Upgrade ostrovní FVE o 15,5 kWh + JK-BMS B1A20S15PH
Popis a ukázky samostatných ostrovních elektráren nepřipojených do rozvodné sítě s akumulací energie.
-
- Příspěvky: 605
- Registrován: ned kvě 06, 2012 3:47 pm
- Lokalita: Kolínsko
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 4880
- Kapacita baterie [kWh]: 35
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Upgrade ostrovní FVE o 15,5 kWh + JK-BMS B1A20S15PH
Doplním na základě dotazů:
1. Články jsem nabíjel do 100% a testoval kapacitu vybíjením a zpět na 100% (3,65V). Takže vlastně každý článek má za sebou minimálně 2 cykly SOC - tady je ten test kapacity.
2. Od BMS jsou kabely na můstky, to je co? to jsou pojistky? - původně to je do "Automotive" a ANO, dá se tam dát pojistka. Já to mám jen kvůli propojení BMS a kabelů a je to tohle - Terminal Block
3. propojky mezi články - to je domácí výroba? - ANO i NE. Propojky 1-2 domácí, 2-3 domácí, 3-4-5-6 atd. jsou součástí dodávky EVE LF304, atd. 11-12, 13-14, 15-16 jsou původní měděné profi propojky z Winston článků
4. To tlačítko umí zapínat BMS aniž by muselo dojít k aktivaci rozdílným napětím na -B a -P. Tlačítko má konektor se zámkem! Pokud chcete tlačítko využít jen občas a pak ho odstranit, musíte si pohrát nějakým hodně tenkým nástrojem, zámek je směrem k podložce a za tím velkým konektorem.
1. Články jsem nabíjel do 100% a testoval kapacitu vybíjením a zpět na 100% (3,65V). Takže vlastně každý článek má za sebou minimálně 2 cykly SOC - tady je ten test kapacity.
2. Od BMS jsou kabely na můstky, to je co? to jsou pojistky? - původně to je do "Automotive" a ANO, dá se tam dát pojistka. Já to mám jen kvůli propojení BMS a kabelů a je to tohle - Terminal Block
3. propojky mezi články - to je domácí výroba? - ANO i NE. Propojky 1-2 domácí, 2-3 domácí, 3-4-5-6 atd. jsou součástí dodávky EVE LF304, atd. 11-12, 13-14, 15-16 jsou původní měděné profi propojky z Winston článků
4. To tlačítko umí zapínat BMS aniž by muselo dojít k aktivaci rozdílným napětím na -B a -P. Tlačítko má konektor se zámkem! Pokud chcete tlačítko využít jen občas a pak ho odstranit, musíte si pohrát nějakým hodně tenkým nástrojem, zámek je směrem k podložce a za tím velkým konektorem.
100% OSTROV SČ KRAJ = 16 panelů Canadian Solar CS3K-305; 2 větve 2S4P; 2x Regulátor Victron BlueSolar Charger MPPT 150/60; Měnič 1F Smart Phoenix Inverter 48V 5000VA 230V; Monitoring Victron BMV700 + Raspberry Pi 4B; Energy Meter ET112 a spousta kabelů.
Baterie LiFePo4 =2P x 48V/120Ah +16S x 120Ah + 1P/311Ah= cca 35,2 kWh, skládaná z článků Winston WB-LYP60AHA a EVE LF304 ✔ Zlepšení pozice u vyhledávačů; Aktuální stav FVE instalace.
Baterie LiFePo4 =2P x 48V/120Ah +16S x 120Ah + 1P/311Ah= cca 35,2 kWh, skládaná z článků Winston WB-LYP60AHA a EVE LF304 ✔ Zlepšení pozice u vyhledávačů; Aktuální stav FVE instalace.
-
- Příspěvky: 3936
- Registrován: úte dub 23, 2013 10:21 am
- Lokalita: Kousek od Lysé nad Labem
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 46000
- Kapacita baterie [kWh]: 40
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
- Bydliště: Kousek od Lysé nad Labem
Re: Upgrade ostrovní FVE o 15,5 kWh + JK-BMS B1A20S15PH
Jen doplnění. Někteří prodejci to tlačítko přidávají k BMS (jako "Active switch"), což někomu může usnadnit její spuštění. Namátkou to třeba uvádí prodejce JKBMS FACTORY Store https://vi.aliexpress.com/item/1005004590744267.html
_______________________________________________________________________
43 kWp, LiFePO4 62 kWh,
EPSolar 60 A/150 V ET6415N + 3x Isolar SM II (5 kW, 450 V, 80 A) + Axpert PIP 5048MS
43 kWp, LiFePO4 62 kWh,
EPSolar 60 A/150 V ET6415N + 3x Isolar SM II (5 kW, 450 V, 80 A) + Axpert PIP 5048MS
-
- Příspěvky: 605
- Registrován: ned kvě 06, 2012 3:47 pm
- Lokalita: Kolínsko
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 4880
- Kapacita baterie [kWh]: 35
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Upgrade ostrovní FVE o 15,5 kWh + JK-BMS B1A20S15PH
Ta aktuální cena za verzi B1A20S15P kolem 100EUR včetně dopravy je hodně dobrá...Já jsem kupoval nějak kolem 115USD. Sice upravenou verzi s topením, ale i tak
100% OSTROV SČ KRAJ = 16 panelů Canadian Solar CS3K-305; 2 větve 2S4P; 2x Regulátor Victron BlueSolar Charger MPPT 150/60; Měnič 1F Smart Phoenix Inverter 48V 5000VA 230V; Monitoring Victron BMV700 + Raspberry Pi 4B; Energy Meter ET112 a spousta kabelů.
Baterie LiFePo4 =2P x 48V/120Ah +16S x 120Ah + 1P/311Ah= cca 35,2 kWh, skládaná z článků Winston WB-LYP60AHA a EVE LF304 ✔ Zlepšení pozice u vyhledávačů; Aktuální stav FVE instalace.
Baterie LiFePo4 =2P x 48V/120Ah +16S x 120Ah + 1P/311Ah= cca 35,2 kWh, skládaná z článků Winston WB-LYP60AHA a EVE LF304 ✔ Zlepšení pozice u vyhledávačů; Aktuální stav FVE instalace.
-
- Příspěvky: 605
- Registrován: ned kvě 06, 2012 3:47 pm
- Lokalita: Kolínsko
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 4880
- Kapacita baterie [kWh]: 35
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Upgrade ostrovní FVE o 15,5 kWh + JK-BMS B1A20S15PH
V rámci tvorby baterie dostal do situace, kdy mám 3 samostatné bloky článků. Propojky mezi jednotlivými články v rámci bloků jsou standardní CU dodávané s EVE 304. Pro spojení článků tam, kde dochází k přechodu mezi bloky jsem chtěl použít flexibilní, aby nebyl namáhaný příslušný spoj. Objednal jsem si "Pure Copper Flexible Busbar". Vzdálenost středu šroubů je 84 mm. Což není úplně běžná velikost. Nicméně dnes jsem po 3,5 měsíci zažádal o Refund, protože to do dnes nepřišlo .
Máte někdo nějaký spolehlivý zdroj na takový CU typ LiFePo4 propojky - s tou roztečí? Ono možná bude opravdu jednodušší si udělat vlastní z vodiče 35mm2
P.S. do http://www.ostrovni- jsem už poslal dotaz.
Máte někdo nějaký spolehlivý zdroj na takový CU typ LiFePo4 propojky - s tou roztečí? Ono možná bude opravdu jednodušší si udělat vlastní z vodiče 35mm2
P.S. do http://www.ostrovni- jsem už poslal dotaz.
100% OSTROV SČ KRAJ = 16 panelů Canadian Solar CS3K-305; 2 větve 2S4P; 2x Regulátor Victron BlueSolar Charger MPPT 150/60; Měnič 1F Smart Phoenix Inverter 48V 5000VA 230V; Monitoring Victron BMV700 + Raspberry Pi 4B; Energy Meter ET112 a spousta kabelů.
Baterie LiFePo4 =2P x 48V/120Ah +16S x 120Ah + 1P/311Ah= cca 35,2 kWh, skládaná z článků Winston WB-LYP60AHA a EVE LF304 ✔ Zlepšení pozice u vyhledávačů; Aktuální stav FVE instalace.
Baterie LiFePo4 =2P x 48V/120Ah +16S x 120Ah + 1P/311Ah= cca 35,2 kWh, skládaná z článků Winston WB-LYP60AHA a EVE LF304 ✔ Zlepšení pozice u vyhledávačů; Aktuální stav FVE instalace.
-
- Příspěvky: 3936
- Registrován: úte dub 23, 2013 10:21 am
- Lokalita: Kousek od Lysé nad Labem
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 46000
- Kapacita baterie [kWh]: 40
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
- Bydliště: Kousek od Lysé nad Labem
Re: Upgrade ostrovní FVE o 15,5 kWh + JK-BMS B1A20S15PH
Vzhledem k (nízké) ceně JK-BMS je vhodnější bloky nepropojovat, ale mít je jako tři samostatné baterie. Pak je možné některou bez problémů odpojit a provést kontrolu/údržbu.
Ale teď koukám, že jde asi o propojení těchto tří bloků mezi sebou.
Ale teď koukám, že jde asi o propojení těchto tří bloků mezi sebou.
_______________________________________________________________________
43 kWp, LiFePO4 62 kWh,
EPSolar 60 A/150 V ET6415N + 3x Isolar SM II (5 kW, 450 V, 80 A) + Axpert PIP 5048MS
43 kWp, LiFePO4 62 kWh,
EPSolar 60 A/150 V ET6415N + 3x Isolar SM II (5 kW, 450 V, 80 A) + Axpert PIP 5048MS
-
- Příspěvky: 605
- Registrován: ned kvě 06, 2012 3:47 pm
- Lokalita: Kolínsko
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 4880
- Kapacita baterie [kWh]: 35
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Upgrade ostrovní FVE o 15,5 kWh + JK-BMS B1A20S15PH
No myslím tím ty bloky stažených pár EVE 304 v sérii uvnitř té jedné bednyrva píše: Ale teď koukám, že jde asi o propojení těchto tří bloků mezi sebou.
100% OSTROV SČ KRAJ = 16 panelů Canadian Solar CS3K-305; 2 větve 2S4P; 2x Regulátor Victron BlueSolar Charger MPPT 150/60; Měnič 1F Smart Phoenix Inverter 48V 5000VA 230V; Monitoring Victron BMV700 + Raspberry Pi 4B; Energy Meter ET112 a spousta kabelů.
Baterie LiFePo4 =2P x 48V/120Ah +16S x 120Ah + 1P/311Ah= cca 35,2 kWh, skládaná z článků Winston WB-LYP60AHA a EVE LF304 ✔ Zlepšení pozice u vyhledávačů; Aktuální stav FVE instalace.
Baterie LiFePo4 =2P x 48V/120Ah +16S x 120Ah + 1P/311Ah= cca 35,2 kWh, skládaná z článků Winston WB-LYP60AHA a EVE LF304 ✔ Zlepšení pozice u vyhledávačů; Aktuální stav FVE instalace.
-
- Příspěvky: 605
- Registrován: ned kvě 06, 2012 3:47 pm
- Lokalita: Kolínsko
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 4880
- Kapacita baterie [kWh]: 35
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Upgrade ostrovní FVE o 15,5 kWh + JK-BMS B1A20S15PH
Po delší době se vracím k tématu. Tedy specificky k JK-BMS a k funkci BMS a logice zapojení té BMSky.
Dle toho, jak JK-BMS funguje lze konstatovat, že se vlastně jedná o "ochranný obvod s funkcí balancéru 1A". Řeším problematiku 100% SOC. Už to tady bylo několikrát zmíněno - při malých proudech JK-BMS nesprávně kalkuluje nabíjení/vybíjení celkové baterie. A na 100% SOC se synchronizuje v okamžiku, kdy nějaký článek dosáhne maximálního napětí Umax. Pokud se to ale stane, tak současně JK-BMS odpojí baterii od nabíjení. To je asi i správně, ale z popisu JK-BMS mi není jasné, co to znamení technicky = že se odpojí baterie ze systému? To by u ostrovního systému asi nebylo dobře. Nebo jak z některých komentářů vyplývá -> odpojí mabíjecí MOSFET, ale vybíjecí MOSFET je stále zapojený, tedy z pohledu systému je baterie stále zapojena?
V mém případě je tohle chování vyřešeno zatím nesystémově. Aktuálně mám 4 sady baterií paralelně, každá s jinou celkovou kapacitou. A nyní 3 sady obsahují JK-BMS a jedna baterie má pouze "paliče". Celkový rozsah nabíjení této sestavy tedy řídí VICTRON, nastavený na max. napětí Absorption voltage 56,0V. A float 54,0V. tedy teoretické maximum na článek je 3,50V.
Souhrnné údaje pro chování systému jsou:
VICTRON: Uabso = 56,0V/3,60V, Ufloat= 54,0V/3,375V, Absorption = fixed;1 hod.
JK-BMS: startballance= 3,40V; overvoltageprotection= 3,60V; Samozřejmě dochází ke ztrátám na vedení a VICTRON měří na hlavním rozvaděči, takže teoreticky by nikdy nemělo napětí na bateriích a JK-BMS dosáhnout 56,0V. Aktuálně to vlastně funguje dobře. Jakmile kterýkoliv článek dosáhne napětí 3,60V, tak tu příslušnou baterii JK-BMS nastaví na 100% SOC. ALE...,
Jsou to vlastně tři otázky najednou:
1. Přišel někdo na to, jak u JK-BMS plně využít funkci balanceru a dobíjet na rozumné maximum a přitom aby dokázala evidovat 100% SOC?
2. Odpojí JK-BMS tu baterii opravdu? Pokud zapojím i poslední baterii na JK-BMS - je nesmysl se zabývat situací, co když odpojí všechny (dnes tři, potom čtyři) JK-BMS najednou? Bude celý systém bez baterie?
Dle toho, jak JK-BMS funguje lze konstatovat, že se vlastně jedná o "ochranný obvod s funkcí balancéru 1A". Řeším problematiku 100% SOC. Už to tady bylo několikrát zmíněno - při malých proudech JK-BMS nesprávně kalkuluje nabíjení/vybíjení celkové baterie. A na 100% SOC se synchronizuje v okamžiku, kdy nějaký článek dosáhne maximálního napětí Umax. Pokud se to ale stane, tak současně JK-BMS odpojí baterii od nabíjení. To je asi i správně, ale z popisu JK-BMS mi není jasné, co to znamení technicky = že se odpojí baterie ze systému? To by u ostrovního systému asi nebylo dobře. Nebo jak z některých komentářů vyplývá -> odpojí mabíjecí MOSFET, ale vybíjecí MOSFET je stále zapojený, tedy z pohledu systému je baterie stále zapojena?
V mém případě je tohle chování vyřešeno zatím nesystémově. Aktuálně mám 4 sady baterií paralelně, každá s jinou celkovou kapacitou. A nyní 3 sady obsahují JK-BMS a jedna baterie má pouze "paliče". Celkový rozsah nabíjení této sestavy tedy řídí VICTRON, nastavený na max. napětí Absorption voltage 56,0V. A float 54,0V. tedy teoretické maximum na článek je 3,50V.
Souhrnné údaje pro chování systému jsou:
VICTRON: Uabso = 56,0V/3,60V, Ufloat= 54,0V/3,375V, Absorption = fixed;1 hod.
JK-BMS: startballance= 3,40V; overvoltageprotection= 3,60V; Samozřejmě dochází ke ztrátám na vedení a VICTRON měří na hlavním rozvaděči, takže teoreticky by nikdy nemělo napětí na bateriích a JK-BMS dosáhnout 56,0V. Aktuálně to vlastně funguje dobře. Jakmile kterýkoliv článek dosáhne napětí 3,60V, tak tu příslušnou baterii JK-BMS nastaví na 100% SOC. ALE...,
Jsou to vlastně tři otázky najednou:
1. Přišel někdo na to, jak u JK-BMS plně využít funkci balanceru a dobíjet na rozumné maximum a přitom aby dokázala evidovat 100% SOC?
2. Odpojí JK-BMS tu baterii opravdu? Pokud zapojím i poslední baterii na JK-BMS - je nesmysl se zabývat situací, co když odpojí všechny (dnes tři, potom čtyři) JK-BMS najednou? Bude celý systém bez baterie?
100% OSTROV SČ KRAJ = 16 panelů Canadian Solar CS3K-305; 2 větve 2S4P; 2x Regulátor Victron BlueSolar Charger MPPT 150/60; Měnič 1F Smart Phoenix Inverter 48V 5000VA 230V; Monitoring Victron BMV700 + Raspberry Pi 4B; Energy Meter ET112 a spousta kabelů.
Baterie LiFePo4 =2P x 48V/120Ah +16S x 120Ah + 1P/311Ah= cca 35,2 kWh, skládaná z článků Winston WB-LYP60AHA a EVE LF304 ✔ Zlepšení pozice u vyhledávačů; Aktuální stav FVE instalace.
Baterie LiFePo4 =2P x 48V/120Ah +16S x 120Ah + 1P/311Ah= cca 35,2 kWh, skládaná z článků Winston WB-LYP60AHA a EVE LF304 ✔ Zlepšení pozice u vyhledávačů; Aktuální stav FVE instalace.
-
- Příspěvky: 1818
- Registrován: pon lis 01, 2021 7:41 pm
- Lokalita: MY, SR
- Výkon panelů [Wp]: 10200
- Kapacita baterie [kWh]: 15
- Bydliště: SR MY
Re: Upgrade ostrovní FVE o 15,5 kWh + JK-BMS B1A20S15PH
3,6V na článok pri 16S je 57,6V. Takže takéto napätie by tam pri bežnej prevádzke nemalo byť, keďže nabíjaš na 3,5V na článok = 56V. Načo ťa zaujíma aké je SoC na jednotlivých BMS keď máš centrálnu smartshunt? Tú je najlepšie umiestniť čo najbližšie k batériám, aby sa eliminovali straty vo vedení. Smartshunt by som bral ako bernú mincu a čo si ukazujú bms ignorovať.
Victron ESS AC Coupling:
2,75kWp on-grid + 3,3kWp a 4,15kWp RS450/100 + MP2 5kVA + 17x280Ah + JK BMS
2,75kWp on-grid + 3,3kWp a 4,15kWp RS450/100 + MP2 5kVA + 17x280Ah + JK BMS
-
- Příspěvky: 973
- Registrován: ned led 01, 2023 6:17 pm
- Lokalita: Východně od 3nce
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 14kWp
- Kapacita baterie [kWh]: 28kWh
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Upgrade ostrovní FVE o 15,5 kWh + JK-BMS B1A20S15PH
Mám pocit, že to nabíjecí napětí máš příliš vysoké. Mám nastaveno:Ivo12s píše: ↑pon lis 13, 2023 10:28 am
Souhrnné údaje pro chování systému jsou:
VICTRON: Uabso = 56,0V/3,60V, Ufloat= 54,0V/3,375V, Absorption = fixed;1 hod.
JK-BMS: startballance= 3,40V; overvoltageprotection= 3,60V;
JK-BMS-B4.jpg
Samozřejmě dochází ke ztrátám na vedení a VICTRON měří na hlavním rozvaděči, takže teoreticky by nikdy nemělo napětí na bateriích a JK-BMS dosáhnout 56,0V. Aktuálně to vlastně funguje dobře. Jakmile kterýkoliv článek dosáhne napětí 3,60V, tak tu příslušnou baterii JK-BMS nastaví na 100% SOC. ALE...,
Jsou to vlastně tři otázky najednou:
1. Přišel někdo na to, jak u JK-BMS plně využít funkci balanceru a dobíjet na rozumné maximum a přitom aby dokázala evidovat 100% SOC?
2. Odpojí JK-BMS tu baterii opravdu? Pokud zapojím i poslední baterii na JK-BMS - je nesmysl se zabývat situací, co když odpojí všechny (dnes tři, potom čtyři) JK-BMS najednou? Bude celý systém bez baterie?
Float 3,35 V/čl (53,6V)
Abs 3,45 V/čl (54,2V)
Když máš nastaveno nabíjení i OVP na 3,6V, tak Ti to BMS bude odpojovat asi poměrně často.
Při nabíjení (OVP) odpojí BMS jen směr do aku, při vybíjení (UVP) jen z aku.
Při Tvém nastavení bych se moc nedivil, kdyby systém odpojil všechny 3 (4) aku najednou.
7,5kWp JV, 3,75kWp JZ, 2 x Victron MP II 5kVA, 3 x SmartSolar 150/70, Smartshunt, Cerbo, 16x280Ah + 16X300Ah LiFePO4 + 2xJK BMS.
K levné elektřině se dostaneme jen vytrvalou prací a svým kapitálem. Vladimír List, Elektrisace Československa 1934
K levné elektřině se dostaneme jen vytrvalou prací a svým kapitálem. Vladimír List, Elektrisace Československa 1934
-
- Příspěvky: 605
- Registrován: ned kvě 06, 2012 3:47 pm
- Lokalita: Kolínsko
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 4880
- Kapacita baterie [kWh]: 35
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Upgrade ostrovní FVE o 15,5 kWh + JK-BMS B1A20S15PH
To já tak ve VICTRON nastaveno mám. Ale pokud by JK-BMS šlo nastavit tak, aby ukazovalo +- správně, když se nějak zásadně rozejde procento SOC ať už při nabíjení, nebo vybíjení, tak ten údaj můžu použít pro kontrolu stavu baterie.
Ve VICTRON Venus používám Battery Monitor driver od Louis Van Der Walt společně s GUImods. Driver s úpravou dovoluje součtovat vícero baterií a řídit to pak celé třeba změnou maximálního dovoleného proudu přes VICTRON společně. Takže by pak dávalo smysl využívat údaje z JK-BMS pro hlášení konkrétního stavu jednotlivých baterií.
P.S. Aktuální BATTERY TOTAL je 88%. Ten zásadně odlišný SoC u B3 je dán faktem, že funguje od víkendu a ještě neprošla právě tím vrcholem 100%.
P.S.2 a to "x" na začátku je tam, aby se tenhle údaj řadil až na dolní část seznamu. VICTRON řadí údaje podle abecedy.
100% OSTROV SČ KRAJ = 16 panelů Canadian Solar CS3K-305; 2 větve 2S4P; 2x Regulátor Victron BlueSolar Charger MPPT 150/60; Měnič 1F Smart Phoenix Inverter 48V 5000VA 230V; Monitoring Victron BMV700 + Raspberry Pi 4B; Energy Meter ET112 a spousta kabelů.
Baterie LiFePo4 =2P x 48V/120Ah +16S x 120Ah + 1P/311Ah= cca 35,2 kWh, skládaná z článků Winston WB-LYP60AHA a EVE LF304 ✔ Zlepšení pozice u vyhledávačů; Aktuální stav FVE instalace.
Baterie LiFePo4 =2P x 48V/120Ah +16S x 120Ah + 1P/311Ah= cca 35,2 kWh, skládaná z článků Winston WB-LYP60AHA a EVE LF304 ✔ Zlepšení pozice u vyhledávačů; Aktuální stav FVE instalace.
-
- Příspěvky: 605
- Registrován: ned kvě 06, 2012 3:47 pm
- Lokalita: Kolínsko
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 4880
- Kapacita baterie [kWh]: 35
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Upgrade ostrovní FVE o 15,5 kWh + JK-BMS B1A20S15PH
(Abs 3,45V/čl je 55,2V) jen oprava pro čtenáře, ale jinak rozumím.
Ono je vlastně jedno, jestli to vypne při nabíjení nebo vybíjení. Podstatné je, že z pohledu regulátorů existuje možnost, že by byly v nějaký okamžik odpojené baterie úplně a to je vždy špatně. Samozřejmě, pravděpodobnost, že se to stane je ovlivněna tím nastavením (VICTRON Umax/16) a (JK-BMS OVP). A to druhé parametry článku LiFePo4. Kapacitu mám na své potřeby relativně dostačující, takže nemám důvod ty články hnát na maximum a snížit můžu. Logika věci by tedy byla:
JK-BMS
OVP = 3,65V - jako ochranná hodnota článků, která nemá s nabíjením do 100%SOC zase tak moc společného
Start Ballance = 3,35V - prostor pro BMSku srovnávat články
SOC = v tomto případě zatím neřeším
VICTRON Venus
Absorption = 55,2V => 3,45V/článek
Float = 54,0V = zatím ponechám, aby byl nějaký prostor pro balancing (3,35*16= 53,6V)
A uvidíme, co to bude dělat. Prostor na testování a monitoring mám, akorát toho sluníčka teď asi moc nebude...
100% OSTROV SČ KRAJ = 16 panelů Canadian Solar CS3K-305; 2 větve 2S4P; 2x Regulátor Victron BlueSolar Charger MPPT 150/60; Měnič 1F Smart Phoenix Inverter 48V 5000VA 230V; Monitoring Victron BMV700 + Raspberry Pi 4B; Energy Meter ET112 a spousta kabelů.
Baterie LiFePo4 =2P x 48V/120Ah +16S x 120Ah + 1P/311Ah= cca 35,2 kWh, skládaná z článků Winston WB-LYP60AHA a EVE LF304 ✔ Zlepšení pozice u vyhledávačů; Aktuální stav FVE instalace.
Baterie LiFePo4 =2P x 48V/120Ah +16S x 120Ah + 1P/311Ah= cca 35,2 kWh, skládaná z článků Winston WB-LYP60AHA a EVE LF304 ✔ Zlepšení pozice u vyhledávačů; Aktuální stav FVE instalace.
-
- Příspěvky: 973
- Registrován: ned led 01, 2023 6:17 pm
- Lokalita: Východně od 3nce
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 14kWp
- Kapacita baterie [kWh]: 28kWh
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Upgrade ostrovní FVE o 15,5 kWh + JK-BMS B1A20S15PH
Díky za opravu napětí, upsal jsem se.
Nevidím důvod při nabíjení na 3,45V/čl startovat balancování při už při 3,35V/čl, tak se bude balancér spouštět vždy při absorpčním nabíjení. Mám nastaven start balancéru 3,45V, pokud budou články vzorně vyrovnané, tak se možná ani nespustí, začne balancovat až při odchylce nad 3,45 V/čl s rezervou, 0,2V do OVP, ten mám nastaven 3,65 podle datasheetu akumulátoru. Ale jsem jen obyčejný začátečník.
Nevidím důvod při nabíjení na 3,45V/čl startovat balancování při už při 3,35V/čl, tak se bude balancér spouštět vždy při absorpčním nabíjení. Mám nastaven start balancéru 3,45V, pokud budou články vzorně vyrovnané, tak se možná ani nespustí, začne balancovat až při odchylce nad 3,45 V/čl s rezervou, 0,2V do OVP, ten mám nastaven 3,65 podle datasheetu akumulátoru. Ale jsem jen obyčejný začátečník.
7,5kWp JV, 3,75kWp JZ, 2 x Victron MP II 5kVA, 3 x SmartSolar 150/70, Smartshunt, Cerbo, 16x280Ah + 16X300Ah LiFePO4 + 2xJK BMS.
K levné elektřině se dostaneme jen vytrvalou prací a svým kapitálem. Vladimír List, Elektrisace Československa 1934
K levné elektřině se dostaneme jen vytrvalou prací a svým kapitálem. Vladimír List, Elektrisace Československa 1934
-
- Příspěvky: 605
- Registrován: ned kvě 06, 2012 3:47 pm
- Lokalita: Kolínsko
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 4880
- Kapacita baterie [kWh]: 35
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Upgrade ostrovní FVE o 15,5 kWh + JK-BMS B1A20S15PH
No to je právě ono, vzorně srovnané. Stačí se kouknout na původní graf, co jsem přiložil. To jsou úplně nové EVE 304Ah, které byly nabíjené a balancované na TOP 3,65V. Vše funguje jak má, zatím žádné nestandardní chování nepozoruji, ale je zřejmé, že při nabíjení rozdíl mezi články vzniká. V mém ukázkovém případě 3,35V - 3,55V, tedy 0,2V a to je už v našem světě docela dost. Opravdu nepředpokládám, že by to bylo ne-vybalancováním.
Ale pohrávám si s myšlenkou k té sadě připojit dočasně balancery "Mandy" co mám historicky a nechat je pár dní srovnávat...
Naproti EVE jsou Winston60A(x2, tedy 120A) srovnané o dost lépe - zde. Maximum rozdílu je 0,08V
100% OSTROV SČ KRAJ = 16 panelů Canadian Solar CS3K-305; 2 větve 2S4P; 2x Regulátor Victron BlueSolar Charger MPPT 150/60; Měnič 1F Smart Phoenix Inverter 48V 5000VA 230V; Monitoring Victron BMV700 + Raspberry Pi 4B; Energy Meter ET112 a spousta kabelů.
Baterie LiFePo4 =2P x 48V/120Ah +16S x 120Ah + 1P/311Ah= cca 35,2 kWh, skládaná z článků Winston WB-LYP60AHA a EVE LF304 ✔ Zlepšení pozice u vyhledávačů; Aktuální stav FVE instalace.
Baterie LiFePo4 =2P x 48V/120Ah +16S x 120Ah + 1P/311Ah= cca 35,2 kWh, skládaná z článků Winston WB-LYP60AHA a EVE LF304 ✔ Zlepšení pozice u vyhledávačů; Aktuální stav FVE instalace.
-
- Příspěvky: 7627
- Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
- Lokalita: severně od Brna
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 8kWp
- Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Upgrade ostrovní FVE o 15,5 kWh + JK-BMS B1A20S15PH
"Mandy" na lifepo4 moc nefunguje... to bys musel na tomhle napětí držet několik hodin, aby se to začlo rovnat. Klasický balancery, který dokážou topit 2A (tj 7W, nic extra) si s tímhle stavem asi poradí líp. Jakej proud bude u "mandy" při rozdlu napětí sousedních článků 0.1V? Podle mě ty články zbytečně přebíjíš. Mě chodí do 3.45V, s tím, že od 3.4V mám balancování cca 1.5A. Baterka ze starejch winstonů, co už mají fakt hodně za sebou, někdy dokáže nejslabší článek dostat až k 3.55V, a to už mám nastavenej alarm. Druhá baterka, z cca 8 let starejch 60Ah winstonů 2p16s zcela náhodně seskládanejch k dsobě, se při tomhle režimu nedostane ani k balancování. Tj doporučuju ubrat na napětí a používat aspoň 1A balancery a tenhle jev prostě nenastane. Hlavně to chce nastavit dobře to proudový omezení v serial driveru, mě se s tím podařilo krásně srovnat mizerný Li-ion články se zcela rozdílnými kapacitami (230-290Ah podle posledního měření) na horním konci až na rozdíl napětí 0.06V. Ale je to o tom, že při napětí článku 4.1V už byl nabíjecí proud 1A při 4.18V 0A. limit v BMS 4.2V, tj nikdy to nevypne na přebytí.
stačí jenom doladit tuhle tabulku v default.config.ini hodnoty pro lifepo4:
když máš max. nabíjecí proud 100A, a balancování 1A, tak to chce pro limit 3.5V nastavit nějak takhle:
pak je nějaká šance, že se to někdy balancerem srovná.
Ještě na ukázku, co mi funguje pro li-ion, s max.nabíjecím proudem 100A a skoro 1A balancerem ETA3000: možná by to šlo nastavit agresivněj, ale nemám tu potřebu to honit na krev. První den jsem si téhle tabulky nevšiml, a baterky se mi druhej den vůbec nenabíjely
stačí jenom doladit tuhle tabulku v default.config.ini hodnoty pro lifepo4:
Kód: Vybrat vše
CELL_VOLTAGES_WHILE_CHARGING = 3.55, 3.50, 3.45, 3.30
MAX_CHARGE_CURRENT_CV_FRACTION = 0, 0.05, 0.5, 1
Kód: Vybrat vše
CELL_VOLTAGES_WHILE_CHARGING = 3.5, 3.45, 3.40, 3.30
MAX_CHARGE_CURRENT_CV_FRACTION = 0, 0.01, 0.5, 1
Ještě na ukázku, co mi funguje pro li-ion, s max.nabíjecím proudem 100A a skoro 1A balancerem ETA3000:
Kód: Vybrat vše
CELL_VOLTAGES_WHILE_CHARGING = 4.20, 4.15, 4.1, 4.10
MAX_CHARGE_CURRENT_CV_FRACTION = 0, 0.01, 0.5, 1
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
-
- Příspěvky: 605
- Registrován: ned kvě 06, 2012 3:47 pm
- Lokalita: Kolínsko
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 4880
- Kapacita baterie [kWh]: 35
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Upgrade ostrovní FVE o 15,5 kWh + JK-BMS B1A20S15PH
Pro upřesnění - já zatím ve VICTRON Venus jedu na standardní Victron Shunt měření, BEZ zapnutého DVCC ani ESS. O té tabulce hodnot u driveru vím, zkoušel jsem ji "na sucho" nastavovat - lze to pak vidět i v VRM, jak se napětí zvyšuje a postupně se mění max. povolený proud do baterií. Tak se takhle zeptám = ty nastavované hodnoty náleží k driveru, kterým komunikuje JK-BMS s Victron Venus. A zatím jsem nezkoumal jak to funguje při paralelním provozu 4 baterií. Ty hodnoty jsou tam jen jedny. Takže jak když jsou 4 baterie paralelně...??
Asi se budu muset přiučit hlavně DVCC, že
100% OSTROV SČ KRAJ = 16 panelů Canadian Solar CS3K-305; 2 větve 2S4P; 2x Regulátor Victron BlueSolar Charger MPPT 150/60; Měnič 1F Smart Phoenix Inverter 48V 5000VA 230V; Monitoring Victron BMV700 + Raspberry Pi 4B; Energy Meter ET112 a spousta kabelů.
Baterie LiFePo4 =2P x 48V/120Ah +16S x 120Ah + 1P/311Ah= cca 35,2 kWh, skládaná z článků Winston WB-LYP60AHA a EVE LF304 ✔ Zlepšení pozice u vyhledávačů; Aktuální stav FVE instalace.
Baterie LiFePo4 =2P x 48V/120Ah +16S x 120Ah + 1P/311Ah= cca 35,2 kWh, skládaná z článků Winston WB-LYP60AHA a EVE LF304 ✔ Zlepšení pozice u vyhledávačů; Aktuální stav FVE instalace.
-
- Příspěvky: 1818
- Registrován: pon lis 01, 2021 7:41 pm
- Lokalita: MY, SR
- Výkon panelů [Wp]: 10200
- Kapacita baterie [kWh]: 15
- Bydliště: SR MY
Re: Upgrade ostrovní FVE o 15,5 kWh + JK-BMS B1A20S15PH
Ak máš batérie paralelne, treba mať bms, ktorá umožňuje komunikáciu v paralelnom chode. Toto bohužiaľ JK v momentálnej verzii nevie (aspoň čo mám informácie, ale môžem sa mýliť). Navyše JK nie je zrovna dobrá na meranie soc a resetuje sa na 100% až pri OVP, čo je zle.
Keďže máš Victron smartshunt na dátovú komunikáciu sa vykašli, nastav si konzervatívne nabíjacie napätie (55,2V Abs, 53,6V Float) a na BMS si nastav OVP 3,6V. Pri 3,45V na článok a spravenom Top balancingu neverím, že nejaký článok vyhupne nad 3,6V, aby bms zareagovala.
Raz za rok môžeš postupne po jednej batériu zo systému odpojiť a skúsiť znova spraviť TOP balancing a uvidíš ako na tom daný pack je.
Keďže máš Victron smartshunt na dátovú komunikáciu sa vykašli, nastav si konzervatívne nabíjacie napätie (55,2V Abs, 53,6V Float) a na BMS si nastav OVP 3,6V. Pri 3,45V na článok a spravenom Top balancingu neverím, že nejaký článok vyhupne nad 3,6V, aby bms zareagovala.
Raz za rok môžeš postupne po jednej batériu zo systému odpojiť a skúsiť znova spraviť TOP balancing a uvidíš ako na tom daný pack je.
Victron ESS AC Coupling:
2,75kWp on-grid + 3,3kWp a 4,15kWp RS450/100 + MP2 5kVA + 17x280Ah + JK BMS
2,75kWp on-grid + 3,3kWp a 4,15kWp RS450/100 + MP2 5kVA + 17x280Ah + JK BMS
-
- Příspěvky: 605
- Registrován: ned kvě 06, 2012 3:47 pm
- Lokalita: Kolínsko
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 4880
- Kapacita baterie [kWh]: 35
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Upgrade ostrovní FVE o 15,5 kWh + JK-BMS B1A20S15PH
No software pro JK-BMS teď obsahuje i položku "Device Addr". Tak teoreticky by to mohlo být právě pro účely paralelního provozu. Běžně dostupný manuál v PDF tuhle část neobsahuje. Ten můj z ALI přeložený z čínštiny:
V)设备地址(如果支持)Deviceaddress(ifsupported) 用来配置保护板的设备从地址。The device slave address used to configure the protection board.
V)设备地址(如果支持)Deviceaddress(ifsupported) 用来配置保护板的设备从地址。The device slave address used to configure the protection board.
100% OSTROV SČ KRAJ = 16 panelů Canadian Solar CS3K-305; 2 větve 2S4P; 2x Regulátor Victron BlueSolar Charger MPPT 150/60; Měnič 1F Smart Phoenix Inverter 48V 5000VA 230V; Monitoring Victron BMV700 + Raspberry Pi 4B; Energy Meter ET112 a spousta kabelů.
Baterie LiFePo4 =2P x 48V/120Ah +16S x 120Ah + 1P/311Ah= cca 35,2 kWh, skládaná z článků Winston WB-LYP60AHA a EVE LF304 ✔ Zlepšení pozice u vyhledávačů; Aktuální stav FVE instalace.
Baterie LiFePo4 =2P x 48V/120Ah +16S x 120Ah + 1P/311Ah= cca 35,2 kWh, skládaná z článků Winston WB-LYP60AHA a EVE LF304 ✔ Zlepšení pozice u vyhledávačů; Aktuální stav FVE instalace.
-
- Příspěvky: 1818
- Registrován: pon lis 01, 2021 7:41 pm
- Lokalita: MY, SR
- Výkon panelů [Wp]: 10200
- Kapacita baterie [kWh]: 15
- Bydliště: SR MY
Re: Upgrade ostrovní FVE o 15,5 kWh + JK-BMS B1A20S15PH
V tomto ti moc nepomôžem, známy prevádzkuje 2 batérie paralelne s JK s prevodníkom, čo emuluje pylontech protokol a má s tým len problémy. Takže ja toto riešenie rozhodne neodporúčam. Buď kúpiť rovno takú bms, čo umožňuje paralelný chod a na šupu funguje (Seplos, Pace atď.) alebo sa na dátové spojenie vykašlať a použiť victron smartshunt.
Victron ESS AC Coupling:
2,75kWp on-grid + 3,3kWp a 4,15kWp RS450/100 + MP2 5kVA + 17x280Ah + JK BMS
2,75kWp on-grid + 3,3kWp a 4,15kWp RS450/100 + MP2 5kVA + 17x280Ah + JK BMS
-
- Příspěvky: 973
- Registrován: ned led 01, 2023 6:17 pm
- Lokalita: Východně od 3nce
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 14kWp
- Kapacita baterie [kWh]: 28kWh
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Upgrade ostrovní FVE o 15,5 kWh + JK-BMS B1A20S15PH
Nebo připojit k Victronu jen jednu BMS a zbytek nechat jak je.
7,5kWp JV, 3,75kWp JZ, 2 x Victron MP II 5kVA, 3 x SmartSolar 150/70, Smartshunt, Cerbo, 16x280Ah + 16X300Ah LiFePO4 + 2xJK BMS.
K levné elektřině se dostaneme jen vytrvalou prací a svým kapitálem. Vladimír List, Elektrisace Československa 1934
K levné elektřině se dostaneme jen vytrvalou prací a svým kapitálem. Vladimír List, Elektrisace Československa 1934
-
- Příspěvky: 605
- Registrován: ned kvě 06, 2012 3:47 pm
- Lokalita: Kolínsko
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 4880
- Kapacita baterie [kWh]: 35
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Upgrade ostrovní FVE o 15,5 kWh + JK-BMS B1A20S15PH
Prošel jsem si README k JKBMS driveru a k těm doplňkům pro paralelní provoz. Ty doplňky k serial driver pravděpodobně umožňují jen součtování kapacit. Pokud ale mám VICTRON SHUNT a nastavuji celkovou kapacitu přes Victron Connect jako jednu celkovou, nemá to moc význam. Pro JK BMS zatím neexistuje nikde záznam o tom, že by ta změna adresy měla nějaký efekt. Odhaduji, že by to mohlo být propojení více JK-BMS na jedné RS-485 sběrnici. To bych možná i časem vyzkoušel. Aktuálně mám 3 převodníky RS485 na USB a funguje to bez problémů.Diablo1st píše: ↑úte lis 14, 2023 2:20 pm ...treba mať bms, ktorá umožňuje komunikáciu v paralelnom chode. Toto bohužiaľ JK v momentálnej verzii nevie
...Keďže máš Victron smartshunt na dátovú komunikáciu sa vykašli
- konzervatívne nabíjacie napätie (55,2V Abs, 53,6V Float)
- na BMS si nastav OVP 3,6V, TOP balancing 3,45V.
===================
No nicméně ten základní problém tedy asi nemá řešení. JK-BMS nejde nastavit tak, aby třeba jen jednou za čas synchronizovala správně na 100% SOC. Protože to dělá jen pokud dojde až na OVP value, což je nežádoucí stav. Jako nejjednodušší postup (u mě) mi tedy přijde jednou za čas odpojit baterii z celku, připojit na nabíječku 58,4V a počkat si na OVP. BMS přitom bude stále napojena na Victron VRM, takže budu vidět, jak moc se rozjíždí články. A nebo když si budu jistý balancingem, tak v aplikaci jen snížit na jeden nabíjecí cyklus OVP na úroveň každodenního nabíjení a potom zase vrátit.
Asi tak, no.
100% OSTROV SČ KRAJ = 16 panelů Canadian Solar CS3K-305; 2 větve 2S4P; 2x Regulátor Victron BlueSolar Charger MPPT 150/60; Měnič 1F Smart Phoenix Inverter 48V 5000VA 230V; Monitoring Victron BMV700 + Raspberry Pi 4B; Energy Meter ET112 a spousta kabelů.
Baterie LiFePo4 =2P x 48V/120Ah +16S x 120Ah + 1P/311Ah= cca 35,2 kWh, skládaná z článků Winston WB-LYP60AHA a EVE LF304 ✔ Zlepšení pozice u vyhledávačů; Aktuální stav FVE instalace.
Baterie LiFePo4 =2P x 48V/120Ah +16S x 120Ah + 1P/311Ah= cca 35,2 kWh, skládaná z článků Winston WB-LYP60AHA a EVE LF304 ✔ Zlepšení pozice u vyhledávačů; Aktuální stav FVE instalace.
-
- Podobná témata
- Odpovědi
- Zobrazení
- Poslední příspěvek
-
- 8 Odpovědi
- 1464 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od kowalski
-
-
Upgrade ostrovní elektrárny 12-36kW, LiFePo4
od Ivo12s » » v Ostrovní elektrárny
Upgrade ostrovní elektrárny 12-36kW, LiFePo4
- 192 Odpovědi
- 25697 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Ivo12s
-
-
- 8 Odpovědi
- 1116 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od kobi
-
- 54 Odpovědi
- 6037 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Janma
-
- 6 Odpovědi
- 1425 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od lzahradil