1000 chladírenských návěsů dostane solární střechu
Novinky, zajímavosti, věda a technika v oblasti solární energie.
-
- Příspěvky: 155
- Registrován: úte pro 11, 2018 1:22 pm
1000 chladírenských návěsů dostane solární střechu
Dobrý den,
máme tu pátek, a to už tradičně znamená nový článek k přečtení, zamyšlení a případné diskuzi. Tentokrát se podíváme na poněkud netradiční nápad na využití solární energie.
Přeji hezký den.
Karel Kilián
1000 chladírenských návěsů dostane solární střechu
Vynálezci a konstruktéři na celém světě prakticky neustále přicházejí s nápady, jak smysluplně využívat obnovitelné zdroje energie namísto fosilních paliv. Některá řešení jsou v praktickém životě nepoužitelná, avšak jiná - jako například chladírenské návěsy poháněné solární energií - dávají alespoň na první pohled smysl.
Historie přepravy chlazených produktů není dlouhá - začíná až v polovině devatenáctého století, kdy byla tato problematika řešena jednoduše: zásobníky ledu a studené vody. Až v polovině dvacátého století nastupují do služby první vozy se samostatně fungujícím chlazením.
Přeprava chlazených produktů
Dnešní způsob chlazení přepravovaných produktů se do značné míry podobá tomu, co můžeme znát z domácích chladniček či mrazniček. Obsahuje tedy výměník s plynem, který snadno mění své skupenství, přičemž odvedené teplo se vypouští do atmosféry.
Pokud se podíváme do oblastní nákladní kamionové dopravy, pak v chladírenském přívěsu či návěsu je jednou z klíčových komponent malý dieselový motor. Může se zdát, že emise z tohoto segmentu nebudou vysloveně zásadní, ale je zde velký prostor pro zlepšení.
Dodavatel solárních a bateriových systémů XL Fleet se proto chystá vybavit tisíc chladírenských návěsů střechami se solárními panely, které mají snížit emise a zároveň udržet v chladu přepravované potraviny. Řešení vypadá na první pohled jednoduše a účinně.
Návěsy se solární střechou
Při přepravě mnoha tun potravin do místních supermarketů se obvykle pro pohon chladicí soustavy používá nafta. Dieselové motory spálí každou hodinu až 3,8 litrů paliva a zároveň vypustí do atmosféry více než 22 kilogramů oxidu uhličitého.
Podle podmínek nově uzavřené dohody dodá společnost XL Fleet bateriové systémy a veškerou elektroniku pro prvních tisíc kusů nových, plně elektrifikovaných chladírenských návěsů společnosti eNow. Tím by mělo dojít ke snížení provozních nákladů a zároveň ke zmírnění ekologických dopadů.
Solární systémy na návěsech eNow zachycují sluneční energii pomocí solárních modulů namontovaných na střeše a následně ji ukládají do přídavných baterií, které slouží k napájení zvedacích vrat, klimatizace v kabině, chlazení a osvětlení útrob návěsu.
Jsou chladírenské vozy problém?
Snahy o snižování emisí uhlíku získávají celosvětově na síle zejména v souvislosti s rostoucími obavami z nevratných škod, které již způsobila změna klimatu. Mnozí proto poukazují na nárůst počtu chladírenských nákladních vozidel rozvážejících potraviny jako na problém, který je třeba řešit.
Například zpráva z roku 2015 vypracovaná společností Dearman zjistila, že milion chladírenských návěsů pro dopravu v evropských ulicích má na znečištění ovzduší stejný vliv jako 56 milionů automobilů s naftovými motory.
Nejen po evropských ulicích jezdí denně stovky tisíc vozidel, která rozvážejí zboží podléhající rychlé zkáze (chlazené a mražené) do restaurací, supermarketů, skladů, domácností a nemocnic. Chlazení v těchto vozidlech je často poháněno neregulovaným sekundárním dieselovým motorem, který je neefektivní a neúměrně znečišťuje životní prostředí.
Přepravní chladicí jednotky mohou vypouštět až 29krát více potenciálně karcinogenních částic a šestkrát více NOx než mnohem větší moderní dieselové motory nákladních automobilů a až 165krát více částic a 93krát více NOx než nejnovější dieselové automobily.
Zatím jen kapka v moři
Ve Spojených státech amerických se ročně prodá přibližně 50 000 nových chladírenských návěsů s dieselovým motorem. Partnerství mezi firmami XL Fleet a eNow by mělo být první vlaštovkou v zavádění udržitelného - plně elektrického řešení.
Obě firmy spolupracují na návrhu a vývoji systému, zejména integrované lithium-iontové baterii a technologii výkonové elektroniky, která bude instalována pod podlahou návěsů třídy 8 a zajistí přibližně 12 a více hodin provozu mezi jednotlivými nabitími.
Solární panely namontované na střeše návěsů budou sloužit k nabíjení baterií a napájení systémů při jízdě, během nakládání a vykládání nákladu. Systém bude vybaven a dimenzován tak, aby umožnil celoroční provoz na území celé Severní Ameriky.
Varianty pro každého
Návěsy mohou být tažené tradičními tahači se spalovacími motory nebo elektrifikovanými kamiony, což je pro provozovatele vozového parku další možný způsob, jak okamžitě a výrazně snížit emise. Dodávka prvních kusů se očekává v první polovině roku 2022.
„Se společností eNow již nějakou dobu spolupracujeme na kritických technických prvcích této zajímavé nabídky elektrifikovaných chladírenských návěsů nové generace a stále jsme ohromeni technologií, vynalézavostí a společným nadšením pro udržitelnost,“ řekl generální ředitel společnosti XL Fleet Dimitri Kazarinoff.
„Toto partnerství změní způsob, jakým dopravní průmysl přemýšlí o energii a přepravě v chladírenských vozech,“ dodává prezident a generální ředitel společnosti eNow Jeff Flath, „aby se eliminoval hlavní zdroj spotřeby nafty a emisí vozových parků.“
Dávají vám chladírenské vozy se solární střechou smysl?
Zdroje: goodnewsnetwork.org, interestingengineering.com, commercialfleet.org.
máme tu pátek, a to už tradičně znamená nový článek k přečtení, zamyšlení a případné diskuzi. Tentokrát se podíváme na poněkud netradiční nápad na využití solární energie.
Přeji hezký den.
Karel Kilián
1000 chladírenských návěsů dostane solární střechu
Vynálezci a konstruktéři na celém světě prakticky neustále přicházejí s nápady, jak smysluplně využívat obnovitelné zdroje energie namísto fosilních paliv. Některá řešení jsou v praktickém životě nepoužitelná, avšak jiná - jako například chladírenské návěsy poháněné solární energií - dávají alespoň na první pohled smysl.
Historie přepravy chlazených produktů není dlouhá - začíná až v polovině devatenáctého století, kdy byla tato problematika řešena jednoduše: zásobníky ledu a studené vody. Až v polovině dvacátého století nastupují do služby první vozy se samostatně fungujícím chlazením.
Přeprava chlazených produktů
Dnešní způsob chlazení přepravovaných produktů se do značné míry podobá tomu, co můžeme znát z domácích chladniček či mrazniček. Obsahuje tedy výměník s plynem, který snadno mění své skupenství, přičemž odvedené teplo se vypouští do atmosféry.
Pokud se podíváme do oblastní nákladní kamionové dopravy, pak v chladírenském přívěsu či návěsu je jednou z klíčových komponent malý dieselový motor. Může se zdát, že emise z tohoto segmentu nebudou vysloveně zásadní, ale je zde velký prostor pro zlepšení.
Dodavatel solárních a bateriových systémů XL Fleet se proto chystá vybavit tisíc chladírenských návěsů střechami se solárními panely, které mají snížit emise a zároveň udržet v chladu přepravované potraviny. Řešení vypadá na první pohled jednoduše a účinně.
Návěsy se solární střechou
Při přepravě mnoha tun potravin do místních supermarketů se obvykle pro pohon chladicí soustavy používá nafta. Dieselové motory spálí každou hodinu až 3,8 litrů paliva a zároveň vypustí do atmosféry více než 22 kilogramů oxidu uhličitého.
Podle podmínek nově uzavřené dohody dodá společnost XL Fleet bateriové systémy a veškerou elektroniku pro prvních tisíc kusů nových, plně elektrifikovaných chladírenských návěsů společnosti eNow. Tím by mělo dojít ke snížení provozních nákladů a zároveň ke zmírnění ekologických dopadů.
Solární systémy na návěsech eNow zachycují sluneční energii pomocí solárních modulů namontovaných na střeše a následně ji ukládají do přídavných baterií, které slouží k napájení zvedacích vrat, klimatizace v kabině, chlazení a osvětlení útrob návěsu.
Jsou chladírenské vozy problém?
Snahy o snižování emisí uhlíku získávají celosvětově na síle zejména v souvislosti s rostoucími obavami z nevratných škod, které již způsobila změna klimatu. Mnozí proto poukazují na nárůst počtu chladírenských nákladních vozidel rozvážejících potraviny jako na problém, který je třeba řešit.
Například zpráva z roku 2015 vypracovaná společností Dearman zjistila, že milion chladírenských návěsů pro dopravu v evropských ulicích má na znečištění ovzduší stejný vliv jako 56 milionů automobilů s naftovými motory.
Nejen po evropských ulicích jezdí denně stovky tisíc vozidel, která rozvážejí zboží podléhající rychlé zkáze (chlazené a mražené) do restaurací, supermarketů, skladů, domácností a nemocnic. Chlazení v těchto vozidlech je často poháněno neregulovaným sekundárním dieselovým motorem, který je neefektivní a neúměrně znečišťuje životní prostředí.
Přepravní chladicí jednotky mohou vypouštět až 29krát více potenciálně karcinogenních částic a šestkrát více NOx než mnohem větší moderní dieselové motory nákladních automobilů a až 165krát více částic a 93krát více NOx než nejnovější dieselové automobily.
Zatím jen kapka v moři
Ve Spojených státech amerických se ročně prodá přibližně 50 000 nových chladírenských návěsů s dieselovým motorem. Partnerství mezi firmami XL Fleet a eNow by mělo být první vlaštovkou v zavádění udržitelného - plně elektrického řešení.
Obě firmy spolupracují na návrhu a vývoji systému, zejména integrované lithium-iontové baterii a technologii výkonové elektroniky, která bude instalována pod podlahou návěsů třídy 8 a zajistí přibližně 12 a více hodin provozu mezi jednotlivými nabitími.
Solární panely namontované na střeše návěsů budou sloužit k nabíjení baterií a napájení systémů při jízdě, během nakládání a vykládání nákladu. Systém bude vybaven a dimenzován tak, aby umožnil celoroční provoz na území celé Severní Ameriky.
Varianty pro každého
Návěsy mohou být tažené tradičními tahači se spalovacími motory nebo elektrifikovanými kamiony, což je pro provozovatele vozového parku další možný způsob, jak okamžitě a výrazně snížit emise. Dodávka prvních kusů se očekává v první polovině roku 2022.
„Se společností eNow již nějakou dobu spolupracujeme na kritických technických prvcích této zajímavé nabídky elektrifikovaných chladírenských návěsů nové generace a stále jsme ohromeni technologií, vynalézavostí a společným nadšením pro udržitelnost,“ řekl generální ředitel společnosti XL Fleet Dimitri Kazarinoff.
„Toto partnerství změní způsob, jakým dopravní průmysl přemýšlí o energii a přepravě v chladírenských vozech,“ dodává prezident a generální ředitel společnosti eNow Jeff Flath, „aby se eliminoval hlavní zdroj spotřeby nafty a emisí vozových parků.“
Dávají vám chladírenské vozy se solární střechou smysl?
Zdroje: goodnewsnetwork.org, interestingengineering.com, commercialfleet.org.
-
- Příspěvky: 2024
- Registrován: ned dub 02, 2017 3:45 pm
- Lokalita: podhůří Orlických hor
- Výkon panelů [Wp]: 7500
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: 1000 chladírenských návěsů dostane solární střechu
Jak se to vezme,pokud to bude skutečně tak jak říkají,nějaký smysl by to možná mělo,daleko jednodušší by bylo vyrobit a spotřebovat v místě spotřeby,nějak se mi nezdá systém vození zboží sem a zas zpět....samozřejmě se to netýká všeho,ale to by nesypalo do těch správných kapes..
7,5kWp-
aexpert max 8 kw,power jack 10 kw a cca 45kW LIFE A LION
aexpert max 8 kw,power jack 10 kw a cca 45kW LIFE A LION
-
- Příspěvky: 44
- Registrován: úte úno 21, 2017 11:29 pm
Re: 1000 chladírenských návěsů dostane solární střechu
no v chemii nie som kovany ale sedliackymi poctami je 22kg CO2 z 3.8l nafty niako vela
a podla http://www.metamater.cz/sklenikovy-efek ... ova-stopa/ by to malo byt len 9.88kg
a podla http://www.metamater.cz/sklenikovy-efek ... ova-stopa/ by to malo byt len 9.88kg
3120Wp + 100Ah 48V Pb + PIP-4048MS
-
- R.I.P.
- Příspěvky: 4927
- Registrován: pát bře 04, 2011 11:36 am
Re: 1000 chladírenských návěsů dostane solární střechu
kdyby 9.88kg, pak 9.88 kg * 1000 aut = 9,88 tun za hodinu jízdy. To už jde ne ?dequeue píše:no v chemii nie som kovany ale sedliackymi poctami je 22kg CO2 z 3.8l nafty niako vela
a podla http://www.metamater.cz/sklenikovy-efek ... ova-stopa/ by to malo byt len 9.88kg
-
- Příspěvky: 2024
- Registrován: ned dub 02, 2017 3:45 pm
- Lokalita: podhůří Orlických hor
- Výkon panelů [Wp]: 7500
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: 1000 chladírenských návěsů dostane solární střechu
Ono to s tím oteplováním bude trošku jinak,to slavné co2 v tom nehraje až zas tak velkou roli,ono podle zdrojů za oteplením mimo jiné stojí hlavně nemožnost odparu vody,kvůli stálému snižování odparové plochy zaviněné odlesnováním,trošku vzvláštním hospodařením v zemědělství a hlavně jiným ovlivnováním koloběhu vody,vše co se děje někomu náramně vyhovuje a místo nápravy bude dál,pokud to půjde,hledat problém jinde,než kde skutečně je.Je to stejné jako v případě energetiky,lékařství a i jinde.Vdnešní době je možnost na netu najít jak se věci skutečně mají,to ale nikoho moc nezajímá a někteří slepě věří co jim kdo nakuká......
7,5kWp-
aexpert max 8 kw,power jack 10 kw a cca 45kW LIFE A LION
aexpert max 8 kw,power jack 10 kw a cca 45kW LIFE A LION
-
- Příspěvky: 7641
- Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
- Lokalita: severně od Brna
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 8kWp
- Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: 1000 chladírenských návěsů dostane solární střechu
Zase podobná blbina jako ta elektro jachta - samozřejmě, v létě je šance, že elektrika ze soláru bude na to chlazení stačit, ale kolik bude na každým návěsu baterek? Mrazák má obvykle chadicí agregát s příkonem okolo 2kW a noc kolikrát trvá i 12 hodin, tj minimálně 24kWh v baterkách - samozřejmě, díky nižší teplotě v noci je potřeba drobek menší výkon, ale ta izolace zase není žádnej zázrak, nesmí být moc tlustá, aby zbylo místo na nějaký zboží, takže kompromis. Pokud ten solární bude mít místo 6cm (standart mražák) izolace 20cm, je to krásný, ale najednou bude ze 87m3 65m3, někde musí být ty baterky, a něco váží, každej výrobce mražáku se chlubí, že můžeš naložit 27t, ta technologie + lepší izolace tunu ubere, to pojede 1/27 aut navíc, takže místo 1000 návěsů jich bude na silnici 1037... a asi to nebude umístěný v nástavbě návěsu nad tahačem, jako je umístěnej normálně ten malej motůrek, tj je šance, že to zase něco ubere z užitečnýho prostoru. Zatím se řeší to, aby se za co nejmíň peněz převezlo co nejvíc zboží...
Na druhou stranu strávit 8h přestávku při tropické noci na parkovišti mezi dvěma chlaďáky je fakt hnus...
Jo a v zimě se v chadírenským návěsu musí topit, aby zboží nezmrzlo, to si nějak nedokážu představit, že by to zvládl solár bez výpomoci nafty...
Na druhou stranu strávit 8h přestávku při tropické noci na parkovišti mezi dvěma chlaďáky je fakt hnus...
Jo a v zimě se v chadírenským návěsu musí topit, aby zboží nezmrzlo, to si nějak nedokážu představit, že by to zvládl solár bez výpomoci nafty...
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
-
- Příspěvky: 558
- Registrován: ned čer 13, 2021 1:43 pm
- Lokalita: SK-ZA
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 6500
- Kapacita baterie [kWh]: 25
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
- Bydliště: SK (ZA)
Re: 1000 chladírenských návěsů dostane solární střechu
Tak vy budete v prepravnom chladeni odbornik. Preco by mali ist agregaty nonstop? Mám niekolko chladiarenskych vozidiel FNA a aj na obednom slnku v juli pri +4°C naklad idu tak 20 min za hodinu.kodl69 píše:chadicí agregát s příkonem okolo 2kW a noc kolikrát trvá i 12 hodin, tj minimálně 24kWh v baterkách
-
- R.I.P.
- Příspěvky: 4927
- Registrován: pát bře 04, 2011 11:36 am
Re: 1000 chladírenských návěsů dostane solární střechu
kodle, když tu na mypower.cz sem tam píšeme něco o solárech, nikdy to neznamená absolutní konec všeho ostatního a stoprocentní přechod na soláry. Zkus si tohle nějak uvědomit v hlavě mnohem dříve, než napíšeš blbinu plnou tvých teoretických úvah a prohlásíš o všem na soláry, že to je blbina. Dík. Se divím, že ty máš vůbec soláry na střeše. Taková blbina.... Běž to sundat, ubírá ti to místo na střeše a baterky zabírají místo ve sklepě. Chm?kodl69 píše:Zase podobná blbina jako ta elektro jachta - samozřejmě, v létě je šance, že elektrika ze soláru bude na to chlazení stačit, ale kolik bude na každým návěsu baterek? Mrazák má obvykle chadicí agregát s příkonem okolo 2kW a noc kolikrát trvá i 12 hodin, tj minimálně 24kWh v baterkách - samozřejmě, díky nižší teplotě v noci je potřeba drobek menší výkon, ale ta izolace zase není žádnej zázrak, nesmí být moc tlustá, aby zbylo místo na nějaký zboží, takže kompromis. Pokud ten solární bude mít místo 6cm (standart mražák) izolace 20cm, je to krásný, ale najednou bude ze 87m3 65m3, někde musí být ty baterky, a něco váží, každej výrobce mražáku se chlubí, že můžeš naložit 27t, ta technologie + lepší izolace tunu ubere, to pojede 1/27 aut navíc, takže místo 1000 návěsů jich bude na silnici 1037... a asi to nebude umístěný v nástavbě návěsu nad tahačem, jako je umístěnej normálně ten malej motůrek, tj je šance, že to zase něco ubere z užitečnýho prostoru. Zatím se řeší to, aby se za co nejmíň peněz převezlo co nejvíc zboží...
Na druhou stranu strávit 8h přestávku při tropické noci na parkovišti mezi dvěma chlaďáky je fakt hnus...
Jo a v zimě se v chadírenským návěsu musí topit, aby zboží nezmrzlo, to si nějak nedokážu představit, že by to zvládl solár bez výpomoci nafty...
-
- Příspěvky: 7641
- Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
- Lokalita: severně od Brna
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 8kWp
- Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: 1000 chladírenských návěsů dostane solární střechu
odborník na chlazení speciálně nejsem, ale pro chlaďaře dělám a občas se na něco zeptám, snažím se mít přehled. A zabejvám se třeba taky tepelnou technikou budov na profesionální úrovni. Nediskutuju o chlazení na +4°C, kde se stejně nic nestane, když to vyjede na 10°C, salát hned nezvadne, ale o mrazení na -18°C ne li víc, tam ty příkony jsou, už třeba proto, že 6cm nejlepší izolace má tep. ztrátu min. 0.25W/K/m2 a při povrchu toho návěsu řádově 160m2 a tepelným spádu 45°C ve dne (+25°C/-20°C) a 30°C v noci (+10°C/-20°C) mi to vychází na 1800W ve dne a 1200W v noci trvale. A na parkovištích mezi špinavejma kamionistama jsem nějakou dobu taky strávil, a jistě vím, že mražáky mají nastartovaný chladicí agragáty celou noc, netuším akorát, na jakej výkon to chlazení jede... taky vím, že "malá" chadírna v prodejně (cca 20m3) je běžně chazená jednotkou s elektrickým příkonem okolo 1kW (samozřejmě to nejede furt), ale panely mají 15cm tloušťku a uvnitř budovy nikdy nebude přes 30°C jako na parkovišti na dálnici...
To Admin: Netvrdím že je solár kničemu, ale je potřeba uvažovat o tom, k čemu to použiju a jak to bude energeticky a nedejbože ekonomicky vycházet, tj lidi, co vymejšlí, že budou pomocí soláru celou zimu topit, odkazuju do míst, kde slunce nesvítí - to je třeba u nás skoro celou zimu a naopak tvrdím, že ohřívat v teplejší části roku vodu něčím jiným než slunkem je úchylnost...
To Admin: Netvrdím že je solár kničemu, ale je potřeba uvažovat o tom, k čemu to použiju a jak to bude energeticky a nedejbože ekonomicky vycházet, tj lidi, co vymejšlí, že budou pomocí soláru celou zimu topit, odkazuju do míst, kde slunce nesvítí - to je třeba u nás skoro celou zimu a naopak tvrdím, že ohřívat v teplejší části roku vodu něčím jiným než slunkem je úchylnost...
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
-
- Příspěvky: 558
- Registrován: ned čer 13, 2021 1:43 pm
- Lokalita: SK-ZA
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 6500
- Kapacita baterie [kWh]: 25
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
- Bydliště: SK (ZA)
Re: 1000 chladírenských návěsů dostane solární střechu
FRC s 6cm izolacie? Dalej ani necitam...
-
- R.I.P.
- Příspěvky: 4927
- Registrován: pát bře 04, 2011 11:36 am
Re: 1000 chladírenských návěsů dostane solární střechu
Tady v tomto tématu někdo o něčem takovém psal?kodl69 píše:To Admin: Netvrdím že je solár kničemu, ale je potřeba uvažovat o tom, k čemu to použiju a jak to bude energeticky a nedejbože ekonomicky vycházet, tj lidi, co vymejšlí, že budou pomocí soláru celou zimu topit, odkazuju do míst, kde slunce nesvítí
Pokud ne, tak příšítí soudy prosím k věci a ne na vymyšlené nesmyslné scénáře.
To je jako bychom se bavili o chlazení napájeném soláry a ty si začal tvrdit, že na ty soláry ten kamion moc nikam v noci nedojede. Zkus nad tím zapřemýšlet. Dík.
-
- Podobná témata
- Odpovědi
- Zobrazení
- Poslední příspěvek
-
-
Hyundai Sonata Hybrid bude mít solární střechu
od karelkilian » » v Magazín MyPower.CZ
Hyundai Sonata Hybrid bude mít solární střechu
- 4 Odpovědi
- 814 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od NOPARasito
-
-
- 5 Odpovědi
- 1037 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od mirecko2
-
-
Pomoc začátečníkovi s úplně první cca 1000 W FVE
od ren » » v Plánované elektrárny
Pomoc začátečníkovi s úplně první cca 1000 W FVE
- 63 Odpovědi
- 3250 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od sindyk
-
-
- 28 Odpovědi
- 1192 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od rva
-
- 5 Odpovědi
- 1226 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od morphius