Rozšiřování kapacity baterie
Baterie a bateriová úložiště založená na článcích Li-ion 18650, zkušenosti, praxe, dobíjení, batery management, výroba bateriových úložišť, bezpečnost.
-
- Příspěvky: 9
- Registrován: sob bře 19, 2022 8:42 am
Rozšiřování kapacity baterie
Dobrý den, koupil jsem si nový elektrický skateboard. Plánuji rozšíření kapacity baterie. Ke stávající baterii 36V 10Ah (10S4P) plánuji nákup baterie 36V 20Ah (10S4P). Nerad bych se dopustil chyby při nákupu a zejména při montáži. Je možné dokoupenou extra baterii připojit natvrdo paralelně k té stávající ad b) ? Nebo je nutné použít spřažený přepínač ad c) ? Nebo není ani jedna varianta možná ? Předem děkuji za radu. Zdravím. Martin Kout, Trutnov, 608 951 123
-
- Příspěvky: 85
- Registrován: stř úno 19, 2020 6:28 pm
- Lokalita: Bystřice pod Hostýnem
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 16000
- Kapacita baterie [kWh]: 40
Re: Rozšiřování kapacity baterie
Chybu neuděláš pokud to zapojíš podle schématu B, sám to tak mám už nějakou dobu na elektrokole. Při spojování těch baterií na nich musíš mít stejné napětí a použij kvalitní konektory XT60, XT90 i pro nabíječku.
Schéma C je zbytečně krkolomné a mechanicky složité. Bé je správně
Schéma C je zbytečně krkolomné a mechanicky složité. Bé je správně
3,42kWp východ, 6,84kWp západ, 7,56kWp jih Amerisolar, Victron Smartsolar 1x150/70 + 2x150/100 -Tr VE.Can, 3x Victron Multiplus I 48/5000, BMV 700, Color Control GX, Baterie Li-Ion 8x Tesla battery pack + SimpBMS, ET340, ostrovní režim s možností přepnutí na síť, spuštěno 27.4.2020, Wall box smart EVSE + Victron EVCS, Tesla Y.
-
- Příspěvky: 9
- Registrován: sob bře 19, 2022 8:42 am
Re: Rozšiřování kapacity baterie
Výborně. Propojím to tedy natvrdo, a to pomocí doporučených konektorů. Děkuji za radu a zdravím. M.K.
-
- Příspěvky: 9
- Registrován: sob bře 19, 2022 8:42 am
Re: Rozšiřování kapacity baterie
Jeden člověk, se kterým jsem svůj záměr konzultoval, mi doporučil, abych se zamyslel nad tím, zda v případě, že baterie paralelně natvrdo spojím, tedy ad b), nebude docházet k vzájemnému negativnímu ovlivňování integrovaných balančních jednotek obou baterií. On by z toho důvodu raději volil variantu s přepínačem, přičemž by přepínal jen kladné póly, zatímco záporné póly by mezi sebou propojil natvrdo. Teď tu tedy mám dva hlasy: jeden pro variantu ad b), jeden pro (mírně upravenou) variantu ad c). Ach jo...
-
- Příspěvky: 2674
- Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
- Lokalita: okolí Mělníka
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 13000
- Kapacita baterie [kWh]: 15
Re: Rozšiřování kapacity baterie
tou jsou rady ... aby ses zamyslel takze nic nevi a dela si alibi ... neni duvod, aby se to ovlivnovalo. Proc by melo. Jednotlive clanky nespojujes, az cele baterie a dokonce ti tomano rekl, ze to tak provozuje k jeho spokojenosti. Jediny, co bych zvazoval, jestli kazdou baterie zvlast nedat za pojistku a hlavne je spojit pri jejich stejnem napeti.
-
- Příspěvky: 1777
- Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
- Lokalita: Šumperk
- Bydliště: Šumperk
Re: Rozšiřování kapacity baterie
viděl jsem i variantu spojení přes diodový můstek...
Varianta D
Tam kde je na výstupu + zapojit odběr,
Tam kde je na výstupu - zapojit nabíječku, tedy + pól nabíječky
Na střídavé vstupy zapojit jednotlivé + póly baterie.
Uděláš si tím oddělení baterií od sebe v případě průseru za cenu ztráty výkonu na diodě.
Nicméně spojit to paralelně by neměl být problém ani dle varianty B
Varianta D
Tam kde je na výstupu + zapojit odběr,
Tam kde je na výstupu - zapojit nabíječku, tedy + pól nabíječky
Na střídavé vstupy zapojit jednotlivé + póly baterie.
Uděláš si tím oddělení baterií od sebe v případě průseru za cenu ztráty výkonu na diodě.
Nicméně spojit to paralelně by neměl být problém ani dle varianty B
-
- Příspěvky: 131
- Registrován: pon dub 09, 2018 5:53 am
- Lokalita: Boskovice
Re: Rozšiřování kapacity baterie
Nemá smysl nic složitého vymýšlet... Varianta B je správně.
Přepínačem si zaděláš na problémy při provozu - ono tam neteče jen pár ampér, ale třeba taky 30A a to už není úplně legrace, pokud ten přepínač nemá být "atomové hovado" co se na skateboard sotva vleze.
Můstek už vůbec - ztráta na diodách bude v desítkách Wattů, i kdyby to byly Schotky. Kde a čím by se to chladilo?...
Nabij baterky na stejné napětí (zodpovědně, rozdíl 0,5V udělá nechutně velký vyrovnávací proud, klidně poteče izolace...) a pak propojit paralelně. Pokud si nejsi jist, že máš čím měřit tak přesně, tak nabij baterky jak umíš, pak je připoj paralelně třeba přes žárovku z auta, nech je tak spojené do druhého dne a teprve potom je propoj natvrdo. Žárovka případný velký vyrovnávací proud omezí a až se napětí vyrovnají tak se přestane projevovat.
Balanční jednotky balancují vždy jen svoje články, co se bude dít z venku je nezajímá do chvíle, než se překročí nějaké hraniční parametry. Pak v nejhorším "svůj" bateriový blok odpojí.
Co jediné se může stát je, že nebudou stejné vnitřní odpory baterií a při velkém odběru se z jedné z nich "vycucne víc" a po odlehčení se pak vyrovnají napětí tím, že přeteče část náboje z jedné do druhé baterie. To samo o sobě moc nebezpečné není, pokud se použijí rozumné průřezy vodičů, co nedovolí, aby rozdíly napětí byly moc velké. Jen se tím ztrácí (miniaturní) část kapacity, protože cyklus vybití/nabití nemá 100% účinnost. Ale tohle bych u tohoto druhu spotřebiče vůbec neřešil
edit: pojistka na baterii nic nezkazí, ale musí se tam někam vejít, mít dobré kontakty a neshnít ve vhlku... Dodržel bych to, co výrobce udělal pro původní baterii i u té doplňované baterie. Ony ty BMS obvody na baterii budou vždy x-násobně rychlejší než jakákoliv pojistka.
Přepínačem si zaděláš na problémy při provozu - ono tam neteče jen pár ampér, ale třeba taky 30A a to už není úplně legrace, pokud ten přepínač nemá být "atomové hovado" co se na skateboard sotva vleze.
Můstek už vůbec - ztráta na diodách bude v desítkách Wattů, i kdyby to byly Schotky. Kde a čím by se to chladilo?...
Nabij baterky na stejné napětí (zodpovědně, rozdíl 0,5V udělá nechutně velký vyrovnávací proud, klidně poteče izolace...) a pak propojit paralelně. Pokud si nejsi jist, že máš čím měřit tak přesně, tak nabij baterky jak umíš, pak je připoj paralelně třeba přes žárovku z auta, nech je tak spojené do druhého dne a teprve potom je propoj natvrdo. Žárovka případný velký vyrovnávací proud omezí a až se napětí vyrovnají tak se přestane projevovat.
Balanční jednotky balancují vždy jen svoje články, co se bude dít z venku je nezajímá do chvíle, než se překročí nějaké hraniční parametry. Pak v nejhorším "svůj" bateriový blok odpojí.
Co jediné se může stát je, že nebudou stejné vnitřní odpory baterií a při velkém odběru se z jedné z nich "vycucne víc" a po odlehčení se pak vyrovnají napětí tím, že přeteče část náboje z jedné do druhé baterie. To samo o sobě moc nebezpečné není, pokud se použijí rozumné průřezy vodičů, co nedovolí, aby rozdíly napětí byly moc velké. Jen se tím ztrácí (miniaturní) část kapacity, protože cyklus vybití/nabití nemá 100% účinnost. Ale tohle bych u tohoto druhu spotřebiče vůbec neřešil
edit: pojistka na baterii nic nezkazí, ale musí se tam někam vejít, mít dobré kontakty a neshnít ve vhlku... Dodržel bych to, co výrobce udělal pro původní baterii i u té doplňované baterie. Ony ty BMS obvody na baterii budou vždy x-násobně rychlejší než jakákoliv pojistka.
-
- Příspěvky: 9
- Registrován: sob bře 19, 2022 8:42 am
Re: Rozšiřování kapacity baterie
Ještě jednou děkuji všem přispivatelům do diskuze. Velice si vážím toho, že jste věnovali čas mému problému a přispěli svým názorem.
Došel jsem k názoru, že spojovat paralelně dvě baterie různých kapacit od různých výrobců není "košer". Jsem definitivně rozhodnut baterie přepínat.
A vzhledem k tomu, že se mi nedaří sehnat čtyřpólový spřažený přepínač pro dostatečné proudové zatížení (našel jsem jen již diskutovaný 4x 250V/3A a nově ještě 2x 250V/10A), abych mohl přepínat jak plusy, tak pro jistotu i minusy obou vývodů (nabíjecího i zátěžového) obou baterií, rozhodl jsem se přepojovat ručně pomocí konektorů XT90 a XT60 (odpojím jednu, následně připojím druhou), jak jsem ostatně již dříve uvedl.
Zdravím.
M.K.
Došel jsem k názoru, že spojovat paralelně dvě baterie různých kapacit od různých výrobců není "košer". Jsem definitivně rozhodnut baterie přepínat.
A vzhledem k tomu, že se mi nedaří sehnat čtyřpólový spřažený přepínač pro dostatečné proudové zatížení (našel jsem jen již diskutovaný 4x 250V/3A a nově ještě 2x 250V/10A), abych mohl přepínat jak plusy, tak pro jistotu i minusy obou vývodů (nabíjecího i zátěžového) obou baterií, rozhodl jsem se přepojovat ručně pomocí konektorů XT90 a XT60 (odpojím jednu, následně připojím druhou), jak jsem ostatně již dříve uvedl.
Zdravím.
M.K.
-
- Příspěvky: 137
- Registrován: pon srp 16, 2021 8:35 pm
Re: Rozšiřování kapacity baterie
Každou z baterií přes pojistku na sběrnici a hotovo? Proč složitý přepínač? K čemu ti ta druhá baterie bude, když budeš moc využít vždy jen jednu? Leda že bys tu druhou vždy používal na něco jiného někde jinde
D34: 3,3kWp 174° (6*235 Wp + 6*310 Wp) + EPsolar Tracer 6420AN + Epsolar IPower IP5000-42-Plus-T + 4* VRLA GEL 12V/150Ah + 16*LiFePo4/120Ah, WIFI: 50Wp 174° + PWM KLX1230+3*VRLA AGM 12V/17Ah, Včely: 10Wp 180° + Epsolar LS LS1024B + VRLA AGM 12V/17Ah, Automatizace: 15 * Wemos D1 mini/lite
-
- Podobná témata
- Odpovědi
- Zobrazení
- Poslední příspěvek
-
- 10 Odpovědi
- 1234 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od ikovlabs
-
- 5 Odpovědi
- 2138 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od marko250
-
-
Repase baterie do elektrokola - navýšení kapacity.
od Roker » » v Li-ion 18650
Repase baterie do elektrokola - navýšení kapacity.
- 9 Odpovědi
- 1045 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Kostěj
-
-
-
Nepřímé orientační měření kapacity baterie
od rva » » v Baterie, úložiště energie
Nepřímé orientační měření kapacity baterie
- 5 Odpovědi
- 1150 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Vitek
-
-
-
C25 - malá fve, RD, 4kwp, + další rozšířování ?
od c25land » » v Plánované elektrárny
C25 - malá fve, RD, 4kwp, + další rozšířování ?
- 8 Odpovědi
- 629 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od c25land
-