Akumulace do vodíku - Proof of concept

Hledáte schopného elektrotechnika, programátora, návrháře projektů, montéra, realizátora vašeho projektu nebo někoho jiného? Máte volná pracovní místa, hledáte lidi.
Dexter
Příspěvky: 13
Registrován: stř pro 15, 2021 12:41 pm

Akumulace do vodíku - Proof of concept

Příspěvek od Dexter »

Ahoj,

Do malého vývojového teamu hledáme erudované nadšence a techniky v oblasti fotovoltaiky a netradičních forem ukládání energie. Jedná se o práci na PoC projektu s cílem ověřit si provozní parametry systému v reálném prostředí.
Nejde o laboratorní projekt, ale o reálné nasazení vodíkového úložiště o výkonu několik kW a kapacitě několik stovek kWh. V ČR a nejen zde stále poměrně exotické řešení.

Kromě zájmu o nové technologie bychom potřebovali, abys měl/měla zkušenost s projektovou činností a procesem připojením výrobny k distribuční soustavě. NV 194/2022 Sb.

Místo: Praha
Možnosti různé formy spolupráce.
mika
Příspěvky: 140
Registrován: stř říj 06, 2021 9:03 pm
Lokalita: Praha Západ
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 6000
Kapacita baterie [kWh]: 24
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Akumulace do vodíku - Proof of concept

Příspěvek od mika »

Něco podobného co v UJV řež http://old.allforpower.cz/clanek/v-rezi ... ekonomiky/ běží od roku 2013 ?
2x 3kWp 2x 5kW 24kWh - Moje malá kumbálová: https://forum.mypower.cz/viewtopic.php?f=23&t=7587
sisdale
Příspěvky: 296
Registrován: sob črc 02, 2022 9:13 pm
Bydliště: středočeský kraj, 400 m n.m.

Re: Akumulace do vodíku - Proof of concept

Příspěvek od sisdale »

mika píše:Něco podobného co v UJV řež http://old.allforpower.cz/clanek/v-rezi ... ekonomiky/ běží od roku 2013 ?
Jj, tento akumulator jsem videl. Jsem to zvazoval jako moznost pro dlouhodobejsi skladovani energie, pro leto-zima. Nicmene vzhledem k velmi male ucinnosti ziskatelne energie ku nutne vkladane energii jsem to reseni zatim zavrhl. Potreboval bych uskladnit 4-5 MWh ale k tomu je tam potreba dodat kolem 20 MWh, navic ten rozmer pro potrebnou kapacitu byl obrovsky. ROI model jsem ani jako nadsenec nemohl akceptovat. Vzhledem k ucinnosti, se to reseni hodi zejmena pro budoucnost, kdy se da predpokladat, ze spotove ceny elektriny budou casteji v zapornych hodnotach. Pak je ta elektricka narocnost vlastne vyhodou, inkasovat za odebirane mnozstvi, vytvorit akumulaci a v cenovych spickach to prodat zpet. Vse bude zalezet na cene takoveho zarizeni, dosavadni kalkulace nabizely cenu kolem ceny ulozist slozenych z LiFePO4 baterii. Pri zohledneni brutalniho rozdilu ucinnosti je uvaha akumulace do vodiku jaksi na slepe koleji.
8.56 kWp - orientace JJV (160st.) sklon 23 st. - PERC, 72-half cut, bifacial
11 kW invertory - 2x Sorotec REVO II 5.5kW (aka Easun iGrid VE II 5.5kW) v paralelenim 1f zapojeni
33 kWh LiFePO4 baterie - cylindrical pack 100 AH a dve prismatic REPT 280 AH v 16-ti clankovem provedeni
plně elektrický dům, plná automatizace, 50+ ESP8266 + RPi, inteligentní vytěžovaní - samoučící prediktivní energetické rozvrhovaní
více v mém domovském vlákně zde
Dexter
Příspěvky: 13
Registrován: stř pro 15, 2021 12:41 pm

Re: Akumulace do vodíku - Proof of concept

Příspěvek od Dexter »

mika píše:Něco podobného co v UJV řež http://old.allforpower.cz/clanek/v-rezi ... ekonomiky/ běží od roku 2013 ?
Ano, v principu podobné, jedná se o kombinaci FVE, EL, vodíkové úložiště a palivový článek, řídící elektronika (PLC).
Technologicky a parametricky odlišné. Elektrolyzér například nebude typu PEM a ani ukládání vodíku nebude úplně běžné.
V testu budeme mít k dispozici cca 24kg vodíku.
Pro vyrovnání špičkového přikonu zátěže bude součástí LifePo4, pomůže to charakteristice palivového článeku i elektrolyzeru.

Pokud byste měl zájem o další podrobnosti o projektu prosím SZ nebo na tel. nenene.

Díky
Dexter
Příspěvky: 13
Registrován: stř pro 15, 2021 12:41 pm

Re: Akumulace do vodíku - Proof of concept

Příspěvek od Dexter »

sisdale píše: Vzhledem k ucinnosti, se to reseni hodi zejmena pro budoucnost, kdy se da predpokladat, ze spotove ceny elektriny budou casteji v zapornych hodnotach. Pak je ta elektricka narocnost vlastne vyhodou, inkasovat za odebirane mnozstvi, vytvorit akumulaci a v cenovych spickach to prodat zpet. Vse bude zalezet na cene takoveho zarizeni, dosavadni kalkulace nabizely cenu kolem ceny ulozist slozenych z LiFePO4 baterii. Pri zohledneni brutalniho rozdilu ucinnosti je uvaha akumulace do vodiku jaksi na slepe koleji.
Nebudu nijak zastírat, že současné náklady na pořízení takového vodíkového úložiště jsou stále hodně vysoko. A než se dostanou na takovou úroveň, že ROI pro rodinný domek vyjde zajímavě, ještě to asi nějaký čas potrvá. Ale podobně bychom se mohli dívat na fotovoltaiku před 10, 15 lety.
Nemění se jen technologie a účinnost, ale také tržní prostředí.
Ano za rok, dva nebo i trochu déle se může ukázat, že vodík je pro akumulaci el. energie a jeji opětovné výroby přes FC opravdu slepá kolej. A nebo ne a současné porfolio OZE technologií se vodíkem doplní. Tím chci říct, že vodík nevnímáme jako konkurenci akumulátům na bázi lithia, ale jako jejich doplněk. V některých aplikacích je oddělení výkonu a kapacity i žádoucí.
Kostěj
Příspěvky: 667
Registrován: úte úno 25, 2014 9:33 pm
Lokalita: Dobrovicko
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 9200
Kapacita baterie [kWh]: 16
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Akumulace do vodíku - Proof of concept

Příspěvek od Kostěj »

Také jsem dělal kalkulaci, ale uvažoval jsem jen topení vodíkem v zimě. Potřebných 10MWh jsou cca 3 tuny dřeva. Ale jak to levně uskladnit ve vodíku?
Franta2776
Příspěvky: 3120
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm

Re: Akumulace do vodíku - Proof of concept

Příspěvek od Franta2776 »

On ten vodík je do auta horší jak baterky.Naplnění auta vodíkem trvá déle, jak nabití baterek.Před pár lety ho všichni viděli jak náhradu nafty.
Viz:https://www.facebook.com/groups/2100772 ... 501422461/
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
sisdale
Příspěvky: 296
Registrován: sob črc 02, 2022 9:13 pm
Bydliště: středočeský kraj, 400 m n.m.

Re: Akumulace do vodíku - Proof of concept

Příspěvek od sisdale »

Franta2776 píše:On ten vodík je do auta horší jak baterky.Naplnění auta vodíkem trvá déle, jak nabití baterek.Před pár lety ho všichni viděli jak náhradu nafty.
Viz:https://www.facebook.com/groups/2100772 ... 501422461/
To naplneni nadrze vodikem je rychlejsi nez nabijeni baterek. Pri dnesnich top vykonovych DC nabijeckach je ten rozdil uz mensi. Ale zase caste nabijeni baterii vysokymi vykony bude snizovat jejich zivotnost. Kdezto u toho vodiku to nema zadny vliv. Pak pro vodik zatim hraje jeho nizka vaha v porovnani s baterkama zejmena pro vysokokapacitni ucely. Takovy kamion na baterky ma stale spatny dojezd i kdyz ty baterie ubiraji velmi velkou cast mozne vahove kapacity pro naklad. V pripade vodiku to v porovnani s dieslem neni nijak spatne.
8.56 kWp - orientace JJV (160st.) sklon 23 st. - PERC, 72-half cut, bifacial
11 kW invertory - 2x Sorotec REVO II 5.5kW (aka Easun iGrid VE II 5.5kW) v paralelenim 1f zapojeni
33 kWh LiFePO4 baterie - cylindrical pack 100 AH a dve prismatic REPT 280 AH v 16-ti clankovem provedeni
plně elektrický dům, plná automatizace, 50+ ESP8266 + RPi, inteligentní vytěžovaní - samoučící prediktivní energetické rozvrhovaní
více v mém domovském vlákně zde
Franta2776
Příspěvky: 3120
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm

Re: Akumulace do vodíku - Proof of concept

Příspěvek od Franta2776 »

Naplnĕní vodíkem trvalo 40minut a je potřeba se objednat:(((Přečti si,jak to ve skutečnosti funguje.
Baterkové auto má cca 2x takovou účinnost.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Dagus
Příspěvky: 1987
Registrován: ned úno 17, 2019 9:07 pm
Lokalita: Liberec
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 7820
Kapacita baterie [kWh]: 32
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Akumulace do vodíku - Proof of concept

Příspěvek od Dagus »

Co je dnes, nemusí být zítra. Taky ve videu říkají, že záleží na tlaku co tam mají. Cesta to asi bude, ale ne stylem dvě čerpacky na republiku. Na vozítko po městě je výhodnější aku, protože si ji nabíjíš doma.
7820Wp, SV 12° 1710Wp Poly, J 90° 1820Wp Mono, JZ 12° 1680Wp Poly, JZ2 12° 1800Wp Mono, J 40° 810Wp Hyundai
MP2 5000VA, MPPT1 150/60tr, MPPT2 150/60tr, 16.8kWh 17S 310Ah AKU1, 15.2kWh 17S 280Ah AKU 2, 2xJK-BMS
glottis
Příspěvky: 2571
Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
Lokalita: okolí Mělníka
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 13000
Kapacita baterie [kWh]: 15

Re: Akumulace do vodíku - Proof of concept

Příspěvek od glottis »

U vodiku a palivovych clanku mi prijde nejvetsi problem ucinost, kdy priblizne 50% jde do tepelne energie. Jako porad je to lepsi nez to asi palit jako ve spalovaku ale uz ne o moc. Velky benefit by to melo pak treba u baraku, kdy by se letni prebytek pouzil na vyrobu vodiku a v zime se to pouzilo i na topeni.

Kdyz jsem videl video, jak stavi myslim 100kW robotickou autonomni nabijecku EV co bere energii z vodiku a musi 50kW vyfunet pres radiatory do vzduchu ... to me trosku desi.
PetrDubi
Příspěvky: 1534
Registrován: úte říj 12, 2021 10:43 am
Lokalita: Blízko Ústí nad Labem
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 10790
Kapacita baterie [kWh]: 13
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Akumulace do vodíku - Proof of concept

Příspěvek od PetrDubi »

Jestě jak se tu mluví o tom, že vodík neubírá hmotnost a místo jako baterky, tak třeba osobní vodíkový auta mají běžně taky baterku, akorát menší než EV. Bývá to malá baterka jako u hybridů, protože palivový článek většinou není schopný dodávat maximální výkon, který potřebuje motor v plné zátěži, takže palivový článek dodává elektřinu do motoru a baterky při malé zátěži a při velké zátěži nebo třeba při rozjezdu se bere elektřina jak z článku, tak z baterky. Viděl jsem několik recenzí osobních vodíkových aut a všechny to měly stejně. Takže když jeli do delšího kopce, tak se baterky vybila a po vybití baterky se snížila rychlost auta. V současný době to teda taky není úplná výhra oproti EV (samozřejmě předpokládám, že časem se to zlepší).
A to nemluvím o tom, jak dlouho ta baterka vydrží, protože už jsem viděl, že u některých hybridů s malou baterkou je baterka běžně po 5 letech používání totálně K.O. (ale je samozřejmě levnější než baterka do EV).

Jak to mají vodíkové náklaďáky nebo autobusy nevím, ale moc nevěřím tomu, že se obejdou bez baterky.
mobilní elektrárna 3x Uni-solar PVL-68 a Victron 75/15 MPPT
doma 3280 Wp JV, 3810 Wp JZ, 3690 Wp SZ, Easun SMW 8k (rebrandovaný MAX 8 kW), aku 13kWh 16s LiFePO4
Franta2776
Příspěvky: 3120
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm

Re: Akumulace do vodíku - Proof of concept

Příspěvek od Franta2776 »

Spalovák 13%,palivový článek26%,baterkové auto 69% :lol: :lol: :lol:
Baterkové auto jednoznačně vítězí
Přílohy
Snímek obrazovky (1).png
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Dexter
Příspěvky: 13
Registrován: stř pro 15, 2021 12:41 pm

Re: Akumulace do vodíku - Proof of concept

Příspěvek od Dexter »

PetrDubi píše:Bývá to malá baterka jako u hybridů, protože palivový článek většinou není schopný dodávat maximální výkon, který potřebuje motor v plné zátěži, takže palivový článek dodává elektřinu do motoru a baterky při malé zátěži a při velké zátěži nebo třeba při rozjezdu se bere elektřina jak z článku, tak z baterky.
Toto mohu potvrdit, zatím ve všech konceptech vodíkového úložiště el. energie byla přítomná vedle palivového článku také baterie. Její parametry jsou odvozeny od požadavků na špičkové zatížení celého zdroje.
Použít FC napřímo je dost omezené jeho charakteristikou.
Dexter
Příspěvky: 13
Registrován: stř pro 15, 2021 12:41 pm

Re: Akumulace do vodíku - Proof of concept

Příspěvek od Dexter »

Děkuji za reakce a rozpoutání diskuze.
Chci jen upřesnit, že se jedná o skutečný projekt s očekávaným spuštěním ještě v letošním roce.
Zaměření primárně na sezonnní akumulaci. Vodíková mobilita není bez zajímavosti, ale není to pro nás to zásadní :)
Franta2776
Příspěvky: 3120
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm

Re: Akumulace do vodíku - Proof of concept

Příspěvek od Franta2776 »

Dexter píše:Děkuji za reakce a rozpoutání diskuze.
Chci jen upřesnit, že se jedná o skutečný projekt s očekávaným spuštěním ještě v letošním roce.
Zaměření primárně na sezonnní akumulaci. Vodíková mobilita není bez zajímavosti, ale není to pro nás to zásadní :)
V té tabulce je nastíněná účinnost ukládání.
Elektrolýza a stlačení a budete na účinnosti okolo 30%.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Dagus
Příspěvky: 1987
Registrován: ned úno 17, 2019 9:07 pm
Lokalita: Liberec
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 7820
Kapacita baterie [kWh]: 32
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Akumulace do vodíku - Proof of concept

Příspěvek od Dagus »

Dexter píše:Děkuji za reakce a rozpoutání diskuze.
Chci jen upřesnit, že se jedná o skutečný projekt s očekávaným spuštěním ještě v letošním roce.
Zaměření primárně na sezonnní akumulaci. Vodíková mobilita není bez zajímavosti, ale není to pro nás to zásadní :)
A budeš zde vydávat nějaké fotky, info z realizovaného úložiště? Řekl bych že pro dost členů by to bylo zajímavé.
7820Wp, SV 12° 1710Wp Poly, J 90° 1820Wp Mono, JZ 12° 1680Wp Poly, JZ2 12° 1800Wp Mono, J 40° 810Wp Hyundai
MP2 5000VA, MPPT1 150/60tr, MPPT2 150/60tr, 16.8kWh 17S 310Ah AKU1, 15.2kWh 17S 280Ah AKU 2, 2xJK-BMS
Franta2776
Příspěvky: 3120
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm

Re: Akumulace do vodíku - Proof of concept

Příspěvek od Franta2776 »

Před cca 5lety jsem podobné zařízení na prospektu viděl k RD.Uloženo 300kĝ vodíku a cena cca 2mil kč.Vážilo to asi 10tun.Škoda nemohu to najít,dál bych to sem.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Dexter
Příspěvky: 13
Registrován: stř pro 15, 2021 12:41 pm

Re: Akumulace do vodíku - Proof of concept

Příspěvek od Dexter »

Publicitu tomu časem určitě dáme.

@Franta2776, za kompletní řešení s 300kg vodíku by to byla poměrně hezká cena. Váha 10 tun je ok.
Antrac1t
Příspěvky: 355
Registrován: ned čer 26, 2022 3:33 pm
Lokalita: Znojemsko
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 5500
Kapacita baterie [kWh]: 11
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Akumulace do vodíku - Proof of concept

Příspěvek od Antrac1t »

bylo by fajn napsat ty podrobne informace rovnou sem, misto SZ ci tel ... jak bude probihat instalace, i kdyz s jedna o POV tak kdo bude vlastnikem zarizen, je potreba vkladat kapital do projektu, nebo vse je hrazene ...
string1 - 5.5kwp 3S4P - 460wp | 3x Multiplus ii 3000VA 1F systém | Lifepo4 230AH 48V + Seplos BMS

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek