Elektricka / hybridni auta

Elektromobily, hybridy, elektrokola, elektroskůtry, řešení pro karavany, obytné přívěsy, maringotky, obytné automobily, mobilní domy.
cipis
Moderátor
Příspěvky: 5570
Registrován: pon srp 16, 2021 9:31 pm
Reputace: 682
Lokalita: blízko Brna
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 13+ kWp
Kapacita baterie [kWh]: 30+15
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: blízko Brna

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od cipis »

A ty vis, kolik ta lokomotiva a vozy zaplati za trat?
Pocitas jen energii, a to je jen cast nakladu.
13,38 kWp: 9850 Wp Jih, 2040 Wp Východ, 1490 Wp Západ
Regulátory Epever a Victron
Phoenix 5 kVA + MP 24/5000 (můj byt + wifi/kamery/atd. + máti byt)
MP2 24/5000 vytěžování do akumulačních kamen
Epever 3kW vytěžování do bojlerů + žebříky
1 kW "nabíječka" 24 V
31 080 Wh staré olovo 15 258 Wh Li-Ion
záloha čerpadla ve sklepě MP12/3000/120-16 + 100Ah 12V monbat
Modře píši jako moderátor, černě jako člen.
Franta2776
Příspěvky: 3770
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Reputace: 271

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Franta2776 »

U nás se prý vybírá velmi málo:
https://www.lidovky.cz/byznys/cesi-vybi ... prava_pave
Řekl bych,že mýtné za 50kamionů bude vyšší jak za použití kolejí.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Valdano
Příspěvky: 786
Registrován: čtv črc 21, 2022 5:39 pm
Reputace: 123
Lokalita: Česká Lípa
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Valdano »

On-line kalkulačka ceny za použití dráhy jízdou vlaku. Lze tam zvolit výchozí a cílový bod a také parametry vlaku s volbou osobní nebo nákladní dopravy.
Iggi
Příspěvky: 49
Registrován: pon úno 04, 2013 10:54 pm
Reputace: 2

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Iggi »

mne sa páči riešenie že sa naloží celý kamión aj s ťahačom. Vodič zatiaľ može spať :D
cipis
Moderátor
Příspěvky: 5570
Registrován: pon srp 16, 2021 9:31 pm
Reputace: 682
Lokalita: blízko Brna
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 13+ kWp
Kapacita baterie [kWh]: 30+15
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: blízko Brna

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od cipis »

Jo, krásná utopie. To by ten vlak musel stavět v každé stanici, jinak by ten kamion musel stejně někam dojet. A ke každému Lídlu/Albertu/Penny/Tescu/... postavit rovnou koleje.
Tohle bylo v módě před xx lety, teď to nemá smysl a ani to není reálné postavit.
Všude tuna protestů kvůli blbé silnici, a teď si představ, že by ti u každé stanice zase postavili další a další překladiště a jezdila by tam tuna náklaďáků.
13,38 kWp: 9850 Wp Jih, 2040 Wp Východ, 1490 Wp Západ
Regulátory Epever a Victron
Phoenix 5 kVA + MP 24/5000 (můj byt + wifi/kamery/atd. + máti byt)
MP2 24/5000 vytěžování do akumulačních kamen
Epever 3kW vytěžování do bojlerů + žebříky
1 kW "nabíječka" 24 V
31 080 Wh staré olovo 15 258 Wh Li-Ion
záloha čerpadla ve sklepě MP12/3000/120-16 + 100Ah 12V monbat
Modře píši jako moderátor, černě jako člen.
Nortonko
Příspěvky: 94
Registrován: pon čer 24, 2024 10:02 am
Reputace: 11
Lokalita: Horná Nitra
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 5330
Kapacita baterie [kWh]: 6
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Nortonko »

myslím, že pre tranzitujúce kamióny to má zmysel/význam - na hraniciach ich naložiť a na druhej strane vyložiť. domácu cestnú sieť odľahčiť. som počul že to tak funguje vo švajčiarsku, ale neviem či je to pravda.

FV: Risen RSM40-8-410M - 5ks V, 8ks JZ - 5.3kWp, 2xMPPT Victron 250/70 VE.Can, MP II 5000 GX, zatiaľ 120Ah v LiFePo 16S. SW: Proxmox na HP t630 - HA, MQTT, MariaDB, InfluxDB, Grafana, Telegram, SearXNG, Lyrion. HW: MySensors, RFLink, ESPHome, Shelly
cipis
Moderátor
Příspěvky: 5570
Registrován: pon srp 16, 2021 9:31 pm
Reputace: 682
Lokalita: blízko Brna
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 13+ kWp
Kapacita baterie [kWh]: 30+15
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: blízko Brna

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od cipis »

Psal výše kolega, že to používají akorát z donucení.
Nemáš na tou nás absolutně žádnou infrastrukturu.
A vem si sám sebe, když si něco objednáváš - uděláš to večer a chceš, aby to bylo nejlépe už druhý den doma.
Jak by jsi pak akceptoval to, že ti něco dojede za měsíc?
13,38 kWp: 9850 Wp Jih, 2040 Wp Východ, 1490 Wp Západ
Regulátory Epever a Victron
Phoenix 5 kVA + MP 24/5000 (můj byt + wifi/kamery/atd. + máti byt)
MP2 24/5000 vytěžování do akumulačních kamen
Epever 3kW vytěžování do bojlerů + žebříky
1 kW "nabíječka" 24 V
31 080 Wh staré olovo 15 258 Wh Li-Ion
záloha čerpadla ve sklepě MP12/3000/120-16 + 100Ah 12V monbat
Modře píši jako moderátor, černě jako člen.
eman
Příspěvky: 2030
Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
Reputace: 210
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od eman »

U drobné dopravy to nemá význam. Ale vem si jenom velkopěstírny v ESP, Port., doprava z přístavů. Ty vypraví denně stovky kamionů a půlka jich jede přes nás. Celý problém je v tom, že se snaží železnici prosadit bez investic, inovace a automatizace. Vždyť oni nakládají kamion jak obyčejný auto a to ani nemají pořádné terminály a u každé nakládky musí běhat 50 trpaslíků a ukazovat.
Stačí se podívat na Nákladové nádraží Žižkov. Obrovský terminál v centru Prahy i se skladama, který by se mohl k zásobování použít. A co ztoho bude...byty..
10kWp JJZ, 3x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v paralelním režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x400Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P + JK BMS Invertor
Uživatelský avatar
TomHC
Příspěvky: 2320
Registrován: pát lis 11, 2022 8:14 am
Reputace: 360
Lokalita: Hlohovec, SR
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 5520
Kapacita baterie [kWh]: 14
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Hlohovec, SR

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od TomHC »

Donekonečna opravovať cesty rozbité od kamiónov tiež nie je zadarmo... Ideálne by to bolo fakt na železnici automatizovať (malé, ľahké súpravy bez strojvodcu), urobiť nejaký systém rýchleho /naloženia/vyloženia nákladu (niečo ako žeriav pre lodné kontajnery, ale v menšom, a automatizované), a od staníc už rozvoz do 20 km po ceste. Len by to chcelo pozerať do budúcna, naplánovať stratégiu.
2x MUST PH1800 5.5kW, 9kWp V+J+Z, 600 Ah LiFePO4 s BMS JBD 200A, SW: Home Assistant na Synology DS923+ ku tomu ESPHome, Tasmota, MariaDB, InfluxDB, Telegraf, Grafana, Zigbee2MQTT..., HW: ESPlan (ESP32 + LAN 8720 + RS485). Nejaké moje projekty: MUST-ESPhome, ELTEK Flatpack2 ESPhome, ESP32-EMON, PZEM-017@WiFi, diyBMS-CurrentShunt-ESPhome 01/2023 -> 03/2025 = 9.7 MWh AC
unicast
Příspěvky: 1646
Registrován: sob bře 30, 2019 10:27 am
Reputace: 273
Lokalita: JV od pekla :)
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 5100
Kapacita baterie [kWh]: 13
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od unicast »

dusanmsk
Příspěvky: 470
Registrován: pát říj 15, 2021 10:41 am
Reputace: 45
Lokalita: Stredocesky kraj
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 11250
Kapacita baterie [kWh]: 9.6
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od dusanmsk »

Dnes som siel zo Zlizicna na Beroun. Kolona kamionov stala az po Lodenici (5 km). Stali tam asi hodinu. Za tu hodinu by tam rychlostou 100km/h presli minimalne 3 takto dlhe vlaky s medzerami medzi nimi 10+ minut.

Samozrejme je uplna blbost vlecku do kazdej dediny a ku kazdemu tescu. Vsak som to aj pisal, vnutrostatne jazdy do 100-200 km obsluzit po asfalte. Ale presne ten tranzit, ktory takto krizuje 3-4-5 krajin proste nalozit na vlak. A ani nevidim dovod, aby dovoz toho tovaru trval dlhsie. V pristave v nemecku nalozim 100 kamionov/200 kontajnerov (vyberte si), zadnych 30 vylozim v prahe, dalsich 30 v blave a 20 bude pokracovat cez madarsko do chorvatska. Medzitym sa k tomu priplacnu dalsie kamiony a tak dalej. Vsetci to vedia v malom (ppl, dhl, krabicka od cigariet je scanovana 20x a presne sa vie kde je), ale jak je to velke, zrazu to nejde. Neverim.
30*375 Wp JJZ, 2xXTM4000, 2xVT-80, 4xUS5000
unicast
Příspěvky: 1646
Registrován: sob bře 30, 2019 10:27 am
Reputace: 273
Lokalita: JV od pekla :)
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 5100
Kapacita baterie [kWh]: 13
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od unicast »

Nenaložíš 100 kamionů. Délka návěsové soupravy je 16.5 metru, tandem má dokonce 18.75. Výhybny a nádraží se v Evropě na hlavních tratích staví na délku vlaku max. 700 metrů. Z toho si odečti 20 metrů na lokomotivu a vyjde Ti 41 vozů. Na vedlejších tratích je to mnohem méně:

https://provoz.spravazeleznic.cz/portal ... kladni.pdf
Valdano
Příspěvky: 786
Registrován: čtv črc 21, 2022 5:39 pm
Reputace: 123
Lokalita: Česká Lípa
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Valdano »

Přesně tak. Podle té odkazované mapy železničních tratí na území ČR s barevným rozlišením dle maximální povolené délky vlaku nepřipadá vůbec v úvahu to, že by se kdekoli na území ČR mohl vyskytovat vlak, na který by se vešlo 100 kamionů.
Naposledy upravil(a) Valdano dne čtv bře 13, 2025 5:04 pm, celkem upraveno 1 x.
Franta2776
Příspěvky: 3770
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Reputace: 271

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Franta2776 »

Ona ta doprava kontejneru z Číny po Evropě není tak neekologická jak se naznačuje. Z Hamburku nám jezdí kontejnery vlakem a když odhadnu podle fírových čísel energetickou náročnost, tak kontejner má cca 25tun, tak na vlaku ujede 1000km za cca 200kWh na Moravu.Ten elektrický vlak přepraví za 2500kWh/2000tun na 200km to vycházi 1tunu za 0,625kWh na 100km. Tomu se až nechce věřit:)))
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
eman
Příspěvky: 2030
Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
Reputace: 210
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od eman »

Taky je blbost vozit celé kamiony. Na vlak by se naskládali kontejnery a ty ať si přepravci rozeberou v překladištích.
10kWp JJZ, 3x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v paralelním režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x400Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P + JK BMS Invertor
Franta2776
Příspěvky: 3770
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Reputace: 271

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Franta2776 »

Někdo se tu ptal po Citigo.Jinak tady je 90000 ojetých EV.
https://carvago.com/cs/auta/skoda/citig ... ection=asc
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Valdano
Příspěvky: 786
Registrován: čtv črc 21, 2022 5:39 pm
Reputace: 123
Lokalita: Česká Lípa
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Valdano »

Po Evropě i v Česku jezdí vlaky vezoucí v průměru okolo 100 kontejnerů, ale i tak jeden vlak nahradí cca 60 kamionů tj. pořád ne 100 kamionů.

Zdroj: Proč je v Česku na koridorech příliš málo nákladných vlaků?

Kolik teď Metrans vypravuje z Uhříněvsi vlaků?
V případě plné sezony jezdí 28 vlaků za den, tedy 14 párů...

Jak často potřebujete jezdit?
Provozujeme týdně 700 pravidelných vlaků po Evropě. V průměru je na jednom vlaku 100 kontejnerů. Jeden vlak tak nahradí na silnici asi 60 kamionů. Potřebujeme z Uhříněvsi vypravit vlak zhruba každé dvě hodiny...
Valdano
Příspěvky: 786
Registrován: čtv črc 21, 2022 5:39 pm
Reputace: 123
Lokalita: Česká Lípa
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od Valdano »

Čína a Kazachstán otevírají novou železnici do Evropy. Nákladní vlaky se záměrně vyhnou Rusku.

V rámci projektu KTŽ s čínskou společností China Railway Container Transport (CRCT) pojedou nákladní vlaky naložené kontejnery z Číny přes Turkmenistán, Kazachstán, Írán a Turecko, aby odtud pokračovaly dále do Evropy. První vlak byl vypraven z Čcheng-tu na jihozápadě Číny do Lodže v centrální části Polska. „Tato trasa zajistí nepřetržité dodávky nákladů a efektivní spojení mezi státy. Očekávaná doba přepravy činí 40 dní,“ uvedly kazachstánské dráhy.

Čína současně rozvíjí další dva železniční projekty, které počítají s trasami přes postsovětské středoasijské státy při obcházení Ruska. Transkaspická trasa, která povede přes Kazachstán, Kaspické moře, Ázerbájdžán a Gruzii, byla dohodnuta v létě 2023. Druhý projekt počítá se stavbou dráhy přes Kyrgyzstán a Uzbekistán ke Kaspickému moři, odkud by se náklady přepravovaly přes Turecko do Evropy.
unicast
Příspěvky: 1646
Registrován: sob bře 30, 2019 10:27 am
Reputace: 273
Lokalita: JV od pekla :)
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 5100
Kapacita baterie [kWh]: 13
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od unicast »

Problémem jsou ty nespolehlivé státy na té trase. Kazachstán ještě dejme tomu, ale Irán, Turkmenistán, Azerbajdžán, Uzbekistán, Turecko, to je snad lepší to vozit přes to Rusko, kde ta trať má aspoň rozumnou kapacitu, rychlost a je elektrifikovaná. Gruzie ostatně taky v poslední době nic moc. Navíc jsou tam ve všech připadech dvě změny rozchodu kolejí, což znamená obrovská překladiště (něco jako v Čiernej nad Tisou) nebo drahé a nespolehlivé podvozky s plynulou změnou rozchodu a ve většině případů i jeden nebo dokonce dva trajekty (připomínám, že Turci ještě nemají ani trať kolem jezera Van a taky tam mají trajekty).

Jediný skutečně smysluplný projekt, železnici z Kašgaru přes Taškorgán do pákistánského Gwadaru, kde už utopili miliardy za přístav, který jim umožnil obejít Moluckou úžinou, mezi tím ovšem Číňani odpískali (viz https://en.wikipedia.org/wiki/Khunjerab_Railway). Ostatně z Gwadaru už to není daleko na iránskou hranici. Sice investice by tam taky musely zamířit obrovské, ale obešlo by se to v případě rozchodu 1435 mm aspoň bez překladišť a ty nespolehlivé státy by zbývaly na trase už jenom dva, Irán a Turecko (Pákistán Čínu zlobit nebude).
eman
Příspěvky: 2030
Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
Reputace: 210
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Nový příspěvek od eman »

Turci rádi držkujou, mají svá specifika, ale jinak jsou spolehlivý a celkem normální. Ten zbytek států na trase je ovládaný masivní korupcí a to si asi Čína ohlídá. Ale pořád je to děsná dálka a trasa vede děsným terénem a přes největší zapadákovy světa.
10kWp JJZ, 3x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v paralelním režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x400Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P + JK BMS Invertor

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Claudebot [Bot] a 3 hosti