Up-date systemu v karavane (prives)
Elektromobily, hybridy, elektrokola, elektroskůtry, řešení pro karavany, obytné přívěsy, maringotky, obytné automobily, mobilní domy.
-
- Příspěvky: 33
- Registrován: stř úno 05, 2020 8:02 pm
- Lokalita: Banska Bystrica
- Bydliště: Banska Bystrica
Up-date systemu v karavane (prives)
Ahojte,
Nejake temy som si prešiel, ale zda sa mi to specificka otazka a tak to skusim hodit ako novu temu.
Kupil som karavan (prives), na ktorom je malicky 35Wpanel a vo vnutri PWM a 64Ah olovena bateria, ktora sa pouziva primarne na pohon movera a samostatny 12V svetelny okruh (3 lampicky - max 30W), karavan bol takmer vylucne v kempoch a tak nebolo potrebne nic viac. Ja by som vsak rád bol trochu viac nezavisly, aby som vedel ostat zopar dni aj na divoko. Po premerani moznosti som si premyslel takuto zostavu: 2x 175W Victron panely, 100/30 Victron (ten mam davnejsie, tak by som ho vyuzil), a LiFePo (kvoli váhe, niekde v rozmedzi 120-200Ah), a tiez nejaky menic. Mover ostane v pouziti, aj ziarovky, prida sa nabijanie elektroniky (notebook, mobily, kamery, powerbanky), zriedkavo nejaký maly spotrebic.
Nejake poznamky a rady k mojmu rozhodovaniu? Panely su jasne, regulator tiez, teda to co hladam je bateria? Aku kapacitu a ako si vybrat z tej zaplavy ponuk na nete? A tiez aky menic - Victron pheonix 12/800W? Alebo nieco silnejsie? Dakujem pekne.
Nejake temy som si prešiel, ale zda sa mi to specificka otazka a tak to skusim hodit ako novu temu.
Kupil som karavan (prives), na ktorom je malicky 35Wpanel a vo vnutri PWM a 64Ah olovena bateria, ktora sa pouziva primarne na pohon movera a samostatny 12V svetelny okruh (3 lampicky - max 30W), karavan bol takmer vylucne v kempoch a tak nebolo potrebne nic viac. Ja by som vsak rád bol trochu viac nezavisly, aby som vedel ostat zopar dni aj na divoko. Po premerani moznosti som si premyslel takuto zostavu: 2x 175W Victron panely, 100/30 Victron (ten mam davnejsie, tak by som ho vyuzil), a LiFePo (kvoli váhe, niekde v rozmedzi 120-200Ah), a tiez nejaky menic. Mover ostane v pouziti, aj ziarovky, prida sa nabijanie elektroniky (notebook, mobily, kamery, powerbanky), zriedkavo nejaký maly spotrebic.
Nejake poznamky a rady k mojmu rozhodovaniu? Panely su jasne, regulator tiez, teda to co hladam je bateria? Aku kapacitu a ako si vybrat z tej zaplavy ponuk na nete? A tiez aky menic - Victron pheonix 12/800W? Alebo nieco silnejsie? Dakujem pekne.
-
- Příspěvky: 901
- Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am
Re: Up-date systemu v karavane (prives)
Řádná odpověď by byla dlouhá, tak ti alespoň ukážu cestu:
Panely: podívej se na cenu těch malých panelů a za kolik se dá koupit "velký" panel. Jestli se to tam vejde, doporučuji standartní panel.
akumulátor: osobně LiFepo mám doma i v autě. Máme tady spolehlivého a levného dodavatele. Ještě se dá něco ušetřit, když si tu baterku z článků a BMs složíš sám (když si nastuduješ, jak na to). https://shop.mypower.cz/akuset-lifepo4- ... 3kwh-15141
měnič: Měnič se volí podle toho, co do něj budeš zapojovat. Dnes se dá mraky věcí koupit s připojením na 12VDC nebo USB-C, takže je otázka, jestli vůbec je nějaký měnič potřeba. Osobně mám Victron 12/250. Na notebook a monitor to stačí. Na kávovar je to málo. Podle výkonu měniče je potřeba správně navrhnout baterii (povolený vybíjecí proud, maximální proud BMS).
Panely: podívej se na cenu těch malých panelů a za kolik se dá koupit "velký" panel. Jestli se to tam vejde, doporučuji standartní panel.
akumulátor: osobně LiFepo mám doma i v autě. Máme tady spolehlivého a levného dodavatele. Ještě se dá něco ušetřit, když si tu baterku z článků a BMs složíš sám (když si nastuduješ, jak na to). https://shop.mypower.cz/akuset-lifepo4- ... 3kwh-15141
měnič: Měnič se volí podle toho, co do něj budeš zapojovat. Dnes se dá mraky věcí koupit s připojením na 12VDC nebo USB-C, takže je otázka, jestli vůbec je nějaký měnič potřeba. Osobně mám Victron 12/250. Na notebook a monitor to stačí. Na kávovar je to málo. Podle výkonu měniče je potřeba správně navrhnout baterii (povolený vybíjecí proud, maximální proud BMS).
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A, Orion 30A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 5kWp, LiFe 48V/120+120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + EPever
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 5kWp, LiFe 48V/120+120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + EPever
-
- Příspěvky: 33
- Registrován: stř úno 05, 2020 8:02 pm
- Lokalita: Banska Bystrica
- Bydliště: Banska Bystrica
Re: Up-date systemu v karavane (prives)
Ahoj Luky,
Dakujem za odpoved. Viem, ze je to velmi komplikovana tema, ved uz par dni sa tym intenzivne zaoberam a okrem toho, ze mam hlavu ako balon, zatial tomu velmi nerozumiem
Panel: Vsimol som si, ze su teraz su panely o dost lacnejsie ako byvali a ze sa lepsie oplatia tie velke napr. 460W. An druhej strane, zdalo sa mi praktickejsie na strechu karavanu umiestnit radsej dva mensie panely, a v strede ešte ostane miesto na vyklopne okno a tiež ak budem polohovať panely - z casu na čas, lepšie sa mi bude manipulovať s dvoma menšími ako jedným väčším. Ale dobre, skúsime ešte pomerať možnosti a možno sa rozhodnem pre veľký (Inak nie je problem, že niektore su akoby články na 12V a niektore 36V? Moc tomu nerozmiem, tak ma to zmiatlo)
Akumulátor: Keď som si prechádzal fora, tak som narazil na spokojnost s touto bateriou (toto som povazoval za odrazovy mostik): Blue Carbon UU12-20, s tým že vstupné aj výstupné napätie by u tohto modelu malo byt 100A. U toho, ktorý ste mi poslal vy sú aké hodnoty? (aby som vedel porovnať). Uvazoval som aj o moznosti 2x90Ah od Victronu, ale tam by to bolo asi zlozitejsie, ze by tam musel byt dalsi balancer baterii, nie?
Menič mi padol do oka: 12/800 - uvazoval som, tak, že je lepsie mať rezervu - či v tomto prípade to nie je dobry napad?
To, čo mi nie je až take jasne sa týka použitia pridavnych - battery managmentov - teda použitie napriklad odpojovača baterie Victron Energy BP-65 65A, Victron smartshunt 500A, je to zariadenie posktujuce rovnaku funkcionalitu ako miniBMS Victron energy? Na čo slúži prepojovač Cyrix ct (rozumiem spravne, ze toto má byt na moznost dobijania baterie alternatorom?), a tiez ci je potrebny Orion Tr smart 12/12-18. A dalsia vec: Ak som spravne pochopil, tak lynx distributor moze byt nahradeny jednoduchsou verziou victron drziak na poistky. Snazim sa z toho nejako vyznat, ale zatial je to len seda tma.
Uz ma napadlo, ci by nebola riesenim kupa centraly bluetti AC2000MAX, alebo EcoFlow Delta Pro, alebo LPS II 3000, ale to je predsa len dosť cenovo inde. Takze pokracujem v studiu a budem vdacny za nasmerovanie
Dakujem za odpoved. Viem, ze je to velmi komplikovana tema, ved uz par dni sa tym intenzivne zaoberam a okrem toho, ze mam hlavu ako balon, zatial tomu velmi nerozumiem
Panel: Vsimol som si, ze su teraz su panely o dost lacnejsie ako byvali a ze sa lepsie oplatia tie velke napr. 460W. An druhej strane, zdalo sa mi praktickejsie na strechu karavanu umiestnit radsej dva mensie panely, a v strede ešte ostane miesto na vyklopne okno a tiež ak budem polohovať panely - z casu na čas, lepšie sa mi bude manipulovať s dvoma menšími ako jedným väčším. Ale dobre, skúsime ešte pomerať možnosti a možno sa rozhodnem pre veľký (Inak nie je problem, že niektore su akoby články na 12V a niektore 36V? Moc tomu nerozmiem, tak ma to zmiatlo)
Akumulátor: Keď som si prechádzal fora, tak som narazil na spokojnost s touto bateriou (toto som povazoval za odrazovy mostik): Blue Carbon UU12-20, s tým že vstupné aj výstupné napätie by u tohto modelu malo byt 100A. U toho, ktorý ste mi poslal vy sú aké hodnoty? (aby som vedel porovnať). Uvazoval som aj o moznosti 2x90Ah od Victronu, ale tam by to bolo asi zlozitejsie, ze by tam musel byt dalsi balancer baterii, nie?
Menič mi padol do oka: 12/800 - uvazoval som, tak, že je lepsie mať rezervu - či v tomto prípade to nie je dobry napad?
To, čo mi nie je až take jasne sa týka použitia pridavnych - battery managmentov - teda použitie napriklad odpojovača baterie Victron Energy BP-65 65A, Victron smartshunt 500A, je to zariadenie posktujuce rovnaku funkcionalitu ako miniBMS Victron energy? Na čo slúži prepojovač Cyrix ct (rozumiem spravne, ze toto má byt na moznost dobijania baterie alternatorom?), a tiez ci je potrebny Orion Tr smart 12/12-18. A dalsia vec: Ak som spravne pochopil, tak lynx distributor moze byt nahradeny jednoduchsou verziou victron drziak na poistky. Snazim sa z toho nejako vyznat, ale zatial je to len seda tma.
Uz ma napadlo, ci by nebola riesenim kupa centraly bluetti AC2000MAX, alebo EcoFlow Delta Pro, alebo LPS II 3000, ale to je predsa len dosť cenovo inde. Takze pokracujem v studiu a budem vdacny za nasmerovanie
-
- Příspěvky: 901
- Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am
Re: Up-date systemu v karavane (prives)
Uf, lituju. Ale pro práci s elektřinou potřebuješ alespoň nějaké povědomí o fyzikálních zákonech z téhle oblasti. Podle tvého příspěvku v tom dost plaveš. Takže doporučuji najít někoho se zkušenostmi a nebo ještě notnou chvíli studovat. Na dálku se tohle nedá...
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A, Orion 30A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 5kWp, LiFe 48V/120+120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + EPever
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 5kWp, LiFe 48V/120+120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + EPever
-
- Příspěvky: 33
- Registrován: stř úno 05, 2020 8:02 pm
- Lokalita: Banska Bystrica
- Bydliště: Banska Bystrica
Re: Up-date systemu v karavane (prives)
Dakujem pekne za pomoc.
-
- Příspěvky: 33
- Registrován: stř úno 05, 2020 8:02 pm
- Lokalita: Banska Bystrica
- Bydliště: Banska Bystrica
Re: Up-date systemu v karavane (prives)
Tak po nejakom case prinasam informaciu o tom, ako som postupil s karavanom a aj prakticke skusenosti s jeho prevadzkou. Na strechu karavanu som prilepil drziaky na solarny panel a prisroboval tam jeden 450Wp panel s dvojitým sklom (ochrana pred krupobitím). Panel vedie do regulatora 30/100 Victron. Z neho cez odpájac napojeny na bateriu (310Ah). Na bateriu je pripojeny aj menič Victron 12/800, samostatny okruh svetiel, samostatný okruh USB nabijaciek, pripojenie nabijacky (pre prípad dlhodobeho nedobreho pocasia) a samostatná vetva pre chladnicku a cez galvanicky odpajac: mover. Tri mesiace fungujeme v Spanielsku viac-menej bez pripojenie na siet a zatial veci funguju v poriadku. Jedina vec - v karavane je nainstalovana prenosna klimatizacia a v najvacsom teple (40 stupnov) som ju nebol schopny prevadzkovat - menic ju neutiahol. Ma v sebe nainstalovany odvlhcovac aj ventilator - tak som si vystacil s nimi. Takze jediny up-date systemu bude menic od mivvy (2000w). Inak na baterii sme aj varili (pouzivame vacsinou casu REMOSKU, takze sme ani nezapínali plyn), nabíjali zariadenia (mobily, router, baterie do powertools, čelovky). A bateria je takmer stale nabita a absolvovala 3 plne nabijacie cykly (vacsinu veci sme pouzivali v case, ked slnko svietilo, a bateria chodievala spat skoro stale na 80 percentach (niekedy aj na 100)). Tak asi tak, strucna sprava.
-
- Příspěvky: 1763
- Registrován: pát lis 11, 2022 8:14 am
- Lokalita: Hlohovec, SR
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 5520
- Kapacita baterie [kWh]: 14
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
- Bydliště: Hlohovec, SR
Re: Up-date systemu v karavane (prives)
Pekný život, bral by som
2x MUST PH1800 5.5kW, 8.85kWp 3x 2S3P, V+J+Z, 16x 280 Ah LiFePO4 (14.3 kWh), BMS JBD 200A, SW: Home Assistant na Synology DS923+ ku tomu ESPHome, Tasmota, MariaDB, InfluxDB, Telegraf, Grafana, Zigbee2MQTT..., HW: ESPlan (ESP32 + LAN 8720 + RS485 + UART). Nejaké moje projekty: MUST-ESPhome, ELTEK Flatpack2 ESPhome, ESP32-EMON, PZEM-017@WiFi, diyBMS-CurrentShunt-ESPhome 01/2023 -> 10/2024 = 8.3 MWh AC
-
- Příspěvky: 33
- Registrován: stř úno 05, 2020 8:02 pm
- Lokalita: Banska Bystrica
- Bydliště: Banska Bystrica
Re: Up-date systemu v karavane (prives)
Este jednu drobnost som zabudol. Prepojenie s alternatorom (dobijanie baterie počas jazdy) som nakoniec neriesil - bolo by to priveľmi komplikované (hrubé káble ťahať od alternátora popod celé auto, nová zástrčka na oje karavanu a potom káble popod karavan cez DC/DC nabíjačku na batériu) a efekt nie až taký veľký (hoci uvidíme, ako to bude v zime). No a samozrejme, nebolo to vždy jednoduché, vyskytli sa aj problémy (clovek sa ucí vacsinou na vlastnych chybach): asi najzavznejsie bolo poskodenie maticnej dosky elektrického ovladaca movera: zrovna sme po dlhsej dobe spali v kempe a karavan bol pripojeny na 230V a ja som chcel o kusok pohnut karavan moverom a zapol 12V system. Nieco prasklo a mover prestal fungovat. Vedel som ze je to problem a tak som na forach hladal, co s tym. V anglicku som nasiel firmu, čo Trumy (movere) opravuje. Zavolali sme si a ja som im poslal mover na opravu. Mover odisiel zo Spanielska 19.8. do Anglicka dorazil 2.9.2024 na obed a o 16:00 v ten isty deň bol už na ceste späť (zhoreny integrovany obvod na 12V vstupe). Do Spanielska na colnicu EU dorazil 5.9. a bol prepusteny 10.10. a 14.10. som ho konečne dostal. Radostný, že už funguje, pretože s karavanom so do tej doby musel samozrejme niekoľkokrát hýbať. Nerozumiem úplne v čom spočívala chyba fyzikálne, ale už nikdy veru nezapnem mover pri pripojeni karavanu na 230V
-
- Podobná témata
- Odpovědi
- Zobrazení
- Poslední příspěvek
-
- 1 Odpovědi
- 494 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Fpsoos
-
- 0 Odpovědi
- 415 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od betmen
-
-
DC stepdown z 48V systému
od lzahradil » » v DC-DC měniče a stabilizátory napětí
DC stepdown z 48V systému
- 3 Odpovědi
- 2732 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od rva
-
-
- 14 Odpovědi
- 871 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Bobo84
-
- 33 Odpovědi
- 3661 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od jmachi88