Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

LiFePO4, LiFeYPO4, atd., zkušenosti, rady, tipy ...
Uživatelský avatar
trud
Příspěvky: 916
Registrován: čtv úno 07, 2013 1:50 am

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Nový příspěvek od trud »

marko250 píše:
trud> z toho co jsem zatím nastudoval po všech koutech,vynech napětí 4.2V a stáhni to ještě níže na 4.1V(hraniční napětí).
To nie su 4,2V články ale 4,35V. LG ma inú technologiu...takže 4,2V je už 0,15V pod nabíjacím napätím.Práve preto som použil LG aby som nemusel pracne hladať nabíjačku,bms,balancery na 4,1V...Skrátka články sú 4,35V ale všetko bude na 4,2V články.
4830W+5*PWM+3MPPT,18650 pack 7S/60P -28,20V- 4.2kWh+18ks 40Ah/+3ks 16P18650 (Mitsubishi Outlander) 3 kWh+ pack 26650 7S/6P - 0,75kWh+7ks 60Ah (BMWi3) 1,5kWh + testovacia LTO -11*12Ah.+ 7*150Ah od pimpongáča 3,8kWh + 7* 180Ah od pimpongáča 4,6kWh ,Victron VE.Direct 375VA 24V,Victron VE.Direct 1200VA 24V,NoNAME pimpongáč 4kW, "hybrid 3,8kW pimpongač
el.skúter 48V/30Ah, Yaris Hybrid už tretí :-), dáke spotrebiče prestavané na Li 18650,
https://www.spritmonitor.de/en/detail/1240420.html
kodl69
Příspěvky: 7726
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Nový příspěvek od kodl69 »

to trud: kdes sehnal ty držáky na 18650? máš nějakej aparát na bodování vývodů nebo jak to řešíš?
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
Uživatelský avatar
trud
Příspěvky: 916
Registrován: čtv úno 07, 2013 1:50 am

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Nový příspěvek od trud »

Vsetko je aliexpress...držiaky tu
http://www.aliexpress.com/item/200Pcs-l ... 07272.html
Nakupuj cez refundo..ešte ti vrátia 3% z platby
https://www.refundo.sk/?ref=67875
Jeden môj známy má známeho čo má originál bodovačku..takže to zbodujem
Niklové pásiky tu
http://www.aliexpress.com/item/18650-ba ... 39372.html
A ešte 2 dni super akcia na LG 18650 D1 3000mAh -- 1ks za 2,56 eur !!! 1Kwh batéria cca 250 eur.
http://www.aliexpress.com/item/8PCS-Ori ... 276.KjdNnM
4830W+5*PWM+3MPPT,18650 pack 7S/60P -28,20V- 4.2kWh+18ks 40Ah/+3ks 16P18650 (Mitsubishi Outlander) 3 kWh+ pack 26650 7S/6P - 0,75kWh+7ks 60Ah (BMWi3) 1,5kWh + testovacia LTO -11*12Ah.+ 7*150Ah od pimpongáča 3,8kWh + 7* 180Ah od pimpongáča 4,6kWh ,Victron VE.Direct 375VA 24V,Victron VE.Direct 1200VA 24V,NoNAME pimpongáč 4kW, "hybrid 3,8kW pimpongač
el.skúter 48V/30Ah, Yaris Hybrid už tretí :-), dáke spotrebiče prestavané na Li 18650,
https://www.spritmonitor.de/en/detail/1240420.html
Uživatelský avatar
ota
Příspěvky: 2298
Registrován: čtv dub 18, 2013 9:37 am
Bydliště: na chaloupce u lesa-Příbramsko

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Nový příspěvek od ota »

Já jsem se také rozhodl v rámci přechodu na 48V přezbrojit z LiFePO4 na li ion.
Sehnal jsem za dobrou cenu vyřazenou serii noname 18650 článků 7S5P. Celkem je jich asi 180kg a polovičku jich vyřadím ale i tak dají 10-12kWh při plném nabití.
Články dají 1,8 - 2Ah každý. Půjdou do profesionální ocelové skříně 19´ z racku s vývodem 200A konektorem Anderson.
skrin.jpg
skrin.jpg (49.57 KiB) Zobrazeno 3555 x
Beden bude 14 a každá bude pouze jeden 150P 3,7V článek, protože mi propoje vevnitř nepřipadají bezpečné. Udělám 1 bednu navíc abych při servisu nemusel odstavit elektrárnu ale jen nahradil servisovaný článek. Na každé bedně budou 2 digitální měřáky. Vmetr aby bylo jasné napětí a teploměr, kdyby se v článku děla nějaká neplecha.

Jako balancování se mi přijatelné zdá jen přelévání "pumpou" mezi články.

Přemýšlím o dostatečně tepelně a elektricky odolné izolaci kovového vnitřku bedny. Napadá někoho řešení. Uvažoval jsem o SDK nebo o sklolaminátu. Uvítám i jiné návrhy a rady neb to dělám poprve.
70kWp + 10kW Infinity, 25kWh LiFe
luky
Příspěvky: 915
Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Nový příspěvek od luky »

ota píše:
Přemýšlím o dostatečně tepelně a elektricky odolné izolaci kovového vnitřku bedny. Napadá někoho řešení. Uvažoval jsem o SDK nebo o sklolaminátu. Uvítám i jiné návrhy a rady neb to dělám poprve.
Ty bys ale potřeboval elektrickou izolaci s minimálním tepelným odporem (aby se články dobře chladily). Napadají mě keramické dlaždičky, přilepit a vyspárovat (motorovým) silikonem. Vhodných dlaždiček (předrevoluční 10x10cm) mám doma tak 300kg. Když pojedeš okolo, můžeš si nabrat co uvezeš.
SDK má na povrchu papír, to není moc dobrý materiál.
Ještě je možnost CETRIS - odřezky v Hranicích na Moravě jsou v podstatě (někdy opravdu) zadarmo. Je to dřevo-cementová deska. Nehoří, nehnije, dá se opracovávat jako dřevo.
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A, Orion 30A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 5kWp, LiFe 48V/120+120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + EPever
Uživatelský avatar
trud
Příspěvky: 916
Registrován: čtv úno 07, 2013 1:50 am

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Nový příspěvek od trud »

Ja na moju batériu postavím obal z plexiskla 10mm..nasiel som obchod kde mi to narezu na rozmery a neplatim za celú tabuľu.. Na vetranie nechám otvor. Ale mne potecu prúdy max 0.3C. Tak nehrajú batérie vôbec.
Pri takom počte sa ti už oplatí kúpiť bodovacku.. Je to cca 130eur.A keď napíšeš činanovy tak cena za tie držiaky bude pri počte 4000ks určite nižšia za kus ako mojich 200ks.
A to budeš články testovať? 2000 kusov? :-)
4830W+5*PWM+3MPPT,18650 pack 7S/60P -28,20V- 4.2kWh+18ks 40Ah/+3ks 16P18650 (Mitsubishi Outlander) 3 kWh+ pack 26650 7S/6P - 0,75kWh+7ks 60Ah (BMWi3) 1,5kWh + testovacia LTO -11*12Ah.+ 7*150Ah od pimpongáča 3,8kWh + 7* 180Ah od pimpongáča 4,6kWh ,Victron VE.Direct 375VA 24V,Victron VE.Direct 1200VA 24V,NoNAME pimpongáč 4kW, "hybrid 3,8kW pimpongač
el.skúter 48V/30Ah, Yaris Hybrid už tretí :-), dáke spotrebiče prestavané na Li 18650,
https://www.spritmonitor.de/en/detail/1240420.html
kodl69
Příspěvky: 7726
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Nový příspěvek od kodl69 »

ten cetris je celkem tepelně izolační, já jsem získal značné množství sklolaminátu z vadných DPS a izolační vložky dělám z toho. Mechanická odolnost bezkonkurenční, tloušťka do 2mm, tepelná vodivost jistě lepší než cetris a pod.
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
kodl69
Příspěvky: 7726
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Nový příspěvek od kodl69 »

to trud: Tak už jenom tu bodovačku a můžou se 18650 stát mými oblíbenými články, protože pájet to, je neskutečná pakárna, i když je to jenom pack pro vrtačku...
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
vla
Příspěvky: 1203
Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
Lokalita: Praha 6
Bydliště: Praha 6

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Nový příspěvek od vla »

Já volím pájenou cestu a nemám s tím žádné problémy, pro malé zátěže stačí i bodování, velké odběry jedině pájka.
Nemám rád tenhle stát.
Uživatelský avatar
ota
Příspěvky: 2298
Registrován: čtv dub 18, 2013 9:37 am
Bydliště: na chaloupce u lesa-Příbramsko

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Nový příspěvek od ota »

2000 článků budu testovat jen tak, zda mají napětí.
Jestli mají 1,7 nebo 1,9Ah je jedno.
Dnes jsem zakoupil 5m2 1,8mm sklolaminátové desky, tak o víkendu budu flexovat a lepit.
Ty články co mám mají vývody, takže se jen pospájí těch 150 kousků. A protože jsou v sadě 5P tak to bude "iba" 2x30 pájení na článek x 14 celkem. To se až bojím počítat, to je okolo tisíce spojů ...
70kWp + 10kW Infinity, 25kWh LiFe
Uživatelský avatar
marko250
Příspěvky: 3422
Registrován: ned led 12, 2014 7:41 pm
Lokalita: Hlučín
Bydliště: Hlučín

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Nový příspěvek od marko250 »

Oto,popřemýšlej spíše o 15 bednách aktivních(60VDC),které dají 4V a rezervu proti přebití.Jako bonus větší cyklovatelnost,měniče nemají problém ani regly.Stavím to taky tak,jinak nehořlavé a řezatelné jsou desky z pertinaxu.
16kWp/JZ-50°/20xChaori 230 ,JV-90°/8xLeapton 650 + <JZ-90° /15xJAsolar / Mono 385, regl Midnite Classic 150<89A> , 1x EASUN <80A> a 1x EASUN <100A>,baterka 17s 54.4VDC LFP4/784Ah<uloží 42kWh>,měnič XTH 8000-48V špičkově 21kW
Uživatelský avatar
trud
Příspěvky: 916
Registrován: čtv úno 07, 2013 1:50 am

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Nový příspěvek od trud »

Takže po cca 6 mesačnom postupnom nákupe článkov 18650 LG 3000mAh som dnes dostal do rúk hotový zbodovaný pack.
Je to 112 ks zo štítkovou kapacitou cca 1,23 kWh. 7*16 - nominal..25,9V max nabijacie 29,4V.
Čaká ma teraz pripojenie pre menič (Victron 375), pre Grid Tie menič (300W),pripojenie pre externú nabíjačku cca 90W (29,4V) a pre vstup z meniča (dva panely spolu 480w).
Chcem sa spýtať, bude stačiť na prepojenie kabel 4mm2 ?
Na batérii bude vstup zo solárneho meniča (max 480W) stačia 4mm2 ? Dlzka do 1,5M.
Výstup na Victron 375 dlžka 50cm , 4mm2?
Výstup na Grid Tie menič cca 50cm, 4mm2?
Sú tie 4mm2 dostačujúce?
Přílohy
IMG_20160826_140113.jpg
IMG_20160826_140105.jpg
IMG_20160826_140050.jpg
4830W+5*PWM+3MPPT,18650 pack 7S/60P -28,20V- 4.2kWh+18ks 40Ah/+3ks 16P18650 (Mitsubishi Outlander) 3 kWh+ pack 26650 7S/6P - 0,75kWh+7ks 60Ah (BMWi3) 1,5kWh + testovacia LTO -11*12Ah.+ 7*150Ah od pimpongáča 3,8kWh + 7* 180Ah od pimpongáča 4,6kWh ,Victron VE.Direct 375VA 24V,Victron VE.Direct 1200VA 24V,NoNAME pimpongáč 4kW, "hybrid 3,8kW pimpongač
el.skúter 48V/30Ah, Yaris Hybrid už tretí :-), dáke spotrebiče prestavané na Li 18650,
https://www.spritmonitor.de/en/detail/1240420.html
Uživatelský avatar
abphoto
Příspěvky: 103
Registrován: úte zář 01, 2015 12:13 am

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Nový příspěvek od abphoto »

pri tej vzdialenosti su 4mm2 ok, ale dal by som 6mm
SunPower 1050Wp+MidNite150classic+WBjr, LPF4 12kWh@13,2V, skoro vsecko pekne na DC, 2400W DC/AC sinus
testovacia prevadzka - ostrov amorf 99,6kWp , 3F DC/AC Sinegry 12x5kW, SMA 6x 17kW, Pb 16000Ah@48V...


Revizie VTZ elektrickych E1 A B
Uživatelský avatar
JonasPP
Příspěvky: 1204
Registrován: pon srp 31, 2015 11:36 am
Bydliště: Okolie Popradu SR

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Nový příspěvek od JonasPP »

Ja mam na bajku 2x4mm2 a bez problemu na vzdialenosti 1,3m pri 51v 28A.Dokonca sa ani neprehrievaju.Nemaš sa čoho bať.Mam tieto kable aj otestovane na 130A kratkodobo,niekolko desiatok sekund,de sa už krasne hreju,ale nič važne.
Mix panelov podľa potreby zapojene -9,2kWp papierovo +-5,6kW skutočnych;
48v-PCM-80A+Axpert 2,4KW+PJ 6kW;Li-ion -11kWh
24v-PJ 5kW;NiCd -10kWh
12v-10A MPPT;sin~300W;PB 4kWh
kodl69
Příspěvky: 7726
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Nový příspěvek od kodl69 »

já mám teda jinou zkušenost. Na kole mám CYa 4mm, a jsou všechny teplý, a to i když jedu, tak chladí proud vzduchu. Pojistka je 20A a nikdy nevybavila. Takovejhle akupack bych připojil CY 6mm2, a dal pro victron pojistku 20A. Ostatně jak to vypneš bez pojistek - jističů?
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
burda
Příspěvky: 209
Registrován: pát kvě 25, 2012 11:15 pm

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Nový příspěvek od burda »

Hmm chlapci, ale ono ani tak nejde o to "jestli hřejou, nebo nehřejou". Ale o úbytek napětí na průřezu vodiče;) A ono každého W, který jste draze vyrobili a ještě dráže uložili je fakt škoda. A ještě si to kazit tenkým drátem je fakt do nebe volající pitomost. Prostudujte http://www.spsemoh.cz/vyuka/zae/el3.htm Nebo přímo výpočet pro DC proud http://www.ekoproud.wz.cz/v_prurez.htm
Uživatelský avatar
JonasPP
Příspěvky: 1204
Registrován: pon srp 31, 2015 11:36 am
Bydliště: Okolie Popradu SR

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Nový příspěvek od JonasPP »

kodl69 píše:
já mám teda jinou zkušenost. Na kole mám CYa 4mm, a jsou všechny teplý, a to i když jedu, tak chladí proud vzduchu. Pojistka je 20A a nikdy nevybavila. Takovejhle akupack bych připojil CY 6mm2, a dal pro victron pojistku 20A. Ostatně jak to vypneš bez pojistek - jističů?
No Ja mam 25A poistku a už sa Mi stalo,že do dlheho kopca ju cvaklo pri zhruba 29A
Mix panelov podľa potreby zapojene -9,2kWp papierovo +-5,6kW skutočnych;
48v-PCM-80A+Axpert 2,4KW+PJ 6kW;Li-ion -11kWh
24v-PJ 5kW;NiCd -10kWh
12v-10A MPPT;sin~300W;PB 4kWh
Uživatelský avatar
JonasPP
Příspěvky: 1204
Registrován: pon srp 31, 2015 11:36 am
Bydliště: Okolie Popradu SR

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Nový příspěvek od JonasPP »

burda píše:
Hmm chlapci, ale ono ani tak nejde o to "jestli hřejou, nebo nehřejou". Ale o úbytek napětí na průřezu vodiče;) A ono každého W, který jste draze vyrobili a ještě dráže uložili je fakt škoda. A ještě si to kazit tenkým drátem je fakt do nebe volající pitomost. Prostudujte http://www.spsemoh.cz/vyuka/zae/el3.htm Nebo přímo výpočet pro DC proud http://www.ekoproud.wz.cz/v_prurez.htm
No to Mi je jasne,ale tu padla otazka či to bude stačiť a nie ake budu straty.Inak tie straty nestoja ani za povšimnutie,lebo zo solarka to počas celeho roka da iba par krad maximum.Inak fest nemam rad ak sa ma snaži niekto poučiť o tom čo už davno viem.Dokonca aj na tomto fore sa o tom vedu cele debaty.Tu ide skorej o to,či sa ide len kupovať kabel,alebo ma len dotaz,či to bude stačiť a ma kabel doma,lebo 4mm2 bez extra strat zvladne 10-12A na 1,5m ,až po tom ma dôvod na hrubši prierez za nie male prachy.
Mix panelov podľa potreby zapojene -9,2kWp papierovo +-5,6kW skutočnych;
48v-PCM-80A+Axpert 2,4KW+PJ 6kW;Li-ion -11kWh
24v-PJ 5kW;NiCd -10kWh
12v-10A MPPT;sin~300W;PB 4kWh
burda
Příspěvky: 209
Registrován: pát kvě 25, 2012 11:15 pm

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Nový příspěvek od burda »

Pokud si to umíš spočítat, výsledek vidíš. Pokud si potřebuješ pohoupat ego... No pro mě osobně je tvůj komentář dostatečný.
Uživatelský avatar
trud
Příspěvky: 916
Registrován: čtv úno 07, 2013 1:50 am

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Nový příspěvek od trud »

Pôjdem do 6mm2...lanká nemám tak je mi na tych par metrov jedno či kupim 4mm2 alebo 6mm2.
Batériu som prvý krat nabil (3A nabíjačka) bez balancérov len zo sledovaním napätia. Po ukončení nabíjania 29,35V (tam nabijačka skončila) boli články rozhodené o max 0,02V. Všetky sú nové a otestované , každý jeden kus.
Hodil som k batérii ako záťaž dve halogénky 2*50W ale po pár minutách odišli do kremíkového neba...29V im nechutilo :-)
Tak som spojil 3*35W 12V (Iné som nemal poruke) ale zapojil som ich do serie akoby na 36V , aspon tolko nehrejú..podla klieštového ampermetra berú cca 2,7A...čiže cca 75-80W.
Tu ú dáke zistenia...batéria má 20minút po nabití články 4,17-4,19V...stále sú rozhodené o 0,02V.
Pripájam záťaž 2*50W...po 5 minutách články 4,12-4,15V
Teraz batériu vybíjam cez 75-80W. Pôjdem až na 3V na článok.
Přílohy
Záťaž :-)
Záťaž :-)
Batéria s pripojenou záťažou
Batéria s pripojenou záťažou
Nabíjanie batérie
Nabíjanie batérie
4830W+5*PWM+3MPPT,18650 pack 7S/60P -28,20V- 4.2kWh+18ks 40Ah/+3ks 16P18650 (Mitsubishi Outlander) 3 kWh+ pack 26650 7S/6P - 0,75kWh+7ks 60Ah (BMWi3) 1,5kWh + testovacia LTO -11*12Ah.+ 7*150Ah od pimpongáča 3,8kWh + 7* 180Ah od pimpongáča 4,6kWh ,Victron VE.Direct 375VA 24V,Victron VE.Direct 1200VA 24V,NoNAME pimpongáč 4kW, "hybrid 3,8kW pimpongač
el.skúter 48V/30Ah, Yaris Hybrid už tretí :-), dáke spotrebiče prestavané na Li 18650,
https://www.spritmonitor.de/en/detail/1240420.html

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek