Žvanírna 2

Nezařaditelné
Miyuki
Příspěvky: 201
Registrován: úte bře 21, 2023 1:42 pm
Lokalita: Praha
Systémové napětí: >48V
Výkon panelů [Wp]: 7640
Kapacita baterie [kWh]: 19+Nádrž
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od Miyuki »

teonas píše: pát bře 15, 2024 10:49 am - opravdu masové nabíjení elektromobilů při vysoké adopci elektromobility je opravdu reálný problém (ne z hlediska potřebného množství energie, ale z hlediska vyššího koeficientu soudobosti zátěží v síti - vidíme dnes problémy v Holandsku) = vyšší náklady na distribuci el. Toto platí ať už pro pomalé domácí nabíjení či rychlonabíječky, obojí má svoje specifika a zátěž distribuce je opravdu vysoká (a s tím souvisí opravdu vysoké náklady, podobně jako se snahou mít na každé střeše dotovanou FVE, která může dodávat 10kW do sítě).
- pořád nízká hustota energie baterie vs kapalné palivo = zbytečně vožená hmotnost
Využití sítě by šlo jednoduše řešit cestou kapitalizmu, protože současný stav neodpovídá potřebám spotového trhu. Prostě by se i distribuce platila tržně a je tam kapacita fyzicky omezená, tak prostě ve špičkách přenáší ten, kdo zaplatí víc. Když prostě síť nemá kapacitu aby si mohli všichni najednou pustit 150kW nabíječku, tak to jinak nejde a takový dráty ani natahat nejdou, leda by byl i ve městech rozvod VN a VVN a trafo pro každej dům (jako to mají třeba v USA s jejich rozvodama 7.2kV až k domu)

Nízká hustota energie v baterii je tak trochu mýtus pramenící z neznalosti/nepochopení fyziky. Palivo "vyhrává" hlavně proto, že sebou nese jenom malou část materiálu pro jeho využití a spoléhá na vzduch/kyslík. Paliva jako benzín mají poměr 3:1 pro čistej kyskík, takže stačí sebou nést jenom 25% toho co je potřeba k využití toho paliva + samozřejmě ten motor.
A teoretická baterie využívající vzdušný kyslík je na tom podobně jako fúzní elektrárna *sun* Teoreticky sice funguje a je úžasná, ale realizace je nad možnosti dnešní vědy a možná nikdy nebude použitelná.
Ostrov založený na Epever IP5000-42-Plus + 2 pole s Tracer5420AN a Tracer6420AN + 18x Envision 305Ah LiFePO4
luky
Příspěvky: 897
Registrován: pon kvě 19, 2014 11:38 am

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od luky »

glottis píše: pát bře 15, 2024 11:11 amCemu presne vadi vetsi hmotnost auta s baterii? Je mi uplne jedno ze golf misto nevim, 1,3 tuny ma 1,6, ze tesla ma 2 tuny. hmotnost na spotrebu v dlouhodobem case nema zasadni vliv.
Kamarád s Teslou (tuším 400kW) si stěžoval, že to žere gumy. V jeho případě je to kombinace hmotnosti auta, ukrutnýho výkonu a stylu jízdy. :lol:
mobilní elektrárna: viewtopic.php?t=4597, 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 12/250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna: viewtopic.php?t=6898, FV 4010Wp (6x415+4x380), CATL 48V/120Ah, Axpert King 48/5000 + PCM60X + MakeSkyBlue
Mex
Příspěvky: 836
Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
Lokalita: Brno
Systémové napětí: >48V

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od Mex »

Mimochodem to platí i o menších elektrostrojích.
Švára má elektrokolo s opravdu celkem silným motorem (individuální přestavba). S stěžuje si, že velmi často musí měnit duši, protože si ustřihne ventilek. Plášť kola se prostě na ráfku při záběru protočí.
glottis
Příspěvky: 2571
Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
Lokalita: okolí Mělníka
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 13000
Kapacita baterie [kWh]: 15

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od glottis »

Mex píše: sob bře 16, 2024 9:55 am Mimochodem to platí i o menších elektrostrojích.
Švára má elektrokolo s opravdu celkem silným motorem (individuální přestavba). S stěžuje si, že velmi často musí měnit duši, protože si ustřihne ventilek. Plášť kola se prostě na ráfku při záběru protočí.
tam musi byt neco spatne jinak ne? To by ustrihl kazdej pri brzdeni. Nema mastne rafky?
unicast
Příspěvky: 1483
Registrován: sob bře 30, 2019 10:27 am
Lokalita: JV od pekla :)
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 5100
Kapacita baterie [kWh]: 13
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od unicast »

vanilka píše: pát bře 15, 2024 12:23 pm
glottis píše: pát bře 15, 2024 11:42 amU osobaku 2t je to 0,5t na kolo. Na plochu jednoho kamionu se vejdou v provozu 2-3 auta? 4-6 tun s 8-12 misty styku s vozovkou?
Musíš uvažovat zatížení povrchu vozovky v místě styku s pneumatikou na jednotku plochy. Na kamionu jsou pneu se šířkou blížící se 400mm a velkym průměrem, zatímco na EV (klasicky i3) jsou žiletky jak na Škodě 1203.
Takhle jednoduché to není. Tloušťka silničního svršku derivuje tlak na podloží, takže zatížení samotného povrchu (v kg/mm^2) není zase tak podstatné. Podstatnější je zátěž na nápravu (proto taky dvojmontáž, tedy náprava se čtyřmi pneumatikami, nemá povolenou dvojnásobnou zátěž, ale jen o něco málo více než náprava se dvěma pneumatikami, konkrétně je to 9 a 11.5 tuny).

Navíc ta míra poškození vozovky hmotností nemá lineární, ale spíše exponenciální průběh. Takže bych klidně věřil tomu, že dvoutunové auto kvalitní vozovku opotřebí přibližně stejně, jako tunové, tedy skoro vůbec (víc zla napáchá počasí), kdežto nákladní auto s devíti tunami na nápravu tu vozovku poškodí jako padesát tisíc těch osobáků. Navíc vyjeté koleje v silničním svršku představují ten menší problém, pohyby v podloží jsou horší.
Mex
Příspěvky: 836
Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
Lokalita: Brno
Systémové napětí: >48V

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od Mex »

glottis píše: sob bře 16, 2024 10:28 am tam musi byt neco spatne jinak ne? To by ustrihl kazdej pri brzdeni. Nema mastne rafky?
Dobrá připomínka.
Nevím.

Ale to ježdění na tom je zábavné.
Nicméně to nechci moc dlouhodobě zkoušet, protože se bojím, že bych zlenivěl a už by se mi nechtělo šlapat.
Uživatelský avatar
TomHC
Příspěvky: 1755
Registrován: pát lis 11, 2022 8:14 am
Lokalita: Hlohovec, SR
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 5520
Kapacita baterie [kWh]: 14
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Hlohovec, SR

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od TomHC »

Treba dať bezduše a je to vybavené ;)
2x MUST PH1800 5.5kW, 8.85kWp 3x 2S3P, V+J+Z, 16x 280 Ah LiFePO4 (14.3 kWh), BMS JBD 200A, SW: Home Assistant na Synology DS923+ ku tomu ESPHome, Tasmota, MariaDB, InfluxDB, Telegraf, Grafana, Zigbee2MQTT..., HW: ESPlan (ESP32 + LAN 8720 + RS485 + UART). Nejaké moje projekty: MUST-ESPhome, ELTEK Flatpack2 ESPhome, ESP32-EMON, PZEM-017@WiFi, diyBMS-CurrentShunt-ESPhome 01/2023 -> 10/2024 = 8.3 MWh AC
Neo
Příspěvky: 264
Registrován: pát kvě 27, 2022 8:40 pm
Bydliště: naplavenina u OL.

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od Neo »

glottis píše: pát bře 15, 2024 11:11 am .. hmotnost na spotrebu v dlouhodobem case nema zasadni vliv.
Není to náhodou popírání fyzikálních zákonů :)
++
glottis
Příspěvky: 2571
Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
Lokalita: okolí Mělníka
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 13000
Kapacita baterie [kWh]: 15

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od glottis »

Neo píše: sob bře 16, 2024 3:19 pm
glottis píše: pát bře 15, 2024 11:11 am .. hmotnost na spotrebu v dlouhodobem case nema zasadni vliv.
Není to náhodou popírání fyzikálních zákonů :)
Je to divne ale neni, prace se kona jen pokud neco tahas nahoru. Kdyz neses nakup po rovine tak fyzikalne praci nekonas (ikdyz ses pak servanej jak ... :) ) Autem sice jezdis nahoru a dolu ale co najezdis nahoru, najezdis i dolu. A EV rekuperuje dost ucine. U spalovaku je to jine a energije potrebna k rozjeti se pak mari v teplo.

Stoupani pak u EV ma dost viditelny vliv. Mame jednu castou trasu. 150km a stoupani asi 400m. styl jizdy mam porad stejny. Kdyz nabiju 100% dojedu na misto a zbyva mi 40km. Kdyz jedu zpatky zbyde mi 100km. tam to jedu treba za 16kwh/100km a zpatky 12, nebo tak nejak.
Miyuki
Příspěvky: 201
Registrován: úte bře 21, 2023 1:42 pm
Lokalita: Praha
Systémové napětí: >48V
Výkon panelů [Wp]: 7640
Kapacita baterie [kWh]: 19+Nádrž
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od Miyuki »

glottis píše: sob bře 16, 2024 4:12 pm
Neo píše: sob bře 16, 2024 3:19 pm Není to náhodou popírání fyzikálních zákonů :)
Je to divne ale neni, prace se kona jen pokud neco tahas nahoru. Kdyz neses nakup po rovine tak fyzikalne praci nekonas (ikdyz ses pak servanej jak ... :) ) Autem sice jezdis nahoru a dolu ale co najezdis nahoru, najezdis i dolu. A EV rekuperuje dost ucine. U spalovaku je to jine a energije potrebna k rozjeti se pak mari v teplo.

Stoupani pak u EV ma dost viditelny vliv. Mame jednu castou trasu. 150km a stoupani asi 400m. styl jizdy mam porad stejny. Kdyz nabiju 100% dojedu na misto a zbyva mi 40km. Kdyz jedu zpatky zbyde mi 100km. tam to jedu treba za 16kwh/100km a zpatky 12, nebo tak nejak.
Až na to, že tu máme něco, čemu se říká valivý odpor je je to přímo závislé na hmotnosti.
Dojnásobná hmotnost, dvojnásobný odpor.
A kromě jízdy dálníční rychlostí tenhle odpor je ten větší než odpor vzduchu. Pokud to není krabicojdní SUV, tak rychlost, kdy se tyhle dva odpory vyrovnají bývá až někde kolem 60-80 km/h
Ostrov založený na Epever IP5000-42-Plus + 2 pole s Tracer5420AN a Tracer6420AN + 18x Envision 305Ah LiFePO4
glottis
Příspěvky: 2571
Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
Lokalita: okolí Mělníka
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 13000
Kapacita baterie [kWh]: 15

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od glottis »

ty auta ale nejsou dvakrat tezsi. Vetsi vliv muze mit jestli nemam podhustene pneumatiky.

Kdyz bych vzal tu umeru pro mojeho golfa a bral ze normalni golf 7 se 100kw vazi 1,4t a muj 1,6t je navyseni valiveho odporu 12,5%. Porovnavam schvalne stejny model auta. kdyz do 50km jedu se spotrebou 12kwh/100km tak bych s lehcim autem jel za 10,5. Tesla 3 mimochodem vazi 1,7t. Muj stary 307sw 1,6t

Ja treba nedokazu rict, o kolik mam vetsi spotrebu, kdyz se do auta naskladame vsichni 4 s bagazi = + 400kg? Jine vlivy na spotrebu jsou vetsi. Dest treba poznam.

rozdil 12% je pro me "nema zasadni vliv".

U kamionu, nalozeny/prazdny to bude uplne jina pohadka.
Neo
Příspěvky: 264
Registrován: pát kvě 27, 2022 8:40 pm
Bydliště: naplavenina u OL.

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od Neo »

akcelerace nepatří mezi fyzikální zákony?
a tímto "Kdyz neses nakup po rovine tak fyzikalne praci nekonas" jsi trefil hřebík na hlavičku :)
++
Uživatelský avatar
TomHC
Příspěvky: 1755
Registrován: pát lis 11, 2022 8:14 am
Lokalita: Hlohovec, SR
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 5520
Kapacita baterie [kWh]: 14
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Hlohovec, SR

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od TomHC »

Je tu niekde téma na vtipy? :yes:
Přílohy
IMG-20240317-WA0000.jpg
2x MUST PH1800 5.5kW, 8.85kWp 3x 2S3P, V+J+Z, 16x 280 Ah LiFePO4 (14.3 kWh), BMS JBD 200A, SW: Home Assistant na Synology DS923+ ku tomu ESPHome, Tasmota, MariaDB, InfluxDB, Telegraf, Grafana, Zigbee2MQTT..., HW: ESPlan (ESP32 + LAN 8720 + RS485 + UART). Nejaké moje projekty: MUST-ESPhome, ELTEK Flatpack2 ESPhome, ESP32-EMON, PZEM-017@WiFi, diyBMS-CurrentShunt-ESPhome 01/2023 -> 10/2024 = 8.3 MWh AC
glottis
Příspěvky: 2571
Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
Lokalita: okolí Mělníka
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 13000
Kapacita baterie [kWh]: 15

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od glottis »

Jen si delej prdel, aby neprisla dan z prdeni :D Maly plynomer do kazde ... :)

ale napsat clanek na seznam tak tomu snad i lidi uveri :)
JozefSK
Příspěvky: 120
Registrován: stř srp 10, 2022 10:46 pm

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od JozefSK »

Chlapci a chlapy, take veci tu radsej nepiste, ze dan s prdeni, este si to tu precita niekto z EU institucie a zakaze nam v EU fazulu, a ine dobroty ... :mrgreen:

Mimochodom, pekne mi burate moje idealy o autach na baterky. O niecom takom som snival na domace drobne prace a povoz po okoli. Ale za takuto cenu. To by som hned zobral a napojil na panely ... :lol:
Franta2776
Příspěvky: 3134
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od Franta2776 »

Pěkný článek Hospodářské komory

https://komoraplus.cz/2024/03/22/elektr ... .sznhp.box
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Uživatelský avatar
antoni_sk
Příspěvky: 677
Registrován: pát lis 17, 2017 3:14 pm
Bydliště: Liptov

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od antoni_sk »

...rusofóbna chu.ovina...
FV-1, 60°, 2019 3x Suntech STP280-20/Wfw (840Wp), EPSOLAR LS3024B (30A)
FV-2, 35°, 2020 3x CSUN 280-60P (840Wp), EPEVER LS3024B (30A),
FV-3, 35°, 7/2020 4x Trinasolar TSM-235 (940Wp), SRNE ML 40A MPPT
FV-4, 35°, 10/2021 2x Moser 220Wp (440Wp), EPEVER LS3024B (30A),
FV-5, 45°, 9/2022 6x Trinasolar 235Wp (1400Wp), Easun ISolar SPS 3kW
Meniče: Carspa 3000W (špičk.9000W), Easun ISolar SPS 3kW
batérie: 16x 200Ah LiFePo4 (24V) + 8x 280Ah LiFePo4 (24V)
Franta2776
Příspěvky: 3134
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od Franta2776 »

antoni_sk píše: pát bře 22, 2024 1:12 pm ...rusofóbna chu.ovina...
V Norsku je pokles spotřeby PHM za rok 2022.. 9% a to jsme na začátku.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
eman
Příspěvky: 1586
Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od eman »

Každý 20 letý ocas co si koupil Teslu je teď odborníkem na světovou ekonomiku, těžbu a přepravu ropy, energetické otázky a všeho okolo automobilového průmyslu.

Franta2776: Mám tě rád, ale Norsko sem netahej. To by mohl někdo říct, že v SA je levná nafta, takže EV je nesmysl. Norsko sedí na ropě a díky přírodě na vodních elektrárnách. Navíc neví co s penězma.
10kWp JJZ, 3x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v paralelním režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x400Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P + JK BMS Invertor
Franta2776
Příspěvky: 3134
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm

Re: Začátek konce elektromobility?

Příspěvek od Franta2776 »

eman píše: pát bře 22, 2024 2:08 pm Každý 20 letý ocas co si koupil Teslu je teď odborníkem na světovou ekonomiku, těžbu a přepravu ropy, energetické otázky a všeho okolo automobilového průmyslu.

Franta2776: Mám tě rád, ale Norsko sem netahej. To by mohl někdo říct, že v SA je levná nafta, takže EV je nesmysl. Norsko sedí na ropě a díky přírodě na vodních elektrárnách. Navíc neví co s penězma.
Já mám 2 syny na VŠ a jejich znalosti a dovednosti jsou větší než moje určitě si v budoucnu poradí.Ona ta elektromobilita a solární energie nabízí třeba toto.
Screenshot_20240322_151522_Chrome.jpg
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek