Stavba baterie do kriplkáry 48V=12x4S

Baterie a bateriová úložiště založená na článcích Li-ion 18650, zkušenosti, praxe, dobíjení, batery management, výroba bateriových úložišť, bezpečnost.
Plazivec
Příspěvky: 458
Registrován: čtv kvě 07, 2020 2:35 am

Stavba baterie do kriplkáry 48V=12x4S

Nový příspěvek od Plazivec »

Dobrý den přeji a dovolil bych si zadat zde dotaz, vlastně ani ne dotaz, ale spíš bych potřeboval návod jak na to, nejlépe step ba step, jelikož jsem ještě 18650 nestavěl.

Tchýně má třístopou kriplkáru, napájenou trakčním olovem 12V/20ah zapojeným v sérii, což nepovažuji za nejšťastnější řešení. Už jednou jsme tam kupovali baterie za docela zdrcující cenu a teď jsou už zase v háji. Bába totiž někam vyjede, pak se vrátí a na druhý den mě vytkne, proč jsem jí to nedobil, prej někam jede. Nedovede pochopit, že nejsem jasnovidec. No a to si umíte asi představit, co to s tím olovem dělá, když to stojí 15 hodin vycákaný do mrtva.
Takže jsem se jal najít řešení. Novej vozík jsem po dvou hodinách zavrhnul, pač všechno na trhu je příšerně prodraženo a nemá to vlastně ani smysl, i když tenhle není nejnovější a možná postrádá nějaký vychytávky kolem baterek, o kterých nevím a možná ani ne.
Celé pátrání kolem náhrady olova pak skončilo na nejlevnější variantě - postavit baterii z 18650.
No a teď co s tím. Vím, že potřebuju nějaké BMS, aby bábě nebouchly ty baterky pod prdelí, i když...
Na alíku je toho spousta, ale jsem z toho jelen, a i když už jsem něco přečetl, tak vím, že dalšímu studiu se nevyhnu a ani nebráním.
Potřeboval bych nějak nakopnout, nechápu, jestli se BMS stará o každej článek, nebo o skupinu, jakou pak skupinu článků zvolit. Nebo alespoň poradit, kde seženu kvalitní výklad, návod, zapojení, atd.
Předběžný výpočet mi vychází na jednu baterii 8x4 článků.
Za každou radu předem děkuji.
7,5 kWp
--východ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
--Jih ===== 3,00 kWp == Epever Tracer 8420AN
--Západ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
2x Axpert king1 Parallel
3x150ah Lion
brin
Příspěvky: 930
Registrován: sob úno 18, 2012 3:59 pm

Re: Stavba baterie do kriplkáry 48V=12x4S

Nový příspěvek od brin »

Podle mě je nesmysl to stavět z 18650 baterek. Je to levný, ale levný jsou i 50Ah Liionky od mikela. Kup jich 15 a k tomu BMS na požadovaný ampéry a nemusíš se o nic starat a budeš na to mít i záruku. A hmotnostně budeš i tak pod olovem. A k tomu dvojnásobný dojezd.
LIX
Příspěvky: 856
Registrován: pon črc 30, 2012 3:43 pm
Lokalita: Trnava
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 4900
Kapacita baterie [kWh]: 7,5
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Stavba baterie do kriplkáry 48V=12x4S

Nový příspěvek od LIX »

Tiež som toho názoru kúpiť buď 50ah lion ak sa tam vojde, alebo 26ah lifepo čo by jej podla mňa úplne stačilo, aj tak to bude mať 2x väčšiu využitelnú kapacitu než tam má teraz. :D Zbytočne sa budeš babrať s 18650 keď si to ešte nerobil a možno by ťa to nevyšlo ani lacnejšie vzhladom k strávenému času.
A hlavne si treba aj odmerať kolo V dáva aktuálna nabíjačka pri plnom nabití. Či zvoliť 15s 14s lion alebo 16s lifepo. Inak naozaj má ten vozík na 48V? Pretože bratova svokra má 2s 12V. Tiež jej asi budem robiť baterku. :D Už som jej musel kúpiť novú nabíjačku lebo stará to vzdala a nešla opraviť. Tak som rovno kupil od victron ktorá nabíja aj olovo aj lion. BMS musíš kúpiť také aby bolo v pohode s prúdom ktorý sa odoberá z baterky a aby malo balancovací obvod ktorý nie len že každý článok sleduje ale v prípade prebíjania ho vybíja 50-60mA. Zapojenie bms je jednoduché, nemusíš sa toho báť, len nepopliesť kábliky pretože pri 14s je ich tam už dosť. Na každý spoj článkov pripojíš jeden káblik, ide to pekne po rade a keď kúpiš BMS tak to tam máš aj pekne nakreslené, je to lahšie zapojiť ako postaviť IKEA skriňu. :D Ale hold aj majster sa utne a mne sa minule podarilo prepojiť zle bms na 4s a odpálil som si balancovacie obvody. :D
Plazivec
Příspěvky: 458
Registrován: čtv kvě 07, 2020 2:35 am

Re: Stavba baterie do kriplkáry 48V=12x4S

Nový příspěvek od Plazivec »

Ok, tak jdem směrem k lion lifepo od Mikela. Můžete mě trochu pomoct s počtama?
Teď jsou tam 4 kusy 20ah olovo, to se rovná dohromady 80ah.
Když koupím 26ah lifepo, které jsou bezpečnější, tak 26ah krát 15 = 390ah, to téměř 5ti násobek původního olova, vše čistě teoreticky. Uvažuju správně?
Edit: ano je to 48V určitě, baterie mám venku, vím jak jsou zapojeny.
7,5 kWp
--východ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
--Jih ===== 3,00 kWp == Epever Tracer 8420AN
--Západ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
2x Axpert king1 Parallel
3x150ah Lion
miroslav608
Příspěvky: 28
Registrován: stř bře 08, 2017 2:38 pm

Re: Stavba baterie do kriplkáry 48V=12x4S

Nový příspěvek od miroslav608 »

Sériové zapojení - sčítají se volty, paralelní - sčítají se ampéry. Při 15 článcích sériově je to 49,5V a 26Ah, tj 1,287 kWh. Pro 48V se používá 16 článků, ale třeba ti bude stačit i těch 15 podle BMS a nabíječky.
Plazivec
Příspěvky: 458
Registrován: čtv kvě 07, 2020 2:35 am

Re: Stavba baterie do kriplkáry 48V=12x4S

Nový příspěvek od Plazivec »

Tak při 20ah olovu je to cca 13,5V x 20 x 4 =1080Wh=1,080kWh max teoreticky. Čili s těma 26ah lifepo budu na tom lépe jak teoreticky, tak prakticky s využitelností, neřkuli životností, pač lifepo by se nemělo zničit, pokud se hned nenabije.
7,5 kWp
--východ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
--Jih ===== 3,00 kWp == Epever Tracer 8420AN
--Západ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
2x Axpert king1 Parallel
3x150ah Lion

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek