Vodič, motor, Vaše rada.

Výroba elektrické energie pomocí větrných turbín, malých větrných elektráren, diskuze na téma účinnosti, dostupných řešení, zkušenosti, nápady, praktické rady.
pamiaxxx
Příspěvky: 5
Registrován: ned lis 15, 2015 8:44 pm

Vodič, motor, Vaše rada.

Nový příspěvek od pamiaxxx »

Dobrý den,
mám na Vás zkušenější otázku. Mám ostrovní 48v fotovoltaický systém. Chtěl bych si k němu přidat větrnou ´´elektrárnu´´.
Moje požadavky a otázky.
1) Chtěl bych použít tento regulátor:http://www.ostrovni-elektrarny.cz/index ... -10-48-l01
2)Motor - turbína:http://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/7-1 ... 0-48V-800W
-nebo nějaký jiný vhodný do 1000w, vrtuli bych měl svoji vlastní sháním spíš vhodný motor
3)Stožár je vzdálený cca 60m. Mohu použít 4x2,5 lanko stíněné? (1xPE 3x přívod motor U,V,W) Nebo jak spočítám průřez vodiče.

Děkuji za Vaše rady
pezizka
Příspěvky: 741
Registrován: úte čer 24, 2014 8:23 pm
Lokalita: Kyjovsko
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 9170
Kapacita baterie [kWh]: 33
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Vodič, motor, Vaše rada.

Nový příspěvek od pezizka »

Ten motor Vám tu rychle sepsují ;) Kdysi jsem taky něco chtěl zkusit, ale pod tíhou problémů a neefektivity jsem se na to vybodl. Zas tak velký fanda nejsu, a věřte mi, že jsem to myslel spíš jako hračku :) Chtěl jsem použít BLDC motor na kolo. Určitě narazíte na problém, že je jistě použit magnetický obvod ze železa a alternátor (motor) se nebude chtít roztočit. Je pro to výraz, nepamatuji si jej, říkám mu podobně joging :mrgreen: Určitě se dozvíte, že pokud to má k něčemu aspoň trochu být jedině pernamentní magnety a cívky bez jádra. To máte cívky, magnety, vrtule, regulátor, stožár - doporučuji příhradový :lol:
Ještě jsem opoměl. Máte alespoň změřeno jestli u Vás vůbec fouká? Ať nemáte jen ozdobu na stožáru :?
pamiaxxx
Příspěvky: 5
Registrován: ned lis 15, 2015 8:44 pm

Re: Vodič, motor, Vaše rada.

Nový příspěvek od pamiaxxx »

Když bych použil tento motor - celé toto zařízení:
http://www.ebay.de/itm/1000W-48V-WINDGE ... SwHnFVr18s

A tento regulátor a nebo podobný:
http://www.ostrovni-elektrarny.cz/index ... -10-48-l01

Jaký bych musel použít vodič na 60m. Co to 4x2,5 lanko stíněné? Stačilo by?
xxtt

Re: Vodič, motor, Vaše rada.

Nový příspěvek od xxtt »

Uvedený motor 1100/min 1kW není nejvhodnejší, otáčky jsou stále dost vysoké, a jsou další nevyjasnené otázky.
Dobre udelaný a vhodný motor s magnety i se železem nepulzuje, a není ho žádný problém roztočit. Problém je, když nekdo zkouší nevhodné náhražky.
Píšete, že vrtuli máte vlastní, ale žádné otáčky, nebo prumer, prevod apod. Na to pak nejde nic rozumné ríct.
Stínení kabelu tady nemá smysl. Prurez vodiče je na danou vzdálenost slabý pri tomhle napetí a výkonu. Lze použít, ale už tam budou nejaké možná i významné ztráty.
Uživatelský avatar
marko250
Příspěvky: 3422
Registrován: ned led 12, 2014 7:41 pm
Lokalita: Hlučín
Bydliště: Hlučín

Re: Vodič, motor, Vaše rada.

Nový příspěvek od marko250 »

Trochu tady zneužiji názvu vlákna a měl bych na znalé dotaz s pohonem pro pilu a štípač.Byl na nich 3-f 400VAC motor 2800otáček/3kW a potřebuji je nyní nahradit a na trhu je buď s cívkou 1-f /230VAC/2800ot./3kW ,který mi už ale firma dodává měsíc a půl a nemám na ně nervy už.Nebo tady ta varianta DC motoru co uvedl >pamiaxxx

http://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/7-1 ... m-chlazeny
Jak by vypadala instalace,kdy musí být kabeláž 20m od stroje a napojení by bylo na regl a baterky (59VDC/630A).Není mi jasné zapojení motoru samotného(čtyři vývody?),fyzicky bych ho přenášel mezi těmi stroji(bajonet+dvoupólový konektor Anderson 200A/600V).Je tam nutná ještě nějaká regulace,jaká kabeláž by šla použít na těch 20m,jaký vypínač by šel na to použít?Co bude dělat motor v zátěži oproti tomu co tam byl(účinnost AC/DC motoru).Líbí se mi rozměr a hmotnost DC motoru což ulehčí sestrojení kotvení na stroje a přenosnost a nebudu muset nic měnit přez měnič,prostě svítí tak řežu a pak štípu :yes: .
16kWp/JZ-50°/20xChaori 230 ,JV-90°/8xLeapton 650 + <JZ-90° /15xJAsolar / Mono 385, regl Midnite Classic 150<89A> , 1x EASUN <80A> a 1x EASUN <100A>,baterka 17s 54.4VDC LFP4/784Ah<uloží 42kWh>,měnič XTH 8000-48V špičkově 21kW
pezizka
Příspěvky: 741
Registrován: úte čer 24, 2014 8:23 pm
Lokalita: Kyjovsko
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 9170
Kapacita baterie [kWh]: 33
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Vodič, motor, Vaše rada.

Nový příspěvek od pezizka »

pamiaxxx píše:
Když bych použil tento motor - celé toto zařízení:
http://www.ebay.de/itm/1000W-48V-WINDGE ... OSwHnFVr18
Tehdy jsem chtěl použít http://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/4-1 ... zadni-kolo
Měl jsem to i v rukou a je fakt, že to nebyl problém roztočit. Ale co z toho poleze jako alternátoru, při jakých otáčkách a tak tucha nemám :(
Uživatelský avatar
marko250
Příspěvky: 3422
Registrován: ned led 12, 2014 7:41 pm
Lokalita: Hlučín
Bydliště: Hlučín

Re: Vodič, motor, Vaše rada.

Nový příspěvek od marko250 »

Podle této tabulky to vypadá superlativně až 91,2% účinnosti ale odběr 4300W a dá 3920W při 48V/90A

http://www.e-pohon.cz/fotky4744/fotov/_ ... W-Data.pdf
16kWp/JZ-50°/20xChaori 230 ,JV-90°/8xLeapton 650 + <JZ-90° /15xJAsolar / Mono 385, regl Midnite Classic 150<89A> , 1x EASUN <80A> a 1x EASUN <100A>,baterka 17s 54.4VDC LFP4/784Ah<uloží 42kWh>,měnič XTH 8000-48V špičkově 21kW
Uživatelský avatar
redcrown
Příspěvky: 1139
Registrován: pát říj 12, 2012 8:15 pm
Bydliště: Severní Čechy

Re: Vodič, motor, Vaše rada.

Nový příspěvek od redcrown »

marko250 píše:
Trochu tady zneužiji názvu vlákna a měl bych na znalé dotaz s pohonem pro pilu a štípač.Byl na nich 3-f 400VAC motor 2800otáček/3kW a potřebuji je nyní nahradit a na trhu je buď s cívkou 1-f /230VAC/2800ot./3kW ,který mi už ale firma dodává měsíc a půl a nemám na ně nervy už.Nebo tady ta varianta DC motoru co uvedl >pamiaxxx

http://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/7-1 ... m-chlazeny
Jak by vypadala instalace,kdy musí být kabeláž 20m od stroje a napojení by bylo na regl a baterky (59VDC/630A).Není mi jasné zapojení motoru samotného(čtyři vývody?),fyzicky bych ho přenášel mezi těmi stroji(bajonet+dvoupólový konektor Anderson 200A/600V).Je tam nutná ještě nějaká regulace,jaká kabeláž by šla použít na těch 20m,jaký vypínač by šel na to použít?Co bude dělat motor v zátěži oproti tomu co tam byl(účinnost AC/DC motoru).Líbí se mi rozměr a hmotnost DC motoru což ulehčí sestrojení kotvení na stroje a přenosnost a nebudu muset nic měnit přez měnič,prostě svítí tak řežu a pak štípu :yes: .
Z pohledu ceny a potenciálu pro další projekty nebo stroje bych to viděl na frekvenční měnič. Samozřejmě DC řešení bude mít vyšší účinnost, ale rozhodně není univerzální jako FM sdílený s jinými stroji. Podle mě většina motorů jde zapojit do trojúhelníka, takže není problém s výkonem u 1f měniče.
V provozu: poloostrov 19kWp, 4x XTM4000-48, 4xVT80, 18kWh LFP 14S10P + Batrium
Uživatelský avatar
abrams
Příspěvky: 2774
Registrován: ned črc 17, 2011 12:19 pm
Lokalita: Brno
Bydliště: Brno

Re: Vodič, motor, Vaše rada.

Nový příspěvek od abrams »

Zdravím ,

výše zmíněný "DC" motor není klasický elektromotor přímo na DC ale BLDC motor :arrow: alijas třífázový motor .
K roztočení potřebuje adekvátní regulátor , v záložce související zboží je za 10.190,-Kč ;) . Takže 3kW točivé práce z 48V DC budete mít za cca 20kKč a to včetně plynulé regulace toček :yes: .

Elektronům zdar *cloud*
3,96kWp monokrystalů + 2x regl PCM60X + 24kWh LiFePO4 + 6kW HF sínus měnič , celé na 52V systému .
Chibi v textu vyhrazeny :D
xxtt

Re: Vodič, motor, Vaše rada.

Nový příspěvek od xxtt »

marko250 píše:
Trochu tady zneužiji názvu vlákna a měl bych na znalé dotaz s pohonem pro pilu a štípač.Byl na nich 3-f 400VAC motor 2800otáček/3kW a potřebuji je nyní nahradit a na trhu je buď s cívkou 1-f /230VAC/2800ot./3kW ,který mi už ale firma dodává měsíc a půl a nemám na ně nervy už.Nebo tady ta varianta DC motoru co uvedl >pamiaxxx

http://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/7-1 ... m-chlazeny
Jak by vypadala instalace,kdy musí být kabeláž 20m od stroje a napojení by bylo na regl a baterky (59VDC/630A).Není mi jasné zapojení motoru samotného(čtyři vývody?),fyzicky bych ho přenášel mezi těmi stroji(bajonet+dvoupólový konektor Anderson 200A/600V).Je tam nutná ještě nějaká regulace,jaká kabeláž by šla použít na těch 20m,jaký vypínač by šel na to použít?Co bude dělat motor v zátěži oproti tomu co tam byl(účinnost AC/DC motoru).Líbí se mi rozměr a hmotnost DC motoru což ulehčí sestrojení kotvení na stroje a přenosnost a nebudu muset nic měnit přez měnič,prostě svítí tak řežu a pak štípu :yes: .
Ten motor 1F 230VAC/2800 zrušte. Tyhle motory jsou nanic, znám denne verzi 1.1kW. Potíže s rozbehem, ztráta momentu pri zatížení, špatné trakční vlastnosti.
Mnohem lepší je 3F+menič, nebo DC s uhlíkama. Motor z linku je totální pruser, zjevne nemá s 3kW nic společné, to udelá opravdu jenom snad krátkodobe.
Ješte k domu drze napíšou vzduchem chlazený, a nic co má společné se vzduchovým chlazením tam nevidím.
S temahle výkonama vyjdou prívodní kabely opravdu tlusté.
xxtt

Re: Vodič, motor, Vaše rada.

Nový příspěvek od xxtt »

redcrown píše:
Podle mě většina motorů jde zapojit do trojúhelníka, takže není problém s výkonem u 1f měniče.
Pozor, toto nestačí. Je potrebné, aby mel motor predtím nominální výkon ve hvezde. Takže nejsou vhodné motory, které byly puvodne určené pro prepínání Y/D.
Uživatelský avatar
abrams
Příspěvky: 2774
Registrován: ned črc 17, 2011 12:19 pm
Lokalita: Brno
Bydliště: Brno

Re: Vodič, motor, Vaše rada.

Nový příspěvek od abrams »

xxtt píše:
Motor z linku je totální pruser, zjevne nemá s 3kW nic společné, to udelá opravdu jenom snad krátkodobe.
Ješte k domu drze napíšou vzduchem chlazený, a nic co má společné se vzduchovým chlazením tam nevidím.
S temahle výkonama vyjdou prívodní kabely opravdu tlusté.
Zdravím ,

motor z linku je na 99% 3f s permanentními magnety , se stejnou architekturou jako jsou modelářské 3f elektromotory . Osobně jeden maličký letadýlkový 750W @18V DC používám v aku-řetězové pile k naprosté spokojenosti :yes: . Zmíněný motor s patřičným regulátorem bude více než adekvátní náhradou za obyč 400V AC 3f motor :yes: .

Elektronům zdar *sun*
3,96kWp monokrystalů + 2x regl PCM60X + 24kWh LiFePO4 + 6kW HF sínus měnič , celé na 52V systému .
Chibi v textu vyhrazeny :D
xxtt

Re: Vodič, motor, Vaše rada.

Nový příspěvek od xxtt »

abrams píše:
xxtt píše:
Motor z linku je totální pruser, zjevne nemá s 3kW nic společné, to udelá opravdu jenom snad krátkodobe.
Ješte k domu drze napíšou vzduchem chlazený, a nic co má společné se vzduchovým chlazením tam nevidím.
S temahle výkonama vyjdou prívodní kabely opravdu tlusté.
Zdravím ,

motor z linku je na 99% 3f s permanentními magnety , se stejnou architekturou jako jsou modelářské 3f elektromotory . Osobně jeden maličký letadýlkový 750W @18V DC používám v aku-řetězové pile k naprosté spokojenosti :yes: . Zmíněný motor s patřičným regulátorem bude více než adekvátní náhradou za obyč 400V AC 3f motor :yes: .

Elektronům zdar *sun*
Nevím, co jste mi tím chtel ríct. Navrhuju motory s PM za peníze. Preju hezké pokusy s akupilou zatíženou semtam pár minut. Zmerte si ale nekdy i mechanický výkon, místo toho rozplývání.
Uživatelský avatar
marko250
Příspěvky: 3422
Registrován: ned led 12, 2014 7:41 pm
Lokalita: Hlučín
Bydliště: Hlučín

Re: Vodič, motor, Vaše rada.

Nový příspěvek od marko250 »

Chlapi raději se zeptám,jak zapojit na 230VAC svorkovnici tohohle jednofázového motoru s pomocným vinutím a jedním kondem.Má být pravotočivý tak jsem spojil plechy Z1>U1 , CA>Z2 , CA>U2 na U1 jsem přived fázi a na U2 nulák,zemění na kostru těla. Výsledek ale byly vyražené pojistky,tak jsem dál nepokračoval a ptám se jestli je v zapojení vše v pořádku?Je proud na štítku rozběhový,odpovídá tedy 4094W(17.8A) a mám jít po pojistkách?
3.jpg
4.jpg
5.jpg
16kWp/JZ-50°/20xChaori 230 ,JV-90°/8xLeapton 650 + <JZ-90° /15xJAsolar / Mono 385, regl Midnite Classic 150<89A> , 1x EASUN <80A> a 1x EASUN <100A>,baterka 17s 54.4VDC LFP4/784Ah<uloží 42kWh>,měnič XTH 8000-48V špičkově 21kW
pezizka
Příspěvky: 741
Registrován: úte čer 24, 2014 8:23 pm
Lokalita: Kyjovsko
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 9170
Kapacita baterie [kWh]: 33
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Vodič, motor, Vaše rada.

Nový příspěvek od pezizka »

Ten proud bude maximální pracovní, rozběh ještě víc. Zapojení podle všeho OK. Bude to chtít "šnekovky" ;) 3kW v jedné fázi je docela dost. Psal to tuším xxtt, ty motory opravdu nemají bůhvíjaký krouťák. Ve srovnání s 3f je to jako benzín a diesel :) Snad to bude stačit :?
Uživatelský avatar
ota
Příspěvky: 2298
Registrován: čtv dub 18, 2013 9:37 am
Bydliště: na chaloupce u lesa-Příbramsko

Re: Vodič, motor, Vaše rada.

Nový příspěvek od ota »

Kolik ampér a jakou charakteristiku má ta pojistka, co jí to vyrazilo?
Mě v hodně podobný konfiguraci občas vyletí i 20A rychlý jistič.
70kWp + 10kW Infinity, 25kWh LiFe
xxtt

Re: Vodič, motor, Vaše rada.

Nový příspěvek od xxtt »

Ten proud na štítku je nominální.
To znamená, že pri rozbehu klidne chvilku i pres 100A.

Jít na 1 fázi s tímhle typem motoru je opravdu vražda lokální elektrické síte. Se divím, že nekdo takový motor dneska na neco používá.
xxtt

Re: Vodič, motor, Vaše rada.

Nový příspěvek od xxtt »

marko250 píše:
Je proud na štítku rozběhový,odpovídá tedy 4094W(17.8A) a mám jít po pojistkách?
...
Výkon na štítku podobných motoru je brán jako mechanický, takže nejde o elektrický príkon. Ten je jak píšete asi 4kW. Pokud motor už beží, pri rozbehu ješte dostikrát vyšší.
Já mel na cirkuláre stejný motor nižší typové rady 1.1kW, dlouho jsem otálel s jeho výmenou, a když jsem se nakonec odhodlal, tak jsem se pak divil, že jsem tak neudelal drív, bez ohledu na cenu. Také jsem jej koupil nový za "značné" peníze. Ten motor je tak možná dobrý na vetší dmychadla, ventilátory ale ne na trakci, a promenné zatežování, tam má špatné vlastnosti.
Na 1 fázi je vhodný jen DC nebo univerzál (motory s uhlíkama), nebo 3F s frekvenčním meničem.

Pokud to opravdu chcete takhle, doporučuju rozbehové autotrafo (i jakékoliv trafo 230/24 až 48V, kde sekundár na proud kolem 20A je treba zapojit do serie se sítí tak, aby se to sekundární napetí od síte odpočítalo, jinak prohodit jedno z vinutí).
Uživatelský avatar
marko250
Příspěvky: 3422
Registrován: ned led 12, 2014 7:41 pm
Lokalita: Hlučín
Bydliště: Hlučín

Re: Vodič, motor, Vaše rada.

Nový příspěvek od marko250 »

Asi to bude ten jistič zásuvkového okruhu , tuším že tam mám jen 16A B,jen sem si chtěl být jist s tím zapojením, než to zapnu někde tvrději :-).A jsem tedy zvědav co na to řekne Power Jack :lol: :lol: :lol: :lol: Jinak tento motor na tom s účinností není zase tak špatně dle tabulky(77%) a krouťák má taky,není to klasický 3-f zapojený na 230VAC.Uvidím co z toho vyleze.




jmenovitý výkon -3,0kW/osová výška -100mm/typ- 1LF7 106-2AB../otáčky -2905 min-1/účinnost -77%/účiník -0,95/ jmenovitý proud při 230V -17,8A/záběrný moment- 4,05Nm/poměrný záběrný moment Mz/Mn -0,41/poměrný záběrný proud Ik/In -6,2/poměrný moment zvratu Mmax/Mn- 2,5/Cb- 60μF/moment setrvačnosti kg/m2-0,0051/hmotnost- 23,10kg
16kWp/JZ-50°/20xChaori 230 ,JV-90°/8xLeapton 650 + <JZ-90° /15xJAsolar / Mono 385, regl Midnite Classic 150<89A> , 1x EASUN <80A> a 1x EASUN <100A>,baterka 17s 54.4VDC LFP4/784Ah<uloží 42kWh>,měnič XTH 8000-48V špičkově 21kW
xxtt

Re: Vodič, motor, Vaše rada.

Nový příspěvek od xxtt »

marko250 píše:
Asi to bude ten jistič zásuvkového okruhu , tuším že tam mám jen 16A B,jen sem si chtěl být jist s tím zapojením, než to zapnu někde tvrději :-).A jsem tedy zvědav co na to řekne Power Jack :lol: :lol: :lol: :lol: Jinak tento motor na tom s účinností není zase tak špatně dle tabulky(77%) a krouťák má taky,není to klasický 3-f zapojený na 230VAC.Uvidím co z toho vyleze.

jmenovitý výkon -3,0kW/osová výška -100mm/typ- 1LF7 106-2AB../otáčky -2905 min-1/účinnost -77%/účiník -0,95/ jmenovitý proud při 230V -17,8A/záběrný moment- 4,05Nm/poměrný záběrný moment Mz/Mn -0,41/poměrný záběrný proud Ik/In -6,2/poměrný moment zvratu Mmax/Mn- 2,5/Cb- 60μF/moment setrvačnosti kg/m2-0,0051/hmotnost- 23,10kg
Má ale dost špatný prubeh krouťáku s otáčkama, špatná trakce vuči 3F s meničem, nebo DC, a špatnou pretížitelnost. Ta účinnost je možná taková v 1 bode a za dobrého počasí, a když je motor ješte studený.
Opravdu znám tento typ jako své boty, hodne let v provozu.
3F zapojený na 220 zvládá jaksepatrí málokdo. To není jen o schéme a velikosti kapacity, takový motor musí být vinutý na nominální výkon do Y.
Navíc tam není vinutí o 90, ale o 120 elektrických stupňu, takže nelze dobre srovnávat. Obecne je ale 3F motor s kondem vždy horší rešení, než 2 vinutí posunuté o 90.
Pokud je rozbeh lehký, tak to možná menič dá, jinak se na tom posere. Tvrdší test na menič si neumím predstavit.

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek