Nabíjení Lion

Baterie a bateriová úložiště založená na článcích Li-ion 18650, zkušenosti, praxe, dobíjení, batery management, výroba bateriových úložišť, bezpečnost.
Uživatelský avatar
Skrat
Příspěvky: 599
Registrován: sob zář 24, 2016 10:39 pm
Lokalita: Veselí nad lužnicí
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 7,38kWp
Kapacita baterie [kWh]: 900Ah
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Nabíjení Lion

Nový příspěvek od Skrat »

Prosím o radu,vysvětlení.
Jak dlouho se má nabíjet baterka Lion 50Ah? Olovo se nabijí ca 1/10 kapacity +- 10hodin,kontroluje se hustota a napětí.Zaplavené olovo se musí provařit.Jak je to u Lionky? při 50Ah a proudu 0,3C=15A kontroluji jen napětí,a při dosažení 4,07V musí regulátor začít omezovat proud.Mám 24V systém.Tak že na regulátoru našteluji max napětí 28,50V?Jak dlouho na tomto napětí muže Lion baterka setrvat?Učim se tak budu rád o každou radu
24V systém. V=1760Wp,Z= 3520Wp.J= 720Wp.Baterky Lion 600Ah celkem.Regulátor 2x6415AN+Must 80A/3000W+1x4415N na jižní stranu.Měnič victron 1200W+350W. Axpert VP 24/3000W na přebytky.Vše stále ve výstavbě.Začínám stavět 48V systém pro RD.Zatím 7,38kWp jih,Lion 900Ah.Epever 48/2000W na přebytky ,Victron 500W,Epever 5kW
Uživatelský avatar
ResHacker
Příspěvky: 550
Registrován: stř srp 03, 2011 5:42 pm
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 1160
Kapacita baterie [kWh]: 12
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Nabíjení Lion

Nový příspěvek od ResHacker »

Zdravím! Ano, na Li-Ion se obvykle aplikuje nabíjení CC-CV, tedy k dosažení určitého napětí nabíjíme konstantním proudem (CC = Constant Current) a pokud chceme dále nabíjet do 100%, pokračujeme metodou CV (Constant Voltage) až hodnota proudu klesne na požadovanou úroveň. Vámi zmíněných 4,07 je hodnota poměrně rozumně zvolená z hlediska životnosti. Potom dává celkové napětí 28,5V smysl. Nicméně, jelikož ty články v sérii určitě nemají stejné parametry, je nutno je hlídat systémem BMS (Battery Management System), který zajistí mimo jiné to, že kterýkoli článek dosáhne onoho konečného napětí 4,07V, začne se omezovat nabíjecí proud, a to bez ohledu na napětí na ostatních článcích. Podobně pracuje i ochrana hlubokého vybití.
Pokud nemáte zkušenosti, důrazně nedoporučuji Li-Ion baterie bez BMS provozovat! To můžou jen zdejší matadoři typu Volente a podobně :mrgreen:
A k Vaší otázce - jak dlouho může být baterie na CV? V podstatě trvale.. Ale dlouhodobě je rozumné Li-Ion z hlediska životnosti udržovat mezi cca 20-80%, což bude nějakých 3,4 - 4,0V. Stav plného nabití, ani úplného vybití jim dlouhodobě neprospívá. Bude tedy záležet, kolik z jejich kapacity jste ochoten obětovat a případně CV nastavit ještě níže, články se Vám pak zas odvděčí delší životností.
Stav nabití ale není jediný důležitý parametr vzhledem k životnosti, neméně důležitá je i teplota. Optimální se uvádí nějakých 20-40°C, přičemž Li akumulátory obecně se nesmí nabíjet, pokud jejich teplota je nižší jak 0°C. Též jim ale životnost výrazně zkracují teploty nad 50°C, mnoho z nich má hranici někde u 60°C a poté již značně stoupá riziko výbuchu a požáru.
Dále se asi rozepisovat nebudu, je to tu vše na fóru přehledně popsáno stokrát a dá se Googlit :)
(polo) ostrov 1160Wp monokrystal, Midnite Classic 150 + WB Jr, 8S3P (24V) ~540Ah LiFePO (14kWh), HF čína KS-6000p 6kW / 24V čistý sinus
P106 Electric, Samsung SDI 40s3p 148V/180Ah (27kWh) + 9kW fastcharger
kodl69
Příspěvky: 7726
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Nabíjení Lion

Nový příspěvek od kodl69 »

Máš BMS? pokud jo, tak to nech na ní. Je potřeba kontrolovat napětí článků, ne jenom napětí celé baterky !
jinak matematika funguje celkem dobře, na rozdíl od olova můžeš účinnost li-ion v ampérhodinách uvažovat 100%, tj pokud jsi začal na 3.6V na článek (cca 40-50% SOC) tak za max. dvě hodiny bude hotovo. Možná bych při tom nabíjení ke konci tak nespěchal, a ubral proudu, pokud to nabíječka neudělá sama...
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
Uživatelský avatar
Skrat
Příspěvky: 599
Registrován: sob zář 24, 2016 10:39 pm
Lokalita: Veselí nad lužnicí
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 7,38kWp
Kapacita baterie [kWh]: 900Ah
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Nabíjení Lion

Nový příspěvek od Skrat »

BMS samozdřejmě mám.Baterku mám složenou 3p 50Ah 7s=24V 150Ah.BMS je na 100A.To znamená že do baterky mohu pouštět ca45A.Při napětí baterky 28V sepne vytěžovač( zatím v plánu,zapínám zatím další zpotřebiče).Baterky jsou v dílně kde teplota je v rozmezí 10-25stupňů.Ještě bych chtěl další ochranu na články a pořádný balancer.Co by ste mi doporučili? Děkuji za snahu mi pomoct.
24V systém. V=1760Wp,Z= 3520Wp.J= 720Wp.Baterky Lion 600Ah celkem.Regulátor 2x6415AN+Must 80A/3000W+1x4415N na jižní stranu.Měnič victron 1200W+350W. Axpert VP 24/3000W na přebytky.Vše stále ve výstavbě.Začínám stavět 48V systém pro RD.Zatím 7,38kWp jih,Lion 900Ah.Epever 48/2000W na přebytky ,Victron 500W,Epever 5kW
jahodovák
Příspěvky: 2028
Registrován: ned dub 02, 2017 3:45 pm
Lokalita: podhůří Orlických hor
Výkon panelů [Wp]: 7500
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Nabíjení Lion

Nový příspěvek od jahodovák »

Pokud je dobrá BMS tak u lion už nic nepotřebuješ,Ta by se pokud nějak neodejde postará o vše.U sady lion co mám a jedu bez BMS i bez balanceru,jen je mám vedle lifepo4 jsem zatím nezaznamenal že by byla potřeba balancovat,možná je to tím,že mám kapacitu na 3 dny a k nějakým velkým výkyvům nedochází.
7,5kWp-
aexpert max 8 kw,power jack 10 kw a cca 45kW LIFE A LION
Uživatelský avatar
Skrat
Příspěvky: 599
Registrován: sob zář 24, 2016 10:39 pm
Lokalita: Veselí nad lužnicí
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 7,38kWp
Kapacita baterie [kWh]: 900Ah
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Nabíjení Lion

Nový příspěvek od Skrat »

Bez BMS nedám ani ránu.Jistota je jistota.Spíš nějaký obvod který by sepnul relé při nastaveným napětí.Relé HRN.... se mi moc nešikuje.Udělal sem menší přestavbu systému a mám už 2sady 24V 150Ah =každá svou BMS.Další 24V60Ah taky svou BMS a další 24V50Ah taky s BMS.Prostě jak se ušetřilo tak sem nakoupil.To vše nabijim přes ČKD Diodu aby Lion bylo oddělené od šrotového olova.Olovo je jen na akumulaci energie,kdyby se odpojily Lion baterky
24V systém. V=1760Wp,Z= 3520Wp.J= 720Wp.Baterky Lion 600Ah celkem.Regulátor 2x6415AN+Must 80A/3000W+1x4415N na jižní stranu.Měnič victron 1200W+350W. Axpert VP 24/3000W na přebytky.Vše stále ve výstavbě.Začínám stavět 48V systém pro RD.Zatím 7,38kWp jih,Lion 900Ah.Epever 48/2000W na přebytky ,Victron 500W,Epever 5kW
Uživatelský avatar
antoni_sk
Příspěvky: 677
Registrován: pát lis 17, 2017 3:14 pm
Bydliště: Liptov

Re: Nabíjení Lion

Nový příspěvek od antoni_sk »

Viem že sa to mnohým nebude páčiť - ale LiIon sa dá dlhodobo prevádzkovať pri rozumnom napätí, rozumnom prúde, teplotách aj bez BMS bez toho žeby sa napäťovo rozchádzali sériové články...
FV-1, 60°, 2019 3x Suntech STP280-20/Wfw (840Wp), EPSOLAR LS3024B (30A)
FV-2, 35°, 2020 3x CSUN 280-60P (840Wp), EPEVER LS3024B (30A),
FV-3, 35°, 7/2020 4x Trinasolar TSM-235 (940Wp), SRNE ML 40A MPPT
FV-4, 35°, 10/2021 2x Moser 220Wp (440Wp), EPEVER LS3024B (30A),
FV-5, 45°, 9/2022 6x Trinasolar 235Wp (1400Wp), Easun ISolar SPS 3kW
Meniče: Carspa 3000W (špičk.9000W), Easun ISolar SPS 3kW
batérie: 16x 200Ah LiFePo4 (24V) + 8x 280Ah LiFePo4 (24V)
Uživatelský avatar
trud
Příspěvky: 916
Registrován: čtv úno 07, 2013 1:50 am

Re: Nabíjení Lion

Nový příspěvek od trud »

Ja idem bez BMS uz zopár rokov a články sa nerozchádzajú.Treba dodržať to co písal nadomnou." pri rozumnom napätí, rozumnom prúde, teplotách"
Samozrejme pri dnešných cenách za parádnu BMS co posiela dáta na mobil do appky by som si ju nahodil.
Mam v systéme pripojenu bez balancera aj LTO(11 článkov) a ta je tak zrovnaná ze sa to az nechce veriť.
4830W+5*PWM+3MPPT,18650 pack 7S/60P -28,20V- 4.2kWh+18ks 40Ah/+3ks 16P18650 (Mitsubishi Outlander) 3 kWh+ pack 26650 7S/6P - 0,75kWh+7ks 60Ah (BMWi3) 1,5kWh + testovacia LTO -11*12Ah.+ 7*150Ah od pimpongáča 3,8kWh + 7* 180Ah od pimpongáča 4,6kWh ,Victron VE.Direct 375VA 24V,Victron VE.Direct 1200VA 24V,NoNAME pimpongáč 4kW, "hybrid 3,8kW pimpongač
el.skúter 48V/30Ah, Yaris Hybrid už tretí :-), dáke spotrebiče prestavané na Li 18650,
https://www.spritmonitor.de/en/detail/1240420.html
rva
Příspěvky: 4002
Registrován: úte dub 23, 2013 10:21 am
Lokalita: Kousek od Lysé nad Labem
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 46000
Kapacita baterie [kWh]: 40
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Kousek od Lysé nad Labem

Re: Nabíjení Lion

Nový příspěvek od rva »

BMS je dobré právě tehdy, když se stane něco nečekané. A jinak tam je na nic. Ale stejné je to třeba s jističem. Ten je taky zbytečný. Pokud člověku nevadí škody, ke kterým může následně dojít.
_______________________________________________________________________
43 kWp, LiFePO4 62 kWh,
EPSolar 60 A/150 V ET6415N + 3x Isolar SM II (5 kW, 450 V, 80 A) + Axpert PIP 5048MS
kodl69
Příspěvky: 7726
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Nabíjení Lion

Nový příspěvek od kodl69 »

výsledek nabíjení li-ion, dokonce s BMS:
telefon požár.jpg
https://photos.app.goo.gl/vmTwyBbHypwiD9LZ6 u mě doma, naštěstí jsem zafungoval jako strojník baterie a hasič v jednom.
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
Uživatelský avatar
antoni_sk
Příspěvky: 677
Registrován: pát lis 17, 2017 3:14 pm
Bydliště: Liptov

Re: Nabíjení Lion

Nový příspěvek od antoni_sk »

no ale tá tvoja fotka trochu popiera to čo napísal RVA ;)
FV-1, 60°, 2019 3x Suntech STP280-20/Wfw (840Wp), EPSOLAR LS3024B (30A)
FV-2, 35°, 2020 3x CSUN 280-60P (840Wp), EPEVER LS3024B (30A),
FV-3, 35°, 7/2020 4x Trinasolar TSM-235 (940Wp), SRNE ML 40A MPPT
FV-4, 35°, 10/2021 2x Moser 220Wp (440Wp), EPEVER LS3024B (30A),
FV-5, 45°, 9/2022 6x Trinasolar 235Wp (1400Wp), Easun ISolar SPS 3kW
Meniče: Carspa 3000W (špičk.9000W), Easun ISolar SPS 3kW
batérie: 16x 200Ah LiFePo4 (24V) + 8x 280Ah LiFePo4 (24V)
Uživatelský avatar
Skrat
Příspěvky: 599
Registrován: sob zář 24, 2016 10:39 pm
Lokalita: Veselí nad lužnicí
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 7,38kWp
Kapacita baterie [kWh]: 900Ah
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Nabíjení Lion

Nový příspěvek od Skrat »

Právě podle fotky bez BMS ani ránu.Musí být na každém bloku baterek.Jen bych chtěl ještě jeden stupeň ochrany,který by odpojil panely nebo měnič.Pokud možno dříve než BMS na baterkách.To je poslední záchrana
24V systém. V=1760Wp,Z= 3520Wp.J= 720Wp.Baterky Lion 600Ah celkem.Regulátor 2x6415AN+Must 80A/3000W+1x4415N na jižní stranu.Měnič victron 1200W+350W. Axpert VP 24/3000W na přebytky.Vše stále ve výstavbě.Začínám stavět 48V systém pro RD.Zatím 7,38kWp jih,Lion 900Ah.Epever 48/2000W na přebytky ,Victron 500W,Epever 5kW
Mirek123
Příspěvky: 70
Registrován: pát čer 07, 2019 8:23 pm

Re: Nabíjení Lion

Nový příspěvek od Mirek123 »

Prosim o radu zkusenejsi : mam Lion aku k elektrokolu - 36V 17Ah. Co si myslite o informaci, ze se ma nabijet max 2,2A (je to na obalu- od vyrobce) . Je to nekdy prilis dlouha doba (i 8 hodin), nez se aku nabije do plna.Nejak se mi nezda, ze proud muze byt max 2,2A. Nabijecka ma CV 42V. Co kdybych snizil CV na 41V a pocatecni proud nastavil treby na 5A ?
Diky.
matobabetak
Příspěvky: 534
Registrován: čtv pro 01, 2016 10:54 am

Re: Nabíjení Lion

Nový příspěvek od matobabetak »

prve pozri ake draty su vnutry, moja xiaomi kolobezka tenke vodice, skusal som sipnejsou nabijacku ale bms nepusti. mam 25Ah s pridavnou baterkou a som na 16hod nabijania. silnejsie kolobezky maju dva porty a pouzijes dve nabijacky. ak budu napetie alebo prud mimo nastavene parametre moze sa zablokovat bms alebo riadiaca jednotka
[6x235W poly, axpert 2,4kw,lion samsung sdi 24V 190Ah, 10x 1kwh 18650 bloky, total 15kwh, rashberyy pi4, ICC, zaloha kipor 3kw elektrocentrala
https://pvoutput.org/list.jsp?id=84584&sid=74995
Kostěj
Příspěvky: 678
Registrován: úte úno 25, 2014 9:33 pm
Lokalita: Dobrovicko
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 9200
Kapacita baterie [kWh]: 16
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Nabíjení Lion

Nový příspěvek od Kostěj »

Mirek123 píše:
...Lion aku k elektrokolu - 36V 17Ah...nabijet max 2,2A (je to na obalu- od vyrobce) Diky.
Zajímavé, žena má k takové baterce nabíječku 3A. Celé je to jen o záruce. Měl bych strach z přehřátí uvnitř umístěných článků a jejich rychlou degradaci. Velký proud taky může odpálit vnitřní balanční obvod. Asi bych do toho šel, ale jen jako nouzovku (jedu daleko, hodina někde na oběd, tak tam dotlačím baterku ze 30% na 70%).
Mirek123
Příspěvky: 70
Registrován: pát čer 07, 2019 8:23 pm

Re: Nabíjení Lion

Nový příspěvek od Mirek123 »

No, vybijeci proud je 15A , spickovy 18A cili 1C (na obalu). Jen chci prijit na to, z jakeho duvodu jsou takhle nizkym proudem nabijeny celkem moderni Liion. Treba maji hafo 2A (levnych) nabijecek, tak si to napsali na obal.
kodl69
Příspěvky: 7726
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Nabíjení Lion

Nový příspěvek od kodl69 »

Je to proto, že ty baterky jsou složený z mizernejch článků z pohledu trakce -běžně se tam nachází články, který mají max proud třeba 5A, a pokud je jich paralelně 5, tak to vydá těch 20. A omezení nabíjení, abych shrnul, co jsem v těch baterkách zatím našel
1.) napájecí konektor nevydrží moc,
2.) pojistka pro nabíjení, a s tím souvisící
3.) teňučký (0.35mm2?) drátky od nabíjecího konektoru,
4.) jenom jeden mosfet na BMS pro nabíjení, ale třeba 10 paralelně pro vybíjení.
Ušetřili jsme cca 2USD na jedné baterce, a v číně je díky tomu novej milionář.
Když jsem nějaký baterky skládal/předělával, tak dycky s článkama, kde každej snese 20-30A, tj sony VTC6, LG HE2 a pod. . Dostatečně dimenzovaná BMS, dráty i konektor, a potom není problém 12Ah baterku nabíjet 5A nabíječkou (výkonnější nabíječka byla nesrovnatelně dražší) tj během oběda a chvíle na kafe/pivo se dá do baterky nacpat 5Ah, a ne 2Ah, a to je rozdíl.
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
Mirek123
Příspěvky: 70
Registrován: pát čer 07, 2019 8:23 pm

Re: Nabíjení Lion

Nový příspěvek od Mirek123 »

Dekuji za objasneni. Tak to asi bude- ach jo...
Atman
Příspěvky: 373
Registrován: ned čer 20, 2021 10:09 am
Lokalita: Śenkvice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 16100
Kapacita baterie [kWh]: 28
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Šenkvice - Slovensko

Re: Nabíjení Lion

Nový příspěvek od Atman »

Počty požiariov li-ion batérií rastú exponencionálne :shock:
https://www.epochtimes.cz/2023/07/29/v- ... kolobezek/
spolu 16,1kWp - JVV 2,2kWp sklon 45°, JJZ 4,9kWp sklon 55°, JJZ 4,4kWp sklon 24°, bifaciálna pergola 4,6 kWp 9°
Victron Easysolar 5000/48V + Epever Ipower plus 5000/48V iba na vyťažovanie TUV, ÚK, bazén + ďalší 5kW Ipower záloha a príprava na nabíjanie elektromobilu.
Victron Bluesolar MPPT 150/35, 2x Smartsolar 250/85. Lifepo4 48V/560Ah cca 28kWh -16x 320Ah LiitoKala ( reálna kapacita 283 - 294Ah) + 16x 280Ah Eve spolu na Victron Smartshunte.
skybor
Příspěvky: 1072
Registrován: pon dub 24, 2023 8:47 am
Lokalita: Lašská brána Beskyd
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 20kWh

Re: Nabíjení Lion

Nový příspěvek od skybor »

Měl bych dotaz k nabíjení Li-ion. V rámci upgradu FVE se chystím na přechod na Li-ion baterie. Momentálně mám dva MPPT regulátory 60A. Možná přibude ještě třetí 60A. Baterky budou zatím 2x 156Ah (LG Chem 12s), tedy celkem 312Ah. Ty regulátory asi níkdy nepojedou naplno, spíš tak na 50%. BMS 2x60A. Mohlo by to takhle nějak rozumně fungovat? Předpokládám provoz 20%-80% kapacity. Nabíjecí napětí 48V (4V na článek)? A vybíjet do 41V (3,4V na článek)?
SkyFVE 8 kWp (ve výstavbě) na výzkumné "chytré" chatě. 1x MPPT Epever XTRA4415N, 1x MPPT EASun 8048 80A, 2x MPPT EASun 6048 60A, 1x AC Charger WATE 42V/10A, Li-Ion 3x 12s 156Ah (20,6 kWh/44V), SkyPowerBox LF 4810 1kVA, Victron Atlas 48/1600, APC SmartUPS 5kVA + Siemens Logo! + Dell Optiplex 3040 Micro (Proxmox: HA, Node-RED, InfluxDB, Grafana, Mqtt, Zigbee2Mqtt, Samba, Tailscale)

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek