LifePO VS Pb baterie z pohledu bezpečnosti a životnosti

Baterie, dobíjení, údržba, zapojení, diskuze i nad jinými způsoby uložení energie
martinm
Příspěvky: 102
Registrován: čtv zář 15, 2022 12:13 am

LifePO VS Pb baterie z pohledu bezpečnosti a životnosti

Nový příspěvek od martinm »

Ahoj všem, stavím off-grid ostrovní systém.

Přečetl jsem si, že Pb baterie mají údajně mít malou životnost (cca. 5 let.), naproti tomu LifePO mají mít výdrž až 4x delší (až 20 let), ale tomu jsou adekvátně dražší.

Můj dotaz k tomu je, platí to obecně vždy, nebo jde o to, jestli například člověk třeba jednou ročně tu Pb baterii úplně vybije a poté nabije autonabíječkou s desulvanizací? Neprodlouží ji to životnost třeba na 10-15 let a tím výhody životnosti LifePO smaže?

A co z pohledu bezpečnosti, někde jsem četl, že Pb se může nějak přehřát, ale LifePO je prý naprosto neškodá, umí maximálně neškodně kouřit. Pb baterie může být nebezpečná domácnosti? Nebo je nebezpečný spíš regulátor a měnič, zatímco Pb baterie je obdobně neškodná? Má se člověk bát že vyhoří?

Jak jsou na tom typy baterí v případě, že bych chtěl mít tu baterii, např trvale ( celoročně) venku na mrazu a dovnitř domů si jen táhnout kabel se zásuvkou?

Proč do ostrovních systému cpou Pb baterie, když údajně mají jen 300 cyklů vybití? Vídám ostrovní systémy výhradně s Pb.
Přílohy
Screenshot_919.jpg
advantages_LiFePo4_Leadacid_AGM_batteries.jpg
cipis
Moderátor
Příspěvky: 5319
Registrován: pon srp 16, 2021 9:31 pm
Lokalita: blízko Brna
Bydliště: blízko Brna

Re: LifePO VS Pb baterie z pohledu bezpečnosti a životnosti

Nový příspěvek od cipis »

Asi začni prvně tady:

https://wiki.mypower.cz/
13,38 kWp: 9850 Wp Jih, 2040 Wp Východ, 1490 Wp Západ
Regulátory Epever a Victron
Phoenix 5 kVA + MP 24/5000 (můj byt + wifi/kamery/atd. + máti byt)
MP2 24/5000 vytěžování do akumulačních kamen
Epever 3kW vytěžování do bojlerů + žebříky
1 kW "nabíječka" 24 V
31 080 Wh staré olovo 7 488 Wh Li-Ion
záloha čerpadla ve sklepě MP12/3000/120-16 + 100Ah 12V monbat
Modře píši jako moderátor, černě jako člen.
kodl69
Příspěvky: 7727
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: LifePO VS Pb baterie z pohledu bezpečnosti a životnosti

Nový příspěvek od kodl69 »

Asi jsi neviděl doopravdy ostorvní systém, zkus se porozhlídnout po systémech místních členů, už jenom co má kdo v podpisu. Hračky na karavany nepovažuju za ostrovní systém. Třeba po tom, co mi bylo zamítnuto půjčení obytňáku koncem února, že "mrzne, a to auto musí být zapojený v elektrice, jízdou se tolik nedobikje, aby to celou noc udrželo v chodu topení" což mě vážně naštvalo, tohle je první věc, kterou bych po obytňáku chtěl...
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
rva
Příspěvky: 4005
Registrován: úte dub 23, 2013 10:21 am
Lokalita: Kousek od Lysé nad Labem
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 46000
Kapacita baterie [kWh]: 40
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Kousek od Lysé nad Labem

Re: LifePO VS Pb baterie z pohledu bezpečnosti a životnosti

Nový příspěvek od rva »

Olovo dávají prodejci do těch nejlevnějších systémů, které jsou zaměřeny na specifické klienty. Chtějí/mohou utratit málo peněz, fotovoltaika bude využívána jako doplňkový zdroj, nemají o problematice dostatek znalostí.
_______________________________________________________________________
43 kWp, LiFePO4 62 kWh,
EPSolar 60 A/150 V ET6415N + 3x Isolar SM II (5 kW, 450 V, 80 A) + Axpert PIP 5048MS
Franta2776
Příspěvky: 3428
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm

Re: LifePO VS Pb baterie z pohledu bezpečnosti a životnosti

Nový příspěvek od Franta2776 »

Není všechno olovo stejné:
https://www.unisolar.sk/baterie-olovene ... IPoADGWRno
Vnútorný odpor batérie: max. 3,83mOhm
Cyklická životnosť pri 80% DoD: 3000 cyklov
Cyklická životnosť pri 50% DoD: 5000 cyklov
Cyklická životnosť pri 40% DoD: 6000 cyklov

I tady bych si olovo vybral
https://www.hoppecke.com/en/products/po ... batteries/
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
jahodovák
Příspěvky: 2028
Registrován: ned dub 02, 2017 3:45 pm
Lokalita: podhůří Orlických hor
Výkon panelů [Wp]: 7500
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: LifePO VS Pb baterie z pohledu bezpečnosti a životnosti

Nový příspěvek od jahodovák »

Olovo je pokud budou dodrženy podmínky pro jeho provozování dodrženy též dobré,jen v našich podmínkách je to téměř nemožné a to ve většině případů má dopad na jeho životnost která tím značně utrpí.Pokud je možnost ji po vybití ihned nabít je to udržitelné ale jako ostrovní systém,kde tato možnost není je pro olovo velice destruktivní,pokud si toto majitel neuvědomí,zcela jistě bude ve velice krátké době velice nespokojen.
7,5kWp-
aexpert max 8 kw,power jack 10 kw a cca 45kW LIFE A LION
vanilka
Příspěvky: 333
Registrován: stř kvě 05, 2021 2:57 pm
Lokalita: Beroun, Příbram

Re: LifePO VS Pb baterie z pohledu bezpečnosti a životnosti

Nový příspěvek od vanilka »

V dnesni dobe, kdy muzes jednoduse a relativne levne koupit ruzne polotovary LiIon baterii z elektroautomobilu, je koupe novych high-tech olovenych baterii ekonomicky nesmysl. Osobne bych sel do olova jen v situaci, pokud bych sehnal trakcni baterii z VZV za cenu blizkou vykupni cene ve sberne.
4512kg VRLA GEL / 20kWp+
camel1cz
Příspěvky: 806
Registrován: pon bře 21, 2011 11:12 pm
Lokalita: Lounsko
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 3780
Kapacita baterie [kWh]: 18
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: LifePO VS Pb baterie z pohledu bezpečnosti a životnosti

Nový příspěvek od camel1cz »

Někteří lidé řeší i požární bezpečnost.
LiIon bych do baráku nechtěl. To auto před barákem/v garáži úplně stačí.
5 kVA Axpert King @ 3,78 kWp [3s4p AUO 315Wp mono]
18 kWh [5x Pylontech US3000]
Rozpracováno:
a) 5 kVA Axpert King @ 1,89 kWp [6x AUO 315Wp mono] do paralelu k prvnímu
b) 15x 280 Ah LiFePo4, JK BMS paralelně k Pylontechům
c) Fangpusun MPPT 150/70 Tr @ 5,52 kWp [12 x AS 460Wp mono]
Soban
Příspěvky: 3942
Registrován: pon úno 07, 2022 10:11 pm
Lokalita: Zlaté Hory / Olomouc
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 3600
Kapacita baterie [kWh]: 16
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Zlaté Hory

Re: LifePO VS Pb baterie z pohledu bezpečnosti a životnosti

Nový příspěvek od Soban »

Tak koupíš lifepo4!
3,6kWp ::pv:: | 2x MUST PV18-3024 VHM, 3kW/24V | 16kWh *batt*
martinm
Příspěvky: 102
Registrován: čtv zář 15, 2022 12:13 am

Re: LifePO VS Pb baterie z pohledu bezpečnosti a životnosti

Nový příspěvek od martinm »

@Franta2776: To je AGM, já porovnávám klasickou tračkní solární Pb VS lifepo. Kromě toho budu mít maličký ostrovní systém, když k němu koupím takovou baterii, návratnost bude až v dalším životě. :-)

@jahodovák: Regulátor neumožňuje konfiguraci, aby napětí baterie nekleslo pod určitou hranici, která by ji škodila? Např,, aby přerušil napíjení při < 20 % nabití baterie?

@canel1cz: proč se bavíš o lion? lion je mimo můj zájem, bavíme se o pb vs lifepo. Zajímala mě bezpečnost jich, že lion je časovaná bomba ví každý, kdo slyšel o neuhasitelných elektromobilech, viděl vybouchnout mobil nebo omylem takovou baterii propíchnul šroubovákem. :-D
camel1cz
Příspěvky: 806
Registrován: pon bře 21, 2011 11:12 pm
Lokalita: Lounsko
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 3780
Kapacita baterie [kWh]: 18
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: LifePO VS Pb baterie z pohledu bezpečnosti a životnosti

Nový příspěvek od camel1cz »

martinm píše:
@canel1cz: proč se bavíš o lion? lion je mimo můj zájem
Reagoval jsem na vanilku:
vanilka píše:
V dnesni dobe, kdy muzes jednoduse a relativne levne koupit ruzne polotovary LiIon baterii z elektroautomobilu, je koupe novych high-tech olovenych baterii ekonomicky nesmysl. Osobne bych sel do olova jen v situaci, pokud bych sehnal trakcni baterii z VZV za cenu blizkou vykupni cene ve sberne.
Jinak mám úplně stejný názor a proto sem psal co jsem psal.
5 kVA Axpert King @ 3,78 kWp [3s4p AUO 315Wp mono]
18 kWh [5x Pylontech US3000]
Rozpracováno:
a) 5 kVA Axpert King @ 1,89 kWp [6x AUO 315Wp mono] do paralelu k prvnímu
b) 15x 280 Ah LiFePo4, JK BMS paralelně k Pylontechům
c) Fangpusun MPPT 150/70 Tr @ 5,52 kWp [12 x AS 460Wp mono]
vla
Příspěvky: 1203
Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
Lokalita: Praha 6
Bydliště: Praha 6

Re: LifePO VS Pb baterie z pohledu bezpečnosti a životnosti

Nový příspěvek od vla »

Franta2776: Takže když vezmu tvoji poslední řádku, tak zjistím, že pro stejnou použitelnou kapacitu vybíjení potřebuji víc jak dvojnásobnou kapacitu v olovu. Vzhledem k tomu, že předpokládáš kvalitní baterky pro fotovoltaiku, nepřijde mi olovo levnější. Navíc jeho životnost je silně závislá na stálém nabití prakticky 100%, jinak zapracují sulfáty a očekávaná životnost je v háji. Takže teď právě nastává období, kdy musíš baterku hodně hlídat, případně dobíjet z jiného zdroje než je Slunce, případně nabít a zakonzervovat. Nebo po vybití počkáš několik dní než se znovu dobije a takhle ji budeš provozovat až do jara, kdy už s velkou praděpodobností bude zasulfátovaná?
Nemám rád tenhle stát.
Franta2776
Příspěvky: 3428
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm

Re: LifePO VS Pb baterie z pohledu bezpečnosti a životnosti

Nový příspěvek od Franta2776 »

No já mám kombinaci Lifepo4 s gelovkama celkem velkou kapacitu a od rána jsem na DS. Celkem mi to starší olovo dává ekonomický smysl, přes léto se velký olovo uživí.Musí se to olovo koupit za cenu blízkou šrotu a potom vyhodit. Prostě potřebuji velkou kapacitu baterie na pár cyklů v roce odhaduji tak 50, tady ekonomická návratnost při lifepo není .Lifepo4 mi cykluje nahoře udělá cca 200cyklů/rok.
To starý olovo přes léto nešetřím jedu do 44V.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
kodl69
Příspěvky: 7727
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: LifePO VS Pb baterie z pohledu bezpečnosti a životnosti

Nový příspěvek od kodl69 »

Šlo tady "maličký ostrovní systém"? tj nevytápěná chata. A žádná schopná obsluha. Tady je řešením blbuvzdorné NiCd ze smeťáku. Elektriky v tom moc není, ale stačí občas dolít vodu, a nějakou LED lampičku to rozsvítí, mobil s tím taky nabiješ, a je tomu celkem jedno, jestli je to nabitý, vibitý, v horku, v zimě... Akorát to má mizernou účinnost, je to měkký, a to co jde z ventilu je extrémně korozivní. Ale to je u olova taky.
To Franta2776: jako že paralelně spojený 16s lifepo4 s 24 článkovým olovem? potom buď ničíš lifepo4 přebíjením nebo máš to olovo pořád podbitý a nijak nevyužiješ jeho kapacitu.
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
Franta2776
Příspěvky: 3428
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm

Re: LifePO VS Pb baterie z pohledu bezpečnosti a životnosti

Nový příspěvek od Franta2776 »

kodl69 píše:
Šlo tady "maličký ostrovní systém"? tj nevytápěná chata. A žádná schopná obsluha. Tady je řešením blbuvzdorné NiCd ze smeťáku. Elektriky v tom moc není, ale stačí občas dolít vodu, a nějakou LED lampičku to rozsvítí, mobil s tím taky nabiješ, a je tomu celkem jedno, jestli je to nabitý, vibitý, v horku, v zimě... Akorát to má mizernou účinnost, je to měkký, a to co jde z ventilu je extrémně korozivní. Ale to je u olova taky.
To Franta2776: jako že paralelně spojený 16s lifepo4 s 24 článkovým olovem? potom buď ničíš lifepo4 přebíjením nebo máš to olovo pořád podbitý a nijak nevyužiješ jeho kapacitu.
Mám ty gelovky podbitý přidávám článek lifepo 4 na 17S a dotáhnul jsem dalších 8x205Ah gelovek za 1000kč/ks ještě nazapojeno..Váha jedné baterky je 67kg.
Jinak výrobce uvádí před kapacitním test držet tu baterku 16h/14,4V.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
martinm
Příspěvky: 102
Registrován: čtv zář 15, 2022 12:13 am

Re: LifePO VS Pb baterie z pohledu bezpečnosti a životnosti

Nový příspěvek od martinm »

@vla: sulfáty, ano, ale ptal jsem se, jestli to hacknu tím, že cas od času ji vybiju a nabiju autonabíječkou s procesem desulface.

@kodl69: maličký pro mě znamená celkový výkon panelů 360Wp v domácím prostředí pro každodenní využití na maximum pro snížení čerpání elektriny ze sítě, zejména pro akvárijní filtraci a osvětlení, přebytky např. pro notebook/monitor.
vanilka
Příspěvky: 333
Registrován: stř kvě 05, 2021 2:57 pm
Lokalita: Beroun, Příbram

Re: LifePO VS Pb baterie z pohledu bezpečnosti a životnosti

Nový příspěvek od vanilka »

Zajímala mě bezpečnost jich, že lion je časovaná bomba ví každý, kdo slyšel o neuhasitelných elektromobilech, viděl vybouchnout mobil nebo omylem takovou baterii propíchnul šroubovákem.
To je jako s Yettim: všichni o něm slyšeli ale nikdo ho neviděl :D .

Nepopírám, že LiIon není úplně bezpečná technologie, ale s ohledem na ty ohromný kvanta použití je pár pobouchanejch ajfounů / ajpedů / tesel nepodstatný riziko. Navíc srovnávat pytlíčky v telefonu s automotive článkama fungujícíma v FVE na desetinovým proudovým zatížení oproti použití v elektromobilu taky není zcela košér. Obdobně bych já mohl tvrdit jak strašne nebezpečný je olovo, protože nám při nabíjení onehdy v dílně bouchla 100Ah baterie. Odpojovali jsme kabely a nevypnuli před tím nabíječku. Přeskočila jiskra a bylo velký bum a baterie bez víka :roll: .
4512kg VRLA GEL / 20kWp+
Mikel
Příspěvky: 970
Registrován: pát lis 01, 2013 11:41 pm

Re: LifePO VS Pb baterie z pohledu bezpečnosti a životnosti

Nový příspěvek od Mikel »

camel1cz píše:
Někteří lidé řeší i požární bezpečnost.
LiIon bych do baráku nechtěl. To auto před barákem/v garáži úplně stačí.
LIFEPO4 hori stejne krasne jako LION. Jiz nektreri zdejsi clenove mohou vypravet jak jim zacala horet LIFEPO4 baterie:)
Ono nakonec i olovo umni krasne explodovat.
No a co se EV auto tyce, stale v prepoctu na 100 000 auto vice hori ty beznizove a naftove auta nez EV :D :D :D
Pohodlný nákup značkových baterií a příslušenství na https://mivvy.mypower.cz/
martinm
Příspěvky: 102
Registrován: čtv zář 15, 2022 12:13 am

Re: LifePO VS Pb baterie z pohledu bezpečnosti a životnosti

Nový příspěvek od martinm »

přiznávám, že to, že lifepo je bezpečná a nehoří jsem čerpal z youtube videa od "experta na FVE". :-D

Takže pokud neexistuje bezpečná baterie a zároveň návratnost mého 260Wp ostrovního systému vychází na 35 let + ještě riskovat výbuch v bytě, i kdyby to riziko bylo malé, tak mi vychází, že mi do absolutně nedává smysl a musím vytěsnit z hlavy tuhle moji snahu o pořízení ostrovní el. :-D
Mikel
Příspěvky: 970
Registrován: pát lis 01, 2013 11:41 pm

Re: LifePO VS Pb baterie z pohledu bezpečnosti a životnosti

Nový příspěvek od Mikel »

martinm píše:
přiznávám, že to, že lifepo je bezpečná a nehoří jsem čerpal z youtube videa od "experta na FVE". :-D
Vsechno hori. Testy LIFEPO4 https://www.youtube.com/watch?v=uLzPSN8iagk
Je to o stupni nabiti. Pokud jsou baterie plne, kazda bude horet :D
Pohodlný nákup značkových baterií a příslušenství na https://mivvy.mypower.cz/

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek