Jaký regulátor do auta?
Diskuze na téma solárních, větrných a ostatních regulátorů, datové komunikace mezi regulátory a PC, instalace software, zapojení regulátorů, chování a zkušenosti s různými typy regulátorů.
-
- Příspěvky: 11
- Registrován: stř kvě 20, 2015 10:41 am
Jaký regulátor do auta?
Ahoj,
stal se ze mě za poslední dny (prozatím) solární teoretik a rád bych přešel k praxi. A potřeboval bych poradit s výběrem regulátoru. Chystám se na malou obytnou dodávku dát horizontální panel 200Wp, kterým budu dobíjet trakční baterii cca 12V/80Ah. Regulátor by měl zvládnout 20A (hlavně kvůli LOAD výstupu). Za jízdy bude druhá baterie dobíjena normálně z motoru, čili potřebuji udržet v provozu 2-3 dny spotřebiče a pak tradá jedeme dál (a dobiju do plna z motoru).
A teď dotazy na zkušenější:
1) PWM nebo MPP?
S ohledem na secifikum toho, že panel bude horizontálně, může být zastíněn, prostě jak zaparkuju - jinak rozdíl mezi PWM a MPP je mi jasný. Nedokážu ale odhadnout, zda za takhle proměnných a nevhodných podmínek mi MPP pomůže.
Určitě by měl umět měření hodnot (aktuální napětí, dodaný výkon, spotřebovaný výkon), což by mi mělo umožnit dále systém ladit. Jak na úrovni výkonu panelu, baterie, ... tak i s ohledem na přeparkování celého systému. Nebo dodělání naklápění panelu na slunce...
2) Jaký konkrétní typ?
Samozřejmě potřebuji optimalizaci na cenu, takže Victron s externím displejem pro mě není volba. Ale zase nerad bych koupil nějakou čínu z eBay, co nebude fungovat nebo mi zapálí auto...
Někdo tu hezky mluvil o tomhle: http://www.ebay.com/itm/20A-12V-24-MPPT ... 3cc2e2e1db
Tenhle se mi celkem líbí, ale je jen PWM: http://www.deramax.cz/solarni-regulator ... 12-24v-20a
Případně JUTA: http://www.deramax.cz/solarni-regulator ... -displejem
Panel počítám něco jako http://eshop.neosolar.cz/solarni-panel- ... ysol-200wp (25V/8A). Polylkrystal mi přijde i lepší s ohledem na horizontální umístění. Asi nikdy nedosáhnu max. výkonu, takže s horším osvitem bude nižší i napětí...
Takže jaká je podle vás nejlepší varianta regulátoru pro takhle proměnnou situaci?
stal se ze mě za poslední dny (prozatím) solární teoretik a rád bych přešel k praxi. A potřeboval bych poradit s výběrem regulátoru. Chystám se na malou obytnou dodávku dát horizontální panel 200Wp, kterým budu dobíjet trakční baterii cca 12V/80Ah. Regulátor by měl zvládnout 20A (hlavně kvůli LOAD výstupu). Za jízdy bude druhá baterie dobíjena normálně z motoru, čili potřebuji udržet v provozu 2-3 dny spotřebiče a pak tradá jedeme dál (a dobiju do plna z motoru).
A teď dotazy na zkušenější:
1) PWM nebo MPP?
S ohledem na secifikum toho, že panel bude horizontálně, může být zastíněn, prostě jak zaparkuju - jinak rozdíl mezi PWM a MPP je mi jasný. Nedokážu ale odhadnout, zda za takhle proměnných a nevhodných podmínek mi MPP pomůže.
Určitě by měl umět měření hodnot (aktuální napětí, dodaný výkon, spotřebovaný výkon), což by mi mělo umožnit dále systém ladit. Jak na úrovni výkonu panelu, baterie, ... tak i s ohledem na přeparkování celého systému. Nebo dodělání naklápění panelu na slunce...
2) Jaký konkrétní typ?
Samozřejmě potřebuji optimalizaci na cenu, takže Victron s externím displejem pro mě není volba. Ale zase nerad bych koupil nějakou čínu z eBay, co nebude fungovat nebo mi zapálí auto...
Někdo tu hezky mluvil o tomhle: http://www.ebay.com/itm/20A-12V-24-MPPT ... 3cc2e2e1db
Tenhle se mi celkem líbí, ale je jen PWM: http://www.deramax.cz/solarni-regulator ... 12-24v-20a
Případně JUTA: http://www.deramax.cz/solarni-regulator ... -displejem
Panel počítám něco jako http://eshop.neosolar.cz/solarni-panel- ... ysol-200wp (25V/8A). Polylkrystal mi přijde i lepší s ohledem na horizontální umístění. Asi nikdy nedosáhnu max. výkonu, takže s horším osvitem bude nižší i napětí...
Takže jaká je podle vás nejlepší varianta regulátoru pro takhle proměnnou situaci?
-
- Příspěvky: 2679
- Registrován: úte úno 04, 2014 9:06 am
- Bydliště: Neďaleko Košic (SR)
Re: Jaký regulátor do auta?
Ja by som siel asi do toho to: http://www.i4wifi.cz/Regulatory-PWM-MPP ... 210RN.html
Je z tych lacnejsich a nieje zly.
Na tomto fore ich ma spustu ludi a su spokojny.
Je z tych lacnejsich a nieje zly.
Na tomto fore ich ma spustu ludi a su spokojny.
Najprv sa učíme chodiť a hovoriť, neskôr sa učíme sedieť a držať hubu... :stupidme:
Hybridná FVE dom: 6,3kWp, Victron Energy, 12kWh Pylontech+GB-Aku
On-Grid FVE dom: 3,6kWp, FRONIUS AC Coupling+VB
OFF-Grid FVE chata: 1,5kWp, Axpert, PCM, 200Ah/24V 18650
Hybridná FVE dom: 6,3kWp, Victron Energy, 12kWh Pylontech+GB-Aku
On-Grid FVE dom: 3,6kWp, FRONIUS AC Coupling+VB
OFF-Grid FVE chata: 1,5kWp, Axpert, PCM, 200Ah/24V 18650
-
- Příspěvky: 1938
- Registrován: čtv zář 13, 2012 4:35 pm
Re: Jaký regulátor do auta?
No pro panel 25V a baterii 12V asi jedině MPPT. PWM regl neee.
Z číny bych nic dražšího nekupoval, protože ti můžou napálit clo a vyjde to na stejné peníze jako když si tu koupíš starší Epsolar a navíc stejně nemáš záruku.
Na výstup regulátoru nic nepřipojuj, je to blbost. Spotřebiče připoj rovnou na baterii přes pojistku. Taky nevím co poví 80ah olovo, když to něj pustíš cca 18A z 200Wp panelu
Ohledně panelu, určitě dodělat nějaké jednoduché naklápení aspoň do jednoho boku. Však autem si můžeš zaparkovat tak, abys pak měl ideální osvit z jihu.
Tady http://www.ev-power.eu/Solar-Panels/Sol ... html?cur=2 máš za tu samou cenu výkonější panel.
Z číny bych nic dražšího nekupoval, protože ti můžou napálit clo a vyjde to na stejné peníze jako když si tu koupíš starší Epsolar a navíc stejně nemáš záruku.
Na výstup regulátoru nic nepřipojuj, je to blbost. Spotřebiče připoj rovnou na baterii přes pojistku. Taky nevím co poví 80ah olovo, když to něj pustíš cca 18A z 200Wp panelu
Ohledně panelu, určitě dodělat nějaké jednoduché naklápení aspoň do jednoho boku. Však autem si můžeš zaparkovat tak, abys pak měl ideální osvit z jihu.
Tady http://www.ev-power.eu/Solar-Panels/Sol ... html?cur=2 máš za tu samou cenu výkonější panel.
-
- Příspěvky: 11
- Registrován: stř kvě 20, 2015 10:41 am
Re: Jaký regulátor do auta?
Regulátor Tracer: 3000Kč už je na mě docela dost, ale hlavně nemá displej. Rád bych měl přehled, kolik panel dodává, kolik dodal za den, jaké je napětí baterie a kolik mi tedy zbývá energie. Pokud bych si hrál třeba s naklápěním, určitě budu chtít napřed zkusit, jak moc to pomůže (= měřit, abych si s tím mohl hrát). Předpoklad je, že to panelem neuživím - čili když budu stát, baterie bude čím dál víc vybitá, jen mi díky panelu nedojde za den, ale třeba až za dva-tři. Chci použít trakční baterii, která se cykluje až na 20% zbývající kapacity - čili bych ocenil možnost nastavit si limity pro nabíjení a hlavně i odpojení zátěže - proto chci použít výstup regulátoru.
18A do olova: dobrá připomínka! Počítal jsem s max. zkrat. proudem panelu, ale MPP z toho vlastně udělá víc než těch 8A. Hmmm, dá se to nějak regulovat?
Díky za tip na panel, jsem celkem omezen velikostí střechy, ale 164cm by se snad vešlo...
18A do olova: dobrá připomínka! Počítal jsem s max. zkrat. proudem panelu, ale MPP z toho vlastně udělá víc než těch 8A. Hmmm, dá se to nějak regulovat?
Díky za tip na panel, jsem celkem omezen velikostí střechy, ale 164cm by se snad vešlo...
-
- Příspěvky: 7627
- Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
- Lokalita: severně od Brna
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 8kWp
- Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Jaký regulátor do auta?
Pozor, ta cena panelu je bez DPH, takže vlastně standart..
Naklápění na všechny starany je celkem jednoduchá záležitost, stačí použít princip traktorová vlečka, prostě se vytáhnou dva čepy a střed se nastavitelně podepře(nůžkový hever za 200Kč). Spíš bych měl strach o tu baterku, nabíjet max 0,1C, takže 8A. Co takhle dobíjet i baterku auta?, některý obytňáky mají možnost ji nuceně připojit k elektrice nástavby. Pokud máš takový přebytek výkonu z panelu, tak vlastně ani MPPT regulátor nepotřebuješ, stačí jenom po dosažení napětí pro plný nabití panel odpojit (automaticky). A to je právě ten PWM regulátor, nebo nějaká domácí tvorba. Pokud chceš získat co nejvíc energie, kup LiFePo4 baterky, když budeš mít 40Ah, tak je to mnohem víc energie než 80Ah olovo, ale jsou zase jiný starosti. 40Ah lfp můžeš každodenně nabíjet 40A a nic se neděje, stejně jako při spotřebě, z 40Ah (2xA123 20Ah) jsem běžně tahal 80A bez nějaké stížnosti a výraznějšího poklesu napětí, to olovo nedokáže.
Naklápění na všechny starany je celkem jednoduchá záležitost, stačí použít princip traktorová vlečka, prostě se vytáhnou dva čepy a střed se nastavitelně podepře(nůžkový hever za 200Kč). Spíš bych měl strach o tu baterku, nabíjet max 0,1C, takže 8A. Co takhle dobíjet i baterku auta?, některý obytňáky mají možnost ji nuceně připojit k elektrice nástavby. Pokud máš takový přebytek výkonu z panelu, tak vlastně ani MPPT regulátor nepotřebuješ, stačí jenom po dosažení napětí pro plný nabití panel odpojit (automaticky). A to je právě ten PWM regulátor, nebo nějaká domácí tvorba. Pokud chceš získat co nejvíc energie, kup LiFePo4 baterky, když budeš mít 40Ah, tak je to mnohem víc energie než 80Ah olovo, ale jsou zase jiný starosti. 40Ah lfp můžeš každodenně nabíjet 40A a nic se neděje, stejně jako při spotřebě, z 40Ah (2xA123 20Ah) jsem běžně tahal 80A bez nějaké stížnosti a výraznějšího poklesu napětí, to olovo nedokáže.
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
-
- Příspěvky: 1938
- Registrován: čtv zář 13, 2012 4:35 pm
Re: Jaký regulátor do auta?
Nerad te zklamu, ale nevím o žádném levném použitelném reglu, který by ukazoval kolik vyrobil za den a tak. Aktuální hodnoty napětí a proudu si můžeš zobrazovat budíkama po 100 Kč. Tracer jsem si kdysi naivně koupil i s dispelem a nakonec sem zjistil, že je úplně k ničemu (ten displej).
Ano cena panelu je bez DPH. A s DPH je za 5112,- což je pořád méně peněz za výkonejší panel, než ten z odkazu za 5500,-
Ty bys měl asi nejlepší pořídit více menších panelů s napětím 18V. K tomu PWM regl, třeba tu jutu.
např http://www.ev-power.eu/Solar-Panels/Sol ... html?cur=2 nebo http://www.ev-power.eu/Solar-Panels/Sol ... html?cur=2
Použit panel s vyšším napětím přes PWM nedává smysl. 1/2 výkonu panelu prostě degraduješ, tak je lepší rovnou koupit ten panel menší. Nehledě na to, že ten regulátor by to nemusel ani vydržet.
Jinak k baterce. Tu už máš koupenou, nebo jí budeš kupovat? Co sem zjistil, tak trakční olovo jsou vyhozené peníze. Při takovém režimu umře tak jako tak. Takže je lepší koupit obyč olovo 2x levnější a nebo za stejnou cenu koupit 2x větší kapacitu.
Pokud vím, tak docela dobré ohlasy byli na tuto http://topbaterie.cz/yuasa-pro-osobni-% ... 8Y%29.html
Ano cena panelu je bez DPH. A s DPH je za 5112,- což je pořád méně peněz za výkonejší panel, než ten z odkazu za 5500,-
Ty bys měl asi nejlepší pořídit více menších panelů s napětím 18V. K tomu PWM regl, třeba tu jutu.
např http://www.ev-power.eu/Solar-Panels/Sol ... html?cur=2 nebo http://www.ev-power.eu/Solar-Panels/Sol ... html?cur=2
Použit panel s vyšším napětím přes PWM nedává smysl. 1/2 výkonu panelu prostě degraduješ, tak je lepší rovnou koupit ten panel menší. Nehledě na to, že ten regulátor by to nemusel ani vydržet.
Jinak k baterce. Tu už máš koupenou, nebo jí budeš kupovat? Co sem zjistil, tak trakční olovo jsou vyhozené peníze. Při takovém režimu umře tak jako tak. Takže je lepší koupit obyč olovo 2x levnější a nebo za stejnou cenu koupit 2x větší kapacitu.
Pokud vím, tak docela dobré ohlasy byli na tuto http://topbaterie.cz/yuasa-pro-osobni-% ... 8Y%29.html
-
- R.I.P.
- Příspěvky: 3481
- Registrován: úte čer 11, 2013 10:40 pm
Re: Jaký regulátor do auta?
Chystám ako Vy systém pre obytný voz, dávam:
2 x140Wp poly
Victron 100/15
4x65 Ah VRLA sérioparalelne
menič 600W sin
menič Victron 12/24 10A na dobíjanie za jazdy ( núdzovo )
Nepotrebujem žiadny displej, regulátor dáva potrebné základné informácie ledkami. Voltmeter postačí pre najdôležitejšie informácie. Veľmi dôležitý pre životnosť batérií je regulátor, ktorý zohľadňuje režim batérie počas niekoľkých predošlých dní. EPsolary sú z tohto hľadiska nevhodné.
Rovnako nevhodné a riskantné považujem použitie lítiových batérií, zvlášť pre začiatočníka. V čase najväčšieho dobíjania - okolo obeda - je obytňák bez dozoru....... Hrozí veľa popola a škoda v kempe alebo v hore...
Treba si uvedomiť, že vodorovne montované panely nedajú plný výkon, takže nároky na regulátor nie sú extrémne. Napriek tomu, pri kempovaní ( hlavne večer a ráno ) budem mať možnosť ich naklopiť aspoň 30 stupňov, viac by bolo riskantné kvôli vetru.
Štandardne budem poháňať kompresor, drobné kuchynské spotrebiče, 2 vodné čerpadlá, svetlo a prebytkami zohrievať malé množstvo vody.
2 x140Wp poly
Victron 100/15
4x65 Ah VRLA sérioparalelne
menič 600W sin
menič Victron 12/24 10A na dobíjanie za jazdy ( núdzovo )
Nepotrebujem žiadny displej, regulátor dáva potrebné základné informácie ledkami. Voltmeter postačí pre najdôležitejšie informácie. Veľmi dôležitý pre životnosť batérií je regulátor, ktorý zohľadňuje režim batérie počas niekoľkých predošlých dní. EPsolary sú z tohto hľadiska nevhodné.
Rovnako nevhodné a riskantné považujem použitie lítiových batérií, zvlášť pre začiatočníka. V čase najväčšieho dobíjania - okolo obeda - je obytňák bez dozoru....... Hrozí veľa popola a škoda v kempe alebo v hore...
Treba si uvedomiť, že vodorovne montované panely nedajú plný výkon, takže nároky na regulátor nie sú extrémne. Napriek tomu, pri kempovaní ( hlavne večer a ráno ) budem mať možnosť ich naklopiť aspoň 30 stupňov, viac by bolo riskantné kvôli vetru.
Štandardne budem poháňať kompresor, drobné kuchynské spotrebiče, 2 vodné čerpadlá, svetlo a prebytkami zohrievať malé množstvo vody.
750 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
-
- Příspěvky: 11
- Registrován: stř kvě 20, 2015 10:41 am
Re: Jaký regulátor do auta?
Ad natáčení: Montáž bude v principu na příčníky zahrádky na autě a musí ustát cca 150km/h. Takže to jistě dokážu směrem na jednu stranu auta zvednout, ale jinak budu muset parkovat vždy směrem jízdy na západ.
Baterie: Chtěl jsem použit http://www.battery-import.cz/sonnensche ... -c20-55ah/ - 700 cyklů, hluboké vybíjení. Používají se do různých vozíků atd. Uzavřená do obytného prostoru malé dodávky. (pro první pokusy bude muset stačit 74Ah startovací Varta, co už dosloužila, ale LEDky na světlo jistě dá). Ale s ohledem na velikost a váhu nejsem schopen jít do větší kapacity. Spojení paralelně se startovací baterií budu umět (pro jistotu).
Přebytek výkonu: Podle mě nebude. Výpočet: panel 200Wp umí za slunečného dne 800W výkonu, t.j. 60Ah. Bude vodorovně, takže tak max. 30Ah (střelba od boku???). Chci jezdit i na jaře a na podzim = ještě méně... Předpokládaná spotřeba je 60Ah, takže jsem v mínusu. Teď tedy nevím, jak vyřešit to, aby mi (v ideálních pomínkách) MPP necpal to baterie víc než 8A. Otázka podle mě zní, jak mít konfiguraci, která to v mizerných podmínkách tak nějak utáhne, ale zároveň v poledne v létě na jihu Evropy neuškvaří. To jsem čekal, že vyřeší MPP. Za (vyjímečných) podmínek bude mít panel 25V/8A, ale většinou bude dávat méně, což ale pořád bude stačit na nabíjení.
Měření: Zvláštní měřáky dobrý nápad, máte tip na něco příměřeně vypadajícího? Abych nemusel dělat nějaký strašný bastl... Ale pořád se nemůžu rozloučit představy měření Ah. Budu vídět, že za den mi lednička sežrala 50Ah, systém dodal 30Ah, takže vydržím 4 dny a buď musím někam popojet na výlet a nebo přeparkovat víc na sluníčko. S měřáky vidím jen aktuálně kolik panel dává voltů.
Baterie: Chtěl jsem použit http://www.battery-import.cz/sonnensche ... -c20-55ah/ - 700 cyklů, hluboké vybíjení. Používají se do různých vozíků atd. Uzavřená do obytného prostoru malé dodávky. (pro první pokusy bude muset stačit 74Ah startovací Varta, co už dosloužila, ale LEDky na světlo jistě dá). Ale s ohledem na velikost a váhu nejsem schopen jít do větší kapacity. Spojení paralelně se startovací baterií budu umět (pro jistotu).
Přebytek výkonu: Podle mě nebude. Výpočet: panel 200Wp umí za slunečného dne 800W výkonu, t.j. 60Ah. Bude vodorovně, takže tak max. 30Ah (střelba od boku???). Chci jezdit i na jaře a na podzim = ještě méně... Předpokládaná spotřeba je 60Ah, takže jsem v mínusu. Teď tedy nevím, jak vyřešit to, aby mi (v ideálních pomínkách) MPP necpal to baterie víc než 8A. Otázka podle mě zní, jak mít konfiguraci, která to v mizerných podmínkách tak nějak utáhne, ale zároveň v poledne v létě na jihu Evropy neuškvaří. To jsem čekal, že vyřeší MPP. Za (vyjímečných) podmínek bude mít panel 25V/8A, ale většinou bude dávat méně, což ale pořád bude stačit na nabíjení.
Měření: Zvláštní měřáky dobrý nápad, máte tip na něco příměřeně vypadajícího? Abych nemusel dělat nějaký strašný bastl... Ale pořád se nemůžu rozloučit představy měření Ah. Budu vídět, že za den mi lednička sežrala 50Ah, systém dodal 30Ah, takže vydržím 4 dny a buď musím někam popojet na výlet a nebo přeparkovat víc na sluníčko. S měřáky vidím jen aktuálně kolik panel dává voltů.
-
- R.I.P.
- Příspěvky: 3481
- Registrován: úte čer 11, 2013 10:40 pm
Re: Jaký regulátor do auta?
Preceňujete položku "batéria", kapacitne aj nákladovo. 50 Ah gelovka za 5 500 Kč je predsa len moc peňazí.
Uvádzate 60 Ah, to je spotreba 0,72 kWh, teda troch 90 litrových chladničiek A++ !!!!!!
Nezabudnite, že celú dennú spotrebu nemusíte ukladať do batérie, cez deň berie chladnička aj iné spotrebiče energiu priamo z panelu, pravda len primeranú záťaž v trošku dobrom počasí. Pravdaže, pri trojdňových dažďoch je už každá batéria malá, chcete si krátiť čas pri rádii, svetle alebo pri TV.....
Vaša pôvodná voľba 80 Ah nebola zlá, volil by som uzavretú batériu za 2-2,5 tisíc. Dlhá dovolenka aj s mnohými víkendami spolu netrvá viac, ako 70 dní - načo by Vám bola batéria so 700 cyklami za drahé peniaze ? Heksla by tak či tak po 5 - 7 rokoch.
Je dôležité riadne sa o batériu starať. Preto je pre Vás najlepšou voľbou, ktorú poznám, regulátor Victron 75/15 ( 200 W ). Mimo sezónu a pri parkovaní doma treba batériu držať na napätí cca 13,65, za čo sa Vám odvďačí.
Stačí voltmeter. Zvyknete si posudzovať stav batérie podľa napätia večer pri štandardnom odbere prúdu ( napr. chladnička + svetlo ). Každá iná možnosť monitorovania alebo počítania Ah stojí peniaze. Za tie by som radšej zväčšil plochu panelov , ak sa dá.
Uvádzate 60 Ah, to je spotreba 0,72 kWh, teda troch 90 litrových chladničiek A++ !!!!!!
Nezabudnite, že celú dennú spotrebu nemusíte ukladať do batérie, cez deň berie chladnička aj iné spotrebiče energiu priamo z panelu, pravda len primeranú záťaž v trošku dobrom počasí. Pravdaže, pri trojdňových dažďoch je už každá batéria malá, chcete si krátiť čas pri rádii, svetle alebo pri TV.....
Vaša pôvodná voľba 80 Ah nebola zlá, volil by som uzavretú batériu za 2-2,5 tisíc. Dlhá dovolenka aj s mnohými víkendami spolu netrvá viac, ako 70 dní - načo by Vám bola batéria so 700 cyklami za drahé peniaze ? Heksla by tak či tak po 5 - 7 rokoch.
Je dôležité riadne sa o batériu starať. Preto je pre Vás najlepšou voľbou, ktorú poznám, regulátor Victron 75/15 ( 200 W ). Mimo sezónu a pri parkovaní doma treba batériu držať na napätí cca 13,65, za čo sa Vám odvďačí.
Stačí voltmeter. Zvyknete si posudzovať stav batérie podľa napätia večer pri štandardnom odbere prúdu ( napr. chladnička + svetlo ). Každá iná možnosť monitorovania alebo počítania Ah stojí peniaze. Za tie by som radšej zväčšil plochu panelov , ak sa dá.
Naposledy upravil(a) vlkazajac dne čtv kvě 21, 2015 4:24 pm, celkem upraveno 1 x.
750 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
-
- Příspěvky: 1453
- Registrován: pát bře 08, 2013 7:19 pm
- Bydliště: Aš
Re: Jaký regulátor do auta?
A gelovkám bych se vyhnul uplně.Vybíjet baterii o kapacitě 80Ah denně 50-60 Ah je pomalu 80% vybití co spolehlivě odrovná každou baterii těch 700ciklů je myslím pouze při 20% vybíjení.No a zadalší bych jí přes relé ovládané alternátorem ze svorky D+ dobíjel po dobu jízdy autem to bude k nezaplacení.Alternátor auta to v pohodě zmákne.
-
- Příspěvky: 1201
- Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
- Lokalita: Praha 6
- Bydliště: Praha 6
Re: Jaký regulátor do auta?
Nevím jaké máte auto, ani jaký máte na mysli provoz, ale z vlastní zkušenosti by auto pro kempování mělo být v zásadě na plyn, rozhodně lednička, ohřev vody, elektřina jen na svícení a opravdu drobné spotřebiče. Jinak budete pořád řešit až vám dojde baterka, jak přestavit auto, jak pohnout panelem atd. Navíc v létě je lépe parkovat ve stínu, než si nechat auto rozpálit na sluníčku.
Nemám rád tenhle stát.
-
- R.I.P.
- Příspěvky: 3481
- Registrován: úte čer 11, 2013 10:40 pm
Re: Jaký regulátor do auta?
Plyn pre chladničku a varenie je štandard, bohužiaľ absorpčná chladnička plynová i elektrická majú dosť veľkú spotrebu energie. Kompresorové karavanové špeciály na elektrinu majú lepšiu účinnosť, ale zabíja to 2 - 3 násobne väčšia cena. Kto má miesto a odvahu, skúsi to s kvalitnou a stále lacnejšou kompresorkou pre domáce použitie a s panelom ako TrollCZ. Toto riešenie sa mi páči, chýba skúsenosť, koľko tisíc km takáto domáca chladnička vydrží.
750 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
-
- Příspěvky: 1201
- Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
- Lokalita: Praha 6
- Bydliště: Praha 6
Re: Jaký regulátor do auta?
Já jen chtěl naznačit, bezproblémovou a komfortní cestu. kdysi jsem provozoval něco podobného , obytná Avie, 6osob, a baterky 12v 360Ah stačily na třídenní provoz, pak už se muselo startovat a to byl ohřev vody, lednička a topení plyn. Čerpadla vody Wc, sprcha, kuchyňk, osvětlení atd na baterky. Navíc nemůže ani čekat, že se mu z palubní sítě cca13,5V při jízdě pohrne do baterie 8A, to ani náhodou, takže její plné nabití samotné auto nezvládne. Pokud si vezme ledničku z domova potřebuje pro ni výkonný měnič, nejlépe sinus a ten taky není moc levný. Můj závěr je, že panel pro auto může být nouzové řešení, ale rozhodně ne ekonomické a spolehlivě funkční z hlediska dostatečné výroby potřebné energie. To by musel být systém podstatně výkonnější. atd...
Nemám rád tenhle stát.
-
- R.I.P.
- Příspěvky: 3481
- Registrován: úte čer 11, 2013 10:40 pm
Re: Jaký regulátor do auta?
vla, súhlasil by som so všetkým, žiadny rozpor nevidím. Vyššie som uviedol môj systém, ktorý ma nákladovo vyjde cca 800 EUR, ak doňho zahrniem panely, regulátor, menič, klasickú kuchynskú chladničku. To už je cena, na ktorú dosahujú len samotné porovnateľné značkové chladničky, určené pre karavaning. Ten bonus naviac, ktoré toto riešenie prináša, je masívnejší zdroj elektrickej energie, ktorý je k dispozícii trvale, a to aj na varenie ! Pri dlhších cestách je komfortnejšia práve menšia závislosť na plyne ( obvyklá je spotreba okolo 350g/24 hod ), to je však vážna výhoda len niekde mimo civilizáciu.
Aby sme sa držali témy, len by som zopakoval, že na 200 Wp vidím ideálny spomenutý regulátor Victron 75/15. Ak sa chce TrollCZ pokochať pohľadom na display a odčítavať Wh, mám ako druhú voľbu ešte regulátor WRM-15, za ktorý si priplatí cca 45 EUR.
Aby sme sa držali témy, len by som zopakoval, že na 200 Wp vidím ideálny spomenutý regulátor Victron 75/15. Ak sa chce TrollCZ pokochať pohľadom na display a odčítavať Wh, mám ako druhú voľbu ešte regulátor WRM-15, za ktorý si priplatí cca 45 EUR.
750 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
-
- Příspěvky: 1201
- Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
- Lokalita: Praha 6
- Bydliště: Praha 6
Re: Jaký regulátor do auta?
WRM 15 mám, právě kvůli zobrazení všech údajů jsem si ho pořídil do svého experimentálního základu. Umí pracovat s jakoukolo baterií, měří napětí proudy panelů i baterií, měří protečený výkon z panelů i baterií. Jenže právě ten výkon měří jen v celých kilowatech, což je hodně hrubé a tím pádem pro kontrolu denní spotřeby na zdroji s výkonem méně než kilowata prakticky k ničemu.
Nemám rád tenhle stát.
-
- Příspěvky: 2503
- Registrován: sob pro 29, 2012 10:22 pm
- Lokalita: pod Brnem
- Systémové napětí: 24V
Re: Jaký regulátor do auta?
MPPT od Victrona krom velkých regulátorů by měly mít VE.Direct převodník na bluetooth, ale stojí cca 3t. Z toho bluetooth to může jít přes nějakou aplikaci přímo do telefonu.
ceník Victron:
VE.Direct Bluetooth LE dongle ASS030536000 √ € 133
For iPhone and Android. Applicable to all productes with a VE.Direct communication port.
ceník Victron:
VE.Direct Bluetooth LE dongle ASS030536000 √ € 133
For iPhone and Android. Applicable to all productes with a VE.Direct communication port.
3x2000VA-VMP-par, NiCd 24V, 22x210-320Wp, 2x85A-VMPPT
-
- Příspěvky: 11
- Registrován: stř kvě 20, 2015 10:41 am
Re: Jaký regulátor do auta?
Děkuji všem za příspěvky.
Možná trochu upřesním to auto, resp. spíš pojízdný stan. Jedná se o VW Transporter, takže trocha světla a lednička Waeco 30l, která má dle výrobce spotřebu 220-740W/den, dle teplot. Nepotřebuju mrazit nanuky tak počítám 350W/den = 30Ah!!! Zbytek padá na svícení, USB nabíjení a menič na 230V. Největší problém a žrout je ta lednice. S ohledem na velikost VW Transporter nemá cenu řešit plyn...
Baterii jsem vybíral právě tak, že je určena pro hluboké vybíjení, takže z 80Ah kapacity dokážu vytáhnout těch 60Ah. Ale je pravda, že udělám desítky cyklů/rok, tak je otázka, zda nebude lepší co 4 roky kupovat novou startovací (levnou) baterku. Ale tam je problém, že pokud bych počítal s vybíjením na 70% a chtěl dostat 60Ah, je startovaci baterka neúnosně velká.
Pokud se týká dobíjení z motoru, je tam alternátor 180A a typický provoz bude 5h jízdy někam, 3 dny na místě na baterii a solar, 5h jízdy zpět. S dobíjemím z motoru bych tedy problém neviděl. Budu v pohybu, nemíním se válet týden u moře.
Ale tedy zpět k tématu. Doporučujete (seřazeno dle reakcí, jak jsem tomu porozumněl):
1) Victron 75/15 - http://eshop.neosolar.cz/mppt-bluesolar-regulator-75-15
2) WRM 15 - http://eshop.homesolar.cz/6/50/mppt-sol ... wrm15.html
3) Juta - http://www.deramax.cz/solarni-regulator ... -displejem
Z toho mi asi jako nejlepší vychází Victron, mít údaje na smartphone přes bluetooth by byla hezká frajeřina. Podívám se co to umí ve spolupráci s kabelem.
Ještě pokud bych chtěl být super ekonomický, máte někdo zkušenosti s tímhle noname PWM: http://www.deramax.cz/solarni-regulator ... 12-24v-20a ?
A když jsme narazili na měření, neexistuje nějaký vestavný voltmetr (digital, řada diod odpovídající nabití baterie), který by šel použít? Ať nemusím vozit multimetr. Zároveň bych si udělal přepínač, abych mohl měřit i napětí startovací baterky. Přijde mi trochu nepohodlné neustále přepočítávat, kolik je 12.3V zbývající energie.
Možná trochu upřesním to auto, resp. spíš pojízdný stan. Jedná se o VW Transporter, takže trocha světla a lednička Waeco 30l, která má dle výrobce spotřebu 220-740W/den, dle teplot. Nepotřebuju mrazit nanuky tak počítám 350W/den = 30Ah!!! Zbytek padá na svícení, USB nabíjení a menič na 230V. Největší problém a žrout je ta lednice. S ohledem na velikost VW Transporter nemá cenu řešit plyn...
Baterii jsem vybíral právě tak, že je určena pro hluboké vybíjení, takže z 80Ah kapacity dokážu vytáhnout těch 60Ah. Ale je pravda, že udělám desítky cyklů/rok, tak je otázka, zda nebude lepší co 4 roky kupovat novou startovací (levnou) baterku. Ale tam je problém, že pokud bych počítal s vybíjením na 70% a chtěl dostat 60Ah, je startovaci baterka neúnosně velká.
Pokud se týká dobíjení z motoru, je tam alternátor 180A a typický provoz bude 5h jízdy někam, 3 dny na místě na baterii a solar, 5h jízdy zpět. S dobíjemím z motoru bych tedy problém neviděl. Budu v pohybu, nemíním se válet týden u moře.
Ale tedy zpět k tématu. Doporučujete (seřazeno dle reakcí, jak jsem tomu porozumněl):
1) Victron 75/15 - http://eshop.neosolar.cz/mppt-bluesolar-regulator-75-15
2) WRM 15 - http://eshop.homesolar.cz/6/50/mppt-sol ... wrm15.html
3) Juta - http://www.deramax.cz/solarni-regulator ... -displejem
Z toho mi asi jako nejlepší vychází Victron, mít údaje na smartphone přes bluetooth by byla hezká frajeřina. Podívám se co to umí ve spolupráci s kabelem.
Ještě pokud bych chtěl být super ekonomický, máte někdo zkušenosti s tímhle noname PWM: http://www.deramax.cz/solarni-regulator ... 12-24v-20a ?
A když jsme narazili na měření, neexistuje nějaký vestavný voltmetr (digital, řada diod odpovídající nabití baterie), který by šel použít? Ať nemusím vozit multimetr. Zároveň bych si udělal přepínač, abych mohl měřit i napětí startovací baterky. Přijde mi trochu nepohodlné neustále přepočítávat, kolik je 12.3V zbývající energie.
-
- R.I.P.
- Příspěvky: 3481
- Registrován: úte čer 11, 2013 10:40 pm
Re: Jaký regulátor do auta?
Tak dráma končí, na trojdňové výlety by som vážne uvažoval s čiastočným využitím štartovacej batérie vozidla. Narval by som tam rozmerovo aj kapacitne najväčšiu možnú batériu a tá by sa mohla rovnocenne podieľať na krytí spotreby pri kempovaní. V jarných až jesenných dňoch by v nej muselo zostať ešte dosť kapacity, aby naštartovala na cestu domov.
Regulátor a jeho ledky Vás informujú, či nabíjací proces prebehol všetkými fázami, ďalšie blikátka, smartfóny a iné transgalaktické technológie by ma na čundri skôr znekľudňovali. Ale prosím, každý máme iný vkus.
Ručičkový voltmeter s prepínaním medzi batériami by asi nebol zlý.
Regulátor a jeho ledky Vás informujú, či nabíjací proces prebehol všetkými fázami, ďalšie blikátka, smartfóny a iné transgalaktické technológie by ma na čundri skôr znekľudňovali. Ale prosím, každý máme iný vkus.
Ručičkový voltmeter s prepínaním medzi batériami by asi nebol zlý.
750 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
-
- Příspěvky: 1938
- Registrován: čtv zář 13, 2012 4:35 pm
Re: Jaký regulátor do auta?
Za 2 stovky z čajny nemaj chybu. Z čárek nic nevyčteš.
http://www.ebay.com/itm/DC-4-5-30V-Volt ... 339daf581a
http://www.ebay.com/itm/DC-4-5-30V-Volt ... 339daf581a
-
- Příspěvky: 1453
- Registrován: pát bře 08, 2013 7:19 pm
- Bydliště: Aš
Re: Jaký regulátor do auta?
řešil bych to také pouze dodání pořádné baterie nebo baterií např.2x 220Ah a dobíjení z alternátoru nic více možná popřípadě vestavěnou nabíječkou pro dobíjení ze sítě. A žádná sebelepší bateri nevydrží trápení hlubokým vybíjením čtyři roky v kuse do roka je po ní i zde na foru někdo řešil gelovky hýčkal je a nakonec zjistil že je ponich ani ne za dva roky.
-
- Podobná témata
- Odpovědi
- Zobrazení
- Poslední příspěvek
-
- 32 Odpovědi
- 2679 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od dracekvo
-
- 1 Odpovědi
- 903 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od kodl69
-
- 8 Odpovědi
- 1533 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od eman
-
-
Dobijeni 24 V baterii odstaveneho auta
od Komanche » » v Mobilní elektrárny
Dobijeni 24 V baterii odstaveneho auta
- 18 Odpovědi
- 2211 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Komanche
-
-
- 58 Odpovědi
- 3189 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od rasto1