Lightyear One: solární konkurent Tesly
Novinky, zajímavosti, věda a technika v oblasti solární energie.
-
- Příspěvky: 155
- Registrován: úte pro 11, 2018 1:22 pm
Lightyear One: solární konkurent Tesly
Dobrý den,
i když máme dnes státní svátek, je tu pátek, a to znamená, že jsme pro vás přichystali článek ke čtení, zamyšlení a diskuzi. Tentokrát to bude o elektromobilu, který teoreticky může jezdit úplně zadarmo.
Karel Kilián
Lightyear One: solární konkurent Tesly
Nizozemská firma Lightyear představila 25. června v letovisku Katwijk aan Zee prototyp svého prvního elektrického automobilu. To by možná nebylo až tak zvláštní, neboť segment elektromobilů doslova roste před očima, ovšem tato novinka se vymyká solárními panely, sloužícími k nabíjení baterií.
Další, čím tento vůz poutá oprávněnou pozornost laické i odborné veřejnosti, je deklarovaný dojezd. Na jedno nabití by totiž měl ujet až 725 kilometrů, což už je hodnota, se kterou může bez uzardění konkurovat konvenčním automobilům se spalovacími motory.
Solární nabíjení
Čistě teoreticky není nutné Lightyear One vůbec připojovat k elektrické zásuvce. Během slunečného dne v Rotterdamu lze totiž z fotovoltaických panelů získat energii na ujetí až 59 kilometrů, což většině lidí bude s rezervou stačit na cestu do práce a zpět. Teoreticky jsou soláry schopné během jedné hodiny získat energii až na 12 kilometrů jízdy.
Samozřejmě něco jiného jsou teoretické hodnoty, vycházející z ideálních podmínek, zatímco realita bývá podstatně méně přívětivá. Ve skutečnosti by tedy na jaře a v létě mohly sluneční paprsky během dne dodat energii asi na 30 kilometrů, na podzim a v zimě pak jen na 7 až 8 kilometrů.
I s těmito hodnotami by ale elektromobil mohl být energeticky zcela nezávislý - byť jen v případě, že bude používán k jízdám na krátké vzdálenosti. V takovém režimu by auto jezdilo výhradně na čistou energii, což je zásadní výhoda proti současným elektromobilům, které často jezdí na energii vyrobenou neekologických v uhelných elektrárnách.
Auto podporuje rychlého nabíjení výkonem až 60kW, díky kterému může během pouhé hodiny na nabíječce získat energii na ujetí 507 km. Lze ho nabíjet i z běžné 230V zásuvky - v takovém případě se za jednu noc nabije tak, že dokáže ujet až 400 kilometrů.
Panely na střeše a kapotě
Střecha a kapota vozu jsou pokryty pěti metry čtverečními lehkých solárních článků, uloženými pod bezpečnostním sklem. Výrobce tvrdí, že sklo je „tak silné, že po něm může chodit dospělý člověk, aniž by způsobil jeho promáčknutí.“
Solární panely mohou nabíjet auto, když stojí, ale také „zvyšují“ dojezd během jeho jízdy. Během čtyřhodinové cesty by měl Lightyear One načerpat energii na dalších 50 kilometrů. Pokud si řidič dopřeje zastávku na oběd, bude vozidlo samozřejmě v nabíjení pokračovat.
Pětimístné vozidlo má celkem čtyři elektromotory, které mu umožní zrychlit z 0 na 100 km/h za 10 sekund. K optimalizaci hmotnosti vozu byly použity komponenty z hliníku a uhlíkových vláken. Zcela očividná je snaha o co nejvíce aerodynamický design, díky kterému klade auto během jízdy vzduchu jen minimální odpor a potřebuje tak ke svému pohybu méně energie.
„Úkolem týmu, zabývajícího se aerodynamikou, je zajistit, aby se vzduch pohyboval podél křivek vozu co nejplynuleji,“ vysvětluje Annemiek Koers. „Chceme, aby auto procházelo vzduchem stejně jako dešťová kapka - příklad ideálně aerodynamického objektu. “
Nepříliš příznivá cena
Lightyear je relativně nová firma, která byla založena v roce 2016. Její zakladatelé, ještě coby vysokoškolští studenti, vyvinuli pro závod World Solar Challenge v Austrálii solární automobil Stella, se kterým se v týmu Solar Team Eindhoven stali v letech 2013, 2015 a 2017 mistry světa ve své třídě. Poté založili Lightyear s cílem vyrábět a prodávat podobná vozidla ve větším měřítku.
Navzdory skutečnosti, že je Lightyear One stále ve stádiu prototypu, výrobce se již chlubí, že prodal už více než sto vozů. Celkem plánuje vyrobit asi 500 exemplářů, přičemž zahájení výroby je plánováno na rok 2021. Rezervační poplatek je 119 000 eur, což je v přepočtu asi tři miliony korun, konečná cena pak činí 149 000 eur, tedy bezmála o dalších 800 000 korun víc.
„Vzhledem k tomu, že nové technologie znamenají vysoké jednotkové náklady, musíme začít na exkluzivním trhu,“ upřesnil spoluzakladatel a generální ředitel Lex Hoefsloot. „Lightyear One je první solární auto na dlouhé vzdálenosti a má ohromující specifikace. Další modely, které plánujeme vyvíjet, budou mít výrazně nižší pořizovací cenu.“
Naděje i kritika
Pokud tedy máte několik volných milionů korun a jste-li fanoušky solárních technologií, můžete firmě Lightyear pomoci s veřejným testováním jejího prvního auta. Kromě radosti z revoluční novinky můžete mít dobrý pocit z toho, že se budete přepravovat šetrně k životnímu prostředí a minimalizujete tak svou uhlíkovou stopu.
Přesný počet kilometrů získaných ze solární energie se pochopitelně bude lišit v závislosti na mnoha faktorech, jako jsou klimatické podmínky a frekvence jízd, ale výrobce odhaduje, že v zemích s dostatkem slunečního světla může jít ročně až o 20 000 kilometrů.
Server The Verge však poněkud kriticky (ale věcně) připomíná, že za podobné peníze lze pořídit velmi slušný elektromobil a nainstalovat na střechu domu solární elektrárnu s podstatně větší plochou panelů, ze které ho bude možné nabíjet.
Co říkáte na Lightyear One? Dává vám tento koncept smysl?
Zdroj: lightyear.one.
i když máme dnes státní svátek, je tu pátek, a to znamená, že jsme pro vás přichystali článek ke čtení, zamyšlení a diskuzi. Tentokrát to bude o elektromobilu, který teoreticky může jezdit úplně zadarmo.
Karel Kilián
Lightyear One: solární konkurent Tesly
Nizozemská firma Lightyear představila 25. června v letovisku Katwijk aan Zee prototyp svého prvního elektrického automobilu. To by možná nebylo až tak zvláštní, neboť segment elektromobilů doslova roste před očima, ovšem tato novinka se vymyká solárními panely, sloužícími k nabíjení baterií.
Další, čím tento vůz poutá oprávněnou pozornost laické i odborné veřejnosti, je deklarovaný dojezd. Na jedno nabití by totiž měl ujet až 725 kilometrů, což už je hodnota, se kterou může bez uzardění konkurovat konvenčním automobilům se spalovacími motory.
Solární nabíjení
Čistě teoreticky není nutné Lightyear One vůbec připojovat k elektrické zásuvce. Během slunečného dne v Rotterdamu lze totiž z fotovoltaických panelů získat energii na ujetí až 59 kilometrů, což většině lidí bude s rezervou stačit na cestu do práce a zpět. Teoreticky jsou soláry schopné během jedné hodiny získat energii až na 12 kilometrů jízdy.
Samozřejmě něco jiného jsou teoretické hodnoty, vycházející z ideálních podmínek, zatímco realita bývá podstatně méně přívětivá. Ve skutečnosti by tedy na jaře a v létě mohly sluneční paprsky během dne dodat energii asi na 30 kilometrů, na podzim a v zimě pak jen na 7 až 8 kilometrů.
I s těmito hodnotami by ale elektromobil mohl být energeticky zcela nezávislý - byť jen v případě, že bude používán k jízdám na krátké vzdálenosti. V takovém režimu by auto jezdilo výhradně na čistou energii, což je zásadní výhoda proti současným elektromobilům, které často jezdí na energii vyrobenou neekologických v uhelných elektrárnách.
Auto podporuje rychlého nabíjení výkonem až 60kW, díky kterému může během pouhé hodiny na nabíječce získat energii na ujetí 507 km. Lze ho nabíjet i z běžné 230V zásuvky - v takovém případě se za jednu noc nabije tak, že dokáže ujet až 400 kilometrů.
Panely na střeše a kapotě
Střecha a kapota vozu jsou pokryty pěti metry čtverečními lehkých solárních článků, uloženými pod bezpečnostním sklem. Výrobce tvrdí, že sklo je „tak silné, že po něm může chodit dospělý člověk, aniž by způsobil jeho promáčknutí.“
Solární panely mohou nabíjet auto, když stojí, ale také „zvyšují“ dojezd během jeho jízdy. Během čtyřhodinové cesty by měl Lightyear One načerpat energii na dalších 50 kilometrů. Pokud si řidič dopřeje zastávku na oběd, bude vozidlo samozřejmě v nabíjení pokračovat.
Pětimístné vozidlo má celkem čtyři elektromotory, které mu umožní zrychlit z 0 na 100 km/h za 10 sekund. K optimalizaci hmotnosti vozu byly použity komponenty z hliníku a uhlíkových vláken. Zcela očividná je snaha o co nejvíce aerodynamický design, díky kterému klade auto během jízdy vzduchu jen minimální odpor a potřebuje tak ke svému pohybu méně energie.
„Úkolem týmu, zabývajícího se aerodynamikou, je zajistit, aby se vzduch pohyboval podél křivek vozu co nejplynuleji,“ vysvětluje Annemiek Koers. „Chceme, aby auto procházelo vzduchem stejně jako dešťová kapka - příklad ideálně aerodynamického objektu. “
Nepříliš příznivá cena
Lightyear je relativně nová firma, která byla založena v roce 2016. Její zakladatelé, ještě coby vysokoškolští studenti, vyvinuli pro závod World Solar Challenge v Austrálii solární automobil Stella, se kterým se v týmu Solar Team Eindhoven stali v letech 2013, 2015 a 2017 mistry světa ve své třídě. Poté založili Lightyear s cílem vyrábět a prodávat podobná vozidla ve větším měřítku.
Navzdory skutečnosti, že je Lightyear One stále ve stádiu prototypu, výrobce se již chlubí, že prodal už více než sto vozů. Celkem plánuje vyrobit asi 500 exemplářů, přičemž zahájení výroby je plánováno na rok 2021. Rezervační poplatek je 119 000 eur, což je v přepočtu asi tři miliony korun, konečná cena pak činí 149 000 eur, tedy bezmála o dalších 800 000 korun víc.
„Vzhledem k tomu, že nové technologie znamenají vysoké jednotkové náklady, musíme začít na exkluzivním trhu,“ upřesnil spoluzakladatel a generální ředitel Lex Hoefsloot. „Lightyear One je první solární auto na dlouhé vzdálenosti a má ohromující specifikace. Další modely, které plánujeme vyvíjet, budou mít výrazně nižší pořizovací cenu.“
Naděje i kritika
Pokud tedy máte několik volných milionů korun a jste-li fanoušky solárních technologií, můžete firmě Lightyear pomoci s veřejným testováním jejího prvního auta. Kromě radosti z revoluční novinky můžete mít dobrý pocit z toho, že se budete přepravovat šetrně k životnímu prostředí a minimalizujete tak svou uhlíkovou stopu.
Přesný počet kilometrů získaných ze solární energie se pochopitelně bude lišit v závislosti na mnoha faktorech, jako jsou klimatické podmínky a frekvence jízd, ale výrobce odhaduje, že v zemích s dostatkem slunečního světla může jít ročně až o 20 000 kilometrů.
Server The Verge však poněkud kriticky (ale věcně) připomíná, že za podobné peníze lze pořídit velmi slušný elektromobil a nainstalovat na střechu domu solární elektrárnu s podstatně větší plochou panelů, ze které ho bude možné nabíjet.
Co říkáte na Lightyear One? Dává vám tento koncept smysl?
Zdroj: lightyear.one.
-
- Příspěvky: 286
- Registrován: sob pro 01, 2012 11:19 pm
Re: Lightyear One: solární konkurent Tesly
Ak uvážime že by to malo jazdiť aj v zime je to nezmysel. Predpokladám že karoséria je plochá, celá plocha je orientovaná kolmo na slnko.A za tie peniaze by bolo možné jazdiť taxíkom.
-
- Příspěvky: 2623
- Registrován: čtv črc 19, 2018 12:14 am
- Bydliště: Vidiek, Trhanova Lhota
Re: Lightyear One: solární konkurent Tesly
Já bych to viděl, že každej sériově vyráběnej elektromobil je pro trh potřebnej. U tohodle je to klasicky cena, která mu hrozně ublíží. Pokud se tedy nesnaží jet ve vleku TESLY. Napálit cenu a pomalu začít dělat vozy pro masy. Jenže k tomu je potřeba udělat i portfolio nejen s vozem samotným.
-
- Příspěvky: 286
- Registrován: sob pro 01, 2012 11:19 pm
Re: Lightyear One: solární konkurent Tesly
Zoberme to takto. Plocha pre solárne panely nech je cca 5m2 (nech nežeriem). Potom max. výkon cez obed bude cca 750 W a denná výroba pár kWh. To za deň nabije na cca 10-20 km. A ak je to ešte len v štádiu prototypu tak ťažko už niečo predal, lebo to nie je homologované. Čistý podvod, podobne ako Tesla. Peniaze sa získavajú od naivných investorov, nie z predaja.
-
- Příspěvky: 3074
- Registrován: stř dub 27, 2016 12:12 am
Re: Lightyear One: solární konkurent Tesly
To, že něčemu nerozumíš, ještě neznamená, že je to podvod.
Youdova ostrovní laboratoř 20kWp: https://youda.mypower.cz
-
- Příspěvky: 286
- Registrován: sob pro 01, 2012 11:19 pm
Re: Lightyear One: solární konkurent Tesly
Rešpektujem že Ty rozumíš všemu. Ale aj tak nerozumím načo to auto vozí so sebou tú solárnu mini elektrárničku prikrytú pancierovým sklom, ktorá stačí leda na obrysové svetlá. Rozumíš tomu? Ak áno, objasni mi to.
-
- Příspěvky: 3074
- Registrován: stř dub 27, 2016 12:12 am
Re: Lightyear One: solární konkurent Tesly
Máš štěstí, že jdu zrovna kolem. Kamarádi o mně říkají, že jsem odborník.
Že ta elektrárnička na střeše má význam, prokázali členové týmu Lightyear již před několika lety, kdy s podobným designem s přehledem vyhráli australský závod mimozemských solárních aut:
Jak vidno z tabulky výše, při nabití 46kWh z externího zdroje dokázal poté jejich "létající talíř" s elektrárničkou na střeše urazit během závodu vzdálenost 10197 Km. V dalším sloupci pak je vyjádřeno, kolik km/kWh to vychází v přepočtu: 223 ujetých kilometrů na jednu kWh dodané externí energie. Chytřejším hned dojde, že taková efektivita (km per kWh) není možná a že tam byla energie dodávaná z externího zdroje - z oné střešní elektrárničky.
Kdyby sis článek přečetl pořádně, zjistil bys, že ten jejich aktuální prototyp se dá nabíjet mnoha různými způsoby (včetně DC chargeru) a že tedy nikdo netvrdí, že elektrárnička na střeše má být jeho jediným zdrojem. Přesto, v určitém ročním období, ve vhodných zeměpisných šířkách, ty panely během dne opravdu mohou vyrobit dostatečné množství energie k tomu, aby ses přemístil na pár km vzdálené pracoviště, nechal to tam před bránou a večer se dostrkal zase domů. Možná to pak ještě strčíš do zásuvky, možná ne.
Dovedu si přestavit spoustu takzvaných "digitálních nomádů", kterým by vůbec nevadilo, že budou kepmovat třeba týden na jednom místě a až se jim autíčko dobije, tak se přesunou o 300km dál. Do dalšího tábořiště nebo k jezeru. Akorát, že tihle mlaďoši mají raději dodávky než kupé. Mě ani tobě už se takto žít nepoštěstí, oba chcípneme přivázaní k soustruhu a lopatě, nebo co to vlastně děláš. Přesto však věř, že takoví šťastní lidé existují. Čas pro ně plyne pomaleji, na živobytí si vydělávají natáčením videí, programováním nebo lekcemi potápění.
Co se týče Tesla Motors, že jejich business není podvod dokazuje spousta jimi vyrobených elektromobilů, které se prohánějí na silnicích. Dále pak třeba mapa DC nabíječek (SuperChargerů) a AC nabíječek (Destination Chargerů), které Tesla Motors společně se svými partnery stačila vybudovat v USA, Evropě i jinde: Abychom si ujasnili naše pozice:
PS:
Mě osobně se to auto Lightyear One nelíbí, není to moje cílovka. Souhlasím však s kolegy - každý pozitivní počin a osvěta ve světě elektromobility je dobrá. Protože jestli budeme ještě dalších 50 let všichni jezdit ropákama, tak se tu udusíme my i naše děti.
Že ta elektrárnička na střeše má význam, prokázali členové týmu Lightyear již před několika lety, kdy s podobným designem s přehledem vyhráli australský závod mimozemských solárních aut:
Jak vidno z tabulky výše, při nabití 46kWh z externího zdroje dokázal poté jejich "létající talíř" s elektrárničkou na střeše urazit během závodu vzdálenost 10197 Km. V dalším sloupci pak je vyjádřeno, kolik km/kWh to vychází v přepočtu: 223 ujetých kilometrů na jednu kWh dodané externí energie. Chytřejším hned dojde, že taková efektivita (km per kWh) není možná a že tam byla energie dodávaná z externího zdroje - z oné střešní elektrárničky.
Kdyby sis článek přečetl pořádně, zjistil bys, že ten jejich aktuální prototyp se dá nabíjet mnoha různými způsoby (včetně DC chargeru) a že tedy nikdo netvrdí, že elektrárnička na střeše má být jeho jediným zdrojem. Přesto, v určitém ročním období, ve vhodných zeměpisných šířkách, ty panely během dne opravdu mohou vyrobit dostatečné množství energie k tomu, aby ses přemístil na pár km vzdálené pracoviště, nechal to tam před bránou a večer se dostrkal zase domů. Možná to pak ještě strčíš do zásuvky, možná ne.
Dovedu si přestavit spoustu takzvaných "digitálních nomádů", kterým by vůbec nevadilo, že budou kepmovat třeba týden na jednom místě a až se jim autíčko dobije, tak se přesunou o 300km dál. Do dalšího tábořiště nebo k jezeru. Akorát, že tihle mlaďoši mají raději dodávky než kupé. Mě ani tobě už se takto žít nepoštěstí, oba chcípneme přivázaní k soustruhu a lopatě, nebo co to vlastně děláš. Přesto však věř, že takoví šťastní lidé existují. Čas pro ně plyne pomaleji, na živobytí si vydělávají natáčením videí, programováním nebo lekcemi potápění.
Co se týče Tesla Motors, že jejich business není podvod dokazuje spousta jimi vyrobených elektromobilů, které se prohánějí na silnicích. Dále pak třeba mapa DC nabíječek (SuperChargerů) a AC nabíječek (Destination Chargerů), které Tesla Motors společně se svými partnery stačila vybudovat v USA, Evropě i jinde: Abychom si ujasnili naše pozice:
- Já jsem smradlavej tlusťoch, sedící v baráku co mu padá na hlavu.
- Ty si někde na Slovensku montuješ mikrovrtulky, jejichž energetický přínos je stejně diskutabilní, jako elektrárnička na střeše onoho auta.
- Ten chlap kterej řídí Teslu, posílá rakety do vesmíru, vyrábí nejprodávanější elektromobily na světě a jsou z něj posraný všechny tradiční automobilky.
PS:
Mě osobně se to auto Lightyear One nelíbí, není to moje cílovka. Souhlasím však s kolegy - každý pozitivní počin a osvěta ve světě elektromobility je dobrá. Protože jestli budeme ještě dalších 50 let všichni jezdit ropákama, tak se tu udusíme my i naše děti.
Youdova ostrovní laboratoř 20kWp: https://youda.mypower.cz
-
- Příspěvky: 3204
- Registrován: stř lis 28, 2018 7:57 pm
- Bydliště: Vyškov
Re: Lightyear One: solární konkurent Tesly
Protože jestli budeme ještě dalších 50 let všichni jezdit ropákama, tak se tu udusíme my i naše děti.
Jen si dovolim doplnit že ač se neustále řeší hlavně auta tak z globálního hlediska jsou i větší znečišťovatele o čem se až tak nemluví.
https://www.auto.cz/lode-jedine-spolecn ... die-129661
https://www.eea.europa.eu/cs/articles/e ... ni-dopravy
Jen si dovolim doplnit že ač se neustále řeší hlavně auta tak z globálního hlediska jsou i větší znečišťovatele o čem se až tak nemluví.
https://www.auto.cz/lode-jedine-spolecn ... die-129661
https://www.eea.europa.eu/cs/articles/e ... ni-dopravy
-
- Příspěvky: 5451
- Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
- Lokalita: SO, SK
- Bydliště: SO, SK
Re: Lightyear One: solární konkurent Tesly
Mne sa páčí ta možnosť, keď mám napr. podorys 9 m2, 9 x 1000 = 9000 W,
pri účinnosti 0.25 === 2.25 kW, za 8 hod na parkovisku = 8 x 2.25 = 18000 Wh,
pri spotrebe 83 Wh na km to je 18000 / 83 = 216.87 km,
pričom to nepotrebuje žiadnu nabíjačku, len parkovisko pred fabrikou.
Keď sa dostanú panely na 75 %, tak to bude 651 km,
ak bude jasno, ale to si určite na euto nedá každý.
pri účinnosti 0.25 === 2.25 kW, za 8 hod na parkovisku = 8 x 2.25 = 18000 Wh,
pri spotrebe 83 Wh na km to je 18000 / 83 = 216.87 km,
pričom to nepotrebuje žiadnu nabíjačku, len parkovisko pred fabrikou.
Keď sa dostanú panely na 75 %, tak to bude 651 km,
ak bude jasno, ale to si určite na euto nedá každý.
DC-AC inverter REC Lion DC-AC ESP32 DIY inv. 15 GB za sekundu DIY MPPT Holder
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
-
- Příspěvky: 3074
- Registrován: stř dub 27, 2016 12:12 am
Re: Lightyear One: solární konkurent Tesly
JJ, máš pravdu Diablo, taky jsem koukal na pár věcí a ty auta jsou jen špička ledovce. Na druhou stranu, je to něco, co dokážeme změnit. A jen proto, že ty zaoceánský lodě znečišťujou víc než všechny auta, přece nerezignujeme no ne?
Podobný je to třeba s tím zákazem plastovejch brček a jednorázovejch příborů - v globálním měřítku to nic neřeší, ale je to symbol a spousta lidí si kvůli tomu třeba uvědomí, že se musíme začít chovat zodpovědně. A si to díky tomu uvědomí třeba nějakej rejdař, kterej se pak rozhodne, že si do flotily pořídí ekologičtější loď než špinavou, tak to svůj účel splnilo
Podobný je to třeba s tím zákazem plastovejch brček a jednorázovejch příborů - v globálním měřítku to nic neřeší, ale je to symbol a spousta lidí si kvůli tomu třeba uvědomí, že se musíme začít chovat zodpovědně. A si to díky tomu uvědomí třeba nějakej rejdař, kterej se pak rozhodne, že si do flotily pořídí ekologičtější loď než špinavou, tak to svůj účel splnilo
Youdova ostrovní laboratoř 20kWp: https://youda.mypower.cz
-
- Příspěvky: 3074
- Registrován: stř dub 27, 2016 12:12 am
Re: Lightyear One: solární konkurent Tesly
JJ, není to pro každýho. Já bych tak obludný auto taky nechtěl (ikdyž design je otázka vkusu), ale do budoucna to klidně může být cesta. My se dnes honíme hlavně za úložištěm (AKU) ale možná se do budoucna ukáže, že pro elektromobilitu bude důležitější efektivita panelů.rottenkiwi píše:Mne sa páčí ta možnosť, keď mám napr. podorys 9 m2, 9 x 1000 = 9000 W,
pri účinnosti 0.25 === 2.25 kW, za 8 hod na parkovisku = 8 x 2.25 = 18000 Wh,
pri spotrebe 83 Wh na km to je 18000 / 83 = 216.87 km,
pričom to nepotrebuje žiadnu nabíjačku, len parkovisko pred fabrikou.
Keď sa dostanú panely na 75 %, tak to bude 651 km,
ak bude jasno, ale to si určite na euto nedá každý.
Youdova ostrovní laboratoř 20kWp: https://youda.mypower.cz
-
- Příspěvky: 3204
- Registrován: stř lis 28, 2018 7:57 pm
- Bydliště: Vyškov
Re: Lightyear One: solární konkurent Tesly
Já bych byl radši kdyby se místo čekání na uvedomileho rejdaře určila emisní norma lodim i letadlům jako je to dnes u aut. Pokud mohou dávat omezení jedné aortě uživatelů mohou i jinym Ať je ta loď letadlo dražší pak se přestane vyplácet vozit věci sem a tam a začnou se prodávat lokální produkty jako tomu bylo dříve a to ve výsledku sníží zátěž víc než to že ta loď letadlo má menší emise. Chápu že lidé ve městě tu možnost nemají ale to že jdeš po dědině a skoro nikdo nemá slepice aby měli svoje vejce a nemuseli je kupovat z Polska to ze ti dokonce náplava řekne že se na dědinu stěhoval za klidem a že ho ráno budí tvůj kohout ať ho zabiješ že mu tvůj strom dělá stín na zahradu ať ho pokacis a že si máš na podzim dojít pohrabat listí které mu na zahradu napadá z tvého stromů už není ani vtipné ale trošku k pláčiyouda píše:JJ, máš pravdu Diablo, taky jsem koukal na pár věcí a ty auta jsou jen špička ledovce. Na druhou stranu, je to něco, co dokážeme změnit. A jen proto, že ty zaoceánský lodě znečišťujou víc než všechny auta, přece nerezignujeme no ne?
Podobný je to třeba s tím zákazem plastovejch brček a jednorázovejch příborů - v globálním měřítku to nic neřeší, ale je to symbol a spousta lidí si kvůli tomu třeba uvědomí, že se musíme začít chovat zodpovědně. A si to díky tomu uvědomí třeba nějakej rejdař, kterej se pak rozhodne, že si do flotily pořídí ekologičtější loď než špinavou, tak to svůj účel splnilo
-
- Příspěvky: 1483
- Registrován: sob bře 30, 2019 10:27 am
- Lokalita: JV od pekla :)
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 5100
- Kapacita baterie [kWh]: 13
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Lightyear One: solární konkurent Tesly
Nedávno to někdo počítal. Ukázalo se, že to tvrzení je sice v jistém smyslu pravdivé, ale ne tak, jak si lidi představujou. Jde o znečištění oxidy síry. Rejdaři ty lodi krmí levnou naftou s vysokým obsahem síry, jaká se nesmí prodávat do aut a asi by jim zničila vstřikovací čerpadla a kdo ví co všechno ještě. Těm velkým pomaloběžným lodním motorům nevadí. Co se týče emisí CO2, když už je někdo má potřebu řešit, tak ty lodi oproti všem autům světa skutečně produkují jen procenta celkového objemu.youda píše:JJ, máš pravdu Diablo, taky jsem koukal na pár věcí a ty auta jsou jen špička ledovce. Na druhou stranu, je to něco, co dokážeme změnit. A jen proto, že ty zaoceánský lodě znečišťujou víc než všechny auta, přece nerezignujeme no ne?
-
- Příspěvky: 2467
- Registrován: ned kvě 12, 2013 2:24 pm
Re: Lightyear One: solární konkurent Tesly
Pro začátek by úplně stačilo zrušit u leteckého kerosinu osvobození od spotřební daně na paliva.diablo007 píše:.......... Já bych byl radši kdyby se místo čekání na uvedomileho rejdaře určila emisní norma lodim i letadlům jako je to dnes u aut. ....
Moudrost nepřichází vždy s věkem, někdy věk přichází sám.
-
- Příspěvky: 3074
- Registrován: stř dub 27, 2016 12:12 am
Re: Lightyear One: solární konkurent Tesly
Hmm - ta nulova spotrebni dan je ceska specialita, nebo jsou podobne danove ulevy i vsude jinde ve svete?
PS: vcera jsem poslouchal CR Plus a byl tam zajimavy komentar: "Pokud si nekdo mysli, ze a omezene planete lze neomezene rust, tak je bud blazen nebo ekonom."
PS: vcera jsem poslouchal CR Plus a byl tam zajimavy komentar: "Pokud si nekdo mysli, ze a omezene planete lze neomezene rust, tak je bud blazen nebo ekonom."
Youdova ostrovní laboratoř 20kWp: https://youda.mypower.cz
-
- Příspěvky: 1483
- Registrován: sob bře 30, 2019 10:27 am
- Lokalita: JV od pekla :)
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 5100
- Kapacita baterie [kWh]: 13
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Lightyear One: solární konkurent Tesly
Je to dáno mezinárodní smlouvou, tzv. Chicagskou konvencí z roku 1944, která definuje celou řadu standardů pro mezinárodní letectví a dost věcí z něj vyčleňuje z kompetencí signatářských států a převádí na ICAO. Díky tomu třeba vůbec neschvaluje český parlament pravidla létání a tato nejsou v každé zemi kompletně odlišná.youda píše:Hmm - ta nulova spotrebni dan je ceska specialita, nebo jsou podobne danove ulevy i vsude jinde ve svete?
-
- Příspěvky: 5451
- Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
- Lokalita: SO, SK
- Bydliště: SO, SK
Re: Lightyear One: solární konkurent Tesly
4 krajiny, Čína, USA, India a Rusko tvoria 54,49 % emisií CO2,
ak k tomu dáme EU28, tak je to 68,26 % , ak pridáme Japonsko,
máme, 71,82 %, k tomu lode a lietadlá a máme: 75,12 %
Ďalej v jednotlivých krajinách je to tak, že cca. 40 % dopravy tvoria osobné autá
a 20 % dopravy nákladné.
Časť emisií tvorí priemysel a časť elektrina.
Keby sa nahradila len výroba elektriny a doprava, tak to by určite bolo
vidno na správaní sa ľadovcov v Grónsku či na Antarktíde.
Je množstvo ľudí v USA či Japonsku, EU, ktorí si možu dovoliť euto,
a predsa si ho nekúpia, majú nejaký žrút, ktorý má spotrebu 10 - 15 l.
Mnoho ľudí si može dovoliť FVE a predsa si ju nedá, lebo ich planéta nezaujíma.
ak k tomu dáme EU28, tak je to 68,26 % , ak pridáme Japonsko,
máme, 71,82 %, k tomu lode a lietadlá a máme: 75,12 %
Ďalej v jednotlivých krajinách je to tak, že cca. 40 % dopravy tvoria osobné autá
a 20 % dopravy nákladné.
Časť emisií tvorí priemysel a časť elektrina.
Keby sa nahradila len výroba elektriny a doprava, tak to by určite bolo
vidno na správaní sa ľadovcov v Grónsku či na Antarktíde.
Je množstvo ľudí v USA či Japonsku, EU, ktorí si možu dovoliť euto,
a predsa si ho nekúpia, majú nejaký žrút, ktorý má spotrebu 10 - 15 l.
Mnoho ľudí si može dovoliť FVE a predsa si ju nedá, lebo ich planéta nezaujíma.
DC-AC inverter REC Lion DC-AC ESP32 DIY inv. 15 GB za sekundu DIY MPPT Holder
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
-
- Příspěvky: 1201
- Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
- Lokalita: Praha 6
- Bydliště: Praha 6
Re: Lightyear One: solární konkurent Tesly
Spíš proto, že podmínky pro provoz e-aut jsou špatné. Malé dojezdy, mizerné nabíjení, není o co stát. Nechtěl bych e-auto ani zadarmo, stejně bych k němu musel mít opravdové auto. Dokonce nevyhovuje v mém případě ani jako druhé auto do rodiny, ze stejných důvodů.
Nemám rád tenhle stát.
-
- Příspěvky: 3937
- Registrován: úte dub 23, 2013 10:21 am
- Lokalita: Kousek od Lysé nad Labem
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 46000
- Kapacita baterie [kWh]: 40
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
- Bydliště: Kousek od Lysé nad Labem
Re: Lightyear One: solární konkurent Tesly
Kdyby je zajímala planeta, tak bojují za jádro. Žádné větrníky, žádné soláry, žádné uhlí, žádný plyn. U jádra i případná katastrofa typu Černobyl Zemi neškodí - mírně se zvýší radiační pozadí.rottenkiwi píše:Mnoho ľudí si može dovoliť FVE a predsa si ju nedá, lebo ich planéta nezaujíma.
_______________________________________________________________________
43 kWp, LiFePO4 62 kWh,
EPSolar 60 A/150 V ET6415N + 3x Isolar SM II (5 kW, 450 V, 80 A) + Axpert PIP 5048MS
43 kWp, LiFePO4 62 kWh,
EPSolar 60 A/150 V ET6415N + 3x Isolar SM II (5 kW, 450 V, 80 A) + Axpert PIP 5048MS
-
- Příspěvky: 5451
- Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
- Lokalita: SO, SK
- Bydliště: SO, SK
Re: Lightyear One: solární konkurent Tesly
Keď cena panelov, meničov a bateriek klesne na polovicu, tak ani spaľováky
ani jadro nebude ekonomicky únosné, budú len doplnok.
Uhlie, ropa, plyn, jadro nie sú obnoviteĺné, zatiaľ ich nevieme ekonomicky výhodne produkovať.
Uvidíme kedy pobeží prvá komerčná termojadrovka.
Urobiť obrovské FVE na púšti a posielať el. ďalej tiež nie je problém.
Euto mi dáva sebestačnosť, dáva mi zásobu energie za cenu, ktorú
inak nikdy nedosiahnem, automobilky produkujú/nakupujú Li-Ion pod 100 USD za kWh,
takú lacnú baterku pre FVE s 10 ročnou zárukou som nikde nevidel.
SOm nedávno videl nejaké video o autách a tam spomínali, že 42 % produkcie
BMW 7xx ide do Číny a kupujú to manažeri od 30 do 45 r.
Čína je technologická veľmoc, India bude mať o pár rokov o 400 000 000 viac ľudí
ako Čína. A my sa prizeráme a nič nerobíme, ani eutá, ani FVE ani baterky.
Nemáme aspoň 10 firiem, ktoré by produkovali Li-Ion, či eutá, či robili
výskum v oblasti panelov. Nemáme na to ani vedomosťami ani peniazmi,
ani vytrvalosťou a disciplínou a prácou na sebe, na tom čo mám v hlave.
ani jadro nebude ekonomicky únosné, budú len doplnok.
Uhlie, ropa, plyn, jadro nie sú obnoviteĺné, zatiaľ ich nevieme ekonomicky výhodne produkovať.
Uvidíme kedy pobeží prvá komerčná termojadrovka.
Urobiť obrovské FVE na púšti a posielať el. ďalej tiež nie je problém.
Euto mi dáva sebestačnosť, dáva mi zásobu energie za cenu, ktorú
inak nikdy nedosiahnem, automobilky produkujú/nakupujú Li-Ion pod 100 USD za kWh,
takú lacnú baterku pre FVE s 10 ročnou zárukou som nikde nevidel.
SOm nedávno videl nejaké video o autách a tam spomínali, že 42 % produkcie
BMW 7xx ide do Číny a kupujú to manažeri od 30 do 45 r.
Čína je technologická veľmoc, India bude mať o pár rokov o 400 000 000 viac ľudí
ako Čína. A my sa prizeráme a nič nerobíme, ani eutá, ani FVE ani baterky.
Nemáme aspoň 10 firiem, ktoré by produkovali Li-Ion, či eutá, či robili
výskum v oblasti panelov. Nemáme na to ani vedomosťami ani peniazmi,
ani vytrvalosťou a disciplínou a prácou na sebe, na tom čo mám v hlave.
DC-AC inverter REC Lion DC-AC ESP32 DIY inv. 15 GB za sekundu DIY MPPT Holder
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
-
- Podobná témata
- Odpovědi
- Zobrazení
- Poslední příspěvek
-
- 1 Odpovědi
- 540 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od NOPARasito
-
-
Energetickou krizi v Texasu zachrání baterie od Tesly
od karelkilian » » v Magazín MyPower.CZ
Energetickou krizi v Texasu zachrání baterie od Tesly
- 2 Odpovědi
- 1252 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od dequeue
-
-
- 23 Odpovědi
- 3055 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od xhorak
-
- 11 Odpovědi
- 1685 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od PavelR
-
- 4 Odpovědi
- 464 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Junma