Ochrana a istenie solarnej elektrarne

Zabezpečení systémů proti přepětí, úderu bleskem, svodiče napětí, hromosvody, proudové ochrany, jištění, pojistky, bezpečnost elektrických zařízení, zkušenosti, rady, doporučení.
Uživatelský avatar
trud
Příspěvky: 916
Registrován: čtv úno 07, 2013 1:50 am

Ochrana a istenie solarnej elektrarne

Příspěvek od trud »

Pekny večer,
Mal by som pár otázok k isteniu,uzemneniu a ochrane pred prepetim.
Mam meniče Victron , medzi + a uzemnovacou svorkou som nameral cca napete batérie (25V), medzi L a uzemnením je cca 115V a to je aj medzi "N" a uzemnením. 115V je aj voči + polu baterie. Zatial mam len poistkový odpojovac na DC strane. 1: Dajú sa použit prepetové ochrany ? Treba uzemniť na to menič ? Ak ano stačí 2m uzemnovacia tyč?
Chcel by som aj zvodič prepetia, ten môžem tiež pripojiť k tej zemniacej tyči, alebo to musim ťahať samostatne a druha tyč?

2: Kolega chce malý (cca 2-270W) solár na chatu, pohon domacej vodarne cca 600W motor, bateria a prebytok ohrev vody. Ako riešiť ochranu na chate? Uzemnenie-ochrany + prepetie ? Chata je stovky metrov od elektriny.

Dakujem, ak si dakto najde čas a odpovie lebo sa v tych tnc it tt a neviem akych sietach stracam :-)
4830W+5*PWM+3MPPT,18650 pack 7S/60P -28,20V- 4.2kWh+18ks 40Ah/+3ks 16P18650 (Mitsubishi Outlander) 3 kWh+ pack 26650 7S/6P - 0,75kWh+7ks 60Ah (BMWi3) 1,5kWh + testovacia LTO -11*12Ah.+ 7*150Ah od pimpongáča 3,8kWh + 7* 180Ah od pimpongáča 4,6kWh ,Victron VE.Direct 375VA 24V,Victron VE.Direct 1200VA 24V,NoNAME pimpongáč 4kW, "hybrid 3,8kW pimpongač
el.skúter 48V/30Ah, Yaris Hybrid už tretí :-), dáke spotrebiče prestavané na Li 18650,
https://www.spritmonitor.de/en/detail/1240420.html
Uživatelský avatar
trud
Příspěvky: 916
Registrován: čtv úno 07, 2013 1:50 am

Re: Ochrana a istenie solarnej elektrarne

Příspěvek od trud »

Nič hoši? :-(
4830W+5*PWM+3MPPT,18650 pack 7S/60P -28,20V- 4.2kWh+18ks 40Ah/+3ks 16P18650 (Mitsubishi Outlander) 3 kWh+ pack 26650 7S/6P - 0,75kWh+7ks 60Ah (BMWi3) 1,5kWh + testovacia LTO -11*12Ah.+ 7*150Ah od pimpongáča 3,8kWh + 7* 180Ah od pimpongáča 4,6kWh ,Victron VE.Direct 375VA 24V,Victron VE.Direct 1200VA 24V,NoNAME pimpongáč 4kW, "hybrid 3,8kW pimpongač
el.skúter 48V/30Ah, Yaris Hybrid už tretí :-), dáke spotrebiče prestavané na Li 18650,
https://www.spritmonitor.de/en/detail/1240420.html
Uživatelský avatar
abrams
Příspěvky: 2774
Registrován: ned črc 17, 2011 12:19 pm
Lokalita: Brno
Bydliště: Brno

Re: Ochrana a istenie solarnej elektrarne

Příspěvek od abrams »

Zdravím ,

taky o tom vím skoro prd ale něco napíšu - třeba mě znalejší opraví ;) .
Je-li AC výstup měniče vůči kostře 115V a 115V , znamená to že AC výstup může být plovoucí . Pro ověření měkkosti AC výstupu vůči kostře zapoj AC 230V žárovku , třeba 40W , vlastně slovo žárovka je žeprej dnes sprostý slovo ... ehm , tepelnou kouli či průmyslový světelný zdroj mezi AC výstup N a kostru . Pokud nesvítí či ani nežhne a naměříš-li 0V a mezi AC výstupy 230V AC , znamená to že můžeš onen AC výstup N spojit s kostrou měniče . K úspěšnému vytvoření TNC soustavy spojit spojený AC výstup N s kostrou k zemnícímu vedení na zemnící tyč . Čímž budeš mít PEN (zem) a L (fázi) . Vhodný proudový chránič oddělí z PEN N (pracovní Nula - modrý) což se nazývá soustavou TN-S = klasika hnědý vodič je fáze L , modrý je nula N a zelenožlutý zem PE .

Svodiče přepětí pak klasický na běžný AC 230V .

Víc toho tak nějak nevím :sm1: .

Elektronům zdar *cloud*
3,96kWp monokrystalů + 2x regl PCM60X + 24kWh LiFePO4 + 6kW HF sínus měnič , celé na 52V systému .
Chibi v textu vyhrazeny :D
Uživatelský avatar
trud
Příspěvky: 916
Registrován: čtv úno 07, 2013 1:50 am

Re: Ochrana a istenie solarnej elektrarne

Příspěvek od trud »

Ďakujem "abrams" ešte dakto vie poradiť ?
4830W+5*PWM+3MPPT,18650 pack 7S/60P -28,20V- 4.2kWh+18ks 40Ah/+3ks 16P18650 (Mitsubishi Outlander) 3 kWh+ pack 26650 7S/6P - 0,75kWh+7ks 60Ah (BMWi3) 1,5kWh + testovacia LTO -11*12Ah.+ 7*150Ah od pimpongáča 3,8kWh + 7* 180Ah od pimpongáča 4,6kWh ,Victron VE.Direct 375VA 24V,Victron VE.Direct 1200VA 24V,NoNAME pimpongáč 4kW, "hybrid 3,8kW pimpongač
el.skúter 48V/30Ah, Yaris Hybrid už tretí :-), dáke spotrebiče prestavané na Li 18650,
https://www.spritmonitor.de/en/detail/1240420.html
dano
Příspěvky: 396
Registrován: pát zář 01, 2017 8:54 am

Re: Ochrana a istenie solarnej elektrarne

Příspěvek od dano »

Aby uzemnenie malo zmysel, tak musi mat co najmensi odpor, ja som zakopal do hlbky cca 1.2m 25m pasoviny a odpor uzemnenia bol okolo 180Ω, co je velmi vysoka hodnota, ale v tej zemi su kamene a il, tak bohuzial som ho pouzil iba ako doplnkove.
Neviem presne aky Victron mas, ale na Victronoch byva vo VE Config pod Inverter polozka Ground Relay, toto rele spaja N a PE. Ak tam take nemas, tak vycerpavajucu odpoved ti dal Abrams.

Pre kolegu na chate plati to iste. Ak je chata daleko od nejakeho vedenia, potom ma zmysel pouzit jedine prepatovu ochranu na FV panel, ak je tento umiestneny tak, ze hrozi realne riziko zasahu bleskom do panelu, ale v tesnom okoli (strecha, strom, antena...).
Tazko odpovedat na takuto otazku, lebo zalezi aj od toho, ake tam ma uzemnenie a bleskozvod, nato aby nejaka prepatova ochrana spolahlivo fungovala, treba v prvom rade kvalitne uzemnenie z nizkym odporom. Dalsia vec je cena prepatovej ochrany, aby nestala viac ako to co ma chranit, lebo prepatova ochrana moze byt realne drahsia ako FV panel.
Uživatelský avatar
trud
Příspěvky: 916
Registrován: čtv úno 07, 2013 1:50 am

Re: Ochrana a istenie solarnej elektrarne

Příspěvek od trud »

Takže na niektorych Victronoch je to ošetrene softwarovo a stačí nastaviť a rele spoji N a PE. To PE ale treba uzemniť...a to ma zaujíma co cca stačí...treba teda kopať pri dome a zakopať pasovinu? Dom nema hormozvod. Ide mi o to ako chraniť chladničku, co vlastne može nastať. Na zvod prepätia stačí teda zemniaca tyč? Alebo taktiež zakopať pasovinu?

U kolegu na chate ide o ochranu domacej vodarne ktora pôjde z meniča (carspa) . Tam teda okolo chaty zakopat pasovinu a spojiť vodovodne potrubie z PE? Potom už prúdový chránič zafunguje?
4830W+5*PWM+3MPPT,18650 pack 7S/60P -28,20V- 4.2kWh+18ks 40Ah/+3ks 16P18650 (Mitsubishi Outlander) 3 kWh+ pack 26650 7S/6P - 0,75kWh+7ks 60Ah (BMWi3) 1,5kWh + testovacia LTO -11*12Ah.+ 7*150Ah od pimpongáča 3,8kWh + 7* 180Ah od pimpongáča 4,6kWh ,Victron VE.Direct 375VA 24V,Victron VE.Direct 1200VA 24V,NoNAME pimpongáč 4kW, "hybrid 3,8kW pimpongač
el.skúter 48V/30Ah, Yaris Hybrid už tretí :-), dáke spotrebiče prestavané na Li 18650,
https://www.spritmonitor.de/en/detail/1240420.html
dano
Příspěvky: 396
Registrován: pát zář 01, 2017 8:54 am

Re: Ochrana a istenie solarnej elektrarne

Příspěvek od dano »

Ano presne tak ako je to na obrazku

Obrázek

Prepatie mozes mat zo siete, z PV panelov, alebo potom sa moze naindukovat prakticky na kazdom vodivom predmete aj pri blizkom udere blesku, samozrejme cim je kovovy predmet vacsi tym vacsie bude naindukovane napatie, to obzvlast plati pre vedenia (kable), lebo maju velku relativnu dlzku. Dalej atmosfericke prepatie moze vznikat pri nabitom ovzdusi, napriklad pred alebo pocas burky a to hlavne na kovovych predmetoch, ktore su na vyvysenych miestach (na streche), toto nieje take nebezpecne ako uder blesku.
Uzemnenie nato aby plnilo ucel ochrany musi mat co najmensi odpor. Pri udere blesku odchadza energia blesku do zeme a pri velkom zemnom odpore vznika velky rozdiel potencialov, lebo bleskove prudy maju hodnoty desiatok az stoviek kA a prave vtedy vznikaju nebezpecne prepatia.
Ak chces chranit dom a to co sa v nom nachadza, tak treba uvazovat v prvom rade o bleskozvode.
Ako zemnice sa okrem pasoviny a zemniacich tyci pouzivaju aj zemniace platne. Presnu odpoved nato, kolko pasoviny a do akej hlbky ti nikto neda, obecne plati, co najhlbsie a co najviac, ale zalezi to od zlozenia a vlhkosti zeme do ktorej je zemnic umiestneny. Dnes sa to robi tak, ze sa pasovina ulozi na spodok zakladovych pasov a zaleje betonom, beton viaze vlhkost, takze takto sa da dosiahnut nizky odpor uzemnenia.
Ak sa dostocne nizky odpor neda dosiahnut jednym zemnicom, tak sa k nemu pripajaju dalsie. Vysledna hodnota zemneho odporu sa da jedine zmerat meracom zemnych odporov.
Ak chces pouzit prudovy chranic, musis mat v rozvadzaci rozdeleny PE a N a nikde dalej sa nesmu spojit ! Ale o prudovom chranici ti uz pisal Abrams.
Uživatelský avatar
trud
Příspěvky: 916
Registrován: čtv úno 07, 2013 1:50 am

Re: Ochrana a istenie solarnej elektrarne

Příspěvek od trud »

Ak to spravne chapem mam teraz IT sieť? V podstate nemá ako dôjsť k úrazu , je to vlastne L1 a L2..samozrejme ak chytim L1 a L2 dostanem plných 230V. Ale potencial voči zemi je 0V alebo sa mýlim ? Co mám vlastne na kostre chladničky v IT sieti?
4830W+5*PWM+3MPPT,18650 pack 7S/60P -28,20V- 4.2kWh+18ks 40Ah/+3ks 16P18650 (Mitsubishi Outlander) 3 kWh+ pack 26650 7S/6P - 0,75kWh+7ks 60Ah (BMWi3) 1,5kWh + testovacia LTO -11*12Ah.+ 7*150Ah od pimpongáča 3,8kWh + 7* 180Ah od pimpongáča 4,6kWh ,Victron VE.Direct 375VA 24V,Victron VE.Direct 1200VA 24V,NoNAME pimpongáč 4kW, "hybrid 3,8kW pimpongač
el.skúter 48V/30Ah, Yaris Hybrid už tretí :-), dáke spotrebiče prestavané na Li 18650,
https://www.spritmonitor.de/en/detail/1240420.html
kodl69
Příspěvky: 7627
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Ochrana a istenie solarnej elektrarne

Příspěvek od kodl69 »

polovinu napětí zdroje. Ale nikdy nevíš, kde se kterej z L1 nebo L2 s tou zemí spojí, tím pádem kde a na čem bude napětí. Pokud nemáš hlídač izolačního stavu, tak jsi vyrobil stejnou síť, jako používají v rusku. A jak je to tam s bezpečností????
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
Uživatelský avatar
trud
Příspěvky: 916
Registrován: čtv úno 07, 2013 1:50 am

Re: Ochrana a istenie solarnej elektrarne

Příspěvek od trud »

Takže riziko je ak sa L1 alebo L2 dostanu do zeme...ale ak je to vlastne nemozne... Vedenie nie je v zemi ako by sa mohol dostať do zeme?.
Z meniča ťahám všade 3 žily...L/N/PE . Ak to chcem mat správne musím v meniči spojiť PE a N. PE poriane uzemniť a už nikde inde PE a N nespojovať ....iba na meniči. Potom by mala fungovať aj prepeťova ochrana.
Chápem to správne?
4830W+5*PWM+3MPPT,18650 pack 7S/60P -28,20V- 4.2kWh+18ks 40Ah/+3ks 16P18650 (Mitsubishi Outlander) 3 kWh+ pack 26650 7S/6P - 0,75kWh+7ks 60Ah (BMWi3) 1,5kWh + testovacia LTO -11*12Ah.+ 7*150Ah od pimpongáča 3,8kWh + 7* 180Ah od pimpongáča 4,6kWh ,Victron VE.Direct 375VA 24V,Victron VE.Direct 1200VA 24V,NoNAME pimpongáč 4kW, "hybrid 3,8kW pimpongač
el.skúter 48V/30Ah, Yaris Hybrid už tretí :-), dáke spotrebiče prestavané na Li 18650,
https://www.spritmonitor.de/en/detail/1240420.html
dano
Příspěvky: 396
Registrován: pát zář 01, 2017 8:54 am

Re: Ochrana a istenie solarnej elektrarne

Příspěvek od dano »

Ako pise kodl, pouzivat IT siet bez sledovaca izolacneho stavu je blbost, ako tam vznika tych 115V bez schemy netusim, zrejme cez nejaky kapacitny delic.
Doma to nevyskusam, lebo mam teraz k dispozicii iba easysolar a ten ma integrovany prudovy chranic, musel by som ho odpojit.
Ak chces aby si mal chranene spotrebice proti prepatiu, tak prepatove ochrany a poriadne uzemnenie a proti poruchovym stavom ako ochrana pred nebezpecnym dotykovym napatim jednoznacne prudovy chranic.
LIX
Příspěvky: 856
Registrován: pon črc 30, 2012 3:43 pm
Lokalita: Trnava
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 4900
Kapacita baterie [kWh]: 7,5
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Ochrana a istenie solarnej elektrarne

Příspěvek od LIX »

Mám victrona a nikdy som neriešil čo je medzi N,L a batériou. Proste som zatĺkol tyč do zeme, pripojil na ňu 16mm2 vodič meď a šup s tým na zbernicu, tam je uzemnený regulátor, rozvádzač (kovový) a menič a PE prúdového chrániča a zvodič prepätia. Prúdový chránič otestovaný dažďom kam som mal vyvedenú zásuvku bez príslušnej IP a keď zapršalo prúdový chránič odpojil. Nedopatrnosťou som ho raz vyhodil aj svojim vlastným telom, keď som niečo robil pod prúdom s fázou a oprel som sa o rozvádzač. :D
Ty tam máš zrejme to napätie 115V len kvôli nejakému sieťovému filtru s kondenzátormi mám pocit. Ako už bolo písané, skús zapnúť na meniči to zemniace relátko. ;)
LIX
Příspěvky: 856
Registrován: pon črc 30, 2012 3:43 pm
Lokalita: Trnava
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 4900
Kapacita baterie [kWh]: 7,5
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Ochrana a istenie solarnej elektrarne

Příspěvek od LIX »

Edit: Dnes som zapájal Infini solar 3kW+ a idem skúšať test na prúdovom chrániči a nič. Tak som začal nadávať trocha a rozhorčovať sa ako je možné že menič nemá v sebe spojené N a PE. Zobral som merák a 172V medzi N a PE, že no dobre, odmeral som prúd medzi nimi a bol asi 1,2 mA a klesal na dol. Tak som ich pekne spojil, aj keď s malou iskričkou a menič funguje a čo je ešte podstatnejšie funguje už aj prúdový chránič!!! Neviem si predstaviť že by napríklad prerazilo obehové čerpadlo nejakým záhadným spôsobom do vody a niekto by to schytal v domácnosti.
Takže keď za menič montujete prúdový chránič, vždy treba vyskúšať jeho funkciu, pokial nefunguje odporúčam nepoužívať sieť pokial ho nespojazdníte!!!
Uživatelský avatar
trud
Příspěvky: 916
Registrován: čtv úno 07, 2013 1:50 am

Re: Ochrana a istenie solarnej elektrarne

Příspěvek od trud »

Dakujem pani, len co bude trocha casu zmeram aky prud je na ziarovke medi N a PE A skusim zapnut softwarovo to relatko ak tam je. Potom testom skusim ci je prudovy charnic funkcný. Da sa spolahnut na to tlacidlo test na prudovom chranici dúfam :-)
4830W+5*PWM+3MPPT,18650 pack 7S/60P -28,20V- 4.2kWh+18ks 40Ah/+3ks 16P18650 (Mitsubishi Outlander) 3 kWh+ pack 26650 7S/6P - 0,75kWh+7ks 60Ah (BMWi3) 1,5kWh + testovacia LTO -11*12Ah.+ 7*150Ah od pimpongáča 3,8kWh + 7* 180Ah od pimpongáča 4,6kWh ,Victron VE.Direct 375VA 24V,Victron VE.Direct 1200VA 24V,NoNAME pimpongáč 4kW, "hybrid 3,8kW pimpongač
el.skúter 48V/30Ah, Yaris Hybrid už tretí :-), dáke spotrebiče prestavané na Li 18650,
https://www.spritmonitor.de/en/detail/1240420.html
rasto1
Příspěvky: 892
Registrován: pon lis 11, 2019 2:48 pm

Re: Ochrana a istenie solarnej elektrarne

Příspěvek od rasto1 »

trud píše:Dakujem pani, len co bude trocha casu zmeram aky prud je na ziarovke medi N a PE A skusim zapnut softwarovo to relatko ak tam je. Potom testom skusim ci je prudovy charnic funkcný. Da sa spolahnut na to tlacidlo test na prudovom chranici dúfam :-)
Ked mu neveris, tak do fazy vobchaj klinec :lol:
7425Wp-J 27ks, 4125Wp-Z 15ks - SUN275-60P; 3525Wp-J plot 15ks TSM-235PC05; Li-ion 30kWh CATL; 3x5048MK do 1f.
FRSO
Příspěvky: 2391
Registrován: ned srp 14, 2011 10:13 pm
Lokalita: poblíž Hodonína
Systémové napětí: >48V
Výkon panelů [Wp]: 7200
Kapacita baterie [kWh]: 9

Re: Ochrana a istenie solarnej elektrarne

Příspěvek od FRSO »

trud píše:Dakujem pani, len co bude trocha casu zmeram aky prud je na ziarovke medi N a PE A skusim zapnut softwarovo to relatko ak tam je. Potom testom skusim ci je prudovy charnic funkcný. Da sa spolahnut na to tlacidlo test na prudovom chranici dúfam :-)
Pokud nemáš Multiplus měnič, tak asi těžko sepneš to relátko, ono tam totiž není u těch Phoenix, VE-Direct.
5,4 kWp JJZ 4deg,1,8kWp JV 24deg, do 13.8.2022 bylo 3,6 kWp, MPII 5k, Victron MPPT 250/85-TR, aku 9,45 kWh Lion 15S, BMS 200A, Smart Shunt 500A.
k 28.9.2024 11500kWh
Uživatelský avatar
trud
Příspěvky: 916
Registrován: čtv úno 07, 2013 1:50 am

Re: Ochrana a istenie solarnej elektrarne

Příspěvek od trud »

Ak nie je relatko..spojim priamo

Pro měniče 800 VA a 1200 VA:
EN
U těchto měničů zemnicí kabel od kostry lze připojit buď k FJ1 (plovoucí neutrální výstup) nebo k
FJ2 (neutrální výstup připojený k zemi/kostře). Označení FJ1 a FJ2 jsou vytištěna na obvodové
desce. Výchozí nastavení je FJ1, t.j. plovoucí neutrální výstup.
Přílohy
ve.JPG
4830W+5*PWM+3MPPT,18650 pack 7S/60P -28,20V- 4.2kWh+18ks 40Ah/+3ks 16P18650 (Mitsubishi Outlander) 3 kWh+ pack 26650 7S/6P - 0,75kWh+7ks 60Ah (BMWi3) 1,5kWh + testovacia LTO -11*12Ah.+ 7*150Ah od pimpongáča 3,8kWh + 7* 180Ah od pimpongáča 4,6kWh ,Victron VE.Direct 375VA 24V,Victron VE.Direct 1200VA 24V,NoNAME pimpongáč 4kW, "hybrid 3,8kW pimpongač
el.skúter 48V/30Ah, Yaris Hybrid už tretí :-), dáke spotrebiče prestavané na Li 18650,
https://www.spritmonitor.de/en/detail/1240420.html
FRSO
Příspěvky: 2391
Registrován: ned srp 14, 2011 10:13 pm
Lokalita: poblíž Hodonína
Systémové napětí: >48V
Výkon panelů [Wp]: 7200
Kapacita baterie [kWh]: 9

Re: Ochrana a istenie solarnej elektrarne

Příspěvek od FRSO »

trud píše:Ak nie je relatko..spojim priamo

Pro měniče 800 VA a 1200 VA:
EN
U těchto měničů zemnicí kabel od kostry lze připojit buď k FJ1 (plovoucí neutrální výstup) nebo k
FJ2 (neutrální výstup připojený k zemi/kostře). Označení FJ1 a FJ2 jsou vytištěna na obvodové
desce. Výchozí nastavení je FJ1, t.j. plovoucí neutrální výstup.
Ano, tak to dělám i já, uzemním si jeden ten krajní vodič v měniči, kostru měniče spojím s - polem aku a celé to uzemním, pak používám někdy i proudový chránič (fíčko) zapojený stejně jako instalace doma.
5,4 kWp JJZ 4deg,1,8kWp JV 24deg, do 13.8.2022 bylo 3,6 kWp, MPII 5k, Victron MPPT 250/85-TR, aku 9,45 kWh Lion 15S, BMS 200A, Smart Shunt 500A.
k 28.9.2024 11500kWh

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek