Elektricka / hybridni auta

Elektromobily, hybridy, elektrokola, elektroskůtry, řešení pro karavany, obytné přívěsy, maringotky, obytné automobily, mobilní domy.
cipis
Moderátor
Příspěvky: 5567
Registrován: pon srp 16, 2021 9:31 pm
Reputace: 681
Lokalita: blízko Brna
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 13+ kWp
Kapacita baterie [kWh]: 30+15
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: blízko Brna

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od cipis »

A ty vis, kolik ta lokomotiva a vozy zaplati za trat?
Pocitas jen energii, a to je jen cast nakladu.
13,38 kWp: 9850 Wp Jih, 2040 Wp Východ, 1490 Wp Západ
Regulátory Epever a Victron
Phoenix 5 kVA + MP 24/5000 (můj byt + wifi/kamery/atd. + máti byt)
MP2 24/5000 vytěžování do akumulačních kamen
Epever 3kW vytěžování do bojlerů + žebříky
1 kW "nabíječka" 24 V
31 080 Wh staré olovo 15 258 Wh Li-Ion
záloha čerpadla ve sklepě MP12/3000/120-16 + 100Ah 12V monbat
Modře píši jako moderátor, černě jako člen.
Franta2776
Příspěvky: 3769
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Reputace: 271

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Franta2776 »

U nás se prý vybírá velmi málo:
https://www.lidovky.cz/byznys/cesi-vybi ... prava_pave
Řekl bych,že mýtné za 50kamionů bude vyšší jak za použití kolejí.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Valdano
Příspěvky: 781
Registrován: čtv črc 21, 2022 5:39 pm
Reputace: 123
Lokalita: Česká Lípa
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Valdano »

On-line kalkulačka ceny za použití dráhy jízdou vlaku. Lze tam zvolit výchozí a cílový bod a také parametry vlaku s volbou osobní nebo nákladní dopravy.
Iggi
Příspěvky: 49
Registrován: pon úno 04, 2013 10:54 pm
Reputace: 2

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Iggi »

mne sa páči riešenie že sa naloží celý kamión aj s ťahačom. Vodič zatiaľ može spať :D
cipis
Moderátor
Příspěvky: 5567
Registrován: pon srp 16, 2021 9:31 pm
Reputace: 681
Lokalita: blízko Brna
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 13+ kWp
Kapacita baterie [kWh]: 30+15
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: blízko Brna

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od cipis »

Jo, krásná utopie. To by ten vlak musel stavět v každé stanici, jinak by ten kamion musel stejně někam dojet. A ke každému Lídlu/Albertu/Penny/Tescu/... postavit rovnou koleje.
Tohle bylo v módě před xx lety, teď to nemá smysl a ani to není reálné postavit.
Všude tuna protestů kvůli blbé silnici, a teď si představ, že by ti u každé stanice zase postavili další a další překladiště a jezdila by tam tuna náklaďáků.
13,38 kWp: 9850 Wp Jih, 2040 Wp Východ, 1490 Wp Západ
Regulátory Epever a Victron
Phoenix 5 kVA + MP 24/5000 (můj byt + wifi/kamery/atd. + máti byt)
MP2 24/5000 vytěžování do akumulačních kamen
Epever 3kW vytěžování do bojlerů + žebříky
1 kW "nabíječka" 24 V
31 080 Wh staré olovo 15 258 Wh Li-Ion
záloha čerpadla ve sklepě MP12/3000/120-16 + 100Ah 12V monbat
Modře píši jako moderátor, černě jako člen.
Nortonko
Příspěvky: 94
Registrován: pon čer 24, 2024 10:02 am
Reputace: 11
Lokalita: Horná Nitra
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 5330
Kapacita baterie [kWh]: 6
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Nortonko »

myslím, že pre tranzitujúce kamióny to má zmysel/význam - na hraniciach ich naložiť a na druhej strane vyložiť. domácu cestnú sieť odľahčiť. som počul že to tak funguje vo švajčiarsku, ale neviem či je to pravda.

FV: Risen RSM40-8-410M - 5ks V, 8ks JZ - 5.3kWp, 2xMPPT Victron 250/70 VE.Can, MP II 5000 GX, zatiaľ 120Ah v LiFePo 16S. SW: Proxmox na HP t630 - HA, MQTT, MariaDB, InfluxDB, Grafana, Telegram, SearXNG, Lyrion. HW: MySensors, RFLink, ESPHome, Shelly
cipis
Moderátor
Příspěvky: 5567
Registrován: pon srp 16, 2021 9:31 pm
Reputace: 681
Lokalita: blízko Brna
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 13+ kWp
Kapacita baterie [kWh]: 30+15
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: blízko Brna

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od cipis »

Psal výše kolega, že to používají akorát z donucení.
Nemáš na tou nás absolutně žádnou infrastrukturu.
A vem si sám sebe, když si něco objednáváš - uděláš to večer a chceš, aby to bylo nejlépe už druhý den doma.
Jak by jsi pak akceptoval to, že ti něco dojede za měsíc?
13,38 kWp: 9850 Wp Jih, 2040 Wp Východ, 1490 Wp Západ
Regulátory Epever a Victron
Phoenix 5 kVA + MP 24/5000 (můj byt + wifi/kamery/atd. + máti byt)
MP2 24/5000 vytěžování do akumulačních kamen
Epever 3kW vytěžování do bojlerů + žebříky
1 kW "nabíječka" 24 V
31 080 Wh staré olovo 15 258 Wh Li-Ion
záloha čerpadla ve sklepě MP12/3000/120-16 + 100Ah 12V monbat
Modře píši jako moderátor, černě jako člen.
eman
Příspěvky: 2028
Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
Reputace: 210
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od eman »

U drobné dopravy to nemá význam. Ale vem si jenom velkopěstírny v ESP, Port., doprava z přístavů. Ty vypraví denně stovky kamionů a půlka jich jede přes nás. Celý problém je v tom, že se snaží železnici prosadit bez investic, inovace a automatizace. Vždyť oni nakládají kamion jak obyčejný auto a to ani nemají pořádné terminály a u každé nakládky musí běhat 50 trpaslíků a ukazovat.
Stačí se podívat na Nákladové nádraží Žižkov. Obrovský terminál v centru Prahy i se skladama, který by se mohl k zásobování použít. A co ztoho bude...byty..
10kWp JJZ, 3x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v paralelním režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x400Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P + JK BMS Invertor
Uživatelský avatar
TomHC
Příspěvky: 2309
Registrován: pát lis 11, 2022 8:14 am
Reputace: 359
Lokalita: Hlohovec, SR
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 5520
Kapacita baterie [kWh]: 14
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Hlohovec, SR

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od TomHC »

Donekonečna opravovať cesty rozbité od kamiónov tiež nie je zadarmo... Ideálne by to bolo fakt na železnici automatizovať (malé, ľahké súpravy bez strojvodcu), urobiť nejaký systém rýchleho /naloženia/vyloženia nákladu (niečo ako žeriav pre lodné kontajnery, ale v menšom, a automatizované), a od staníc už rozvoz do 20 km po ceste. Len by to chcelo pozerať do budúcna, naplánovať stratégiu.
2x MUST PH1800 5.5kW, 9kWp V+J+Z, 600 Ah LiFePO4 s BMS JBD 200A, SW: Home Assistant na Synology DS923+ ku tomu ESPHome, Tasmota, MariaDB, InfluxDB, Telegraf, Grafana, Zigbee2MQTT..., HW: ESPlan (ESP32 + LAN 8720 + RS485). Nejaké moje projekty: MUST-ESPhome, ELTEK Flatpack2 ESPhome, ESP32-EMON, PZEM-017@WiFi, diyBMS-CurrentShunt-ESPhome 01/2023 -> 03/2025 = 9.7 MWh AC
unicast
Příspěvky: 1642
Registrován: sob bře 30, 2019 10:27 am
Reputace: 273
Lokalita: JV od pekla :)
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 5100
Kapacita baterie [kWh]: 13
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od unicast »

dusanmsk
Příspěvky: 470
Registrován: pát říj 15, 2021 10:41 am
Reputace: 45
Lokalita: Stredocesky kraj
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 11250
Kapacita baterie [kWh]: 9.6
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od dusanmsk »

Dnes som siel zo Zlizicna na Beroun. Kolona kamionov stala az po Lodenici (5 km). Stali tam asi hodinu. Za tu hodinu by tam rychlostou 100km/h presli minimalne 3 takto dlhe vlaky s medzerami medzi nimi 10+ minut.

Samozrejme je uplna blbost vlecku do kazdej dediny a ku kazdemu tescu. Vsak som to aj pisal, vnutrostatne jazdy do 100-200 km obsluzit po asfalte. Ale presne ten tranzit, ktory takto krizuje 3-4-5 krajin proste nalozit na vlak. A ani nevidim dovod, aby dovoz toho tovaru trval dlhsie. V pristave v nemecku nalozim 100 kamionov/200 kontajnerov (vyberte si), zadnych 30 vylozim v prahe, dalsich 30 v blave a 20 bude pokracovat cez madarsko do chorvatska. Medzitym sa k tomu priplacnu dalsie kamiony a tak dalej. Vsetci to vedia v malom (ppl, dhl, krabicka od cigariet je scanovana 20x a presne sa vie kde je), ale jak je to velke, zrazu to nejde. Neverim.
30*375 Wp JJZ, 2xXTM4000, 2xVT-80, 4xUS5000
unicast
Příspěvky: 1642
Registrován: sob bře 30, 2019 10:27 am
Reputace: 273
Lokalita: JV od pekla :)
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 5100
Kapacita baterie [kWh]: 13
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od unicast »

Nenaložíš 100 kamionů. Délka návěsové soupravy je 16.5 metru, tandem má dokonce 18.75. Výhybny a nádraží se v Evropě na hlavních tratích staví na délku vlaku max. 700 metrů. Z toho si odečti 20 metrů na lokomotivu a vyjde Ti 41 vozů. Na vedlejších tratích je to mnohem méně:

https://provoz.spravazeleznic.cz/portal ... kladni.pdf
Valdano
Příspěvky: 781
Registrován: čtv črc 21, 2022 5:39 pm
Reputace: 123
Lokalita: Česká Lípa
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Valdano »

Přesně tak. Podle té odkazované mapy železničních tratí na území ČR s barevným rozlišením dle maximální povolené délky vlaku nepřipadá vůbec v úvahu to, že by se kdekoli na území ČR mohl vyskytovat vlak, na který by se vešlo 100 kamionů.
Naposledy upravil(a) Valdano dne čtv bře 13, 2025 5:04 pm, celkem upraveno 1 x.
Franta2776
Příspěvky: 3769
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Reputace: 271

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Franta2776 »

Ona ta doprava kontejneru z Číny po Evropě není tak neekologická jak se naznačuje. Z Hamburku nám jezdí kontejnery vlakem a když odhadnu podle fírových čísel energetickou náročnost, tak kontejner má cca 25tun, tak na vlaku ujede 1000km za cca 200kWh na Moravu.Ten elektrický vlak přepraví za 2500kWh/2000tun na 200km to vycházi 1tunu za 0,625kWh na 100km. Tomu se až nechce věřit:)))
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
eman
Příspěvky: 2028
Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
Reputace: 210
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od eman »

Taky je blbost vozit celé kamiony. Na vlak by se naskládali kontejnery a ty ať si přepravci rozeberou v překladištích.
10kWp JJZ, 3x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v paralelním režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x400Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P + JK BMS Invertor
Franta2776
Příspěvky: 3769
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Reputace: 271

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Franta2776 »

Někdo se tu ptal po Citigo.Jinak tady je 90000 ojetých EV.
https://carvago.com/cs/auta/skoda/citig ... ection=asc
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Valdano
Příspěvky: 781
Registrován: čtv črc 21, 2022 5:39 pm
Reputace: 123
Lokalita: Česká Lípa
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Valdano »

Po Evropě i v Česku jezdí vlaky vezoucí v průměru okolo 100 kontejnerů, ale i tak jeden vlak nahradí cca 60 kamionů tj. pořád ne 100 kamionů.

Zdroj: Proč je v Česku na koridorech příliš málo nákladných vlaků?

Kolik teď Metrans vypravuje z Uhříněvsi vlaků?
V případě plné sezony jezdí 28 vlaků za den, tedy 14 párů...

Jak často potřebujete jezdit?
Provozujeme týdně 700 pravidelných vlaků po Evropě. V průměru je na jednom vlaku 100 kontejnerů. Jeden vlak tak nahradí na silnici asi 60 kamionů. Potřebujeme z Uhříněvsi vypravit vlak zhruba každé dvě hodiny...
Valdano
Příspěvky: 781
Registrován: čtv črc 21, 2022 5:39 pm
Reputace: 123
Lokalita: Česká Lípa
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Valdano »

Čína a Kazachstán otevírají novou železnici do Evropy. Nákladní vlaky se záměrně vyhnou Rusku.

V rámci projektu KTŽ s čínskou společností China Railway Container Transport (CRCT) pojedou nákladní vlaky naložené kontejnery z Číny přes Turkmenistán, Kazachstán, Írán a Turecko, aby odtud pokračovaly dále do Evropy. První vlak byl vypraven z Čcheng-tu na jihozápadě Číny do Lodže v centrální části Polska. „Tato trasa zajistí nepřetržité dodávky nákladů a efektivní spojení mezi státy. Očekávaná doba přepravy činí 40 dní,“ uvedly kazachstánské dráhy.

Čína současně rozvíjí další dva železniční projekty, které počítají s trasami přes postsovětské středoasijské státy při obcházení Ruska. Transkaspická trasa, která povede přes Kazachstán, Kaspické moře, Ázerbájdžán a Gruzii, byla dohodnuta v létě 2023. Druhý projekt počítá se stavbou dráhy přes Kyrgyzstán a Uzbekistán ke Kaspickému moři, odkud by se náklady přepravovaly přes Turecko do Evropy.

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Claudebot [Bot] a 1 host