ostrovní nebo hybridní elektrárna na dobíjení auta
Diskuze, rady, nápady, postřehy v oblasti alternativních zdrojů energie, elektrorozvodů, elektrozařízení, regulace, komponent a úsporných spotřebičů.
-
- Příspěvky: 6
- Registrován: stř úno 18, 2015 11:38 am
ostrovní nebo hybridní elektrárna na dobíjení auta
Dobrý den,
jsem laik a prosím o radu, nejdříve obecnou a později více do hloubky tématu.
Jsem fanda do ekologie a nezávislosti na státu, proti dovozu ropy a dalším věcí, které podkopávají nezávislost lidí ve společnosti. Teď jezdíme na bionaftu ale časem chceme elektromobil.
V současné době máme větrnou elektrárnu na přitápění TUV , fotovoltaiku 4 kW zelený bonus a tu se snažíme přes Greenbono využívat. Přes celou zimu až na pár dní máme teplou vodu na mytí.
Cílem do budoucna je být úplně nezávislí.
Fotovoltaiku zelený bunus chci nechat dojet jak to půjde, aby stát zaplatil maximálně co slíbil.
Moje představa do budoucna je
- výroba el. v domě,
- ohřev teplé vody a topení elektrikou až na pár dní kdy můžu zapojit kotel na dřevo
- nabíjení elektromobilu- někde jsem četl, že na elektromobil je nutné výkon 3,7 kW což bonusová fv moc nedává jen občas. Nevím zda by šlo auto dobíjet přes Greenbono jako vodu TUV, jen s přebytky.
Nyní jsem nakoupil dalších 16 panelů od Lintechu 4 kW a konstrukci na 16 panelů na zahradu, ale nevím jak dál.
Původně jsem chtěl zase jen na topení s MPP trackerem ale to bych musel mít na každé 2 kW jedno zařízení. A dále bych nemohl více přidávat. Takže to jsem zavrhl.
Mám představu předimenzované fotovoltaiky ostrovní nebo hybridní systém aby v létě a přechodném období hřála vodu, topila, zajistila el. proud a když by svítilo více tak i dobíjení auta. Komplexní řešení. A MÁM ZATÍM JEN 16 PANELŮ A KONSTRUKCI A JAK DÁL?
Jak to poskládat, jestli je nutné hned baterie nebo jen hybridní, taky jsem chtěl začít s 16 panely a později přidávat ale nevím zda nyní nějaký výkonější měnič a střídač abych mohl potom přidávat,moc tomu nerozumím.
V zimě nám fotovoltaika dává asi 10 % výkonu takže když by byla 12 kW výkon ostrovního systému tak bychom v zimě mohli být v pohodě. V létě by el. zůstala na střeše.
Snad to pro představu stačí. Jsem laik, ale Green bono jsme si sám podle schématu nainstaloval a běhá dobře. Máme skoro nulové přebytky. Když čtu o naší energetické politice mám více chuti jít do nezávislosti.
S pozdravem.
Martin Koutský.
jsem laik a prosím o radu, nejdříve obecnou a později více do hloubky tématu.
Jsem fanda do ekologie a nezávislosti na státu, proti dovozu ropy a dalším věcí, které podkopávají nezávislost lidí ve společnosti. Teď jezdíme na bionaftu ale časem chceme elektromobil.
V současné době máme větrnou elektrárnu na přitápění TUV , fotovoltaiku 4 kW zelený bonus a tu se snažíme přes Greenbono využívat. Přes celou zimu až na pár dní máme teplou vodu na mytí.
Cílem do budoucna je být úplně nezávislí.
Fotovoltaiku zelený bunus chci nechat dojet jak to půjde, aby stát zaplatil maximálně co slíbil.
Moje představa do budoucna je
- výroba el. v domě,
- ohřev teplé vody a topení elektrikou až na pár dní kdy můžu zapojit kotel na dřevo
- nabíjení elektromobilu- někde jsem četl, že na elektromobil je nutné výkon 3,7 kW což bonusová fv moc nedává jen občas. Nevím zda by šlo auto dobíjet přes Greenbono jako vodu TUV, jen s přebytky.
Nyní jsem nakoupil dalších 16 panelů od Lintechu 4 kW a konstrukci na 16 panelů na zahradu, ale nevím jak dál.
Původně jsem chtěl zase jen na topení s MPP trackerem ale to bych musel mít na každé 2 kW jedno zařízení. A dále bych nemohl více přidávat. Takže to jsem zavrhl.
Mám představu předimenzované fotovoltaiky ostrovní nebo hybridní systém aby v létě a přechodném období hřála vodu, topila, zajistila el. proud a když by svítilo více tak i dobíjení auta. Komplexní řešení. A MÁM ZATÍM JEN 16 PANELŮ A KONSTRUKCI A JAK DÁL?
Jak to poskládat, jestli je nutné hned baterie nebo jen hybridní, taky jsem chtěl začít s 16 panely a později přidávat ale nevím zda nyní nějaký výkonější měnič a střídač abych mohl potom přidávat,moc tomu nerozumím.
V zimě nám fotovoltaika dává asi 10 % výkonu takže když by byla 12 kW výkon ostrovního systému tak bychom v zimě mohli být v pohodě. V létě by el. zůstala na střeše.
Snad to pro představu stačí. Jsem laik, ale Green bono jsme si sám podle schématu nainstaloval a běhá dobře. Máme skoro nulové přebytky. Když čtu o naší energetické politice mám více chuti jít do nezávislosti.
S pozdravem.
Martin Koutský.
-
- Příspěvky: 2579
- Registrován: pon bře 07, 2011 11:05 am
- Bydliště: Třinec
Re: ostrovní nebo hybridní elektrárna na dobíjení auta
To se tu už řešilo a regulace výkonu nabíjení by měla být funkční pomocí Greenbona i Wattrouteru:MartinX píše: - nabíjení elektromobilu- někde jsem četl, že na elektromobil je nutné výkon 3,7 kW což bonusová fv moc nedává jen občas. Nevím zda by šlo auto dobíjet přes Greenbono jako vodu TUV, jen s přebytky.
https://forum.mypower.cz/viewtopic.php?t=1745#p28689
Konkrétně se zkuste zeptat třeba zde:
http://www.roznovan.cz/~kubis/models.php
Jestliže máte legální výrobnu v zeleném bonusu a máte tedy 4 kvadrantní elektroměr tak bych další panely připojil standardně přes střídač k síti, ale tak aby její přebytky netekly do sítě. Použil bych Greenbono na spálení těchto případných přebytků. Zapojení takto:
dům se spotřebou - nová FVE - Greenbono - Stávající FVE - přípojka do distribuční sítě s elektroměrem distributora.
Tímto zapojením prioritně využijete energii z nové FVE pro veškerou spotřebu i ohřev vody. A ve druhé prioritě bude spotřebovávat energii ze stávající FVE. Zároveň se energie z nové FVE "nedostane" do sítě.
Dost často to tak posledí dobou zapojuji a funguje to výborně. Stavy na elektroměrech souhlasí a není problém vyplnit výkazy v OTE. Někteří už dokonce mají tu novou FVE většího výkonu než tu oficiální.
Kompilují to jen tři fáze pokud máte a nutnost regulovat každou fázi zvlášť.
Chci elektrárnu s licencí a s prodejem přebytků nebo komunitní výměnou energie: ANO
-
- Příspěvky: 2774
- Registrován: ned črc 17, 2011 12:19 pm
- Lokalita: Brno
- Bydliště: Brno
Re: ostrovní nebo hybridní elektrárna na dobíjení auta
Zdravím ,
vítám dalšího přemýšlejícího "solárníka" .
Vážený Pan Kubiš pro akumulaci el. používá LiFePO4 akumulátor , který přes den nabíjí pomocí vlastního řídícího syslému , Euta nabíjí až z akumulátorů (Eutem jezdí do práce) přes DC/AC měnič (a to prosím HF ) .
Teď reakce na MartinX-ovy dotazy :
Používat el. z FVE či jiného původu primárně na ohřev vody je zde mnohokráté diskutováno a je obecně považováno za mrhání ušlechtilou energií . Obvzláště je-li k dispozici vhodnější zdroj , jakým je kotel na dřevo dokonce s funkcí TUV ... .
Ostrovní , stejně tak jako hybridní FVE se bez akumulátorů neobejdou - rozdíl mezi nimi je jen použitý DC/AC měnič .
Ostrovní FVE obsahuje ostrovní DC/AC měnič vhodného výkonu , jež dokáže napájet celý objekt , samozřejmě je neekonomické dimenzovat měnič na součet všech spotřebičů (Vážený Pan Kubiš má 6kW měnič (identický s mým ) kterým nabíjí Euto a současně napájí celý dům ... je ale nuté dodržovat určitou disciplínu při používání spotřebičů .
Hybridní měnič není nutné dimenzovat jako ostrovní , jelikož si dokáží chybějící el. "přisosnout" z DS , ovšem dle zkušeností zdejších členů mívají tyto "chytré" mašinky své vrtochy .
Osobně jsem do loňského roku provozoval FVE na zelený bonus s akumulací (3kW nabíječka + pár kWh LiFePO4 + 5kW ostrovní měnič + styčový přepínač DS/ostrovní měnič) , takže něco málo o tom vím .
Paralerní provoz nové FVE s licencovanou vypadá výhodně , ale osobně bych si to nelajznul kvůli případné kontrole SEI mohl by z toho být pořádný malér .
Elektronům zdar
vítám dalšího přemýšlejícího "solárníka" .
Vážený Pan Kubiš pro akumulaci el. používá LiFePO4 akumulátor , který přes den nabíjí pomocí vlastního řídícího syslému , Euta nabíjí až z akumulátorů (Eutem jezdí do práce) přes DC/AC měnič (a to prosím HF ) .
Teď reakce na MartinX-ovy dotazy :
Používat el. z FVE či jiného původu primárně na ohřev vody je zde mnohokráté diskutováno a je obecně považováno za mrhání ušlechtilou energií . Obvzláště je-li k dispozici vhodnější zdroj , jakým je kotel na dřevo dokonce s funkcí TUV ... .
Ostrovní , stejně tak jako hybridní FVE se bez akumulátorů neobejdou - rozdíl mezi nimi je jen použitý DC/AC měnič .
Ostrovní FVE obsahuje ostrovní DC/AC měnič vhodného výkonu , jež dokáže napájet celý objekt , samozřejmě je neekonomické dimenzovat měnič na součet všech spotřebičů (Vážený Pan Kubiš má 6kW měnič (identický s mým ) kterým nabíjí Euto a současně napájí celý dům ... je ale nuté dodržovat určitou disciplínu při používání spotřebičů .
Hybridní měnič není nutné dimenzovat jako ostrovní , jelikož si dokáží chybějící el. "přisosnout" z DS , ovšem dle zkušeností zdejších členů mívají tyto "chytré" mašinky své vrtochy .
Osobně jsem do loňského roku provozoval FVE na zelený bonus s akumulací (3kW nabíječka + pár kWh LiFePO4 + 5kW ostrovní měnič + styčový přepínač DS/ostrovní měnič) , takže něco málo o tom vím .
Paralerní provoz nové FVE s licencovanou vypadá výhodně , ale osobně bych si to nelajznul kvůli případné kontrole SEI mohl by z toho být pořádný malér .
Elektronům zdar
3,96kWp monokrystalů + 2x regl PCM60X + 24kWh LiFePO4 + 6kW HF sínus měnič , celé na 52V systému .
Chibi v textu vyhrazeny
Chibi v textu vyhrazeny
-
- Příspěvky: 2579
- Registrován: pon bře 07, 2011 11:05 am
- Bydliště: Třinec
Re: ostrovní nebo hybridní elektrárna na dobíjení auta
Je jasné že tu novou FVE nemůže zapojit tak, aby na energii z ní dostával zelený bonus. To by byl podvod. Také nesmí mít vyšší dodávku do sítě než výrobu v licencované elektrárně, to by nemohl poctivě vyplnit výkaz v OTE. Několik takových zdrojů už mi prošlo i kontrolou distributorem, když se technik zeptal "A co ty zabývající panely" tak stačilo říct že ohřívají bojler, což je pravda, akorát že přes GreenBonO. SEI se ukazuje jen ta legální výrobna, zbytek ohřívá bojler a bez policie a povolení k domovní prohlídce je k bojleru pouštět nikdo nemusí.abrams píše: Paralerní provoz nové FVE s licencovanou vypadá výhodně , ale osobně bych si to nelajznul kvůli případné kontrole SEI mohl by z toho být pořádný malér .
Elektronům zdar
Nikdo nedokáže rozlišit který elektron pochází z které elektrárny. A výkonově i statisticky to v OTE sedí, výrobna nijak nevyniká a nepřevyšuje výrobu ostatních zdrojů v okolí. A nikdo o nic nepřišel.
Chci elektrárnu s licencí a s prodejem přebytků nebo komunitní výměnou energie: ANO
-
- Příspěvky: 6
- Registrován: stř úno 18, 2015 11:38 am
Re: ostrovní nebo hybridní elektrárna na dobíjení auta
Dobrý den,
děkuji za informace a rady. Poprosil jsem pane Kubiše od radu jak dobíjí auto.
Co vše teda potřebuji na hybridní nebo ostrovní fotovoltaiku, mám panely a konstrukci 4 kW, Cíl je 10 - 12 kW. Je možné elektrárnu postupně rozšiřovat v hybridním nebo ostrovním modu nebo na začátku musím mít baterie, a komponenty nadimenzované na 10 - 12 kW výkonu. Mám ji mít třífáz nebo jednofázovou. ?
Děkuji za rady, moc zatím tomu nerozumím.
S pozdravem.
Martin.
děkuji za informace a rady. Poprosil jsem pane Kubiše od radu jak dobíjí auto.
Co vše teda potřebuji na hybridní nebo ostrovní fotovoltaiku, mám panely a konstrukci 4 kW, Cíl je 10 - 12 kW. Je možné elektrárnu postupně rozšiřovat v hybridním nebo ostrovním modu nebo na začátku musím mít baterie, a komponenty nadimenzované na 10 - 12 kW výkonu. Mám ji mít třífáz nebo jednofázovou. ?
Děkuji za rady, moc zatím tomu nerozumím.
S pozdravem.
Martin.
-
- Příspěvky: 2774
- Registrován: ned črc 17, 2011 12:19 pm
- Lokalita: Brno
- Bydliště: Brno
Re: ostrovní nebo hybridní elektrárna na dobíjení auta
Zdravím ,
Euta se dají nabíjet i řízeně - tedy externě řídit nabíjecí výkon , pokud si dobře pamatuji , je to obecně (záleží na Eutu) od 6A do 32A a to jak 1f 231V AC i 3f 400V AC .
Kolik těch FVE komponentů pořídit na začátek je na Vás , většinou je omezující množství chechtáků . Ale určitě Neuvažujte nad slabým měničem - rovnou pořádný dělo (obecně je vhodnější 1f ) , systémové napětí jedině 48V alias 52V , na regulátoru také nešetřit - pohlídat si jeho snadné a fungující propojení s dalším/i při případném rozšiřování . FV panely a akumulátory se dají doplňovat kdykoli ... vhodně zvolené komponenty na začátku umožňují snadné budoucí rozšiřování .
Dům přepojit na 1f a 3f spotřebiče (není-li možá jejich úprava na 1f) ponechat na 3f z DS ... 3f FVE je 2x dražší než 1f .
Elektronům zdar
PS. AUTO se nabíjí jen při vadném startovacím akumulátoru , kdežto elektřinou se "tankují" EUTA
Euta se dají nabíjet i řízeně - tedy externě řídit nabíjecí výkon , pokud si dobře pamatuji , je to obecně (záleží na Eutu) od 6A do 32A a to jak 1f 231V AC i 3f 400V AC .
Kolik těch FVE komponentů pořídit na začátek je na Vás , většinou je omezující množství chechtáků . Ale určitě Neuvažujte nad slabým měničem - rovnou pořádný dělo (obecně je vhodnější 1f ) , systémové napětí jedině 48V alias 52V , na regulátoru také nešetřit - pohlídat si jeho snadné a fungující propojení s dalším/i při případném rozšiřování . FV panely a akumulátory se dají doplňovat kdykoli ... vhodně zvolené komponenty na začátku umožňují snadné budoucí rozšiřování .
Dům přepojit na 1f a 3f spotřebiče (není-li možá jejich úprava na 1f) ponechat na 3f z DS ... 3f FVE je 2x dražší než 1f .
Elektronům zdar
PS. AUTO se nabíjí jen při vadném startovacím akumulátoru , kdežto elektřinou se "tankují" EUTA
3,96kWp monokrystalů + 2x regl PCM60X + 24kWh LiFePO4 + 6kW HF sínus měnič , celé na 52V systému .
Chibi v textu vyhrazeny
Chibi v textu vyhrazeny
-
- Příspěvky: 1938
- Registrován: čtv zář 13, 2012 4:35 pm
Re: ostrovní nebo hybridní elektrárna na dobíjení auta
Jen trošku dotaz mimo.
Aby to mělo smysl tak je asi podmínka, aby Euto stálo přes den doma, aby se mohlo nabíjet. Nebo plán je takový že se budou nabíjet baterie a večer se z baterií nabije auto?
Aby to mělo smysl tak je asi podmínka, aby Euto stálo přes den doma, aby se mohlo nabíjet. Nebo plán je takový že se budou nabíjet baterie a večer se z baterií nabije auto?
-
- Příspěvky: 6
- Registrován: stř úno 18, 2015 11:38 am
Re: ostrovní nebo hybridní elektrárna na dobíjení auta
Dobrý den,
co se týče dobíjení auta,
tak by stálo přes den doma, jezdím jen jednou týdně a občas když je potřeba.
Takže pro ostrovní systém potřebuji panely, ty mám, konstrukci mám, z panelů jde 48 V ???
- jednofázový měnič, jaký výkon ??? když chci cílově 10 - 12 kW elektrárnu ,
- baterie, jaký typ aby vydržely a mohli být uvnitř domu v kotelně a neprodukovaly nějaké škodlivé plyny???,
- regulátor dobíjení systém 48V jaký výkon ??
Děkuji za pomoc.
S pozdravem.
Martin.
co se týče dobíjení auta,
tak by stálo přes den doma, jezdím jen jednou týdně a občas když je potřeba.
Takže pro ostrovní systém potřebuji panely, ty mám, konstrukci mám, z panelů jde 48 V ???
- jednofázový měnič, jaký výkon ??? když chci cílově 10 - 12 kW elektrárnu ,
- baterie, jaký typ aby vydržely a mohli být uvnitř domu v kotelně a neprodukovaly nějaké škodlivé plyny???,
- regulátor dobíjení systém 48V jaký výkon ??
Děkuji za pomoc.
S pozdravem.
Martin.
-
- Příspěvky: 2467
- Registrován: ned kvě 12, 2013 2:24 pm
Re: ostrovní nebo hybridní elektrárna na dobíjení auta
- regulátor dobíjení Ti udělá 48V bez ohledu na napětí jednoho panelu, zapojení panelů budeš řešit posléze. Výkon regulátoru dle instalovaného výkonu v panelech a možnostech baterií jej absorbovat.
- z 12kWp budeš mít možnost odebrat za příznivých povětrnostních podmínek max. cca. 97 kWh denně.
- baterie pokud je budeš kupovat nové, pak LiFeYPo4, záleží na Tobě kolik energie v nich budeš chtít uložit, podle toho zvol kapacitu.
- výkon měniče závisí na Tvých potřebách dle toho co tím chceš napájet.
S ujasňováním si začni s tím, jaké máš požadavky na výkon(spotřebiče) a kolik energie budeš chtít uchovat v bateriích. Bez toho se nepohneš.
- z 12kWp budeš mít možnost odebrat za příznivých povětrnostních podmínek max. cca. 97 kWh denně.
- baterie pokud je budeš kupovat nové, pak LiFeYPo4, záleží na Tobě kolik energie v nich budeš chtít uložit, podle toho zvol kapacitu.
- výkon měniče závisí na Tvých potřebách dle toho co tím chceš napájet.
S ujasňováním si začni s tím, jaké máš požadavky na výkon(spotřebiče) a kolik energie budeš chtít uchovat v bateriích. Bez toho se nepohneš.
Moudrost nepřichází vždy s věkem, někdy věk přichází sám.
-
- Příspěvky: 6
- Registrován: stř úno 18, 2015 11:38 am
Re: ostrovní nebo hybridní elektrárna na dobíjení auta
Dobrý den,
děkuji za rady. Nyní máme spotřebu ze sítě asi 1 kw denně, a spotřebu z fotovoltaiky, asi taky 1 kw za den.
Předpokládám, spotřebu večer, v noci s rezervou zhruba 2 kw za 24 hodin, baterie asi 4 kW, když je ji možné vybít na 50 %. Jaká by měla být základní sada baterií, aby bylo napětí optimálních 48 V ?
Dle informací, auto jde nabíjet nejlépe z baterií, ale ty bych dokupoval, rozšiřoval až casem podle ceny baterií na trhu.
Jaký koupit regulátor baterií ?
Jaký koupit měnič, v první fázi bude elektrárna 4kW, později celkem asi 8 - 10 kW. Okamžitá maximální spotřeba bude asi 4 kW, konvice a např, puštěná pračka.
Děkuji za pomoc.
S pozdravem.
Martin.
děkuji za rady. Nyní máme spotřebu ze sítě asi 1 kw denně, a spotřebu z fotovoltaiky, asi taky 1 kw za den.
Předpokládám, spotřebu večer, v noci s rezervou zhruba 2 kw za 24 hodin, baterie asi 4 kW, když je ji možné vybít na 50 %. Jaká by měla být základní sada baterií, aby bylo napětí optimálních 48 V ?
Dle informací, auto jde nabíjet nejlépe z baterií, ale ty bych dokupoval, rozšiřoval až casem podle ceny baterií na trhu.
Jaký koupit regulátor baterií ?
Jaký koupit měnič, v první fázi bude elektrárna 4kW, později celkem asi 8 - 10 kW. Okamžitá maximální spotřeba bude asi 4 kW, konvice a např, puštěná pračka.
Děkuji za pomoc.
S pozdravem.
Martin.
-
- Příspěvky: 586
- Registrován: pon dub 23, 2012 2:51 pm
Re: ostrovní nebo hybridní elektrárna na dobíjení auta
Nominální napětí jednoho článku LiFeYPo je 3,2 V, obvykle zájemce kupuje 16 ks článků pro 48 V systémové napětí, t.j. cca 51V.
Články LiFeYPo lze zakoupit v různé kapacitě od cca 40Ah do 1000Ah, záleží na požadované kapacitě baterie. Např. 200Ah články mají při 48V cca 10kWh kapacitu; přitom ne celou kapacitu lze efektivně využít s ohledem na zachování předpokládané životnosti článků - u LiFe cca 80%.
Články LiFeYPo lze zakoupit v různé kapacitě od cca 40Ah do 1000Ah, záleží na požadované kapacitě baterie. Např. 200Ah články mají při 48V cca 10kWh kapacitu; přitom ne celou kapacitu lze efektivně využít s ohledem na zachování předpokládané životnosti článků - u LiFe cca 80%.
-
- Příspěvky: 810
- Registrován: pon srp 08, 2011 9:55 am
Re: ostrovní nebo hybridní elektrárna na dobíjení auta
MartinX:
Tvoji denni spotrebe 1 kWh z DS + 1 kWh z FVE u RD neverim. Mas ji zmerenou nebo ji jen odhadujes? Zkus svoji spotrebu sledovat aspon tyden a uvidis, ze bude urcite vyssi.
U me se denni spotreba bezne pohybuje od 3 do 6 kWh, ale niz nez 3 kWh se nedostanu a to nepouzivam rychlovarnou konvici, pri prani neohrivam vodu spiralou v pracce, nepouzivam mycku, nenahrivam elektrinou bojler ... Proste usporneji uz to nejde a siroko daleko neznam nikoho, kdo by mel v RD nizsi spotrebu jako ja:). Jestli ale s temi 2 kWh denne nekecas, tak se k tobe hlasim do uceni!
Jakou mas distribucni sazbu? Jak ohrivas TUV?
Nevim, jak myslis to, ze "auto jde nabijet nejlepe z baterii"? Podle me je nejlepsi nabijet auto primo z panelu pres den a baterie (at uz se jedna o jakoukoliv technologii) setrit. Uvazuj, ze na ujeti 100 km spotrebuje elektromobil v idealnim pripadu neco mezi 10 - 15 kWh, tak si uvedom, jakou kapacitu baterii bys potreboval, abys z nich mohl elektromobil nabijet. Idealni by bylo mit v bateriich, ktere budes mit stale pevne doma kapacitu na 1 - 2 noci, za vic asi nema cenu platit, pokud jsi pripojeny k DS a nemate caste vypadky a k tomu vyuzivat baterie v elektromobilu, ktery asi bude stat vetsinu casu v garazi a bude mit kapacitu pres 10 kWh.
Okamzite maximalni spicky se daji celkem snadno omezit - napriklad koupit za 300,- rychlovarnou konvici s prikonem pod 1000 W, vodu na jeden caj/kafe uvari stejne dobre, jen to bude trvat o minutku dele. Pokud bys napriklad ohrival TUV kotlem na drevo nebo pozdeji prebytky z FVE, da se celkem snadno vyradit i spicka zpusobena spiralou pro ohrev vody v pracce (cca 2000 W) tim, ze pracku napojis primo na bojler a pracka uz si vodu nemusi ohrivat. Da se koupit specialni pracka s napojenim na teplou i studenou vodu, ale pokud mas pracku, ktera jde napojit jen na studenou, nezoufej, napis jejimu vyrobci a preptej se, jesli je v pracce nejaka soucast, ktere by vadilo napousteni primo teple vody z bojleru v rozmezi 40 - 70 stupnu Celsia (hadice byvaji vetsinou do 90 stupnu Celsia), treba u AEG s tim nebyl problem...
Preji ti, at se vse vydari!
Tvoji denni spotrebe 1 kWh z DS + 1 kWh z FVE u RD neverim. Mas ji zmerenou nebo ji jen odhadujes? Zkus svoji spotrebu sledovat aspon tyden a uvidis, ze bude urcite vyssi.
U me se denni spotreba bezne pohybuje od 3 do 6 kWh, ale niz nez 3 kWh se nedostanu a to nepouzivam rychlovarnou konvici, pri prani neohrivam vodu spiralou v pracce, nepouzivam mycku, nenahrivam elektrinou bojler ... Proste usporneji uz to nejde a siroko daleko neznam nikoho, kdo by mel v RD nizsi spotrebu jako ja:). Jestli ale s temi 2 kWh denne nekecas, tak se k tobe hlasim do uceni!
Jakou mas distribucni sazbu? Jak ohrivas TUV?
Nevim, jak myslis to, ze "auto jde nabijet nejlepe z baterii"? Podle me je nejlepsi nabijet auto primo z panelu pres den a baterie (at uz se jedna o jakoukoliv technologii) setrit. Uvazuj, ze na ujeti 100 km spotrebuje elektromobil v idealnim pripadu neco mezi 10 - 15 kWh, tak si uvedom, jakou kapacitu baterii bys potreboval, abys z nich mohl elektromobil nabijet. Idealni by bylo mit v bateriich, ktere budes mit stale pevne doma kapacitu na 1 - 2 noci, za vic asi nema cenu platit, pokud jsi pripojeny k DS a nemate caste vypadky a k tomu vyuzivat baterie v elektromobilu, ktery asi bude stat vetsinu casu v garazi a bude mit kapacitu pres 10 kWh.
Okamzite maximalni spicky se daji celkem snadno omezit - napriklad koupit za 300,- rychlovarnou konvici s prikonem pod 1000 W, vodu na jeden caj/kafe uvari stejne dobre, jen to bude trvat o minutku dele. Pokud bys napriklad ohrival TUV kotlem na drevo nebo pozdeji prebytky z FVE, da se celkem snadno vyradit i spicka zpusobena spiralou pro ohrev vody v pracce (cca 2000 W) tim, ze pracku napojis primo na bojler a pracka uz si vodu nemusi ohrivat. Da se koupit specialni pracka s napojenim na teplou i studenou vodu, ale pokud mas pracku, ktera jde napojit jen na studenou, nezoufej, napis jejimu vyrobci a preptej se, jesli je v pracce nejaka soucast, ktere by vadilo napousteni primo teple vody z bojleru v rozmezi 40 - 70 stupnu Celsia (hadice byvaji vetsinou do 90 stupnu Celsia), treba u AEG s tim nebyl problem...
Preji ti, at se vse vydari!
-
- Příspěvky: 6
- Registrován: stř úno 18, 2015 11:38 am
Re: ostrovní nebo hybridní elektrárna na dobíjení auta
Děkuji za radu o bateriích , děkuji SJM.
Odpověď pro Joseffa,
máme vyúčtování od Nano Green, ze sítě bereme od 28 - do 33 kW za měsíc a to sleduji asi rok.
Asi jsem nenapsal že nyní máme 4 kW fotovoltaiku, zelený bonus, třífázovou, takže nám pokryje část spotřeby, snažíme se přizpůsobit.
Vodu do myčky a pračky ohřívám z přebytků z fotovoltaiky, Green BONO a když nesvítí tak přes kotel na dřevo. Počítač nabíjím přes den, večer jedu na baterku, jinak máme všude led žárovky, lednici máme přes zimu vypnutou. Jinak běží stále alarm a když nejsme doma kamerový systém, nebo někdy i v noci.
Ta spotřeba ze sítě je z vyúčtování, a co beru ze slunce přes den jsem odhadl na 2 kW možná to je více.
Mám spotřeba během roku ze své elektrárny kolísá od 20 kW až po 180 kW za měsíc podle toho kolik ohřívám vody a kolik ještě topím z přebytků.
Varnou konvici v zimě nahrazujeme topením v kamnech, vaříme na nich a ohříváme vodu na kávu a čaj.
V létě máme varnou konvici Eta ale je silnější 2400 W, nenapadlo mě koupit jen 100 W bylo by to lepší.
Dobrý nápad.
Co se týče auta tak mi pan Kubiš co má Teslu doporučil dobíjení přes baterie, prý kolísání, když je mrak auto odpojí tak nevím, nemám s tím zkušenosti. Samozřejmě podotkl že při dnešní ceně je tento způsob drahý.
Taky jsem měl představu dobíjet přes den, auto potřebuji na jednu delší cestu týdně a pak občas nějaký výlet. S tím autem zatím nevím.
Zatím mám nakoupené panely 4 kW, konstrukci a nevím jak dál.
Nyní vím jaké baterky. Výhledově jak jsem psal mít elektrárnu 8 - 10 kW , baterie asi těch 5 - 10 KW, někde jsem četl že je lepší koupit baterie najednou, aby byly ze stejné výrobní série.
S pozdravem.
Martin.
Odpověď pro Joseffa,
máme vyúčtování od Nano Green, ze sítě bereme od 28 - do 33 kW za měsíc a to sleduji asi rok.
Asi jsem nenapsal že nyní máme 4 kW fotovoltaiku, zelený bonus, třífázovou, takže nám pokryje část spotřeby, snažíme se přizpůsobit.
Vodu do myčky a pračky ohřívám z přebytků z fotovoltaiky, Green BONO a když nesvítí tak přes kotel na dřevo. Počítač nabíjím přes den, večer jedu na baterku, jinak máme všude led žárovky, lednici máme přes zimu vypnutou. Jinak běží stále alarm a když nejsme doma kamerový systém, nebo někdy i v noci.
Ta spotřeba ze sítě je z vyúčtování, a co beru ze slunce přes den jsem odhadl na 2 kW možná to je více.
Mám spotřeba během roku ze své elektrárny kolísá od 20 kW až po 180 kW za měsíc podle toho kolik ohřívám vody a kolik ještě topím z přebytků.
Varnou konvici v zimě nahrazujeme topením v kamnech, vaříme na nich a ohříváme vodu na kávu a čaj.
V létě máme varnou konvici Eta ale je silnější 2400 W, nenapadlo mě koupit jen 100 W bylo by to lepší.
Dobrý nápad.
Co se týče auta tak mi pan Kubiš co má Teslu doporučil dobíjení přes baterie, prý kolísání, když je mrak auto odpojí tak nevím, nemám s tím zkušenosti. Samozřejmě podotkl že při dnešní ceně je tento způsob drahý.
Taky jsem měl představu dobíjet přes den, auto potřebuji na jednu delší cestu týdně a pak občas nějaký výlet. S tím autem zatím nevím.
Zatím mám nakoupené panely 4 kW, konstrukci a nevím jak dál.
Nyní vím jaké baterky. Výhledově jak jsem psal mít elektrárnu 8 - 10 kW , baterie asi těch 5 - 10 KW, někde jsem četl že je lepší koupit baterie najednou, aby byly ze stejné výrobní série.
S pozdravem.
Martin.
-
- Příspěvky: 810
- Registrován: pon srp 08, 2011 9:55 am
Re: ostrovní nebo hybridní elektrárna na dobíjení auta
MartinX:
Tak to klobou dolu, jsi skutecne lepsi, mam z toho radost! Ja v prosinci dobiram bezne denne kolem 2,5 kWh ze site, min nedam. Mam se tedy co ucit.
Rad s tebou pres SZ zkonzultuju tu pracku i mycku, nebo kdybys chtel objasnit verejne, jak to mas zrealizovane, mozna by to ocenili i ostatni.
Lednici uz jsem zkousel pres zimu taky odstavit, pripada mi to jako zbytecne plytvani, kdyz je zima/lednice v podstate vsude kolem, ale manzelka si to nenechala vysvetlit ...
Vareni a ohrev na sporaku je super - me uz roky stve, ze temer pul roku mi doma hori ohen - ale je to bohuzel v kotli ve sklepe - a vari se na plynu/elektrine:(.
Tak to klobou dolu, jsi skutecne lepsi, mam z toho radost! Ja v prosinci dobiram bezne denne kolem 2,5 kWh ze site, min nedam. Mam se tedy co ucit.
Rad s tebou pres SZ zkonzultuju tu pracku i mycku, nebo kdybys chtel objasnit verejne, jak to mas zrealizovane, mozna by to ocenili i ostatni.
Lednici uz jsem zkousel pres zimu taky odstavit, pripada mi to jako zbytecne plytvani, kdyz je zima/lednice v podstate vsude kolem, ale manzelka si to nenechala vysvetlit ...
Vareni a ohrev na sporaku je super - me uz roky stve, ze temer pul roku mi doma hori ohen - ale je to bohuzel v kotli ve sklepe - a vari se na plynu/elektrine:(.
-
- Příspěvky: 7627
- Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
- Lokalita: severně od Brna
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 8kWp
- Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: ostrovní nebo hybridní elektrárna na dobíjení auta
k baterkám: ke potřeba koupit zároveň baterie na jednu sadu, tj když budu mít 16čl. lifepo4 100Ah, koupím je zároveň, potom třeba přidám 16čl. 160Ah, spojím paralelně s těmi původními beze strachu. Nebo můžeš mít několik oddělených sad baterií, když se budeš v jedné vrtat, může systém jet na druhou sadu, možností je mnoho. Já provozuju 40Ah winstony paralelně s druhou baterií složenou z A123 2x20Ah, a není to problém, i když mají různé vnitřní odpory, prostě se zpočátku víc nabíjí A123, stejně jako při vybíjení z nich jde vyšší proud (dokud tam je). Navíc postupné dokupování taky zajistí, že za několik let ti (pravděpodobně) neodejdou všechny baterky ve stejnou dobu.
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
-
- Příspěvky: 6
- Registrován: stř úno 18, 2015 11:38 am
Re: ostrovní nebo hybridní elektrárna na dobíjení auta
Pro Joseff:
co se týče pračky je to 13 let stará Whirlpool , pereme jednou někdy dvakrát týdně, spíše dvakrát na 60 stupňů, voda je nahřátá tak na 65 stupňů ze zásobníku, musíme odtočit vodu aby když doteče do pračky byla teplá, taky nyní děláme vychytávku, že pračku necháme chvíli jet aby se ohřála a pak ji vypustíme a napustíme novou teplou vodou a je předehřátá. Když je pračka studená tak si odebere část toho tepla z vody a pak by se moc dohřívala. Někdy se stane že se pár minut dohřívá, takže se kouknu začátkem týdne jaké má být počasí a pereme taky podle toho jaké je v týdnu počasí, aby svítilo. Motor pračky utáhne fotovoltaika i pod prakem.
Jsme přes den doma, pracuji z domova takže na tyhle blbostičky mám čas.
Co se týče myčky, tak se jedná o ECG, je to nejlevnější co byla, myjeme tak jednou dvakrát výjimečně. Přívod je taky na teplou vodu, odtočíme aby byla teplá, mám myčku a pračku těsně za umyvadlem. myčka si občas asi dvakrát dotápí ale s tím nic nenadělám. Je to pár minut.
Taky tím že máme Green BONO tak vím když je pod mrakem do jaké fáze jede fotovoltaika, pod 500 Wp jede do dvou a pod 300 Wp jede jen do jedné fáze, takže pračku a myčku zapojím to těch fází které jedou.
S lednicí byly taky boje ale nakonec jsem to ustál. Taky jsme koupili malou, do linky, původně jsme chtěli velkou, mrazák atd. ale řekl jsem si že když je obchod 8 km, někdy dojedu na kole, pěšky, procházka a ať si to mrazí obchod za své.
Když se budete chtít něco zeptat, ptejte se.
S pozdravem.
Martin.
co se týče pračky je to 13 let stará Whirlpool , pereme jednou někdy dvakrát týdně, spíše dvakrát na 60 stupňů, voda je nahřátá tak na 65 stupňů ze zásobníku, musíme odtočit vodu aby když doteče do pračky byla teplá, taky nyní děláme vychytávku, že pračku necháme chvíli jet aby se ohřála a pak ji vypustíme a napustíme novou teplou vodou a je předehřátá. Když je pračka studená tak si odebere část toho tepla z vody a pak by se moc dohřívala. Někdy se stane že se pár minut dohřívá, takže se kouknu začátkem týdne jaké má být počasí a pereme taky podle toho jaké je v týdnu počasí, aby svítilo. Motor pračky utáhne fotovoltaika i pod prakem.
Jsme přes den doma, pracuji z domova takže na tyhle blbostičky mám čas.
Co se týče myčky, tak se jedná o ECG, je to nejlevnější co byla, myjeme tak jednou dvakrát výjimečně. Přívod je taky na teplou vodu, odtočíme aby byla teplá, mám myčku a pračku těsně za umyvadlem. myčka si občas asi dvakrát dotápí ale s tím nic nenadělám. Je to pár minut.
Taky tím že máme Green BONO tak vím když je pod mrakem do jaké fáze jede fotovoltaika, pod 500 Wp jede do dvou a pod 300 Wp jede jen do jedné fáze, takže pračku a myčku zapojím to těch fází které jedou.
S lednicí byly taky boje ale nakonec jsem to ustál. Taky jsme koupili malou, do linky, původně jsme chtěli velkou, mrazák atd. ale řekl jsem si že když je obchod 8 km, někdy dojedu na kole, pěšky, procházka a ať si to mrazí obchod za své.
Když se budete chtít něco zeptat, ptejte se.
S pozdravem.
Martin.
-
- Příspěvky: 312
- Registrován: stř led 15, 2014 11:48 am
- Bydliště: Dolní Podluží
Re: ostrovní nebo hybridní elektrárna na dobíjení auta
Ahoj
Na článcích bych začal 16 ks Lifepo4 200 Ah.Pro tebe idealní.Nachápu tu spotřebu za den.Já se nedostanu pod 10 Kw za den.To je ale jiná.Proto jsem rozšířil články na 4 sady.Jinak určitě 1 f.měnič.Jednotlivé měniče se dají spojovat .Například Studer až 3 ks na 1 fázi.A potom to může vypadat třeba takto.A hlavně přesné měření jednotlivých článků.
Na článcích bych začal 16 ks Lifepo4 200 Ah.Pro tebe idealní.Nachápu tu spotřebu za den.Já se nedostanu pod 10 Kw za den.To je ale jiná.Proto jsem rozšířil články na 4 sady.Jinak určitě 1 f.měnič.Jednotlivé měniče se dají spojovat .Například Studer až 3 ks na 1 fázi.A potom to může vypadat třeba takto.A hlavně přesné měření jednotlivých článků.
SOLINTEG MHT-50K-100, východ střecha 14,5Kwp,jižní stěna 6,3 Kwp,západ střecha 15,5Kwp, chalupa Majda 7,6 Kwp. Baterie 6x Soluna HV PACK 10K ,optimizéry Tigo.
-
- Příspěvky: 2298
- Registrován: čtv dub 18, 2013 9:37 am
- Bydliště: na chaloupce u lesa-Příbramsko
Re: ostrovní nebo hybridní elektrárna na dobíjení auta
Pánové, jak byste viděli dát pro 48V systém do serie 17 článků? Slyšel jsem, že někdo už to takhle provozuje, ale nejsem si jistý, že se využije celá kapacita článku. Na druhou stranu při nabíjecím napětí z regulátoru 60V je 3,53V na článek. Pak bude stačit jednoduchý balancer jen pokud by některý ze článků "ujel" s napětím.
S tím napětím by se vlastně dalo jít ještě nad 60V - Tristaru stačí vyměnit teplotní čidlo za odpor, aby regulátor nastavil na napětí pro 10C. Kompenzace teploty pak zvedne napětí ke 62V, což bude 3,65V / článek.
S tím napětím by se vlastně dalo jít ještě nad 60V - Tristaru stačí vyměnit teplotní čidlo za odpor, aby regulátor nastavil na napětí pro 10C. Kompenzace teploty pak zvedne napětí ke 62V, což bude 3,65V / článek.
70kWp + 10kW Infinity, 25kWh LiFe
-
- Příspěvky: 7627
- Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
- Lokalita: severně od Brna
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 8kWp
- Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: ostrovní nebo hybridní elektrárna na dobíjení auta
Zrovna včera sem měl na zkoušku 17 článků, max napětí 58,6V, měnič celkem bez problému, regulátor taky. 3,65V na článek je prej dlouhodobě moc, takže stačí nastavit balancery na míň... Ono je těch 16 asi tradice, třeba kvůli cellogu, voltmetrům na 8čl. a podobně....
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
-
- Příspěvky: 436
- Registrován: sob čer 02, 2012 8:22 pm
- Bydliště: 580m n.m. na Vysočině
Re: ostrovní nebo hybridní elektrárna na dobíjení auta
Tak 17článků není pro tristar žádný problém, sám to provozuji a 60,0x V jde bezproblémů, myslím že se nechá nastavit mnohem víc ještě, v manuálu psali snad něco o 70V nebo 75V jako maximum. Tak i 18článková baterie by šla využít. Horší to bývá u 48V měníčů těch co zvládnou přes 60V moc nebude. Stejně tak DC/DC měniče se vstupem nad 60V taky nic moc výběr.
2x Tristar / 17kWh v lithiu / 7,3kWp na střeše / 2xXTM-4000 / >31MWh / start 05/2012 s 440Wp.
-
- Podobná témata
- Odpovědi
- Zobrazení
- Poslední příspěvek
-
-
Dobijeni 24 V baterii odstaveneho auta
od Komanche » » v Mobilní elektrárny
Dobijeni 24 V baterii odstaveneho auta
- 18 Odpovědi
- 2211 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Komanche
-
-
- 15 Odpovědi
- 1149 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od lubo123456
-
- 4 Odpovědi
- 794 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Divizna
-
- 19 Odpovědi
- 1703 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od sauertom
-
-
3f hybridní elektrárna - jaké jsou omožnosti?
od dracekvo » » v Hybridní elektrárny
3f hybridní elektrárna - jaké jsou omožnosti?
- 51 Odpovědi
- 4929 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od RCZf
-