Jachta poháněná solární elektřinou aneb Mořská Tesla
Novinky, zajímavosti, věda a technika v oblasti solární energie.
-
- Příspěvky: 155
- Registrován: úte pro 11, 2018 1:22 pm
Jachta poháněná solární elektřinou aneb Mořská Tesla
Dobrý den,
máme tu pátek. Sice je to pátek třináctého, ale to rozhodně neznamená, že bych vás ošidil o článek! Tentokrát se podíváme na jachty, které ke svému pohonu využívají sluneční energi.
Přeji hezký den.
Karel Kilián
Jachta poháněná solární elektřinou aneb Mořská Tesla
Ačkoli bychom patrně jachting nezařadili mezi aktivity, které se zásadním způsobem podílejí na znečišťování životního prostředí, všude je nějaký prostor pro zlepšení. Dopravní prostředek, pohybující se po hladině moře nebo oceánu, je prakticky neustále vystaven slunečním paprskům, čehož by byla škoda nevyužít.
Některé firmy, zabývající se stavbou jachet, navrhují alternativy poháněné solární energií s nulovými emisemi, které překonávají své protějšky poháněné naftou. Kromě minimálního dopadu na životní prostředí se vyznačují také výrazně nižší hlučností.
Tiché jachty
Španělská firma Silent Yachts (v překladu „tiché jachty“) má ve svém portfoliu tři různě dlouhé typy plavidel v celkem sedmi variantách. Nejmenší verze Silent 55 nabídne délku 16,7 metrů a solární panely se špičkovým výkonem až 10 kWp.
Prostřední verze Silent 60 je dlouhá 17,99 metrů a její solární panely mohou generovat až 17 kWp. K dispozici je ve třech variantách bez třetí paluby, s otevřenou, nebo uzavřenou třetí palubou. Podobná je i nabídka modelu Silent 80 s délkou 24,32 metrů a solárními panely s výkonem až 26 kWp.
Všechna plavidla jsou vhodná pro cestování na dlouhé vzdálenosti s veškerým vybavením pro trvalý život na palubě a jsou přizpůsobená pro vnitrozemské vody i náročné podmínky na moři. Firma slibuje v podstatě neomezený dosah a nulové emise. Na veškeré elektromotory pak poskytuje celoživotní záruku.
Praktické zkušenosti
Jaké je cestování na takové lodi? Vlogeři, publikující na YouTube pod jmény Kara a Nate, měli možnost otestovat nejmenší verzi jachty Silent. O své dojmy a zkušenosti se podělili ve videu, v jehož úvodu se zmiňují, jak na jaře loňského roku během svého pobytu v Singapuru řešili, jak pokračovat s cestovatelským kanálem v době pandemie.
Při surfování po internetu objevili stránky Silent Yachts a oslovili je s nabídkou spolupráce. Firma jim odpověděla, že nemá volnou jachtu, kterou by jim mohla půjčit, ale další spolupráci se nebránila. V létě tohoto roku, když se situace zlepšila, se Kara a Nate a ocitli na palubě jachty spolu se zakladateli firmy Silent Yachts - manželi Heike a Michaelem Köhlerovými.
Ti v roce 2004 sháněli jachtu, která by odpovídala jejich představám a požadavkům, nicméně jejich hledání nebylo úspěšné. Nakonec se rozhodli postavit si jachtu na solární pohon svépomocí. Celý projekt pak postupně přetavili do fungující firmy Silent Yachts.
Jachta na pohodu
Zakladatelé firmy považují za jeden z hlavních atributů především pocit uvolnění a pohody, který na svém plavidle zažívají. V přední části jsou nainstalované dvě trampolíny, na lodi nechybí prostor pro odpočinek, společné snídaně, obědy a večeře. Součástí je pochopitelně kuchyňka se sporákem, myčkou, mrazákem a chladničkou, přičemž všechny spotřebiče jsou poháněny sluncem.
V horní částí je kapitánský můstek, jež kromě kormidla a dalších ovládacích prvků zaujme také mnoha obrazovkami. Futuristický design kokpitu může některým evokovat dojmy z interiéru elektromobilu Tesla. Střechu kapitánského můstku pokrývá dvanáct solárních panelů, další tucet se pak nalézá v prostoru před ním.
V případě nepříznivých podmínek se kapitán lodě může přesunout do vnitřních prostor, kde má k dispozici vše, co potřebuje k řízení lodi. Ve spodní části lodě se pak nacházejí čtyři kajuty určené k odpočinku a spánku. Nechybí televize, úložné prostory nebo koupelna se sprchovým koutem s teplou vodou ani záchod.
Nic není nemožné
Heike a Michael Köhlerovi mají na lodi veškeré nezbytné spotřebiče, včetně pračky nebo sušičky. Chtěli tím dokázat, že loď na solární pohon může fungovat se vším všudy. Inženýři je sice odrazovali s argumenty, že je něco takového nemožné - právě proto se rozhodli ukázat, že to možné prostě je. „Prostě jsme to udělali!“ říká Michael.
O tom, že loď na solární energii prostě funguje, svědčí fakt, že tato jachta bez problémů překonala Atlantický oceán, přičemž k pohybu nevyužívala žádný jiný zdroj energie. Aktuálně je jachta od Silent Yacht jediná, která něco takového dokázala.
Prezentovaný model má ještě klasické kormidlo, nicméně je vybaven autopilotem a Michael Köhler počítá s tím, že další verze už kormidlo mít nebudou. „Tohle je opravdu jako být v Tesle na vodě.“ konstatoval vloger s tím, že ani neslyšel startování motoru. „Je tu naprosté ticho - jediné, co můžete slyšet, je voda, která naráží na loď.“
Poněkud dražší špás
Je zcela pochopitelné, že když běžné jachty patří mezi luxusní zboží, tak cena těch plně elektrických bude ještě o něco vyšší. Opravdu je tomu tak - nejlevnější model Silent 55 začíná na 1,97 milionech eur, tedy v přepočtu asi 50 milionech korun.
Pokud byste si chtěli pořídit delší verzi, pak v případě Silent 60 počítejte s částkou od 2,18 milionů eur (cca 55 milionů korun) a nejvyšší verze Silent 80 se zakrytou horní palubou přijde v základní výbavě na 5,81 milionů eur (asi 147 milionů korun).
Co byste říkali na takovou jachtu?
Zdroje: interestingengineering.com, youtube.com a silent-yachts.com.
máme tu pátek. Sice je to pátek třináctého, ale to rozhodně neznamená, že bych vás ošidil o článek! Tentokrát se podíváme na jachty, které ke svému pohonu využívají sluneční energi.
Přeji hezký den.
Karel Kilián
Jachta poháněná solární elektřinou aneb Mořská Tesla
Ačkoli bychom patrně jachting nezařadili mezi aktivity, které se zásadním způsobem podílejí na znečišťování životního prostředí, všude je nějaký prostor pro zlepšení. Dopravní prostředek, pohybující se po hladině moře nebo oceánu, je prakticky neustále vystaven slunečním paprskům, čehož by byla škoda nevyužít.
Některé firmy, zabývající se stavbou jachet, navrhují alternativy poháněné solární energií s nulovými emisemi, které překonávají své protějšky poháněné naftou. Kromě minimálního dopadu na životní prostředí se vyznačují také výrazně nižší hlučností.
Tiché jachty
Španělská firma Silent Yachts (v překladu „tiché jachty“) má ve svém portfoliu tři různě dlouhé typy plavidel v celkem sedmi variantách. Nejmenší verze Silent 55 nabídne délku 16,7 metrů a solární panely se špičkovým výkonem až 10 kWp.
Prostřední verze Silent 60 je dlouhá 17,99 metrů a její solární panely mohou generovat až 17 kWp. K dispozici je ve třech variantách bez třetí paluby, s otevřenou, nebo uzavřenou třetí palubou. Podobná je i nabídka modelu Silent 80 s délkou 24,32 metrů a solárními panely s výkonem až 26 kWp.
Všechna plavidla jsou vhodná pro cestování na dlouhé vzdálenosti s veškerým vybavením pro trvalý život na palubě a jsou přizpůsobená pro vnitrozemské vody i náročné podmínky na moři. Firma slibuje v podstatě neomezený dosah a nulové emise. Na veškeré elektromotory pak poskytuje celoživotní záruku.
Praktické zkušenosti
Jaké je cestování na takové lodi? Vlogeři, publikující na YouTube pod jmény Kara a Nate, měli možnost otestovat nejmenší verzi jachty Silent. O své dojmy a zkušenosti se podělili ve videu, v jehož úvodu se zmiňují, jak na jaře loňského roku během svého pobytu v Singapuru řešili, jak pokračovat s cestovatelským kanálem v době pandemie.
Při surfování po internetu objevili stránky Silent Yachts a oslovili je s nabídkou spolupráce. Firma jim odpověděla, že nemá volnou jachtu, kterou by jim mohla půjčit, ale další spolupráci se nebránila. V létě tohoto roku, když se situace zlepšila, se Kara a Nate a ocitli na palubě jachty spolu se zakladateli firmy Silent Yachts - manželi Heike a Michaelem Köhlerovými.
Ti v roce 2004 sháněli jachtu, která by odpovídala jejich představám a požadavkům, nicméně jejich hledání nebylo úspěšné. Nakonec se rozhodli postavit si jachtu na solární pohon svépomocí. Celý projekt pak postupně přetavili do fungující firmy Silent Yachts.
Jachta na pohodu
Zakladatelé firmy považují za jeden z hlavních atributů především pocit uvolnění a pohody, který na svém plavidle zažívají. V přední části jsou nainstalované dvě trampolíny, na lodi nechybí prostor pro odpočinek, společné snídaně, obědy a večeře. Součástí je pochopitelně kuchyňka se sporákem, myčkou, mrazákem a chladničkou, přičemž všechny spotřebiče jsou poháněny sluncem.
V horní částí je kapitánský můstek, jež kromě kormidla a dalších ovládacích prvků zaujme také mnoha obrazovkami. Futuristický design kokpitu může některým evokovat dojmy z interiéru elektromobilu Tesla. Střechu kapitánského můstku pokrývá dvanáct solárních panelů, další tucet se pak nalézá v prostoru před ním.
V případě nepříznivých podmínek se kapitán lodě může přesunout do vnitřních prostor, kde má k dispozici vše, co potřebuje k řízení lodi. Ve spodní části lodě se pak nacházejí čtyři kajuty určené k odpočinku a spánku. Nechybí televize, úložné prostory nebo koupelna se sprchovým koutem s teplou vodou ani záchod.
Nic není nemožné
Heike a Michael Köhlerovi mají na lodi veškeré nezbytné spotřebiče, včetně pračky nebo sušičky. Chtěli tím dokázat, že loď na solární pohon může fungovat se vším všudy. Inženýři je sice odrazovali s argumenty, že je něco takového nemožné - právě proto se rozhodli ukázat, že to možné prostě je. „Prostě jsme to udělali!“ říká Michael.
O tom, že loď na solární energii prostě funguje, svědčí fakt, že tato jachta bez problémů překonala Atlantický oceán, přičemž k pohybu nevyužívala žádný jiný zdroj energie. Aktuálně je jachta od Silent Yacht jediná, která něco takového dokázala.
Prezentovaný model má ještě klasické kormidlo, nicméně je vybaven autopilotem a Michael Köhler počítá s tím, že další verze už kormidlo mít nebudou. „Tohle je opravdu jako být v Tesle na vodě.“ konstatoval vloger s tím, že ani neslyšel startování motoru. „Je tu naprosté ticho - jediné, co můžete slyšet, je voda, která naráží na loď.“
Poněkud dražší špás
Je zcela pochopitelné, že když běžné jachty patří mezi luxusní zboží, tak cena těch plně elektrických bude ještě o něco vyšší. Opravdu je tomu tak - nejlevnější model Silent 55 začíná na 1,97 milionech eur, tedy v přepočtu asi 50 milionech korun.
Pokud byste si chtěli pořídit delší verzi, pak v případě Silent 60 počítejte s částkou od 2,18 milionů eur (cca 55 milionů korun) a nejvyšší verze Silent 80 se zakrytou horní palubou přijde v základní výbavě na 5,81 milionů eur (asi 147 milionů korun).
Co byste říkali na takovou jachtu?
Zdroje: interestingengineering.com, youtube.com a silent-yachts.com.
-
- Příspěvky: 2028
- Registrován: ned dub 02, 2017 3:45 pm
- Lokalita: podhůří Orlických hor
- Výkon panelů [Wp]: 7500
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Jachta poháněná solární elektřinou aneb Mořská Tesla
Pěkné ale u nás to asi uplatnění nemá,na místním rybníčku bych se ani neotočil..ani jsem radši nepočítal,jak dlouho bych na to šetřil..
7,5kWp-
aexpert max 8 kw,power jack 10 kw a cca 45kW LIFE A LION
aexpert max 8 kw,power jack 10 kw a cca 45kW LIFE A LION
-
- Příspěvky: 895
- Registrován: pon lis 11, 2019 2:48 pm
Re: Jachta poháněná solární elektřinou aneb Mořská Tesla
To nie je pre tych co na to musia setritjahodovák píše:Pěkné ale u nás to asi uplatnění nemá,na místním rybníčku bych se ani neotočil..ani jsem radši nepočítal,jak dlouho bych na to šetřil..
Proste pre hornych 10 000 a nikoho z tohoto fora sorry Cobra
7425Wp-J 27ks, 4125Wp-Z 15ks - SUN275-60P; 3525Wp-J plot 15ks TSM-235PC05; Li-ion 30kWh CATL; 3x5048MK do 1f.
-
- R.I.P.
- Příspěvky: 3481
- Registrován: úte čer 11, 2013 10:40 pm
Re: Jachta poháněná solární elektřinou aneb Mořská Tesla
Už som chcel komentovať, ako by som to urobil ja ..... Ale dávam spiatočku a kvitujem, že sa to plaví na FV a dokonca na vietor - tá podporná plachta nemá chybu. Ináč by som tam vnucoval ťažký a komplikovaný sklopný sťažeň.
Podľa mňa úspešný hybrid, fosílne palivo len ako záloha. Tak to má byť !
Podľa mňa úspešný hybrid, fosílne palivo len ako záloha. Tak to má byť !
750 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
-
- R.I.P.
- Příspěvky: 4927
- Registrován: pát bře 04, 2011 11:36 am
Re: Jachta poháněná solární elektřinou aneb Mořská Tesla
Na pronájem v několika lidech tak na 2 týdny dovolené to zas nemusí být až tak nedosažitelné. Samozřejmě taky ti lidi nemohou mít úplně hluboko do kapsy, neb ani ten pronájem nebude až tak levný, ale pořád určitě levnější, než náklady na koupi jachty.
-
- Příspěvky: 7726
- Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
- Lokalita: severně od Brna
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 8kWp
- Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Jachta poháněná solární elektřinou aneb Mořská Tesla
Na plácání po jadranu možná ten solár stačí, ale už ten nejnižší model má motory 2x50kW, a k tomu 100kW generátor s min. 600l nádrží. Zase ekologie na oko. Ono se to nezdá, ale voda "žere výkon" mnohem víc než silnice nebo vzduch, a to se čtvercem rychlosti.
lodičky na plácání se po jadranu s 40-50kW motorem jedou taky těch 8 uzlů, tj pokud budu chtít jet jenom na solár, tak to bude pod 5 uzlů, a to už si mě bere proud a ne že jedu kam chci... nebo můžu celej den nabíjet těch 150kWh baterek a pak to za 3 hodiny vyplácat při rychlosti 8 uzlů, tj popojedu nějakejch 40km. A nebo to dávat od superchargeru k megachargeru - Plachetnice podobný věci zvládne obvykle taky a na zaparkování v přístavu stačí 10kW závěsnej motorek, tj. srovnatelnej výkon za desetinu nebo miň peněz, ale není to in...
lodičky na plácání se po jadranu s 40-50kW motorem jedou taky těch 8 uzlů, tj pokud budu chtít jet jenom na solár, tak to bude pod 5 uzlů, a to už si mě bere proud a ne že jedu kam chci... nebo můžu celej den nabíjet těch 150kWh baterek a pak to za 3 hodiny vyplácat při rychlosti 8 uzlů, tj popojedu nějakejch 40km. A nebo to dávat od superchargeru k megachargeru - Plachetnice podobný věci zvládne obvykle taky a na zaparkování v přístavu stačí 10kW závěsnej motorek, tj. srovnatelnej výkon za desetinu nebo miň peněz, ale není to in...
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
-
- Podobná témata
- Odpovědi
- Zobrazení
- Poslední příspěvek
-
-
Tesla uvádí na trh vlastní solární invertor
od karelkilian » » v Magazín MyPower.CZ
Tesla uvádí na trh vlastní solární invertor
- 4 Odpovědi
- 1707 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od PavelR
-
-
-
Solární panely Tesla vyšetřují kvůli požárům
od karelkilian » » v Magazín MyPower.CZ
Solární panely Tesla vyšetřují kvůli požárům
- 2 Odpovědi
- 1505 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od tomas
-
-
-
EVT 248 další mikroelektrárna, aneb solární rybičky
od Ferko » » v Hybridní elektrárny
EVT 248 další mikroelektrárna, aneb solární rybičky
- 2 Odpovědi
- 967 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Ferko
-
-
-
Solární silnice aneb Selhání epických rozměrů
od karelkilian » » v Magazín MyPower.CZ
Solární silnice aneb Selhání epických rozměrů
- 4 Odpovědi
- 1577 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od KUTIL
-
-
- 4 Odpovědi
- 558 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od kodl69