BMS 4S LiFePo4 pro startovací aku do moto

Nezařaditelné
pezizka
Příspěvky: 741
Registrován: úte čer 24, 2014 8:23 pm
Lokalita: Kyjovsko
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 9170
Kapacita baterie [kWh]: 33
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

BMS 4S LiFePo4 pro startovací aku do moto

Nový příspěvek od pezizka »

Dobrý den všem. Patrně budu mít tupý dotaz, ale co už... Jako náhradu Pb start aku do motocyklu jsem pořídil články LiFePo4 Headway 8Ah:
https://www.evlithium.com/Headway_Battery/898.html
Ale to není až tak podstatné. A teď se zpožděním řeším BMS. A nejsem z toho vůbec chytrý... Moc rád bych BMS s bluetoth, ale není to podmínka. Jestli jsem vše pochopil správně tak všechny BMS řeší vše na - pólu a to je problém 1. Problém 2 je ten, že nemám prostor pro větší BMS jak 60 - 80A (klidně koupím i 200A, ale tu tam prostě kvůli délce nenarvu), tedy startér přes ni asi nebudu moct vést. OK, start sice trvá chvíli a může být mimo BMS, a jsem lehce schopen oddělit plus pól, ale ne mínus... Má prosím někdo nějakou zkušenost co s tím? Nejsem si jistý co s tím, budu rád za každý podnět či zkušenost, články nejou zrovna za pusu a odvařit bych je nechtěl...
Soban
Příspěvky: 3939
Registrován: pon úno 07, 2022 10:11 pm
Lokalita: Zlaté Hory / Olomouc
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 3600
Kapacita baterie [kWh]: 16
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Zlaté Hory

Re: BMS 4S LiFePo4 pro startovací aku do moto

Nový příspěvek od Soban »

Pořídit tam spátky olovo co tam má být.

Lifepo4 není dělané na takové proudové nárazy při startu, tak stejně není optimální dobíjení.

Edit: Jsem se koukal špičkový vybíjecí proud 200A tak potom OK, ale potřebuješ 200A BMS.

Jinak jaký je problém že BMS přeruší - pol? Prostě minus od BMS připojím jedním koncem na baterku, druhým na kostru.

Jinak co na to elektrika když BMS odpojí akumulátor? Tak ti vše vyhoří a to se oplatí.....

https://www.mivvyenergy.cz/cs/bms-a-bal ... ikong.html tato je 18mm tlustá
3,6kWp ::pv:: | 2x MUST PV18-3024 VHM, 3kW/24V | 16kWh *batt*
glottis
Příspěvky: 2674
Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
Lokalita: okolí Mělníka
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 13000
Kapacita baterie [kWh]: 15

Re: BMS 4S LiFePo4 pro startovací aku do moto

Nový příspěvek od glottis »

Chce se podívat co která bms snese krátkodobě. U 60a může dát 200 po krátký čas
pezizka
Příspěvky: 741
Registrován: úte čer 24, 2014 8:23 pm
Lokalita: Kyjovsko
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 9170
Kapacita baterie [kWh]: 33
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: BMS 4S LiFePo4 pro startovací aku do moto

Nový příspěvek od pezizka »

Soban píše: pát úno 02, 2024 7:07 pm
Pořídit tam spátky olovo co tam má být.

Lifepo4 není dělané na takové proudové nárazy při startu, tak stejně není optimální dobíjení.

Edit: Jsem se koukal špičkový vybíjecí proud 200A tak potom OK, ale potřebuješ 200A BMS.

Jinak jaký je problém že BMS přeruší - pol? Prostě minus od BMS připojím jedním koncem na baterku, druhým na kostru.

Jinak co na to elektrika když BMS odpojí akumulátor? Tak ti vše vyhoří a to se oplatí.....

https://www.mivvyenergy.cz/cs/bms-a-bal ... ikong.html tato je 18mm tlustá
Nesouhlasím s tím olovem... Dělal jsem pro aku první poslední a přesto po 5ti letech chcípla origo Yuasa (jinak stojí 18 kil). Mám to vyzkoušeno, i když koupíš zase Yuasu vydrží max 3 roky... To už je lepší Exide za menší cenu se stejnou životností. Kamarád jehož syn jezdí vrchy evropu na moje doporučení používá tyto články jako startovací aku a jsou už 8 let staré. Jen je pokaždé nechá srovnat modelářskou nabíječkou. A to je motor 2.0. Samo že hledí na každý gram a karbononé díly stály X násobky ceny aku...
Tu "krátkou" BMS jsem neobjevil :oops: ale je to prd platné, zase výška, to tam nenarvu...
Nevyhoří nic při odpojení aku, u moto se nepoužívá řízení výkonu altíku, ale pasivní regulace. Ta to ukočíruje, ne jako v autě kde Ti vyletí po odpojení aku při běžícím motoru napětí až do nebes (tedy špičky okolo 20V kde elektronika už nemusí přežít.
Mně nejde o ten špičkový proud při startu, ale o jakýs takýs balancing při dobíjení.
Problém s mínusem je ten, že nejsem schopen oddělit kostry od sebe... Startér je kostřený "kostrou" stejně jak větěina spotřebičů. Idealní by bylo startér "odkostřit" a přivést sólo kabelem k aku. Ale to rozumně nejde. Pokud by BMS řešila plus pól, není problém.
LiFePo4 jsou dle mne ideální pro náhradu Pb i když bych měl do obvodu zařadit antiparalelně diody jež "shodí" napětí
glottis píše: pát úno 02, 2024 8:07 pm
Chce se podívat co která bms snese krátkodobě. U 60a může dát 200 po krátký čas
A to je ono... Jenže s těmito BMS nemám zkušenost a nevím co si která dá co líbit a co přežije.Taky tyto detaily jsem možná kvůli svojí neschopnosti nedohledal. Klidně dodám oscilogram startu proudovými kleštěmi, nemám problém, ale co si nechá líbit BMS to nevím a nechci koupit ptákovini kterou odvařím a nebo bude k ničemu. Jen z měření vím, že třeba Octavia 1 klasika TDI s rotačkou je prvotní ptoudový náraz 1,2kA... Nepamatuji si jak dlouhý přesně je, ale jedná se cca o 0,1s. Tady to bude míň, ale fakt nevím co si která BMS snese. Proto tento dotaz...
Díky :P
Soban
Příspěvky: 3939
Registrován: pon úno 07, 2022 10:11 pm
Lokalita: Zlaté Hory / Olomouc
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 3600
Kapacita baterie [kWh]: 16
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Zlaté Hory

Re: BMS 4S LiFePo4 pro startovací aku do moto

Nový příspěvek od Soban »

To s tou kostrou neberu?

Však ty baterky nemáš přece spojené s kostrou, prostě baterky mají + a - no a ten - nepřipojíš na kostru, ale na BMS a druhý kabel připojíš na kostru.

Jinak proč tu BMS cpeš někam do pouzdra k baterce, tak ji našroubuj jinam kde je místo, přece se někde něco najde ne?
3,6kWp ::pv:: | 2x MUST PV18-3024 VHM, 3kW/24V | 16kWh *batt*
pezizka
Příspěvky: 741
Registrován: úte čer 24, 2014 8:23 pm
Lokalita: Kyjovsko
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 9170
Kapacita baterie [kWh]: 33
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: BMS 4S LiFePo4 pro startovací aku do moto

Nový příspěvek od pezizka »

Soban píše: pát úno 02, 2024 9:56 pm
To s tou kostrou neberu?

Však ty baterky nemáš přece spojené s kostrou, prostě baterky mají + a - no a ten - nepřipojíš na kostru, ale na BMS a druhý kabel připojíš na kostru.

Jinak proč tu BMS cpeš někam do pouzdra k baterce, tak ji našroubuj jinam kde je místo, přece se někde něco najde ne?
Jasný to chápu, ale to je situace kdy ta BMS unese proud startéru. S tím místem je to blbý... Pod sedlo to nenarvu, tam není kam :( a musel bych s BMS někam kde může i voda a to se mi nezdá dobrý. Kdyby existovala BMS která odpojuje kladný pól to by bylo super, ale takovou jsem nenašel... Pohrávám si s myšlenkou že bych do mínus větve zařadil antiparalelně diody a tudíž by BMS řešila jen dobíjení, vybíjení nikoliv. Ta na vybíjení je tam ale těžce na obtíž, jen shazuje napětí na startér... Ta v dobíjení je plus pro celou funkci proto že zase lehce sníží napětí na aku a tím a je to "lepší" napětí pro LFP. Prubnu to, ale to už asi vymýšlím strašnou ptákovinu :?
Soban
Příspěvky: 3939
Registrován: pon úno 07, 2022 10:11 pm
Lokalita: Zlaté Hory / Olomouc
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 3600
Kapacita baterie [kWh]: 16
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Zlaté Hory

Re: BMS 4S LiFePo4 pro startovací aku do moto

Nový příspěvek od Soban »

Kolik vůbec ten startér bere?

Jinak ta dioda bude mít větší ztráty jak ty IGBT v BMS!!
3,6kWp ::pv:: | 2x MUST PV18-3024 VHM, 3kW/24V | 16kWh *batt*
pezizka
Příspěvky: 741
Registrován: úte čer 24, 2014 8:23 pm
Lokalita: Kyjovsko
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 9170
Kapacita baterie [kWh]: 33
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: BMS 4S LiFePo4 pro startovací aku do moto

Nový příspěvek od pezizka »

Měl jsem tam ještě přidat napětí, aby byl vypočítatelný úbytek výkonu kvůli eventuální diodě :cry:
Start.png
Ten prvotní náraz je 240A, dílek je 25 ms. Ale je to s PB aku 60Ah. Chytá na brnk, tady po skoro třech měsících start během 0,5s. Ale nějaká rozumná časová rezerva by nebyla k zahození... Nejradši bych tam dal BMS "normálně" ale pekelně mně tam štve to místo :wood: Jinak bych nic neřešil. Máš tucha kolikati A BMS by dala prvotní náraz a potom řekněme pro rezervu 2-5s start? Taky mne napadlo použít třeba 60-80A BMS ale 2 paralelně. Pitomost?
Edit: Nejradši bych JBD, tu provozuji i s bluetoth. To BT tam nechci kvůli "šmírování" (s mojí Nokií E52 to nespolupracuje :oops: ) ale kvůli nastavení.
Soban
Příspěvky: 3939
Registrován: pon úno 07, 2022 10:11 pm
Lokalita: Zlaté Hory / Olomouc
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 3600
Kapacita baterie [kWh]: 16
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Zlaté Hory

Re: BMS 4S LiFePo4 pro startovací aku do moto

Nový příspěvek od Soban »

Možná bych tam dal nějakou BMS co zvládne nabíjení a pro vybíjení tam dal externí IGBT které by snesly kolem 300A špičku.

Takže BMS rozebrat a vybíjecí IGBT posílit.

Ale když není místo bude to problém......
3,6kWp ::pv:: | 2x MUST PV18-3024 VHM, 3kW/24V | 16kWh *batt*
pezizka
Příspěvky: 741
Registrován: úte čer 24, 2014 8:23 pm
Lokalita: Kyjovsko
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 9170
Kapacita baterie [kWh]: 33
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: BMS 4S LiFePo4 pro startovací aku do moto

Nový příspěvek od pezizka »

Na nabíjení stačí v poho 30A, možná trošku víc. Pokud by to byla tedy jen 30A BMS tak nějaké místo bude a navíc by se to dalo rozdělit do dvou dílů a nebo "tlustší". Sice chápu co mi navrhuješ, ale to asi nedám, zas tak zdatný elektronik nejsu...
Soban
Příspěvky: 3939
Registrován: pon úno 07, 2022 10:11 pm
Lokalita: Zlaté Hory / Olomouc
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 3600
Kapacita baterie [kWh]: 16
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Zlaté Hory

Re: BMS 4S LiFePo4 pro startovací aku do moto

Nový příspěvek od Soban »

Pak mě už fakt nic nenapadá.......

Jedině nejslabší BMS a přidělat tam stykač, ovšem na 300A to bude pěkné hovado.....
a jsme zase u toho kam ho dát.....

https://www.startery-alternatory.cz/civ ... inaci-rele
3,6kWp ::pv:: | 2x MUST PV18-3024 VHM, 3kW/24V | 16kWh *batt*
pezizka
Příspěvky: 741
Registrován: úte čer 24, 2014 8:23 pm
Lokalita: Kyjovsko
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 9170
Kapacita baterie [kWh]: 33
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: BMS 4S LiFePo4 pro startovací aku do moto

Nový příspěvek od pezizka »

Soban píše: sob úno 03, 2024 3:07 pm
Pak mě už fakt nic nenapadá.......

Jedině nejslabší BMS a přidělat tam stykač, ovšem na 300A to bude pěkné hovado.....
a jsme zase u toho kam ho dát.....

https://www.startery-alternatory.cz/civ ... inaci-rele
Tefil jsi hřebík na hlavičku :P Před chvílí jsem na to hleděl a napadlo mne to samé, praštil jsem se do hlavy že mně taková blbost nenapadla dřív :uh: Prostě přemostit BMS na start. Už mám objednáno:
https://hadex.cz/l620b-rele-auto-rl280-12-12v200a/
A v kombinaci s 30A BMS pro mne značka ideal :lol: Na to tam plac mám :celebrate2:
Díky že jsi se mojí prkotinou zabýval :handshake2:
Soban
Příspěvky: 3939
Registrován: pon úno 07, 2022 10:11 pm
Lokalita: Zlaté Hory / Olomouc
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 3600
Kapacita baterie [kWh]: 16
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Zlaté Hory

Re: BMS 4S LiFePo4 pro startovací aku do moto

Nový příspěvek od Soban »

Tak celkem mě to zajímalo jak se s tím popereš, uvidíme zda to bude funkční.....

Taky mě překvapily ty články s discharge 200A......
3,6kWp ::pv:: | 2x MUST PV18-3024 VHM, 3kW/24V | 16kWh *batt*
pezizka
Příspěvky: 741
Registrován: úte čer 24, 2014 8:23 pm
Lokalita: Kyjovsko
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 9170
Kapacita baterie [kWh]: 33
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: BMS 4S LiFePo4 pro startovací aku do moto

Nový příspěvek od pezizka »

Určitě dám vědět a doufám že to budou pozitivní zprávy :P Ty články jsou už k mání docela dlouho, jak jsem psal kamarád je má v závoďáku už 8 let! Sice jsou dražší a nejsou úplně běžně k mání, ale zdá se že si to odmakají ;) A ještě jednou dík za "pokec" :D
pezizka
Příspěvky: 741
Registrován: úte čer 24, 2014 8:23 pm
Lokalita: Kyjovsko
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 9170
Kapacita baterie [kWh]: 33
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: BMS 4S LiFePo4 pro startovací aku do moto

Nový příspěvek od pezizka »

Ahoj všem! Tak už to mám v provozu nějakou dobu a vše OK :celebrate2: Funguje to jako fík. Jen malý nedostatek. Jak BMS na volnoběh odpojuje a připojuje *batt* tak je motor drobně neklidnější jak dřív, ale za jízdy jsem to nepostřehl, možná díky tomu že motory CP3 od Yamahy (tedy ty 850 ccm, u novějších 890 ccm už to konečně pořešili) jsou normálně "ucukané" a to dost nepříjemně hlavně při mapě A. Celkově si nemůžu stěžovat, články krásně srovnané na 3,30V při max. U na čl. 3,38V. Takže za mne max spokojenost a přeji *batt* dlouhý život, když už jsem tomu věnoval úsilí 8-) Jestli si vpomenu :oops: tak dám vědět jak se to vyvíjí. Děkuji všem za podněty :yes:

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek