Malej solar na VW T4
Porada před realizací, doporučení, rady, nápady týkající se plánovaných ostrovních nebo poloostrovních systémů, projektování, zkušenosti, schémata, vhodné komponenty
-
- Příspěvky: 2037
- Registrován: stř zář 05, 2018 8:38 pm
Malej solar na VW T4
Ahoj,
kamarad me pozadal o konzultaci s solarizaci T4ky. na strese ma jeste box, takze se mu vejde jen panel o rozmerech max 200 x 69 cm.
Sam si nasel tento Victron Energy bluesolar 175W
odkaz napr zde: https://eshop.neosolar.cz/solarni-panel ... -175wp-12v
Neni zrovna nejlepsi, ale co se menicu tyce ma Victron skveou povest a kvalitu. Plati to i u panelu?
Pripadne nema nekdo typ na panel do uvedenych rozmeru? Idelane neco co chvilku vydrzi.
Vybral si k tomu jeste PWMko od Victronu:
blue solar PWM 12/24-20
https://www.victronenergy.cz/solar-char ... esolar-pwm
Otazka je jestli by nebylo lepsi vzhledem k panelu pouzit naky MPPTcko. preci jen Ump a panel 18,3V, tzn pri PWMku se dostane s napetim na max 14V coz je pri Imp=9A cca 40W v coudu, to je z 175W celkem dost (cca 23%).
Mate nejake doporuceni na spolehlivy a cenove rozumne dostupny mppt pro tohle pouziti? tzn MPPT voltage od cca 15V? Nektere mppt maji batteryVoltage + 2V coz by se asi pouzit dalo ne? Puziti primarne v lete, zima ale vyloucena neni.
Baterii chtel puvodne nejakou AGM Vartu trakcni cca 100Ah za 3500Kc, to sem mu rozmluvil a dame LiFepo4. Bude to chtit pres takovou tu chytrou krabicku pripojivat pri bezicim motoru k palubnimu olovu. Vzhledem k tomu, ze auto nabiji na max 14,4V a pouziti 4s life by to s pouzitim diody nemusel byt problem.
Doporucite nejaky levny a funkcni balancer?
Diky za nazory a tipy.
kamarad me pozadal o konzultaci s solarizaci T4ky. na strese ma jeste box, takze se mu vejde jen panel o rozmerech max 200 x 69 cm.
Sam si nasel tento Victron Energy bluesolar 175W
odkaz napr zde: https://eshop.neosolar.cz/solarni-panel ... -175wp-12v
Neni zrovna nejlepsi, ale co se menicu tyce ma Victron skveou povest a kvalitu. Plati to i u panelu?
Pripadne nema nekdo typ na panel do uvedenych rozmeru? Idelane neco co chvilku vydrzi.
Vybral si k tomu jeste PWMko od Victronu:
blue solar PWM 12/24-20
https://www.victronenergy.cz/solar-char ... esolar-pwm
Otazka je jestli by nebylo lepsi vzhledem k panelu pouzit naky MPPTcko. preci jen Ump a panel 18,3V, tzn pri PWMku se dostane s napetim na max 14V coz je pri Imp=9A cca 40W v coudu, to je z 175W celkem dost (cca 23%).
Mate nejake doporuceni na spolehlivy a cenove rozumne dostupny mppt pro tohle pouziti? tzn MPPT voltage od cca 15V? Nektere mppt maji batteryVoltage + 2V coz by se asi pouzit dalo ne? Puziti primarne v lete, zima ale vyloucena neni.
Baterii chtel puvodne nejakou AGM Vartu trakcni cca 100Ah za 3500Kc, to sem mu rozmluvil a dame LiFepo4. Bude to chtit pres takovou tu chytrou krabicku pripojivat pri bezicim motoru k palubnimu olovu. Vzhledem k tomu, ze auto nabiji na max 14,4V a pouziti 4s life by to s pouzitim diody nemusel byt problem.
Doporucite nejaky levny a funkcni balancer?
Diky za nazory a tipy.
Dumiho ostruvek: 4,7kWp, 13,3kWh, 2400W inverter
-
- Příspěvky: 915
- Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am
Re: Malej solar na VW T4
Můžeš se inspirovat u mě: https://forum.mypower.cz/viewtopic.php?f=13&t=4597
Ve zkratce: GEL 120Ah, MPPT Victron Smartsolar 75/15, nejprve 100W flexi (po smrti), teď 270W sklo.
A když kamarád někde najde pár centimetrů, může ušetřit 2,5 palackého: https://auto.bazos.cz/inzerat/129792462 ... -155wp.php
Ve zkratce: GEL 120Ah, MPPT Victron Smartsolar 75/15, nejprve 100W flexi (po smrti), teď 270W sklo.
A když kamarád někde najde pár centimetrů, může ušetřit 2,5 palackého: https://auto.bazos.cz/inzerat/129792462 ... -155wp.php
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A, Orion 30A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 5kWp, LiFe 48V/120+120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + EPever
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 5kWp, LiFe 48V/120+120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + EPever
-
- Příspěvky: 3422
- Registrován: ned led 12, 2014 7:41 pm
- Lokalita: Hlučín
- Bydliště: Hlučín
Re: Malej solar na VW T4
Po ročním provozu flexi panelu +pwm 10A doporučuji dopojit druhou baterku v olovu(trakční) někde do auta přez odpojovací relé po vypnutí klíčku.Za jízdy budou propojené a krmené alťákem,po dojetí se trakční odpojí a bude krmit svou větev spotřebičů.Pak na ni dopojit panel s reglem, dle toho co panel bude dávat.Se 100W flexi 18V/6A,Voc 20V to šlo na PWM a nádherně to udržovalo baterku 12.7-9V.Ta dvojí baterka spůsobí jistotu startu po náročném kempu přez noc .
To life bude vyžadovat přesné nabíjení ,což přímé propojení na auto neposkytuje 14.4V/4=3.6V a to je moc ,dál vidím problém v chladném období,kdy bude potřeba life vytahovat z auta,další problém je bms nutná,protože tam nebude pravidelný provoz s dohledem.Pro těch pár použití v roce mi to nedává smysl.
To life bude vyžadovat přesné nabíjení ,což přímé propojení na auto neposkytuje 14.4V/4=3.6V a to je moc ,dál vidím problém v chladném období,kdy bude potřeba life vytahovat z auta,další problém je bms nutná,protože tam nebude pravidelný provoz s dohledem.Pro těch pár použití v roce mi to nedává smysl.
16kWp/JZ-50°/20xChaori 230 ,JV-90°/8xLeapton 650 + <JZ-90° /15xJAsolar / Mono 385, regl Midnite Classic 150<89A> , 1x EASUN <80A> a 1x EASUN <100A>,baterka 17s 54.4VDC LFP4/784Ah<uloží 42kWh>,měnič XTH 8000-48V špičkově 21kW
-
- Příspěvky: 2037
- Registrován: stř zář 05, 2018 8:38 pm
Re: Malej solar na VW T4
Pokud mezi autobaterii a life das diodu uz to vychazi vyrazne lepe. Jde.i o cenu. Olovo koupis za X a o tretinu levneji sezenem life s polovicni kapacotou. Coz ve vysledku znamena stejna vyuzitelna kapacita + nekolikanasobna zivotnost.
Dumiho ostruvek: 4,7kWp, 13,3kWh, 2400W inverter
-
- Příspěvky: 3422
- Registrován: ned led 12, 2014 7:41 pm
- Lokalita: Hlučín
- Bydliště: Hlučín
Re: Malej solar na VW T4
Životnost Pb je díky panelu taky dlouhá,pořád bude nabité.S tou diodou to nechápu,ta brání pouze obousměrnému toku,ale to napětí z alťáku je mimo přímo na life ne?Leda by šel alťák na regl a až pak na life a druhý regl s panelem+bms+zima mi přijde komplikované dost.Výhodou je jen váha life a proudy co tam stejně nebudou.Ohřívá se stejně na vařičích a ohních,baterkou se krmí LED světla a lednice,popřípadě klima.
16kWp/JZ-50°/20xChaori 230 ,JV-90°/8xLeapton 650 + <JZ-90° /15xJAsolar / Mono 385, regl Midnite Classic 150<89A> , 1x EASUN <80A> a 1x EASUN <100A>,baterka 17s 54.4VDC LFP4/784Ah<uloží 42kWh>,měnič XTH 8000-48V špičkově 21kW
-
- Příspěvky: 2037
- Registrován: stř zář 05, 2018 8:38 pm
Re: Malej solar na VW T4
na diode max ubytek napeti cca 0,6V. tzn na life mas min nez na altiku.
v zadani od neho mam napaji topeni tyj 2,5A (cca 10hodin denne), lednice max 4A, cca 15hodin denne. asi to pujde snizit, ale proc dsavat drahy olovo kdyz za mensi penize je LiFe?
v zadani od neho mam napaji topeni tyj 2,5A (cca 10hodin denne), lednice max 4A, cca 15hodin denne. asi to pujde snizit, ale proc dsavat drahy olovo kdyz za mensi penize je LiFe?
Dumiho ostruvek: 4,7kWp, 13,3kWh, 2400W inverter
-
- Příspěvky: 444
- Registrován: ned kvě 31, 2020 5:25 pm
Re: Malej solar na VW T4
>> To life bude vyžadovat přesné nabíjení ,což přímé propojení na auto neposkytuje 14.4V/4=3.6V a to je moc
neni to moc. Ako zaznelo hore plus 3.6V je vcelku v pohode nabijanie pre LiFečka. Ano, keby to nabijal len na 3.5V tak mu LiFe vydrzi 5.000 cyklov, pri nabijani na 3.6V vydrzi "len" 1.500 az 2.000 cyklov na 80% kapacitu .... a ?
Dovtedy ajtak T4 mat nebude, pretoze bude nemoderna alebo zhrdzavie alebo ju proste nahradi niecim inym.
NAbijat LiFe na 3.6V vobec nie je hriech.
Inak ked sa spravi odpajaci obvod ktory pri dosiahnuti 14.4V cize 3.6V na clanok proste odpoji nabijanie, tak v tych baterkach ajtak bude len niekde okolo 80% energie, cize zase mame 5000 cyklov zivotnost. Jedna vec je "dotknut sa" 3.6V na clanok pri nabijani a v tom momente ukoncit ; druha vec je nechat tam 3.6V dlhsie a podla prudoveho odberu ukoncit nabijanie (nieco ako "topovanie" olova) - az vtedy dotlacis lithia do 95%.
Mimochodom ako horna hranica nabijania a cielova voltaz sa vsade uvadza 3.65V ; na 3.65V treba stabilizovat nabijanie a nechat padnut prud prakticky na nulu. Vtedy je lithium napechovane na 100% kde su udavane zivotnosti okolo 1500 az 2000 cyklov. Pri nabijani na 3.6V bude pan v pohode na ~2000 cykloch, to je 7 rokov denno-denneho pouzivania k comu nedojde. A keby aj, dnes stoja 270Ah clanky okolo 80 eur s dopravou clom a dph, takze o sest-sedem rokov bude za taku celu LTO so zivotnostou 10.000 cyklov.
neni to moc. Ako zaznelo hore plus 3.6V je vcelku v pohode nabijanie pre LiFečka. Ano, keby to nabijal len na 3.5V tak mu LiFe vydrzi 5.000 cyklov, pri nabijani na 3.6V vydrzi "len" 1.500 az 2.000 cyklov na 80% kapacitu .... a ?
Dovtedy ajtak T4 mat nebude, pretoze bude nemoderna alebo zhrdzavie alebo ju proste nahradi niecim inym.
NAbijat LiFe na 3.6V vobec nie je hriech.
Inak ked sa spravi odpajaci obvod ktory pri dosiahnuti 14.4V cize 3.6V na clanok proste odpoji nabijanie, tak v tych baterkach ajtak bude len niekde okolo 80% energie, cize zase mame 5000 cyklov zivotnost. Jedna vec je "dotknut sa" 3.6V na clanok pri nabijani a v tom momente ukoncit ; druha vec je nechat tam 3.6V dlhsie a podla prudoveho odberu ukoncit nabijanie (nieco ako "topovanie" olova) - az vtedy dotlacis lithia do 95%.
Mimochodom ako horna hranica nabijania a cielova voltaz sa vsade uvadza 3.65V ; na 3.65V treba stabilizovat nabijanie a nechat padnut prud prakticky na nulu. Vtedy je lithium napechovane na 100% kde su udavane zivotnosti okolo 1500 az 2000 cyklov. Pri nabijani na 3.6V bude pan v pohode na ~2000 cykloch, to je 7 rokov denno-denneho pouzivania k comu nedojde. A keby aj, dnes stoja 270Ah clanky okolo 80 eur s dopravou clom a dph, takze o sest-sedem rokov bude za taku celu LTO so zivotnostou 10.000 cyklov.
-
- Příspěvky: 3422
- Registrován: ned led 12, 2014 7:41 pm
- Lokalita: Hlučín
- Bydliště: Hlučín
Re: Malej solar na VW T4
lubomirz> není to tak snadné jak píšeš bohužel, pročti si vlákno "Jak správně zacházet s life".Už při 3.5V se začínají rozjíždět s minimálním proudem a pravda je že od 3.13>3.37V je v nich 85% energie a ty stavy kolem jen více degradují life,samozřejmě v závislosti na proudech.
85Ah denně to je dost na panýlek 175Wp v pitomé poloze.No jsem zvědav jak to vymyslíte,provoz je známý,je pořád na cestách?
85Ah denně to je dost na panýlek 175Wp v pitomé poloze.No jsem zvědav jak to vymyslíte,provoz je známý,je pořád na cestách?
16kWp/JZ-50°/20xChaori 230 ,JV-90°/8xLeapton 650 + <JZ-90° /15xJAsolar / Mono 385, regl Midnite Classic 150<89A> , 1x EASUN <80A> a 1x EASUN <100A>,baterka 17s 54.4VDC LFP4/784Ah<uloží 42kWh>,měnič XTH 8000-48V špičkově 21kW
-
- Příspěvky: 2037
- Registrován: stř zář 05, 2018 8:38 pm
Re: Malej solar na VW T4
psal to jako maxima, s tim, ze kdyz topi tak lednicka nejede min, a naopak kdyz jede lednicka nemusi se moc topit.
spis premyslim, jestli ten 175W panel by sel dat na nakej mppt, preci jen ta 20% ztrata diky PWM je velka,.
spis premyslim, jestli ten 175W panel by sel dat na nakej mppt, preci jen ta 20% ztrata diky PWM je velka,.
Dumiho ostruvek: 4,7kWp, 13,3kWh, 2400W inverter
-
- Příspěvky: 915
- Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am
Re: Malej solar na VW T4
Trochu to chlapci motáte. Strávil jsem nějaký čas samostudiem, tedy shrnu:
- marko ti to sice podsouvá, ale pochopil jsem, že neuvažuješ o použití startovací baterie. Nýbrž tam budou dvě baterky - olovo na startování a Lithium pro camping.
- nabíjení od alternátoru se dá řešit více způsoby
a) obyč relé spínané signálem D+ od alternátoru. Jestli se nemýlím, u T4 to najdeš na svorkovnici u pojistek pod volantem. Sám jsem uvažoval při přestavbě na Li doplnit diodu a tím snížit nabíjecí napětí. (info najdeš na t4-wiki.de)
b) Cyrix - to je pro ty lidi, co dají 1000Kč než aby si našli D+ svorku.
c) DC/DC měnič - Rennogy, Victron (pro Lithium patrně nejlepší varianta)
- lednička 4A trochu smrdí Peltierem. A to je 4 x 24h = 96Ah. Tohle nejde provozovat z baterky. Jediná cesta je kompresor.
- ten můj 120Ah gel stojí víc něž 120Ah od Mikela ze zdejšího e-shopu. Tudíž o olovu bych nepřemýšlel (pokud to kamarád s tím kempováním myslí vážně).
- osobně jsem radši dal MPPT, protože když máš malý panel, 20% energie navíc se hodí. Ale stejně - člověk většinou někde stojí ve stínu. A navíc píšeš o střešním boxu - to je tak 50% šance, že panel bude zčásti zastíněný a bude vyrábět zlomek své štítkové hodnoty. U mě ten 100W flexi v zásadě stačil. Ale když jsem stál pod stromy, za 3 dny jsem měl vybitou baterku. Sice píšou, že MPPT vyžaduje +2V nad napětí baterie, ale prakticky to funguje i při nižším napětí.
- nezapomeň doplnit síťovou nabíječku, ideálně se standartní zásuvkou zvenku. Auto se pak dá v kempu ve stínu snadno dobít. Také jsem si doplnil druhou nabíječku pro startovací baterku - takže když auto dlouho stojí, udržuji nabité obě dvě baterie.
- marko ti to sice podsouvá, ale pochopil jsem, že neuvažuješ o použití startovací baterie. Nýbrž tam budou dvě baterky - olovo na startování a Lithium pro camping.
- nabíjení od alternátoru se dá řešit více způsoby
a) obyč relé spínané signálem D+ od alternátoru. Jestli se nemýlím, u T4 to najdeš na svorkovnici u pojistek pod volantem. Sám jsem uvažoval při přestavbě na Li doplnit diodu a tím snížit nabíjecí napětí. (info najdeš na t4-wiki.de)
b) Cyrix - to je pro ty lidi, co dají 1000Kč než aby si našli D+ svorku.
c) DC/DC měnič - Rennogy, Victron (pro Lithium patrně nejlepší varianta)
- lednička 4A trochu smrdí Peltierem. A to je 4 x 24h = 96Ah. Tohle nejde provozovat z baterky. Jediná cesta je kompresor.
- ten můj 120Ah gel stojí víc něž 120Ah od Mikela ze zdejšího e-shopu. Tudíž o olovu bych nepřemýšlel (pokud to kamarád s tím kempováním myslí vážně).
- osobně jsem radši dal MPPT, protože když máš malý panel, 20% energie navíc se hodí. Ale stejně - člověk většinou někde stojí ve stínu. A navíc píšeš o střešním boxu - to je tak 50% šance, že panel bude zčásti zastíněný a bude vyrábět zlomek své štítkové hodnoty. U mě ten 100W flexi v zásadě stačil. Ale když jsem stál pod stromy, za 3 dny jsem měl vybitou baterku. Sice píšou, že MPPT vyžaduje +2V nad napětí baterie, ale prakticky to funguje i při nižším napětí.
- nezapomeň doplnit síťovou nabíječku, ideálně se standartní zásuvkou zvenku. Auto se pak dá v kempu ve stínu snadno dobít. Také jsem si doplnil druhou nabíječku pro startovací baterku - takže když auto dlouho stojí, udržuji nabité obě dvě baterie.
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A, Orion 30A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 5kWp, LiFe 48V/120+120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + EPever
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 5kWp, LiFe 48V/120+120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + EPever
-
- Příspěvky: 2037
- Registrován: stř zář 05, 2018 8:38 pm
Re: Malej solar na VW T4
Diky za rozepsani, lednicka je kompresorova. teda aspon to tvrdi. pry i reguluje odber podle stupne "nachlazeni" jeste jsem ji nevidel, takze jistotu nemam.
to s tou D svorkou mu reknu o tom Cyrixu mluvil, ale nevim jestli uz ho ma.
jeste to s nim cele proberu a dam vedet.
Nekdo tip na nejaky rozumnny balancer nebo BMS pro 4s lifepo4?
to s tou D svorkou mu reknu o tom Cyrixu mluvil, ale nevim jestli uz ho ma.
jeste to s nim cele proberu a dam vedet.
Nekdo tip na nejaky rozumnny balancer nebo BMS pro 4s lifepo4?
Dumiho ostruvek: 4,7kWp, 13,3kWh, 2400W inverter
-
- Příspěvky: 7727
- Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
- Lokalita: severně od Brna
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 8kWp
- Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Malej solar na VW T4
Dovolil bych si podotknout, že 3.6V *4=14.4V je pěkná teorie, ale realita je krutá. 4lánky mají v reálným světě rozdílný kapacity. Neznám balancer, kterej by dokázal udržet napětí s přesností na desetinu voltu při nabíjecím proudu klidně i 80A, tím pádem dojde k jevu, že 3 články budou pořád ještě někde na 3.35V, potom to bude jiná rovnice: 14.4-3*3.35=4.35V na jednom článku!!!!!!!!!!
Řešením je výše uvedená dioda a dost dobrá BMS , která je schopná baterku při nabíjení odpojit od zdroje napětí, ať už je to alternátor nebo panely. Dioda navíc zajistí, že nepoteče elektrika do baterky auta, na to mají obytňáky obvykle relé, to by tím pádem nebylo nutný.
Za mě lifepo4 do obytňáku ano, ale musí se to vyřešit komplexně, ne hop na krávu a je tele, protože takový použití článků bych nazval zmařenou investicí.
Řešením je výše uvedená dioda a dost dobrá BMS , která je schopná baterku při nabíjení odpojit od zdroje napětí, ať už je to alternátor nebo panely. Dioda navíc zajistí, že nepoteče elektrika do baterky auta, na to mají obytňáky obvykle relé, to by tím pádem nebylo nutný.
Za mě lifepo4 do obytňáku ano, ale musí se to vyřešit komplexně, ne hop na krávu a je tele, protože takový použití článků bych nazval zmařenou investicí.
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
-
- Příspěvky: 2037
- Registrován: stř zář 05, 2018 8:38 pm
Re: Malej solar na VW T4
Tak s diodou a bms se pocta, proto jsem se ptal na nakej konkretni typ. Bez bms byvh si to dovolil provozovat ja, protoze si to ohlidam, ale nekomu kdo tomu nerozumi/nechce rozumnet to musi byt samoobsluzny
Dumiho ostruvek: 4,7kWp, 13,3kWh, 2400W inverter
-
- Příspěvky: 915
- Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am
Re: Malej solar na VW T4
Pokud je to někoho, kdo není technický typ, udělal bych to následovně (ostatně tohle je můj plán cílového stavu):
- LiFePo of Mikela + BMS taky od něj nebo Aliexpress-"DALI".
- pro nabíjení z alternátoru použít DC/DC nabíječku https://www.eshop.neosolar.cz/nabijecka ... gy-12v-20a nebo https://www.eshop.neosolar.cz/dc-dc-nab ... -izolovana. Je potřeba si uvědomit, že když bude 120Ah prázdná, bude to trvat min.6 hodin ji nabít jízdou. LiFePO má celkem nízký vnitřní odpor, takže když nastartuješ motor s prázdným Lithiem, ty proudy budou značný a alternátor to nemusí vydržet, o kabelech ani nemluvě. Navíc zmrzlý Lithium nesmíš nabíjet. Takže když přijdeš k promrzlýmu autu, nesmíš nastartovat, jinak si odvaříš baterku. DC/DC nabíječka s teplotním čidlem to ohlídá. To jsou věci ,který zdejší solárníky ani nenapadne, protože alternátor doma nemají a baterky jsou celoročně v teple.
- solár MPPT victron/epsolar/cokoli.. hlavně něco bez ventilátoru.
- LiFePo of Mikela + BMS taky od něj nebo Aliexpress-"DALI".
- pro nabíjení z alternátoru použít DC/DC nabíječku https://www.eshop.neosolar.cz/nabijecka ... gy-12v-20a nebo https://www.eshop.neosolar.cz/dc-dc-nab ... -izolovana. Je potřeba si uvědomit, že když bude 120Ah prázdná, bude to trvat min.6 hodin ji nabít jízdou. LiFePO má celkem nízký vnitřní odpor, takže když nastartuješ motor s prázdným Lithiem, ty proudy budou značný a alternátor to nemusí vydržet, o kabelech ani nemluvě. Navíc zmrzlý Lithium nesmíš nabíjet. Takže když přijdeš k promrzlýmu autu, nesmíš nastartovat, jinak si odvaříš baterku. DC/DC nabíječka s teplotním čidlem to ohlídá. To jsou věci ,který zdejší solárníky ani nenapadne, protože alternátor doma nemají a baterky jsou celoročně v teple.
- solár MPPT victron/epsolar/cokoli.. hlavně něco bez ventilátoru.
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A, Orion 30A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 5kWp, LiFe 48V/120+120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + EPever
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 5kWp, LiFe 48V/120+120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + EPever
-
- R.I.P.
- Příspěvky: 3481
- Registrován: úte čer 11, 2013 10:40 pm
Re: Malej solar na VW T4
T4 nie je moc velká, box na streche bude panel často tieniť zboku - predpokladám, že box a panel budú vedľa seba. 175 Wp nie je moc, tak by som asi riešil paralelne aj druhý panel - za jazdy strčiť pod pevný a pri kempovaní ho vysunúť ( niekto to dá na bok auta vedľa okien, ale za jazdy to obmedzuje ). K tomu dobrý mppt regulátor, ktorý vie nabíjať LiIon.
Mením tiež olovo, bude LiIon. Nervy s vycucanou olovenou batériou kazia dovolenku.
Na dobíjanie za jazdy izolovanú nabíjačku od Victronu, to už je ale drahé - ale dá sa. Správne pripomína luky - v kempe treba mať sieťovú nabíjačku.
Hops! luky ma predbehol...
Mením tiež olovo, bude LiIon. Nervy s vycucanou olovenou batériou kazia dovolenku.
Na dobíjanie za jazdy izolovanú nabíjačku od Victronu, to už je ale drahé - ale dá sa. Správne pripomína luky - v kempe treba mať sieťovú nabíjačku.
Hops! luky ma predbehol...
750 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
-
- Příspěvky: 2037
- Registrován: stř zář 05, 2018 8:38 pm
Re: Malej solar na VW T4
Napada me, nesel by na to nabijeni z startovaci PB aku pouzit obyc PWM regulator? Omezi si proud nebo shori?
Dumiho ostruvek: 4,7kWp, 13,3kWh, 2400W inverter
-
- Příspěvky: 7727
- Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
- Lokalita: severně od Brna
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 8kWp
- Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Malej solar na VW T4
Spíš by měl shořet, ale tady se jedná o úbytky nějaký desetiny voltu, na to kolikrát stačí poddimenzovaná kabeláž Dal bych nějakou 100A diodu a je hotovo, klidně diody z alternátoru, přímo tak jak jsou na kusu hliníku, vykuchaný z mrtvýho alternátoru...
BMS bych doporučil asi nějakou smart, má to monitoring i přes BT, takže hned víš, co je v baterce, třeba něco takovýho: https://www.aliexpress.com/item/4000546 ... web201603_ - není to sice levný, doporučuju spíš verzi na vyšší proud než nižší - ale kW měnič přes to stejně nezapojuj, tam se dá udělat vypnutí měniče při podpětí jinak. Balanční proudy jsou sice malý, ale tady jde spíš o ochranu baterky, ono se to napětí stejně rozjede jenom na koncích nabíjení nebo vybíjení.
BMS bych doporučil asi nějakou smart, má to monitoring i přes BT, takže hned víš, co je v baterce, třeba něco takovýho: https://www.aliexpress.com/item/4000546 ... web201603_ - není to sice levný, doporučuju spíš verzi na vyšší proud než nižší - ale kW měnič přes to stejně nezapojuj, tam se dá udělat vypnutí měniče při podpětí jinak. Balanční proudy jsou sice malý, ale tady jde spíš o ochranu baterky, ono se to napětí stejně rozjede jenom na koncích nabíjení nebo vybíjení.
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
-
- Příspěvky: 3422
- Registrován: ned led 12, 2014 7:41 pm
- Lokalita: Hlučín
- Bydliště: Hlučín
Re: Malej solar na VW T4
dumi>vidíš jak se to komplikuje a prodražuje,přitom z toho co tu padlo by stačila jedna 150Ah trakční(startovací) baterka z které by šlo cucnout těch 80Ah/den jak nic,nemusel by ji nikdo hlídat napěťově,teplotně,proudově a jediné co by se v autě dělalo je kabely k ní,jedno odpojovací relé pro automatiku po vypnutí klíčku,nebo ruční vypínač od startovací baterky a jeden samostatný PWM10A s panelem na střeše na ní.Když bude stát pod stromem tak stejně nic nenabije.A když bude ta druhá nabitá,tak ji připojit za slunce ještě ke startovací.Ten jeden panel stejně moc výkonu nedodá v té poloze,hlavní je role alternátoru,pokud tam nejsou požadavky na vysokoproudé odběry tak si to s life zkomplikuješ a s tím mrazem to musí ven z auta.
16kWp/JZ-50°/20xChaori 230 ,JV-90°/8xLeapton 650 + <JZ-90° /15xJAsolar / Mono 385, regl Midnite Classic 150<89A> , 1x EASUN <80A> a 1x EASUN <100A>,baterka 17s 54.4VDC LFP4/784Ah<uloží 42kWh>,měnič XTH 8000-48V špičkově 21kW
-
- Příspěvky: 7727
- Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
- Lokalita: severně od Brna
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 8kWp
- Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Malej solar na VW T4
Jak olovo nemusím, tak tady bych se za ně taky přimluvil, když bys řekl, že ta olověná baterka dá tři roky, tak ani po 10-ti letech nebude lifepo4 levnější. Elektrický vaření nepředpokládám, a k čemu jinýmu velkej odběr. Spíš se zaměř na možnost nabíjení z venku, to se taky občas hodí, třeba v zimě, když chceš celou noc topit bufíkem, a nebude ta noc jedna...
Jde taky o způsob využití, když v pátek pojedeš 100km, v sobotu to nějak používáš a v neděli jedeš 100km zpátky je něco jinýho, než když auto stojí celej týden někde na horách, kde se topí a svítí každodenně mnoho hodin, tam ti žádnej solár nepomůže.
Jde taky o způsob využití, když v pátek pojedeš 100km, v sobotu to nějak používáš a v neděli jedeš 100km zpátky je něco jinýho, než když auto stojí celej týden někde na horách, kde se topí a svítí každodenně mnoho hodin, tam ti žádnej solár nepomůže.
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
-
- Příspěvky: 2037
- Registrován: stř zář 05, 2018 8:38 pm
Re: Malej solar na VW T4
No nevim olovo 100Ah vychazi na 3500, 120Ah life je za cca 6k a nebo 50Ah je za necele 3000. proto to resim.
Dumiho ostruvek: 4,7kWp, 13,3kWh, 2400W inverter
-
- Podobná témata
- Odpovědi
- Zobrazení
- Poslední příspěvek
-
- 41 Odpovědi
- 5556 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od rottenkiwi
-
- 0 Odpovědi
- 744 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Jusufs
-
- 25 Odpovědi
- 3941 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od miroc
-
-
Axpert 4048 - vyssia teplota pri malej zatazi a vyrobe FV
od DanoP » » v Axpert
Axpert 4048 - vyssia teplota pri malej zatazi a vyrobe FV
- 7 Odpovědi
- 1050 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od DanoP
-
-
- 2 Odpovědi
- 1326 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od kapitanjeskynak