Podivná autobaterie

Olověné baterie, údržba, servis, dobíjení, rady, tipy, návody ...
solárník
Příspěvky: 1588
Registrován: pát bře 15, 2013 7:53 pm

Podivná autobaterie

Nový příspěvek od solárník »

Mám doma jednu klasickou zaplavenou Pb baterku, původně 180Ah, stáří 2 roky.

Vykazuje poměrně zvláštní chování - má sice poměrně dobrou kapacitu, ale většina této kapacity je pod 12 Volty. Tedy jako by se celkově napětí baterky posunulo o půl voltu dolů.

Taky při nabíjení to dělá dost problémy, tam je to zas opačně - musím dát konečné napětí až přes 16 Voltů, aby se pořádně nabila a měla nějakou vybíjecí kapacitu. Jak skončím u obvyklých 14,5 Voltu, je v ní tak polovina kapacity.

Nějak netuším, čím to může být. Nejsem si ani jist, ale myslím, že to takhle blbne v podstatě od zakoupení. Zatím podezřívám pouze, že by to mohla třeba dělat příliš rozředěná kyselina. K tomu mne přivedl jeden dřívější pokus, kdy jsem do jedné staré baterky omylem nalil koncentrovanější kyselinu a projevilo se to tím, že všechna její kapacita byla naopak nad 12 Volty a hluboké vybití bylo někde pod 12.2 Volty.

Napadá někoho, čím jiným by to mohlo být?
gupa
Příspěvky: 2625
Registrován: sob pro 29, 2012 10:22 pm
Lokalita: pod Brnem
Systémové napětí: 24V

Re: Podivná autobaterie

Nový příspěvek od gupa »

No a jak vypadá ta baterie na článcích? Prostě otevřít kouknout na desky a na propoje uvnitř přes díru strčit hroty - multimetr a měřit po jednom článku. Edit ... jo a měřit při zatížení nebo ji nabíjet a měřit...
3x2000VA-VMP-par, NiCd 24V, 22x210-320Wp, 2x85A-VMPPT
Uživatelský avatar
ota
Příspěvky: 2298
Registrován: čtv dub 18, 2013 9:37 am
Bydliště: na chaloupce u lesa-Příbramsko

Re: Podivná autobaterie

Nový příspěvek od ota »

Jaka je hustota elektrolytu?
70kWp + 10kW Infinity, 25kWh LiFe
Uživatelský avatar
dracekvo
Příspěvky: 1938
Registrován: čtv zář 13, 2012 4:35 pm

Re: Podivná autobaterie

Nový příspěvek od dracekvo »

To bude podle mě vadný jeden z článků.
JiříK
Příspěvky: 1027
Registrován: pon bře 21, 2011 6:29 pm
Bydliště: 345m n.m. v Chřibech

Re: Podivná autobaterie

Nový příspěvek od JiříK »

Hm, taky mám dvě takové. Jsou z náklaďáku, Varta 115 Ah. Při zatížení (i nevelkém), sjedou na 12 V a tam drží nekonečně dlouho. A při nabíjení vře už při 14,2V. Pozastavil jsem se nad tím a dál to neřeším. Kapacitu drží v mezích věku, jen musím víc hlídat dolévání, protože opravdu jsou žíznivé.
Pokud mě uvidíte tančit a nehraje hudba, vypněte, prosím, hlavní jistič...
qquiderr
Příspěvky: 16
Registrován: stř srp 16, 2017 6:12 pm

Re: Podivná autobaterie

Nový příspěvek od qquiderr »

co takhle zkusit "reset"? vybít a řídit se hustotou, až klesne pod 1,10 tak okamžitě nabíjet s připojeným desulfátorem. ;)
mohlo by to pomoci, pak nechat desulfator vždy zapojený. Sulfaty ti žerou kapacitu, taky se mi to stalo.
josse
Příspěvky: 1205
Registrován: úte úno 14, 2017 9:35 pm

Re: Podivná autobaterie

Nový příspěvek od josse »

Ahoj, když už jsme u těch podivných olověných baterií. Mám tu 4x Varta Dual Purpose 12V/180Ah a ani při 16V nevaří, teče do nich méně než 2A po tom co jsou nabité a prostě nevaří.

Mám je v sérii, nastaveno jsem měl i 58.6V, nebyly dobře vybalancované, jedna z nich se dostávala nad 15V. Když je držím mezi 48 - 57,6 V tak jsou vybalancované OK. Chystám se je někdy v listopadu odpojit ze systému, změřit a zapojit desulfátory zpátky. Momentálně jedou bez desulfátorů, protože místo desulfátorů jsou 14S72P 18650. Zdá se mi, že Lithium je lepší desulfátor. Zapojují se do práce tak 1/5 celkového proudu. Vím že jsem se k nim nechoval zrovna ukázkově, jednou mi je měnič vybil za 9 dní na 46,7 V, špičkově jsem z nich tahal až 80A (rychlovarná konvice). Ale kdyby bylo málo kyseliny, hnedka vařili nebo měli velký vnitřní odpor, věděl bych jak dál. Z toho jak se chovají prostě nevím.

Přes zátky je přelepená samolepka Varta, mám jí sundat? Je poznat zasulfátování okem i když to teprve začíná?
Má někdo radu jak začít než je otevřu a odpojím?
15x GWL Poly 300Wp 72 cells, 1-2x Axpert MKS 48V 4000W, 3x80P14S 18650 (~640Ah/34kWh), https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3, https://solarforum.cz/
Uživatelský avatar
vlkazajac
R.I.P.
Příspěvky: 3481
Registrován: úte čer 11, 2013 10:40 pm

Re: Podivná autobaterie

Nový příspěvek od vlkazajac »

Varta Dual Purpose je určená pre použitie aj v priestoroch s posádkou, teda má potlačené vyvíjanie plynov pri nabíjaní. Je bezúdržbová a preto prelepené zátky môžete otvoriť len pre kontrolu stavu dosiek a hladiny elektrolytu. S najväčšou pravdepodobnosťou bude hladina OK a nebude sa vyžadovať žiadny úkon. Môžete ale zmerať hustotu, keď už tam budete.....

Pri absorpcii a ekvalizácii by ste mohli počuť jemný šum, nie však intenzívne bublanie.
750 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
josse
Příspěvky: 1205
Registrován: úte úno 14, 2017 9:35 pm

Re: Podivná autobaterie

Nový příspěvek od josse »

Díky za info, toto jsem nikde nenašel. Do první a poslední je vidět na hladinu při prosvícení = je OK. Takže prostě musím změřit kapacitu. Nebylo nikdy nic vidět ani slyšet.
15x GWL Poly 300Wp 72 cells, 1-2x Axpert MKS 48V 4000W, 3x80P14S 18650 (~640Ah/34kWh), https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3, https://solarforum.cz/
timpomat
Příspěvky: 92
Registrován: úte zář 13, 2011 3:18 pm
Bydliště: Bratislava

Re: Podivná autobaterie

Nový příspěvek od timpomat »

josse píše:
Momentálně jedou bez desulfátorů, protože místo desulfátorů jsou 14S72P 18650. Zdá se mi, že Lithium je lepší desulfátor.
Mal som podobny koncept, akurat nie s 18650 ale inymi lionkami, a nie 14S72P, ale 7S150P, bohuzial casovo som sa k tomu nikdy nedostal a Pb OPzS posli skor...

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek