malá FVE pouze pro nabíjení EV

Porada před realizací, doporučení, rady, nápady týkající se plánovaných ostrovních nebo poloostrovních systémů, projektování, zkušenosti, schémata, vhodné komponenty
eLzyx
Příspěvky: 2
Registrován: pon lis 29, 2021 1:43 am

malá FVE pouze pro nabíjení EV

Nový příspěvek od eLzyx »

vzhledem k neustále zdražujícím se energiím přemýšlím nad stavbou malé ostrovní FVE vyloženě jen a pouze k nabíjení EV - Tesla.
Bylo by to na samostatné garáži bez přípojky el., kde nebude ani možnost posílat výrobu do domu (stojí jinde).
Denní spotřeba auta je obvykle do 15kWh.
Předpoklad je, že by se nabíjelo od rozbřesku do cirka 8:30h ráno, následně navečír od cirka 16h do západu slunce. Takže ráno tak hodinu, odpoledne 2-3h? Cílem je přežít bez potřeby placení na veřejných nabíječkách v průběhu týdne - o víkend je toho času na nabití více, nebo je auto nabito zadarmo na Superchargeru (ten mám dál než obyč veřejné nabíječky).
Trošku vidím problém ve spodním limitu nabíjení auta, kdy by to chtělo aspoň 5A na každé fázi, uvažuji o 3f.

Je to realizovatelné s cirka 8kWp na střeše s východ-západ instalací, ideálně prozatím bez baterky? Nebo je to utopie? Zimu zatím neřeším, se holt zajede vícekrát v průběhu týdne na SC, je tam i dobrá kavárna.
gupa
Příspěvky: 2620
Registrován: sob pro 29, 2012 10:22 pm
Lokalita: pod Brnem
Systémové napětí: 24V

Re: malá FVE pouze pro nabíjení EV

Nový příspěvek od gupa »

To chce baterii navíc. Nebo nejlépe auto navíc. A měnit ho obden za nabitý. Tedy jen v případě, že svítí a dobíjí se. Jaké jsou hodnoty nabíječe a kapacita baterie? Jsou nabíječe které jsou i na DC napětí jako vstupní.
3x2000VA-VMP-par, NiCd 24V, 22x210-320Wp, 2x85A-VMPPT
eLzyx
Příspěvky: 2
Registrován: pon lis 29, 2021 1:43 am

Re: malá FVE pouze pro nabíjení EV

Nový příspěvek od eLzyx »

auto má 85kWh (reál 77, po odečtu degradace počítejme 72kWh). Když to tak vezmu, tak z toho potřebuju dostat minimálně 15kWh za pracovní týden v průběhu cirka 5x 3-4h, abych nemusel nikde přicucávat za peníze a stačilo mi jet jednou za týden na SC, nebo nechat auto nabít přes víkend z FVE (teoreticky mohu být na cestách s nějakým mým veteránem).
3f nabíječka má spodní limit 5A, horní 16A.
Asi to nemá valný ekonomický základ, ale i čas jsou peníze.
kodl69
Příspěvky: 7727
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: malá FVE pouze pro nabíjení EV

Nový příspěvek od kodl69 »

Taky bych to tak viděl. Druhý auto, který se bude doma nabíjet. A nebo dostatečně dimenzovanou baterku. 18kWh pro auto a dalších aspoň 10kWh pro barák. Pak by se s nabíjením nemuselo spěchat a klidně nabíjet 1f celou noc.
Ono se to nezdá, ale stačí se podívat na doby východu a západu slunce, a už v září nedobiješ prakticky nic. Leda bys vytvořil solární supercharger :) https://www.meteogram.cz/vychod-zapad-slunce/
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
gupa
Příspěvky: 2620
Registrován: sob pro 29, 2012 10:22 pm
Lokalita: pod Brnem
Systémové napětí: 24V

Re: malá FVE pouze pro nabíjení EV

Nový příspěvek od gupa »

No asi bych jak to chápu a bádám, neinvestoval bych do ničeho jiného než do stejnosměrného nabíjení typu CCS, nebo další následné verze. Tz že mezi panelem na vysokém DC napětí který je bezvadně bez stínu osluněn je regulátor s nebo bez baterie na napětí CCS a může tak běžet více jak 22kWh dobíjení. Tz. že nějakých 15kW by tímto způsobem stačila i ta hodina a zbytek se buď nevyužije a zůstane ve formě tepla na panelech nebo se konektor zastrčí do druhého regulátoru který by živil jinou baterii, jíné auto coby baterie na kolech a to by mohlo živit celý dvougenerační barák i s osazenstvem několika osob bez nutnosti cokoli přes léto vrážet do energií. Chtělo by to specifikace toho CCS dobíjení jako napěťové hodnoty plus ampérové. Připadá mi že ty kabely jsou jen verzí připojení k měniči který je v autě. Co mají je něco jako dálkové ovládání dvířek zásuvky a něco jako filtr a trocha gumy a mědi. Nic víc. Možná nějaký identifikační čip který je spojen stím otvírání dvířek.
3x2000VA-VMP-par, NiCd 24V, 22x210-320Wp, 2x85A-VMPPT
Quickyprd
Příspěvky: 249
Registrován: úte kvě 26, 2020 3:50 pm

Re: malá FVE pouze pro nabíjení EV

Nový příspěvek od Quickyprd »

No druhé EV i kdyby bazarové co denně najede 100km bude tak kolem půl milionu a drahá Tesla bude stát doma. To bude efektivnější koupit 10ks Pylon 3000 s 32kWh využitelné energie a vždy půlku z toho přelejt do baterie přes noc. Sice to je blbá efektivita, ale jak tu píšou, tak hodinu ráno to vyrobí něco jen v pozdě na jaře a v létě a to samé pozdě odpoledne. Dát tak 5-10kWp na střechu, větší baterii, kvalitní 1F 5kW měnič a napojit na to ještě něco dalšího (zásuvky na pračku, myčku, bazén, klimu atd.), přebytky do vody. Jelikož i moje 3,6kWp FVE vyrobí za hezkého dne přes 20-25kWh,. Tedy od jara do podzimu Ti to nakrmí mnohem více než jen Teslu.
teoretik
Příspěvky: 21
Registrován: úte kvě 30, 2017 9:04 pm
Bydliště: Poblíž Šumperka

Re: malá FVE pouze pro nabíjení EV

Nový příspěvek od teoretik »

FVE pouze pro nabíjení EV nebude ani malá, ani levná. Podle mě by to chtělo na střechu takových 5kWp, a do garáže aspoň
15 kWh baterku. Nedomnívám se, že byste rozchodil DC nabíjení. Počítejte s nutností převodu do AC 230V. Ráno to moc dávat nebude a odpoledne také ne. Když bude dostatečně velká baterka, půjde to nabíjet i třeba v noci. Baterka určitě přijde na nějaké peníze, ani spolehlivý invertor nebude levný. Podobný systém provozuji a trvalo mi skoro 2 roky, než jsem jej uvedl do jakžtakž funkčního stavu. Pokud už by se investovalo do takové FVE, přimlouval bych se za monokrystalické panely, sám mám polykrystalické a přemýšlím nad tím, že by se nějaké procento účinnosti hodilo.
Ostrov 5kWp
PetrDubi
Příspěvky: 1575
Registrován: úte říj 12, 2021 10:43 am
Lokalita: Blízko Ústí nad Labem
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 10790
Kapacita baterie [kWh]: 13
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: malá FVE pouze pro nabíjení EV

Nový příspěvek od PetrDubi »

Nápady pěkný, ale část rad je k ničemu, vzhledem k tomu, že tazatel píše:

Bylo by to na samostatné garáži bez přípojky el., kde nebude ani možnost posílat výrobu do domu (stojí jinde).
mobilní elektrárna 3x Uni-solar PVL-68 a Victron 75/15 MPPT
doma 3280 Wp JV, 3810 Wp JZ, 3690 Wp SZ, Easun SMW 8k (rebrandovaný MAX 8 kW), aku 13kWh 16s LiFePO4
Quickyprd
Příspěvky: 249
Registrován: úte kvě 26, 2020 3:50 pm

Re: malá FVE pouze pro nabíjení EV

Nový příspěvek od Quickyprd »

Ted otázka jak jinde. na druhém, konci města, či 100m od domu? Když to bude na druhé konci města, tak bych se bál tam FVE dávat...bude se časem krást i dříví ze zahrady...pokud 100m od domu přes vlastní pozemky, tak vykopat rigol pro chráničku nebude problém. A sám tazatel píše 8kWp...to bude sakra velká garáž. To je i kdyby 16ks megapanelů... (8,8x 4-4,5m )...a asi není temperovaná když nemá přípojku, čili baterky by v zimě stejně trpěly...
cipis
Moderátor
Příspěvky: 5311
Registrován: pon srp 16, 2021 9:31 pm
Lokalita: blízko Brna
Bydliště: blízko Brna

Re: malá FVE pouze pro nabíjení EV

Nový příspěvek od cipis »

Ještě by to chtělo spočítat, kolik vyjde postavit/koupit (je-li možno) garáž u baráku (aby se dalo propojit) a tu stávající prodat/pronajmout.
13,38 kWp: 9850 Wp Jih, 2040 Wp Východ, 1490 Wp Západ
Regulátory Epever a Victron
Phoenix 5 kVA + MP 24/5000 (můj byt + wifi/kamery/atd. + máti byt)
Epever 3kW vytěžování do bojlerů + žebříky
1 kW "nabíječka" 24 V
31 080 Wh staré olovo 7 488 Wh Li-Ion
záloha čerpadla ve sklepě MP12/3000/120-16 + 100Ah 12V monbat
Modře píši jako moderátor, černě jako člen.
Tomano79
Příspěvky: 85
Registrován: stř úno 19, 2020 6:28 pm
Lokalita: Bystřice pod Hostýnem
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 16000
Kapacita baterie [kWh]: 40

Re: malá FVE pouze pro nabíjení EV

Nový příspěvek od Tomano79 »

Za mě se ty panely bez baterky budou flákat. Takže bych na střechu dal panelů co se vejde, na stěnu do garáže jetou baterku z jiného EVčka (BMW i3) a k tomu silnější 1F měnič, autu je jedno jestli nabíjí 1x16A nebo 3x5A. Co se přes den nastéká do baterky, tak se večer přeleje do auta. V zimě to bude bída, ale 1x za tři dny by se dalo nabít + ten SCH free.
3,42kWp východ, 6,84kWp západ, 7,56kWp jih Amerisolar, Victron Smartsolar 1x150/70 + 2x150/100 -Tr VE.Can, 3x Victron Multiplus I 48/5000, BMV 700, Color Control GX, Baterie Li-Ion 8x Tesla battery pack + SimpBMS, ET340, ostrovní režim s možností přepnutí na síť, spuštěno 27.4.2020, Wall box smart EVSE + Victron EVCS, Tesla Y.

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek