Druhý život batérií z elektromobilu.

LiFePO4, LiFeYPO4, atd., zkušenosti, rady, tipy ...
gupa
Příspěvky: 2614
Registrován: sob pro 29, 2012 10:22 pm
Lokalita: pod Brnem
Systémové napětí: 24V

Re: Druhý život batérií z elektromobilu.

Nový příspěvek od gupa »

Ano, správně, čína baterii neřeší. Proto to mají levnější plus příspěvek za nevypuštěnou síru od kWh dodané do sítě plus jakousi cenu za dodanou kWh dodanou do sítě, plus dotaci v nějaké výši. Nějak se o to nezajímám ale prostě je to tak, řešíme v EU jen trafiky co si tu druzí staví. (třeba na nesmyslném prodeji baterií, které jsou už v autech)
Jenže v tom odkazovaném čínském článku se zmiňuje o tom, že tu cenu počítá dle instalovaného výkonu FVE tj. bez akumulace do baterií. O akumulaci tam není ani slovo.
3x2000VA-VMP-par, NiCd 24V, 22x210-320Wp, 2x85A-VMPPT
Valdano
Příspěvky: 546
Registrován: čtv črc 21, 2022 5:39 pm
Lokalita: Česká Lípa
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Druhý život batérií z elektromobilu.

Nový příspěvek od Valdano »

Vzhledem k tomuto tématu, které je v podstatě o využití baterií z EV k FVE je srovnání s cenami FVE bez baterií trochu OT. Když tak emigrujte do Číny a pak to budete mít taky tak "super" jako oni. Tady v EU čínské ceny ani podmínky rozhodně nečekejte. :lol:
gupa
Příspěvky: 2614
Registrován: sob pro 29, 2012 10:22 pm
Lokalita: pod Brnem
Systémové napětí: 24V

Re: Druhý život batérií z elektromobilu.

Nový příspěvek od gupa »

A to je ten rozdíl, někde někdo nemusí řešit to, co nás zajímá, protože to z nakonec nějakého pomíjivého neznámého důvodu řešit chceme. Zajímalo by mne tedy, jestli Číňan řeší nějaké v podstatě jízdou zlikvidované nebo za krátkou dobu nafouklé baterie z ojetin.

Dotaz, v jaké kvalitě dojdou baterie ke zpracování (Letná-výstava) u této firmy. Odpověď, někdy je baterie zcela nepoužitelná, někdy na rozdíl docela slušná kvalita, u stejných aut, s přibližně stejným nájezdem.

Takže teď je další otázkou, jak je to možný? Že koupím auto se zájmem kuchnou baterii, ale je pravděpodobné, že prodělám gatě, protože jsou články v podstatě nepoužitelné.
3x2000VA-VMP-par, NiCd 24V, 22x210-320Wp, 2x85A-VMPPT
cipis
Moderátor
Příspěvky: 5309
Registrován: pon srp 16, 2021 9:31 pm
Lokalita: blízko Brna
Bydliště: blízko Brna

Re: Druhý život batérií z elektromobilu.

Nový příspěvek od cipis »

Úplně normální věc, jako u každých ojetin. Evidentně s tím nejezdil stejný řidič.
13,38 kWp: 9850 Wp Jih, 2040 Wp Východ, 1490 Wp Západ
Regulátory Epever a Victron
Phoenix 5 kVA + MP 24/5000 (můj byt + wifi/kamery/atd. + máti byt)
Epever 3kW vytěžování do bojlerů + žebříky
1 kW "nabíječka" 24 V
31 080 Wh staré olovo 7 488 Wh Li-Ion
záloha čerpadla ve sklepě MP12/3000/120-16 + 100Ah 12V monbat
Modře píši jako moderátor, černě jako člen.
Valdano
Příspěvky: 546
Registrován: čtv črc 21, 2022 5:39 pm
Lokalita: Česká Lípa
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Druhý život batérií z elektromobilu.

Nový příspěvek od Valdano »

gupa píše: ned lis 10, 2024 11:45 pm
Zajímalo by mne tedy, jestli Číňan řeší nějaké v podstatě jízdou zlikvidované nebo za krátkou dobu nafouklé baterie z ojetin.
Čínu zavalily použité baterie z EV už v roce 2017. Chaos na recyklačním trhu, který svým způsobem stále přetrvává, vede i tam k tomu, že se různé firmy chápou příležitosti jak různě využít či zpeněžit již použité baterie z EV a tak použité akumulátory nemusí jít automaticky k likvidaci. V Japonsku například vysloužilé baterie z prvních Nissanů Leaf podporují veřejné osvětlení. Od roku 2015 slouží 208 baterií z Toyoty Camry jako úložiště pro sluneční elektrárnu národního parku Yellowstone. Použité baterie z EV mohou pomáhat, aniž by se válely kdesi na haldách, kde z nich unikají toxické látky. V Holandsku byly použité baterie z elektrobusů použity v rámci projektu Anubis v bateriovém uložišti elektrárny RWE v Moerdijku. Použité baterie z elektrobusů Volvo zas pomáhají využívat sluneční energii v obytném komplexu ve švédském městě Göteborg.

O tom, že vysloužilé baterie z EV nacházejí stále více uplatnění ve fotovoltaických systémech se psalo už před rokem, ale spíš ve vztahu k využití u různých firem. Například pro stabilizaci energetického hospodářství. Zájem je v ČR i v zahraničí. Sekundární trh s použitými bateriemi z EV v Evropě i ve světě rychle roste a tak to začíná pronikat i do sektoru FVE pro domácnosti.
Uživatelský avatar
TomHC
Příspěvky: 1920
Registrován: pát lis 11, 2022 8:14 am
Lokalita: Hlohovec, SR
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 5520
Kapacita baterie [kWh]: 14
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Hlohovec, SR

Re: Druhý život batérií z elektromobilu.

Nový příspěvek od TomHC »

Valdano píše: ned lis 10, 2024 11:35 pm
Když tak emigrujte do Číny a pak to budete mít taky tak "super" jako oni.
...a cestou do Číny sa zastaviť niekde kúpiť lacnejšie banány, aj tie sú tu strašne drahé!
2x MUST PH1800 5.5kW, 8.85kWp 3x 2S3P, V+J+Z, 16x 280 Ah LiFePO4 (14.3 kWh), BMS JBD 200A, SW: Home Assistant na Synology DS923+ ku tomu ESPHome, Tasmota, MariaDB, InfluxDB, Telegraf, Grafana, Zigbee2MQTT..., HW: ESPlan (ESP32 + LAN 8720 + RS485 + UART). Nejaké moje projekty: MUST-ESPhome, ELTEK Flatpack2 ESPhome, ESP32-EMON, PZEM-017@WiFi, diyBMS-CurrentShunt-ESPhome 01/2023 -> 11/2024 = 8.7 MWh AC
gupa
Příspěvky: 2614
Registrován: sob pro 29, 2012 10:22 pm
Lokalita: pod Brnem
Systémové napětí: 24V

Re: Druhý život batérií z elektromobilu.

Nový příspěvek od gupa »

Valdano:Jasně, ale Čína baterii z auta potřebuje rozebrat na kovy, ne ponechat mezi lidmi aby si z toho dělali třeba předraženou a v podstatě neefektivní přelévací elektrárnu. Nato mají distribuční sítě.
Ředitel největšího čínského výrobce elektromobilů BYD Co Ltd Wang Čchuan-fu v září prohlásil, že recyklace lithia, kobaltu a mědi z použitých baterií je „pokladem“.
Zdroj: https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/ ... anicni_ert
3x2000VA-VMP-par, NiCd 24V, 22x210-320Wp, 2x85A-VMPPT
mopadzi
Příspěvky: 1058
Registrován: úte led 24, 2012 8:55 am
Lokalita: Okolí Uherského Brodu
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Druhý život batérií z elektromobilu.

Nový příspěvek od mopadzi »

bohužel je tím zaplaven trh a recyklační linky stále chrlí další a další 100% GRADEA články
kdo si hraje nezlobí
9xRenesola 240Wp+9x Benq 265Wp, 6xTrina 410Wp, 14x Leapton 450Wp, 2xStuder VT65 1xVT 80, 2x XTM4000-48, 40kW Lifepo4..vše ve výstavbě, hotovo 99%. BMW i3 BEV
gupa
Příspěvky: 2614
Registrován: sob pro 29, 2012 10:22 pm
Lokalita: pod Brnem
Systémové napětí: 24V

Re: Druhý život batérií z elektromobilu.

Nový příspěvek od gupa »

Druhý život. My jim to tam dodáme a pak nám to dají sežrat. V koroně u respirátorů to byly PET flašky na nanovlákno do roušek, nyní to je Lixx. A moc bych zato nedal, že jim ty fabriky na recyklaci postaví investoři z EU.
3x2000VA-VMP-par, NiCd 24V, 22x210-320Wp, 2x85A-VMPPT
Uživatelský avatar
TomHC
Příspěvky: 1920
Registrován: pát lis 11, 2022 8:14 am
Lokalita: Hlohovec, SR
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 5520
Kapacita baterie [kWh]: 14
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Hlohovec, SR

Re: Druhý život batérií z elektromobilu.

Nový příspěvek od TomHC »

Už tú chýbajú iba vesmírni jašteri, savo s vitamínom C a plochá zem...
2x MUST PH1800 5.5kW, 8.85kWp 3x 2S3P, V+J+Z, 16x 280 Ah LiFePO4 (14.3 kWh), BMS JBD 200A, SW: Home Assistant na Synology DS923+ ku tomu ESPHome, Tasmota, MariaDB, InfluxDB, Telegraf, Grafana, Zigbee2MQTT..., HW: ESPlan (ESP32 + LAN 8720 + RS485 + UART). Nejaké moje projekty: MUST-ESPhome, ELTEK Flatpack2 ESPhome, ESP32-EMON, PZEM-017@WiFi, diyBMS-CurrentShunt-ESPhome 01/2023 -> 11/2024 = 8.7 MWh AC
gupa
Příspěvky: 2614
Registrován: sob pro 29, 2012 10:22 pm
Lokalita: pod Brnem
Systémové napětí: 24V

Re: Druhý život batérií z elektromobilu.

Nový příspěvek od gupa »

cipis píše: pon lis 11, 2024 12:42 am
Úplně normální věc, jako u každých ojetin. Evidentně s tím nejezdil stejný řidič.
To by nemělo být možné, jak potom fungují ochrany a řízení proudů u takových baterií? K čemu je online upgrade takových elektroaut? K čemu je dodržení záruky? Myslím si že chyba nebude v řidiči, ten zpravidla nemá možnosti jak baterii přetěžovat. Jinak by nejezdil.
3x2000VA-VMP-par, NiCd 24V, 22x210-320Wp, 2x85A-VMPPT
Valdano
Příspěvky: 546
Registrován: čtv črc 21, 2022 5:39 pm
Lokalita: Česká Lípa
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Druhý život batérií z elektromobilu.

Nový příspěvek od Valdano »

Žádná ochrana není na 100% dokonalá a nepokryje všechny možné rozdíly v podmínkách, které bateriím více či méně zkracují životnost. Stále záleží na tom jak se uživatel k baterii chová. Jinak by ani nebyly možné takové rozdíly jak jste sám zmiňoval: někdy je baterie zcela nepoužitelná, někdy docela slušná kvalita, u stejných aut, s přibližně stejným nájezdem.
gupa
Příspěvky: 2614
Registrován: sob pro 29, 2012 10:22 pm
Lokalita: pod Brnem
Systémové napětí: 24V

Re: Druhý život batérií z elektromobilu.

Nový příspěvek od gupa »

Valdano píše: pon lis 11, 2024 3:16 pm
Žádná ochrana není na 100% dokonalá a nepokryje všechny možné rozdíly v podmínkách, které bateriím více či méně zkracují životnost. Stále záleží na tom jak se uživatel k baterii chová. Jinak by ani nebyly možné takové rozdíly jak jste sám zmiňoval: někdy je baterie zcela nepoužitelná, někdy docela slušná kvalita, u stejných aut, s přibližně stejným nájezdem.
Áno, to jsou řeči a pohádka které slyším pokaždé když se nato optám nebo to někdo povídá do objektivu když předvádí to svý.

Lze ale ty rozdíly nějak definovat? Protože mi to připadá, že potom BMS u elektroaut je kničemu nebo parametry článků, jsou jen natištěny na papíru a vše o čem je toto téma, je jen obchodnický trik s etiketou na zboží a nějaký řidič, nebo youtuber, který pouhým stiskem pedálu odrbe spousty vynálezců a inženýrů kteří skládají elektroauto.

Osobně vidím chybu v samotné šarži a chemii článků a kapacitě. Ne podle způsobu jízdy, je to stejné jako návrh FVE s baterií. Použiji nahovno baterii, odporoučí se dříve než kvalitní elektrochemie.

Motor vodou chlazený, který byl vidět, měl 350VDC hodnotu napětí, tz. lze provozovat od 150 do 800V teoreticky, ale vynález gejtů způsobil to, že lze omezit toto napětí i proud řízením PWM. Další vynález stoprocentně co je v eautech jsou proudové senzory pro zpětnou vazbu, dále stykače které přepojují nabíjení, dále teplotní snímače, spousty akceleračních čidel, snímačů otáček, v HW plno nějakých FPGA, v sw plno programových výpočtů, ...

ale dojde na věc, všechny tyto věci jaksi přestanou na 100% fungovat a celý systémové řízení elektroauta to ignoruje a obchodník má výmluvu s příběhem o špatném řidiči. Neuvěřitelné.
3x2000VA-VMP-par, NiCd 24V, 22x210-320Wp, 2x85A-VMPPT
Valdano
Příspěvky: 546
Registrován: čtv črc 21, 2022 5:39 pm
Lokalita: Česká Lípa
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Druhý život batérií z elektromobilu.

Nový příspěvek od Valdano »

Je to chemie a ne matematika. Takže nic přesného. Jsou to spíš taková obecná pravidla. Čím častěji se to děje tím hůře.

Škoda: Tipy pro péči o baterie
- Nečekejte až se baterie zcela vybije
Lithium-iontové baterie zvládnou časté a krátké dobíjení.

- Vyhýbejte se extrémní úrovni nabití
Nabíjet na 100% pouze v případě, že se chystáte na delší cestu. Ideální úroveň nabití je mezi 20 až 80%.

- Nepoužívejte rychlé nabíjení příliš často
gupa
Příspěvky: 2614
Registrován: sob pro 29, 2012 10:22 pm
Lokalita: pod Brnem
Systémové napětí: 24V

Re: Druhý život batérií z elektromobilu.

Nový příspěvek od gupa »

TomHC píše: pon lis 11, 2024 6:36 am
Valdano píše: ned lis 10, 2024 11:35 pm
Když tak emigrujte do Číny a pak to budete mít taky tak "super" jako oni.
...a cestou do Číny sa zastaviť niekde kúpiť lacnejšie banány, aj tie sú tu strašne drahé!
Á vážení odborníci na čínské zboží a čínský národ a prodej a jejich problematiku. Toto fórum by ani nebylo, nebýt čínského trhu.
3x2000VA-VMP-par, NiCd 24V, 22x210-320Wp, 2x85A-VMPPT

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek