MPPT solární regulátor Victron Energy BlueSolar 100/20

Diskuze o regulátorech Victron
uda
Příspěvky: 23
Registrován: čtv črc 09, 2020 8:22 am

MPPT solární regulátor Victron Energy BlueSolar 100/20

Příspěvek od uda »

Ahoj všem,

Stavím takovou mobilní 48V 3kWh baterii s měničem 2000W dá se říci, takovou menší bateriovou centrálu- záložní zdroj a řeším její případné nabíjení. A protože výkonné nabíječe na 48V jsou poměrně drahé a většinou nemají možnost nastavit koncové napětí, napadlo mě systém osadit solárním regulátorem, na který jednak mohu připojit panely , to v případě že bude svítit slunce, nebo bych místo panelů na regulátor připojil 72V 700W nabíječku s proudovým omezením co už mám na skůtra a honit to přes benzínovou centrálu když budu zálohovat výpadek el. v zimě.

Dotaz bude to fungovat? Pozná regulátor , že se jedná je jiný zroj proudu. Na webu výrobce varují něco o tom , že zkratový proud FVE pole může být max 20A jinak hrozí zničení regulátoru, proč? Co se stane když na vstup reguláru připojím třeba 70V tvrdého napětí? Podle mě a zákonů fyziky když bude výstup třeba 50V 20A což je 1 kW výkonu na vstupu může být třeba 80V ,ale jen 12,5 A (ztráty pomíjím) proč vadí, že by vstupní zdroj byj třeba schopen dát i 100A ?

Zkusil někdo k těmto regulátorů připojit více paralelních panelů a co se stalo?

Posílám obrázek s ochutnávkou co tvořím až bude hotovo, tak o tom něco napíšu, mělo by s tím jít i nabíjet elektromobil v nouzi.
Přílohy
ZZ3000_001.JPG
Uživatelský avatar
beethowen
Příspěvky: 874
Registrován: pát čer 23, 2017 7:46 pm
Bydliště: Brno-venkov

Re: MPPT solární regulátor Victron Energy BlueSolar 100/20

Příspěvek od beethowen »

Tak 3kWh asi moc na elektromobil nebude. Možná na dojetí někde k nabíječce snad.
Ale nějak mě uniká myšlenka nabíjet benzínovou centrálou tu "centrálu" baterkovou, a ještě mezi to vložit nabíječku 72V na skůtr přes MPPT regulátor.
Lepší by byla koncepce nějakého měniče přímo s nabíječem. Ale je pravda, že ty úplně levné nepůjdou moc nastavit pro li-ion. Ale představa, že je tam místo toho měniče třeba nějaký bazarový Studer není úplně mimo.
To jsou nějaké moduly z BMW nebo něco takového? Není to škoda, aby neběželo pořád v nějaké FVE a ne jenom čekalo až bude v zimě nějaký výpadek?
Ale jinak by to asi fungovat nějak mělo. Výkon trvalý bych čekal tak kolem 1500W s odřenýma ušima. Já osobně bych ale při tom výpadku nastartoval tu centrálu a bylo by hotovo. Pokud budeš nabíjet z panelů, tak to stejně nebude mobilní.
FRSO
Příspěvky: 2391
Registrován: ned srp 14, 2011 10:13 pm
Lokalita: poblíž Hodonína
Systémové napětí: >48V
Výkon panelů [Wp]: 7200
Kapacita baterie [kWh]: 9

Re: MPPT solární regulátor Victron Energy BlueSolar 100/20

Příspěvek od FRSO »

Taky nechápu to využití, ten aku bude z BMW I3, 12článků 60Ah, regulátor Victron Smart 12,24,36,48/100V/20A má omezení proudu, nesní ale překročit to napětí 100V, ale tak vysoko bych nešel !!, s tím moc nenabije, to má cca tak max 2,5Kwh a to je na pár kilometrů.
5,4 kWp JJZ 4deg,1,8kWp JV 24deg, do 13.8.2022 bylo 3,6 kWp, MPII 5k, Victron MPPT 250/85-TR, aku 9,45 kWh Lion 15S, BMS 200A, Smart Shunt 500A.
k 28.9.2024 11500kWh
uda
Příspěvky: 23
Registrován: čtv črc 09, 2020 8:22 am

Re: MPPT solární regulátor Victron Energy BlueSolar 100/20

Příspěvek od uda »

Článků tam bude celkem 14 (dva jsou v pravo od modulu) protože 12 by bylo trochu málo. Regulátor má omezení proudu, ale na webu mají napsané toto:

Maximální napětí na prázdno (označováno jako Voc) připojených solárních panelů nesmí překročit hodnotu 100V (pozor: s klesající venkovní teplotou roste napětí solárních panelů). Maximální vstupní zkratový proud FV panelů nesmí překročit hodnotu 20A, jinak může dojít k trvalému poškození. Správnou volbu vašeho BlueSolar/SmartSolar regulátoru dle parametrů fotovoltaikého pole si ověřte v našem konfigurátoru

A konzultoval jsem to po telefonu i s technikem, ale nechápu proč by zdroj proudu na FVE pole nemohl mít větší proud jak 20A. Za mě to je stejný jako by Vám někdo vykládal, že rychlovarka má 10A a nesmí se připojit s zdroji o větším zkratovém proudu jak 10A. Proto bych byl rád jestli tu není někdo na fóru kdo s tím má zkušenosti.

Jinak k aparátu: protože je podle mě škoda, aby byla baterka zavřená doma pro případ výpadku, tak to chci dělat jako mobilní, měnič jsem testoval s touhle tvrdou baterkou s elektromobilu utáhne i při rozběhu flexu 230 mm, na pár sekund i 3kW přímotop, myslím že s tím půjde i svařovat invertorem na menší proud. Elektromobil to nabije na dojezd 15 Km což myslím je na dojetí dostačující, když se testuje dojezd do zastavení vozu. Nebo se to dá použít na zahradě , v lese na elektrickou pilu, na rybaření , když se bude grilovat na el. grilu a tak.

Startovat benzínovou centrálu je pakárna, když člověk jen potřebuje otevřít bránu, tohle bude možný na dálku pustit při výpadku elektřiny , většinou máme výpadky do hodiny a to je zbytečný centrálu startovat, navíc neutáhne čarpadlo do studny a při přetížení chcípne rozhodně rychleji jak ten použitý měnič. Podle papírů by měl dávat 1600w trvale,2000W 15minut , 2400W 30s, 2880W 5S.

Když bude výpadek delší , tak se pojede na baterku a benzínovou centrálou se bude nabíjet a pak není problém s dolitím benzínu, nehledě když nebude třeba velký výkon, centrála se zapne jen občas.

Jestli máte někdo nápad jak dobíjet 48V baterku výkonem až 1000W ze sítě s precizním nastavením koncového napětí za cenu kolem 3000 Kč ,tak sem sním díky.
luky
Příspěvky: 897
Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am

Re: MPPT solární regulátor Victron Energy BlueSolar 100/20

Příspěvek od luky »

uda píše:A konzultoval jsem to po telefonu i s technikem, ale nechápu proč by zdroj proudu na FVE pole nemohl mít větší proud jak 20A. Za mě to je stejný jako by Vám někdo vykládal, že rychlovarka má 10A a nesmí se připojit s zdroji o větším zkratovém proudu jak 10A. Proto bych byl rád jestli tu není někdo na fóru kdo s tím má zkušenosti.
Uvnitř měniče je nějaká regulační smyčka a tranzistory, které zvládnou nějaký maximální proud. Je tam regulační zpětnovazební smyčka, která to řídí. Tahle smyčka má z principu nějakou konečnou rychlost. Takže když na vstupu nastane skok, regulační smyčka se to snaží doregulovat.

Příklad - představ si, že máš jet autem rychlostí 10 km/h. Jedeš do kopce s plně naloženým přívěsem. Najednou se ti ten přívěs utrhne. Jsi si jistý, že máš dost rychlou nohu na to, aby se nestalo, že zrychlíš na 12km/h?
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 4010Wp (6x415+4x380), CATL 48V/120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + MakeSkyBlue
jahodovák
Příspěvky: 2023
Registrován: ned dub 02, 2017 3:45 pm
Lokalita: podhůří Orlických hor
Výkon panelů [Wp]: 7500
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: MPPT solární regulátor Victron Energy BlueSolar 100/20

Příspěvek od jahodovák »

Sice nechápu proč je třeba nabíjet výkonem 1000w a ne mín,což by šlo jistě mnohem lépe navrhnout.Sice neznám ten regulátor ale pokud má možnost nastavení výstupního proudu,mělo by být jedno kolik je na vstupu,jen by mělo být dodrženo nepřekročit maximální napětí.Takže by mělo stačit použít jakýkoliv zdroj napětí do 100voltů.Podle hrubého odhadu tak to souhlasí s tím,že když je na vstupu 100voltů a 10 ampér,tak je to 1000w a na výstupu pak 20 ampér při cca 50 voltech dává stejný výkon.Je třeba se podívat jaký maximální proud je povolen na vstupu a podle toho upravit vstupní napětí.
7,5kWp-
aexpert max 8 kw,power jack 10 kw a cca 45kW LIFE A LION
Uživatelský avatar
vlkazajac
R.I.P.
Příspěvky: 3481
Registrován: úte čer 11, 2013 10:40 pm

Re: MPPT solární regulátor Victron Energy BlueSolar 100/20

Příspěvek od vlkazajac »

Ten regulátor je step-down s výstupom max 20 A. Nielen že je nelogické, aby cez vstup pri vyššom napätí tieklo viac ako 20 A ( aj keď to regulátor ubrzdí na 20 A na výstupe ), ale bude to ako píše luky - je to o dimenzovaní vstupných obvodov.

Pri obvyklých údajoch, že k regulátoru je možné pripojiť pole napr. s výkonom 1,5 x väčším, je dôležité neopomenúť prúdové preťaženie vstupu.

Možnosť nastavenia výstupného prúdu tu je, ale 20 A je strop.
750 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
Uživatelský avatar
beethowen
Příspěvky: 874
Registrován: pát čer 23, 2017 7:46 pm
Bydliště: Brno-venkov

Re: MPPT solární regulátor Victron Energy BlueSolar 100/20

Příspěvek od beethowen »

uda píše: Jestli máte někdo nápad jak dobíjet 48V baterku výkonem až 1000W ze sítě s precizním nastavením koncového napětí za cenu kolem 3000 Kč ,tak sem sním díky.
https://www.ebay.com/itm/1x-ELTEK-FLATP ... Swvh5fiYca
https://www.ebay.com/itm/1-X-HUAWEI-POW ... SwvWZe80LF
FRSO
Příspěvky: 2391
Registrován: ned srp 14, 2011 10:13 pm
Lokalita: poblíž Hodonína
Systémové napětí: >48V
Výkon panelů [Wp]: 7200
Kapacita baterie [kWh]: 9

Re: MPPT solární regulátor Victron Energy BlueSolar 100/20

Příspěvek od FRSO »

Pokud připojíš na vstup toho MPPT 100/20 zdroj 80V s proudovým omezením cca 12-15A, tak se nic nestane, regulátor bude nabíjet 20A bez problému. Ono je rozdíl na vstupu MPPT Wp a proud s napětím. Na MPPT třeba 100/30 při 12V systému je nabíjení cca 420 W do aku, ale klidně můžu zapojit na vstup MPPT 300Wp panely 4 kusy 2S2P a na vstupu bude cca 75V 20A max. MPPT bude líp dobíjet při horším počasí-systém je v tomto případě přepanelován. Bude dobíjet aku max výkonem po delší dobu, nic víc se nestane.
5,4 kWp JJZ 4deg,1,8kWp JV 24deg, do 13.8.2022 bylo 3,6 kWp, MPII 5k, Victron MPPT 250/85-TR, aku 9,45 kWh Lion 15S, BMS 200A, Smart Shunt 500A.
k 28.9.2024 11500kWh
uda
Příspěvky: 23
Registrován: čtv črc 09, 2020 8:22 am

Re: MPPT solární regulátor Victron Energy BlueSolar 100/20

Příspěvek od uda »

Děkuji Vám všem za rady i když jsou trochu protichůdné, můj názor je ,že pokud k tomu regulátoru připojím zdroj s omezením proudu tj. 72V nabíječ na skutr, tak to bude fungovat. Pokud k tomu připojím tvrdý zdroj (mám možnost to připojit i na skutr a v zimě v případě potřeby z něho vytáhnout proud) tak by mohl být problém, ale nemusí, protože tam bude stabilní napětí a regulátor to ureguluje, prootože nemůže nastat problém, že by se napětí na vstupu najednou skokově zvýšilo díky vyššímu slunečnímu svitu (utržený vlek). Pro jistoutu k tomu budu připojovat zdroj přes pojistku řekněme 15A , když je to dělané na zkratový proud proud panelů 20A tak to asi dá.
FRSO
Příspěvky: 2391
Registrován: ned srp 14, 2011 10:13 pm
Lokalita: poblíž Hodonína
Systémové napětí: >48V
Výkon panelů [Wp]: 7200
Kapacita baterie [kWh]: 9

Re: MPPT solární regulátor Victron Energy BlueSolar 100/20

Příspěvek od FRSO »

uda píše:Děkuji Vám všem za rady i když jsou trochu protichůdné, můj názor je ,že pokud k tomu regulátoru připojím zdroj s omezením proudu tj. 72V nabíječ na skutr, tak to bude fungovat. Pokud k tomu připojím tvrdý zdroj (mám možnost to připojit i na skutr a v zimě v případě potřeby z něho vytáhnout proud) tak by mohl být problém, ale nemusí, protože tam bude stabilní napětí a regulátor to ureguluje, prootože nemůže nastat problém, že by se napětí na vstupu najednou skokově zvýšilo díky vyššímu slunečnímu svitu (utržený vlek). Pro jistoutu k tomu budu připojovat zdroj přes pojistku řekněme 15A , když je to dělané na zkratový proud proud panelů 20A tak to asi dá.
Tak natvrdo bych to bez omezení proudu nezapojoval, může se MPPT poškodit proudovým přetížením při náběhu nabíjení na 20A !!, taky je to podmínka výrobce, že se na vstupu nesní překročit napětí, ani proud ! panely jsou proudově měkčí, jak ty aku !
5,4 kWp JJZ 4deg,1,8kWp JV 24deg, do 13.8.2022 bylo 3,6 kWp, MPII 5k, Victron MPPT 250/85-TR, aku 9,45 kWh Lion 15S, BMS 200A, Smart Shunt 500A.
k 28.9.2024 11500kWh

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek