Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

LiFePO4, LiFeYPO4, atd., zkušenosti, rady, tipy ...
Uživatelský avatar
trud
Příspěvky: 916
Registrován: čtv úno 07, 2013 1:50 am

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Příspěvek od trud »

JiříK píše:Kde na to kupujete ty fešné držáky? I u mne se nějaké takové články povalují, čekají na využití. Moc toho nemám, ale na pokusy... Navíc koncové napětí by šlo krásně skloubit s NiCd. :idea:
Aliexpress....zadaj 18650 holder
4830W+5*PWM+3MPPT,18650 pack 7S/60P -28,20V- 4.2kWh+18ks 40Ah/+3ks 16P18650 (Mitsubishi Outlander) 3 kWh+ pack 26650 7S/6P - 0,75kWh+7ks 60Ah (BMWi3) 1,5kWh + testovacia LTO -11*12Ah.+ 7*150Ah od pimpongáča 3,8kWh + 7* 180Ah od pimpongáča 4,6kWh ,Victron VE.Direct 375VA 24V,Victron VE.Direct 1200VA 24V,NoNAME pimpongáč 4kW, "hybrid 3,8kW pimpongač
el.skúter 48V/30Ah, Yaris Hybrid už tretí :-), dáke spotrebiče prestavané na Li 18650,
https://www.spritmonitor.de/en/detail/1240420.html
mozeg
Příspěvky: 121
Registrován: sob bře 21, 2015 10:45 pm

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Příspěvek od mozeg »

trud píše:Dalších cca 4kWh (434ks/2600mAh) v cene okolo 200 eur/ kWh.
Ahoj odkial si kupoval clanky za sumu 200€/kWh? dik
Uživatelský avatar
trud
Příspěvky: 916
Registrován: čtv úno 07, 2013 1:50 am

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Příspěvek od trud »

Nkon.nl..su to samsung 26J..pri nakupe v stovkach ks. Ide cena pod 2 eura za kus..konkretne nad 500 ks myslim 1.86eura.
4830W+5*PWM+3MPPT,18650 pack 7S/60P -28,20V- 4.2kWh+18ks 40Ah/+3ks 16P18650 (Mitsubishi Outlander) 3 kWh+ pack 26650 7S/6P - 0,75kWh+7ks 60Ah (BMWi3) 1,5kWh + testovacia LTO -11*12Ah.+ 7*150Ah od pimpongáča 3,8kWh + 7* 180Ah od pimpongáča 4,6kWh ,Victron VE.Direct 375VA 24V,Victron VE.Direct 1200VA 24V,NoNAME pimpongáč 4kW, "hybrid 3,8kW pimpongač
el.skúter 48V/30Ah, Yaris Hybrid už tretí :-), dáke spotrebiče prestavané na Li 18650,
https://www.spritmonitor.de/en/detail/1240420.html
Uživatelský avatar
rottenkiwi
Příspěvky: 5451
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Lokalita: SO, SK
Bydliště: SO, SK

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Příspěvek od rottenkiwi »

Urobil som si pred cca. rokom 100 W LED baterku a v nej mám sériovo 8 ks Pan. NCR18650B.
To svetlo funguje na cca. 28 až 29 V pod záťažou.
Pred týždňom mi odišiel jeden článok a včera druhý. Napatie na ňom je 0 V.

Tie články nemali viac ako 70 cyklov. Nabíjané na 4.2 V a vybíjané na 3.1 V
Boli pájkované, nie bodované.
Ergo, neviem na čo odišli, či na vysoký vybíjaci prúd, vysoký nad. prúd,
chyby pri pájkovaní = prehriatie alebo to viac ako 100 cyklov nedá ?
DC-AC inverter REC Lion DC-AC ESP32 DIY inv. 15 GB za sekundu DIY MPPT Holder
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
Uživatelský avatar
trud
Příspěvky: 916
Registrován: čtv úno 07, 2013 1:50 am

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Příspěvek od trud »

Tak a mas na tych clankoch PCB? ten ochranný obvod?...možno je chyba len v nom...mam ručný vysavač cca 90W prerobeny na 18650, myslim Sanyo 2800mAh a šlape to už roky, používane takmer denne.
4830W+5*PWM+3MPPT,18650 pack 7S/60P -28,20V- 4.2kWh+18ks 40Ah/+3ks 16P18650 (Mitsubishi Outlander) 3 kWh+ pack 26650 7S/6P - 0,75kWh+7ks 60Ah (BMWi3) 1,5kWh + testovacia LTO -11*12Ah.+ 7*150Ah od pimpongáča 3,8kWh + 7* 180Ah od pimpongáča 4,6kWh ,Victron VE.Direct 375VA 24V,Victron VE.Direct 1200VA 24V,NoNAME pimpongáč 4kW, "hybrid 3,8kW pimpongač
el.skúter 48V/30Ah, Yaris Hybrid už tretí :-), dáke spotrebiče prestavané na Li 18650,
https://www.spritmonitor.de/en/detail/1240420.html
Uživatelský avatar
vlkazajac
R.I.P.
Příspěvky: 3481
Registrován: úte čer 11, 2013 10:40 pm

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Příspěvek od vlkazajac »

trud píše:Nkon.nl..su to samsung 26J..pri nakupe v stovkach ks. Ide cena pod 2 eura za kus..konkretne nad 500 ks myslim 1.86eura.
To mi potom vychadza cena 2,86 EUR / Ah pri 4S. Ak sa mylim, opravte ma. LiFePO4 je za 6 EUR / Ah.

Dal si jednu z najcennejsich info roka! Dakujem.
750 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
Uživatelský avatar
ota
Příspěvky: 2298
Registrován: čtv dub 18, 2013 9:37 am
Bydliště: na chaloupce u lesa-Příbramsko

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Příspěvek od ota »

Tahat z 18650B Panasonic proud přes 1C těm článkům nesvědčí.
Dal jsem je (moje chyba) do vrtačky a odešly po hodině práce.
Tyto velkokapacitní články maji tenké elektrody a citlivý ochranný PCB.
70kWp + 10kW Infinity, 25kWh LiFe
Uživatelský avatar
trud
Příspěvky: 916
Registrován: čtv úno 07, 2013 1:50 am

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Příspěvek od trud »

vlkazajac píše:
trud píše:Nkon.nl..su to samsung 26J..pri nakupe v stovkach ks. Ide cena pod 2 eura za kus..konkretne nad 500 ks myslim 1.86eura.
To mi potom vychadza cena 2,86 EUR / Ah pri 4S. Ak sa mylim, opravte ma. LiFePO4 je za 6 EUR / Ah.

Dal si jednu z najcennejsich info roka! Dakujem.
Tak v jednom clanku je 2600mAh pri nominale 3,6V teda cca 9.35W na 1kWh je potrebne cca 1000/9,35 ..cca 107 clankov..107 clankov * 1.86..199 eur/kWh...samozrejme je to cena bez drziakov..cca 9 eur..drot+cin..cca 10 eur....aj tak sme dakde pri 220 za 1kWh..plus praca.
Nkon mava sem tam akcie a uz som videl LG 2600 za 1.56 eura. Ak sa daco objavi siel by som este do dakych dalsich 200-300 ks.
Naposledy upravil(a) trud dne čtv říj 26, 2017 4:58 pm, celkem upraveno 1 x.
4830W+5*PWM+3MPPT,18650 pack 7S/60P -28,20V- 4.2kWh+18ks 40Ah/+3ks 16P18650 (Mitsubishi Outlander) 3 kWh+ pack 26650 7S/6P - 0,75kWh+7ks 60Ah (BMWi3) 1,5kWh + testovacia LTO -11*12Ah.+ 7*150Ah od pimpongáča 3,8kWh + 7* 180Ah od pimpongáča 4,6kWh ,Victron VE.Direct 375VA 24V,Victron VE.Direct 1200VA 24V,NoNAME pimpongáč 4kW, "hybrid 3,8kW pimpongač
el.skúter 48V/30Ah, Yaris Hybrid už tretí :-), dáke spotrebiče prestavané na Li 18650,
https://www.spritmonitor.de/en/detail/1240420.html
DanoP
Příspěvky: 944
Registrován: stř črc 06, 2016 12:27 pm
Bydliště: Trnava, Slovensko

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Příspěvek od DanoP »

vlkazajac píše:
trud píše:Nkon.nl..su to samsung 26J..pri nakupe v stovkach ks. Ide cena pod 2 eura za kus..konkretne nad 500 ks myslim 1.86eura.
To mi potom vychadza cena 2,86 EUR / Ah pri 4S. Ak sa mylim, opravte ma. LiFePO4 je za 6 EUR / Ah.

Dal si jednu z najcennejsich info roka! Dakujem.
Cena LiFe je cca 1,11 - 1.25 EUR s DPH za 1 Ah pri znamej zivotnosti.
1,77kWp monokryštál + Fangpusun MPPT 150/45, 1,6kWp +Victron MPPT 250/60, 2xStuder XTM4048 + 25kWh LiFePO4, vlastny monitoring na https://www.mms-softec.sk/pip/
Uživatelský avatar
trud
Příspěvky: 916
Registrován: čtv úno 07, 2013 1:50 am

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Příspěvek od trud »

DanoP píše:
vlkazajac píše:
trud píše:Nkon.nl..su to samsung 26J..pri nakupe v stovkach ks. Ide cena pod 2 eura za kus..konkretne nad 500 ks myslim 1.86eura.
To mi potom vychadza cena 2,86 EUR / Ah pri 4S. Ak sa mylim, opravte ma. LiFePO4 je za 6 EUR / Ah.

Dal si jednu z najcennejsich info roka! Dakujem.
Cena LiFe je cca 1,11 - 1.25 EUR s DPH za 1 Ah pri znamej zivotnosti.
Je zavadzajuce to ratat na Ah..treba ratat cenu za 1kWh.
4830W+5*PWM+3MPPT,18650 pack 7S/60P -28,20V- 4.2kWh+18ks 40Ah/+3ks 16P18650 (Mitsubishi Outlander) 3 kWh+ pack 26650 7S/6P - 0,75kWh+7ks 60Ah (BMWi3) 1,5kWh + testovacia LTO -11*12Ah.+ 7*150Ah od pimpongáča 3,8kWh + 7* 180Ah od pimpongáča 4,6kWh ,Victron VE.Direct 375VA 24V,Victron VE.Direct 1200VA 24V,NoNAME pimpongáč 4kW, "hybrid 3,8kW pimpongač
el.skúter 48V/30Ah, Yaris Hybrid už tretí :-), dáke spotrebiče prestavané na Li 18650,
https://www.spritmonitor.de/en/detail/1240420.html
kodl69
Příspěvky: 7654
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Příspěvek od kodl69 »

Dobrý, u lifepo4 je to jasný, 3.3V na článek, ale u li-ion mabitej 4.2V, vybitej 3V... já teda počítám 3.7V, ale otázka je, na kolik je to pravda.
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
Uživatelský avatar
trud
Příspěvky: 916
Registrován: čtv úno 07, 2013 1:50 am

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Příspěvek od trud »

kodl69 píše:Dobrý, u lifepo4 je to jasný, 3.3V na článek, ale u li-ion mabitej 4.2V, vybitej 3V... já teda počítám 3.7V, ale otázka je, na kolik je to pravda.
Nakolko som ich testoval kus po kuse je to 100% pravda....v clanku 26j je cca 9.35 Wh..mam aj 3200Ah co maju cez 11.5 Wh.
4830W+5*PWM+3MPPT,18650 pack 7S/60P -28,20V- 4.2kWh+18ks 40Ah/+3ks 16P18650 (Mitsubishi Outlander) 3 kWh+ pack 26650 7S/6P - 0,75kWh+7ks 60Ah (BMWi3) 1,5kWh + testovacia LTO -11*12Ah.+ 7*150Ah od pimpongáča 3,8kWh + 7* 180Ah od pimpongáča 4,6kWh ,Victron VE.Direct 375VA 24V,Victron VE.Direct 1200VA 24V,NoNAME pimpongáč 4kW, "hybrid 3,8kW pimpongač
el.skúter 48V/30Ah, Yaris Hybrid už tretí :-), dáke spotrebiče prestavané na Li 18650,
https://www.spritmonitor.de/en/detail/1240420.html
Uživatelský avatar
vlkazajac
R.I.P.
Příspěvky: 3481
Registrován: úte čer 11, 2013 10:40 pm

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Příspěvek od vlkazajac »

Jasne, myslim ze si rozumieme. Nema cenu napinat to, treba v zaujme zivotnosti oboch "litii" zostat niekde v strede s napatiami. Za cenu prace naviac mozeme banku poskladat pracnejsie a za zhruba polovicu nakladov. To som chcel povedat, a da sa este vidiet vyhoda v doladeni kapacity podla potreby par sulkami....... Pochopilo to uz hodne ludi - vid rura na nete.
OT: Ako spravny skrblik sa hram s NB baterkami, uz to vyzera ako zbytocna namaha. Ale poznanie to prinasa. ))
Status: 6 x 54
750 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
sitra
Příspěvky: 289
Registrován: ned led 25, 2015 12:28 pm

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Příspěvek od sitra »

Chlapi, můžete sem dát prosím jaké držáky na články z ali používáte? Popř. zda i tu sestavu s "plechy" přepájíte? Díky
RT E2A, Certifikace ČFA, FVE experiment od roku 2015, zpracování projektové dokumentace Victron.
ostrov - Victron 3x Multiplus II 48/5000, Longi 16x455Wp, CERBO GX, GX Touch 50, Pylontech 5x US3000C...
fukuši
Příspěvky: 356
Registrován: úte úno 19, 2013 10:27 pm

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Příspěvek od fukuši »

Tyto jsou supr.Vlezou se i s ochranou.Plechy nepoužívám.Stačí pájka a pájecí pasta na nikl.

https://www.aliexpress.com/item/18650-b ... e9b8e7f420
Uživatelský avatar
trud
Příspěvky: 916
Registrován: čtv úno 07, 2013 1:50 am

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Příspěvek od trud »

Mam otazku..konecny stav.. budem mat pack 7S/60P ...28V ..maximum prudu do baterie bude 30A a teraz..ako dimenzovat ten zberny drot co ide stredom pomedzi clanky?..tečie tam max. 30A ale co brat do uvahy..napetie celej baterie a teda dimenzovat na 28V a 30A ..alebo napätie jednej seriovej vetvy a teda 4V a 30 A ? Tym tenkym dratikom z clanku tecie 0.5 A ale pri 4 V.
...co vsak tečie tou zbernicou? 4V a 30A ...alebo 28V a 30A?
4830W+5*PWM+3MPPT,18650 pack 7S/60P -28,20V- 4.2kWh+18ks 40Ah/+3ks 16P18650 (Mitsubishi Outlander) 3 kWh+ pack 26650 7S/6P - 0,75kWh+7ks 60Ah (BMWi3) 1,5kWh + testovacia LTO -11*12Ah.+ 7*150Ah od pimpongáča 3,8kWh + 7* 180Ah od pimpongáča 4,6kWh ,Victron VE.Direct 375VA 24V,Victron VE.Direct 1200VA 24V,NoNAME pimpongáč 4kW, "hybrid 3,8kW pimpongač
el.skúter 48V/30Ah, Yaris Hybrid už tretí :-), dáke spotrebiče prestavané na Li 18650,
https://www.spritmonitor.de/en/detail/1240420.html
josse
Příspěvky: 1187
Registrován: úte úno 14, 2017 9:35 pm

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Příspěvek od josse »

Vodič se dimenzuje na proud, izolace se dimenzuje na napětí. Více může vysvětlovat někdo s větší trpělivostí...
Pokud bude článek 60P, pak mezi články izolace skoro není potřeba, jen pro manipulaci a nehody. Stačí to mechanicky uchytit aby se ničeho nic kovového nedotklo.

Myslet na to aby cesta proudu, která se rozdělí na prvním 60P, měla vždy stejné dlouhou cestu. HBpowerwall to na YouTube vysvětluje i pro neelektricky vzdělané velice dobře, spousta příkladů a tak. + Na jednom 60P je na opačném konci než -. Právě pro to, aby ty články, které mají k + kratší cestu, měli k - o to delší cestu, a součet délek cest jednoho 18650 musí být stejná jako délka všech 18650. Když se to nedodrží, je větší šance, nerovnoměrného opotřebení při větších zatíženích.

Odesláno z mého SM-G920F pomocí Tapatalk
15x GWL Poly 300Wp 72 cells, 1-2x Axpert MKS 48V 4000W, 3x80P14S 18650 (~640Ah/34kWh), https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3, https://solarforum.cz/
josse
Příspěvky: 1187
Registrován: úte úno 14, 2017 9:35 pm

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Příspěvek od josse »

A ještě jedna poznámka, pojistkový drát na obou koncích 18650 má svůj význam nedaří se mi teď najít jiný než:
https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre ... 2028568439

Ale je na ebay je jich spousta. Podle proudu který má ještě několik sekund vydržet se volí průměr. Dle mého názoru, jistit jeden 18650 průměrem větším než 0.2 mm je nebezpečné pro všechny články. Hrozí, že recyklované nebudou mít dost kapacity a vnitřního odporu na přerušení. A novým >3Ah ty velké proudy rozhodně nesvědčí!

Odesláno z mého SM-G920F pomocí Tapatalk
15x GWL Poly 300Wp 72 cells, 1-2x Axpert MKS 48V 4000W, 3x80P14S 18650 (~640Ah/34kWh), https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3, https://solarforum.cz/
kodl69
Příspěvky: 7654
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Příspěvek od kodl69 »

tady vidím ten problém s dimenzováním. Třeba 18650 LGDAHB 1,5Ah, dá klidně 30A, což je podle té tabulky 0,9mm2 drát, ale podle zkušenosti se něco takovýho spíš na koncích odpájí, než by se přerušilo... pro běžný li-ion modeláři používají vybíjecí poud 3-5C, sice s omezením životnosti, ale třeba u elektrokola běžně využívám 1C vybíjecí proudy, a co když nejsou zrovna rovnoměrně rozdělený mezi články?. Navíc výrazně vroste vnitřní odpor celýho akupacku, prostě je to něco pro a něco proti "pojistkovejm" drátkům. Je fakt, že když by se jeden článek např z desíti paralelně zkratoval, tak proud z ostatních by mohl být i přes 100A...
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
Uživatelský avatar
trud
Příspěvky: 916
Registrován: čtv úno 07, 2013 1:50 am

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Příspěvek od trud »

Z jedneho clanku potecie max 0.5A pri 4V ale kolko potecie tym zbernym vodicom stredom?..dimenzovat ho na 30 A a 28V alebo na 4V a 30 A. V jednej vetve je 60 clankov a je ich 7. Nie je my jasne ako tam preteka prud..ale myslim ze 30A a 28V je spravne. Teda na tych 30cm staci 6 mm2 ?
4830W+5*PWM+3MPPT,18650 pack 7S/60P -28,20V- 4.2kWh+18ks 40Ah/+3ks 16P18650 (Mitsubishi Outlander) 3 kWh+ pack 26650 7S/6P - 0,75kWh+7ks 60Ah (BMWi3) 1,5kWh + testovacia LTO -11*12Ah.+ 7*150Ah od pimpongáča 3,8kWh + 7* 180Ah od pimpongáča 4,6kWh ,Victron VE.Direct 375VA 24V,Victron VE.Direct 1200VA 24V,NoNAME pimpongáč 4kW, "hybrid 3,8kW pimpongač
el.skúter 48V/30Ah, Yaris Hybrid už tretí :-), dáke spotrebiče prestavané na Li 18650,
https://www.spritmonitor.de/en/detail/1240420.html

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek