvek spaľovací motor - ee.

Edit
Opravený preklep v texte.
Naposledy upravil(a) vlkazajac dne sob říj 17, 2020 4:43 pm, celkem upraveno 1 x.
750 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
Martin P
Příspěvky: 630
Registrován: ned úno 25, 2018 5:04 pm
Lokalita: Havlíčkův Brod
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 19845
Kapacita baterie [kWh]: 66
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Havlíčkův Brod

Re: Počasí

Příspěvek od Martin P »

Na dráze, když v zimě protáčíme motory (jsou chlazené čistou vodou, za mrazu by motor zamrzl), tak musíme vždy po určité době zvýšit otáčky motoru. Je to na 2/3 maximálních otáček a poté naplno na pět minut. Je to hlavně kvůli karbonu, který se na volnoběh v motoru usazuje. Hrozí pak zalepení pístních kroužků, motor pak žere olej, hulí a nejede. Při zvýšených otáčkách se karbon z motoru zvýšeným prouděním a zvýšenými silami z pístních kroužků oloupe a spálí. Též se vyčistí výfuk od usazených sazí.
Možná by stálo za úvahu to u spalovaku v autě při dobíjecím režimu udělat.

Plné *batt* přeji a jsem s pozdravem. Martin P.
S-UPS.
20kWp v panelech rozdělených mezi východ, jih a západ. Do osmi stringů.
Baterie
Staré LiFePo4 o kapacitách 12, 24 kWh
Nové LiFePo4 o kapacitách 14, 14 kWh (od listopadu 2022), 14kWh (srpen 2024).
Rezerva Pb vrla 200Ah.
Systémové napětí 48V
Hlavní měnič Victron 5000VA.
Pomocné měniče 2x REVO VM 5000
Regulátory PCM60X
Systém je modulární s možností dalšího rozšíření (kdyby bylo kam) řešený tak, aby při výpadku kteréhokoliv jednoho modulu mohly ostatní fungovat dál bez omezení.