Pomoc s navrhom

Porada před realizací, doporučení, rady, nápady týkající se plánovaných ostrovních nebo poloostrovních systémů, projektování, zkušenosti, schémata, vhodné komponenty
Uživatelský avatar
trud
Příspěvky: 916
Registrován: čtv úno 07, 2013 1:50 am

Pomoc s navrhom

Příspěvek od trud »

Momentalne mam uz 3 roky panel 230w pripojeny cez gridtie menic priamo do siete, kedze manzelka pracuje doma a aj matka na dochodku je napojena na moj elektromer, pretok do siete prakticky nenastava. Nakolko mam vsak spotrebu 3000/7000 (den/noc) SSE mi onedlho nahodi digitalny elektromer a s pretokmi je koniec (teraz sa hodiny aj potocia nazad). Musim to teda prestavat a aj by som to rozsiril..momentalne panel otoceny na JZ. Planujem vyuzit uz co najviac s toho co mam, teda aj panel aj grid tie menic. Moja predstava je dokupit 4 panely (4*300W). Dva otocit na JV , dva na JZ a ten jeden co mam dat presne na J. Dal by som 3 MPPT regulatory ..ku kazdej vetve jeden a nabijal 24V bateriu. Ku nej by bol pripojeny gridtie menic ktory by sa spustal cez snimac len vtedy ked by bol odber v dome vecsi ako 300W (taky mam menic teraz). Je taketo zapojenie spravne? Ake MPPT by ste odporucili? Budu baterie nabijat korektne ked su 3 vetvy +3 regulatory na jednej baterii? Este neviem ci olovo alebo life a tiez daco co by vypinalo gridtie pri poklese napetia na bateriach.Tym ze by som cez gridtie s toho tahal priebezne stavu, nebola by potrebna taka velka kapacita baterii, bolo by to daco ako hybridny menic :-) Nevyhoda ze ked vypadne siet, nemam elektrinu ani ja :-) Menic gridtie nedokaze bezat bez siete.
4830W+5*PWM+3MPPT,18650 pack 7S/60P -28,20V- 4.2kWh+18ks 40Ah/+3ks 16P18650 (Mitsubishi Outlander) 3 kWh+ pack 26650 7S/6P - 0,75kWh+7ks 60Ah (BMWi3) 1,5kWh + testovacia LTO -11*12Ah.+ 7*150Ah od pimpongáča 3,8kWh + 7* 180Ah od pimpongáča 4,6kWh ,Victron VE.Direct 375VA 24V,Victron VE.Direct 1200VA 24V,NoNAME pimpongáč 4kW, "hybrid 3,8kW pimpongač
el.skúter 48V/30Ah, Yaris Hybrid už tretí :-), dáke spotrebiče prestavané na Li 18650,
https://www.spritmonitor.de/en/detail/1240420.html
kodl69
Příspěvky: 7627
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Pomoc s navrhom

Příspěvek od kodl69 »

Něco takového jsem chtěl provozovat taky, microgrid měnič za 2 dny provozu na plný výkon odešel do křemíkového nebe....
Doporučuji začít zcela znovu a jinak, třeba s nějakým hybridním měničem, a baterky dokupovat postupně, je to to nejdražší na celým systému. Pokud je možné dát panely všechny na jih, nekomplikoval bych to. Mě dávaly panely otočené na JV, sklon 42 st. od vodorovna, dnes okolo 14:30 60procent jmen. výkonu. rj v tu chvíli na ně dopadaly paprsky pod úhlem 60st.ne-li víc. Ráno a večer už to tu výrobu stejně nedožene a když jepod mrakem, jsou rozdíly dle směru taky minimální. Navíc třikrát vedení od panelů k regulátorům, tři regulátory... raděj jeden pořádnej. Doporučuju začít rovnou s 48V systémem, pak se to předělává a předělává - viz fórum.
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
Uživatelský avatar
trud
Příspěvky: 916
Registrován: čtv úno 07, 2013 1:50 am

Re: Pomoc s navrhom

Příspěvek od trud »

Na juh praveze nemam otočenu strechu, preto aj len jeden panel. Strecha je JV a JZ na J mam stit . Tak vravis ze gridtie menic pojde do kremikoveho neba ? Tak ale neber ze by siel nonstop...ved spinal by len pri spotrebe nad 300W ..a v noci by bol odstaveny, to by slo, nie? A je teda taky problem vzajomnej spoluprace 3 regulatorov? Myslis ze ten menic odide aj ked bude mat prestavky? Mohol by som mu ich aj nanutit, casovat ho ze kazdu hodinu-dve si da 15 minut odpocinok Chap ma, potrebujem co najlacnejsie riesenie a pouzit to co uz mam, aka je cena najlacnejsieho hybridneho menica, pripadne porad ako to cele skombinovat pri co najmensich nakladoch_?
A este jedna vec, keby som siel do Li baterii zvladaju to regulatory EPsolar , lebo tam je mozny vyber len z 3 druhov baterii a vsetky olovenne maju vyssie napetie ako Li , takze sa asi pri slnecnom dni s malym odberom budu prebijat (viac ako 3,5V-3,60V na clanok)
4830W+5*PWM+3MPPT,18650 pack 7S/60P -28,20V- 4.2kWh+18ks 40Ah/+3ks 16P18650 (Mitsubishi Outlander) 3 kWh+ pack 26650 7S/6P - 0,75kWh+7ks 60Ah (BMWi3) 1,5kWh + testovacia LTO -11*12Ah.+ 7*150Ah od pimpongáča 3,8kWh + 7* 180Ah od pimpongáča 4,6kWh ,Victron VE.Direct 375VA 24V,Victron VE.Direct 1200VA 24V,NoNAME pimpongáč 4kW, "hybrid 3,8kW pimpongač
el.skúter 48V/30Ah, Yaris Hybrid už tretí :-), dáke spotrebiče prestavané na Li 18650,
https://www.spritmonitor.de/en/detail/1240420.html
mobilik
Příspěvky: 2679
Registrován: úte úno 04, 2014 9:06 am
Bydliště: Neďaleko Košic (SR)

Re: Pomoc s navrhom

Příspěvek od mobilik »

EP solar Li baterky urcite nie.
Menic odchadza hlavne preto lebo sa casto odpaja a pripaja, je tu otom uz dost popisane. :wink: Plati to hlavne u menicov s ebay. :wink:

Urcite bude lepsie jeden poriadny menic ako tri regulatory, podla mna to bude aj lacnejsie.
Pozri si menice akspert. Zatial na nich este niesu vychytane vsetky muchy, ale maju nieco do seba a cena je na nich viac nez priazniva. :wink:
Najprv sa učíme chodiť a hovoriť, neskôr sa učíme sedieť a držať hubu... :stupidme:
Hybridná FVE dom: 6,3kWp, Victron Energy, 12kWh Pylontech+GB-Aku
On-Grid FVE dom: 3,6kWp, FRONIUS AC Coupling+VB
OFF-Grid FVE chata: 1,5kWp, Axpert, PCM, 200Ah/24V 18650
honzaL
Příspěvky: 414
Registrován: pon kvě 21, 2012 11:33 am
Bydliště: Hradec Kráové

Re: Pomoc s navrhom

Příspěvek od honzaL »

Připojit gridtie měnič přímo na batrii jde jen pokud má napětí MPPT rovno napětí baterie (a ještě jen u těch některých hloupějších měničů).
Gridtie je stavěný na FV panely, bateriový zdroj má naprosto jinou charakteristiku. Pokud měnič bude hledat maximální výkon najde ho na maximálním napětí a baterie je zpravidla schopna dát na tomto napětí i zpravidla daleko větší proud než panel a to u některých asi povede k přetížení, výpadku a možná i zničení. Na baterii patří jiný měnič. Pokud chcete aby systém rostl, měl by to být měnič s možností paralelního provozu.
18x 550Wp, 16xLiFePO 780Ah (stáří 0, 1, 2, 10 let), STUDER: 3x MPPT VT65; 3x Xtender 4000-48. PLC TECO2091
(v minulosti = CEEG 15x230 Wp, 16xLiFePO 500 Ah, MS TS60A, Studer 4000-48, PLC Siemens,)
Uživatelský avatar
trud
Příspěvky: 916
Registrován: čtv úno 07, 2013 1:50 am

Re: Pomoc s navrhom

Příspěvek od trud »

honzaL píše:Připojit gridtie měnič přímo na batrii jde jen pokud má napětí MPPT rovno napětí baterie (a ještě jen u těch některých hloupějších měničů).
Gridtie je stavěný na FV panely, bateriový zdroj má naprosto jinou charakteristiku. Pokud měnič bude hledat maximální výkon najde ho na maximálním napětí a baterie je zpravidla schopna dát na tomto napětí i zpravidla daleko větší proud než panel a to u některých asi povede k přetížení, výpadku a možná i zničení. Na baterii patří jiný měnič. Pokud chcete aby systém rostl, měl by to být měnič s možností paralelního provozu.
Uz som to skusal..ide to uplne v pohode..bateria zo skutra..48V 30Ah...pripojene do siete mikromenic vystupal na svoj max vykon a drzal.myslim ze to moze byt dobra docasna nahrada kym nasetrim na hybridny menic.
4830W+5*PWM+3MPPT,18650 pack 7S/60P -28,20V- 4.2kWh+18ks 40Ah/+3ks 16P18650 (Mitsubishi Outlander) 3 kWh+ pack 26650 7S/6P - 0,75kWh+7ks 60Ah (BMWi3) 1,5kWh + testovacia LTO -11*12Ah.+ 7*150Ah od pimpongáča 3,8kWh + 7* 180Ah od pimpongáča 4,6kWh ,Victron VE.Direct 375VA 24V,Victron VE.Direct 1200VA 24V,NoNAME pimpongáč 4kW, "hybrid 3,8kW pimpongač
el.skúter 48V/30Ah, Yaris Hybrid už tretí :-), dáke spotrebiče prestavané na Li 18650,
https://www.spritmonitor.de/en/detail/1240420.html
Uživatelský avatar
ota
Příspěvky: 2298
Registrován: čtv dub 18, 2013 9:37 am
Bydliště: na chaloupce u lesa-Příbramsko

Re: Pomoc s navrhom

Příspěvek od ota »

GTI samozřejmě k baterii připojit lze pokud je napětí baterie v mezích pracovního napětí GTI.
Mimochodem, odkud pramení informace, že časté připojování a odpojování GTI způsobí jeho poruchu? Vždyť to tak doporučuje i výrobce.
70kWp + 10kW Infinity, 25kWh LiFe
Uživatelský avatar
abrams
Příspěvky: 2774
Registrován: ned črc 17, 2011 12:19 pm
Lokalita: Brno
Bydliště: Brno

Re: Pomoc s navrhom

Příspěvek od abrams »

Zdravím ,

GTIčkám připojení na aku nevadí , je-li napětí v jeho rozsahu :arrow: akorát že jede na plný kule což má za následek časté stávkování kvůli přehřívání :evil: .

Už jsem potkal pár GTiček , jednomu dokonce vůbec nevadilo ovládání pomocí odpojování AC :yes: ale jiný se z toho brzy pos*aly :twisted: . Odpojování DC je vhodnější , ale nej je pomocí zabudovaného vypínače ... má-li ho :? .

Elektronům zdar *cloud*
3,96kWp monokrystalů + 2x regl PCM60X + 24kWh LiFePO4 + 6kW HF sínus měnič , celé na 52V systému .
Chibi v textu vyhrazeny :D

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek