Karavan, nová inštalácia soláru

Elektromobily, hybridy, elektrokola, elektroskůtry, řešení pro karavany, obytné přívěsy, maringotky, obytné automobily, mobilní domy.
Fpsoos
Příspěvky: 33
Registrován: stř úno 05, 2020 8:02 pm
Lokalita: Banska Bystrica
Bydliště: Banska Bystrica

Karavan, nová inštalácia soláru

Příspěvek od Fpsoos »

Ahojte, preluskal som toto forum a pri uvažovaní o zapojení solaru v rámci karavanu (nie obytného auta) ma napadlo niekolko otazok.
1. Máte niekto zapojený cyrix-ct tak, že dobíjate bateriu priamo v karavane - teda, pri odpajani karavanu odpajate aj nejaky kábel (konektor)?
2. Našiel som tu niekolko nazorov na zapojenie. Niektori tvrdia ze len AGM alebo gelovu baterku, ini v pohode LifePo4 a dalši aj 18650 skladacku. Ak by som chcel Lifepo4 - zda sa mi to najrozmnejsia alternativa - potrebujem okrem cyrix-ct aj nejaky iny balancer, stepdown ci nieco ine? (primarna bateria je olovo a druha by bola LiFEPO4 (uvazujem o 12V 200Ah).
3. Doma sa mi povaluje 80ks uplne nových (nikdy necyklovaných) baterii 18560 (2A): je rozumne z tohto poskladat napriklad 4S20P nejakú záložnú bateriu do karavanu.
4. Na strechu by som chcel hodiť jeden panel (do 400Wp) - (alebo radsej dva? 180Wp), Victron regulaciu 100/20, a nejaky menič. Inak som nasiel aj takuto moznost - spojenie cyrix-ct a mppt: https://www.neosolar.sk/nabijacka-dc-dc ... 2gQAvD_BwE ci je to blbost?
Dakujem, ze sa do mna pustite :) a nenecháte na mne nitku suchú. Práve to teraz potrebujem :)
Soban
Příspěvky: 3842
Registrován: pon úno 07, 2022 10:11 pm
Lokalita: Zlaté Hory / Olomouc
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 3600
Kapacita baterie [kWh]: 16
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Zlaté Hory

Re: Karavan, nová inštalácia soláru

Příspěvek od Soban »

Nějak nechápu dotaz?

Pokud to je karavan a né obytné auto tak tam není jiná baterka tak naco cyrix-ct?

Dále 18560 je li-ion není to lifepo4 takže jiné napětí!

Asi by to chtělo kompletně popsat čeho chceš dosáhnout, co chceš napájet jaké odběry v jakých podmínkách atd......
3,6kWp ::pv:: | 2x MUST PV18-3024 VHM, 3kW/24V | 16kWh *batt*
Fpsoos
Příspěvky: 33
Registrován: stř úno 05, 2020 8:02 pm
Lokalita: Banska Bystrica
Bydliště: Banska Bystrica

Re: Karavan, nová inštalácia soláru

Příspěvek od Fpsoos »

Auto ktore vlečie karavan má svoju baterku a druhú baterku má karavan (svietenie, obcas chladnicka, mover (pohon pojazdu). No a teda karavanovu baterku by som okrem solaru rad dobijal aj alternatorom.
Ano, rozumiem, ze 18650 nie je LifePo - moja otazka bola na tretiu (zaloznu) bateriu, ktora by nebola nabijana alternatorom, ale v pripade nudze by mohla byt zalohou pre vybitu LiFePo4 (pisal som len o tom, ze mam clanky a tak ci ich vyuzit pre takuto aplikaciu, alebo by s tym boli len problemy.)
Co chcem dosiahnut? To ani nemozem napisat 😳, ale nie napisem... Chystame sa v maji (koncom) na rok do Spanielska - tulat sa Spanielskom a Portugalskom pobrezi Atlantiku - niekedy v kempe: oprat, doplniť vodu a dobit teoreticky baterie a potom zase 2 tyzdne bez civilizacie. Má to byť skôr divoké kempovanie ako nejaká komfortná dovolenka - takže kávovar nehrozí, ani mikrovlnka, varíme na plyne alebo na dreve - viacmenej svietenie v noci (obcas na chladnička), niekedy kúrenie (rozfuk) a dobíjanie elektroniky - mobily a laptop (tablet).
PetrDubi
Příspěvky: 1534
Registrován: úte říj 12, 2021 10:43 am
Lokalita: Blízko Ústí nad Labem
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 10790
Kapacita baterie [kWh]: 13
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Karavan, nová inštalácia soláru

Příspěvek od PetrDubi »

Pokud by jsi se trošku podíval přímo na karavanistický fóra, tak by jsi věděl, že dobíjení baterie z auta za jízdy prakticky nefunguje, protože ta autozásuvka na to nemá dimenzované kontakty a hlavně vodiče který do ní vedou nejsou na tohle vůbec dimenzovaný, takže ti za prvé dost klesne při nabíjení napětí a za druhé je velká šance, že se ti rozteče izolace na těch vodičích a dojde ke zkratu.
Pokud už někdo udělal dobíjení z auta, tak natáhl nové vodiče od baterie (+ i -) o dostatečném průřezu (takže minimálně 16 mm2) až dozadu a tam dal buď ještě jednu autozásuvku, kde propojil paralelně kontakty (aby na každý pól bylo několik kontaktů) nebo tam dávali traktorový zásuvky, který byly snad na 60 nebo 80A. A na přívěsu zase druhá zástrčka a od ní pořádný vodiče až k baterce. Potom fungovalo i dobíjení baterie za jízdy.
mobilní elektrárna 3x Uni-solar PVL-68 a Victron 75/15 MPPT
doma 3280 Wp JV, 3810 Wp JZ, 3690 Wp SZ, Easun SMW 8k (rebrandovaný MAX 8 kW), aku 13kWh 16s LiFePO4
Fpsoos
Příspěvky: 33
Registrován: stř úno 05, 2020 8:02 pm
Lokalita: Banska Bystrica
Bydliště: Banska Bystrica

Re: Karavan, nová inštalácia soláru

Příspěvek od Fpsoos »

PetrDubi píše: čtv pro 14, 2023 1:14 pm Pokud už někdo udělal dobíjení z auta, tak natáhl nové vodiče od baterie (+ i -) o dostatečném průřezu (takže minimálně 16 mm2) až dozadu a tam dal buď ještě jednu autozásuvku, kde propojil paralelně kontakty (aby na každý pól bylo několik kontaktů) nebo tam dávali traktorový zásuvky, který byly snad na 60 nebo 80A. A na přívěsu zase druhá zástrčka a od ní pořádný vodiče až k baterce. Potom fungovalo i dobíjení baterie za jízdy.
Mhhh, takto nejako som si to predstavoval. Natiahnut nove hrube kable od baterky a z druhej strany zase od karavanu. Len som nevedel, ci existuje nejaky specialny trik na to spojenie. (Predstavoval som si nejaký jednoduchý konektor s IP ochranou). Ale ako o tom pises, tak to dava logiku použiť autozasuvku a vedenie rozdelit na niekolko zvazkov. Traktorova zasuvka? To som este nepocul. Idem pogooglit. Dakujem za cenne criepky, z ktorých môžem skladať mozaiku. Aha, ze by nieco takéto? https://sk.rsdelivers.com/product/rema/ ... lsrc=aw.ds
PetrDubi
Příspěvky: 1534
Registrován: úte říj 12, 2021 10:43 am
Lokalita: Blízko Ústí nad Labem
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 10790
Kapacita baterie [kWh]: 13
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Karavan, nová inštalácia soláru

Příspěvek od PetrDubi »

Klidně :)
mobilní elektrárna 3x Uni-solar PVL-68 a Victron 75/15 MPPT
doma 3280 Wp JV, 3810 Wp JZ, 3690 Wp SZ, Easun SMW 8k (rebrandovaný MAX 8 kW), aku 13kWh 16s LiFePO4
JiříK
Příspěvky: 1027
Registrován: pon bře 21, 2011 6:29 pm
Bydliště: 345m n.m. v Chřibech

Re: Karavan, nová inštalácia soláru

Příspěvek od JiříK »

Ten konektor by měl být vodotěsný. A stejně bude potřebovat tzv. booster. Úbytek napětí tam bude tak jako tak. Úplně ideálně vedení přímo od autobaterie přes připojovač paralelní baterie.
Pokud mě uvidíte tančit a nehraje hudba, vypněte, prosím, hlavní jistič...
PetrDubi
Příspěvky: 1534
Registrován: úte říj 12, 2021 10:43 am
Lokalita: Blízko Ústí nad Labem
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 10790
Kapacita baterie [kWh]: 13
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Karavan, nová inštalácia soláru

Příspěvek od PetrDubi »

Tak hlevně nevím co a jak hledal, protože když dám https://www.google.com/search?client=fi ... C3%A1suvka tak mi vyjedou hned na prvních místech správný věci. Třeba:
https://www.autovia.cz/eshop/elektroins ... -3-pol.htm
mobilní elektrárna 3x Uni-solar PVL-68 a Victron 75/15 MPPT
doma 3280 Wp JV, 3810 Wp JZ, 3690 Wp SZ, Easun SMW 8k (rebrandovaný MAX 8 kW), aku 13kWh 16s LiFePO4
jahodovák
Příspěvky: 2023
Registrován: ned dub 02, 2017 3:45 pm
Lokalita: podhůří Orlických hor
Výkon panelů [Wp]: 7500
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Karavan, nová inštalácia soláru

Příspěvek od jahodovák »

Ono jde též o to jaké kapacity baterek spojí a o rozdílu napětí na nich v době spojení,pokud nebudou spojeny nastálo,může při spojení dojít i k poškození některé z nich vysokými vyrovnávacími proudy.Pravděpodobně by asi nejistější bylo použít něco takovéto https://www.laskakit.cz/step-up-boost-m ... nabijecka/ která jde nastavit na zvýšení napětí a jde nastavit i proud,kterým se má nabíjet,jen je třeba počítat s tím,že nelze přesáhnout proud na vstupní straně 20 ampér,pokud by to nestačilo,daly by se použít ty moduly dva.Tím by odpady i starosti s propojením,protože na 20 ampér je už dost různých zásuvek,které to zvládaji.Navíc myslím ten obvod má i možnost nastavit napětí při kterém se přenos vypne na ochranu zdrojového akumulátoru,tento obvod je pro takovéto instalace přímo navržen a zdá se mi,že není ani moc drahý.
7,5kWp-
aexpert max 8 kw,power jack 10 kw a cca 45kW LIFE A LION
JiříK
Příspěvky: 1027
Registrován: pon bře 21, 2011 6:29 pm
Bydliště: 345m n.m. v Chřibech

Re: Karavan, nová inštalácia soláru

Příspěvek od JiříK »

V autě používám na druhou baterku v kufru (napájení lednice)
Propojovač baterií SBC-5180.
Jen jsem na něm pošteloval připojovací napětí na 14V.
Pokud mě uvidíte tančit a nehraje hudba, vypněte, prosím, hlavní jistič...
Franta2776
Příspěvky: 3117
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm

Re: Karavan, nová inštalácia soláru

Příspěvek od Franta2776 »

18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek